تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819020868




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزهكاران امروز كودكان بي‌گناه ديروزند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بزهكاران امروز كودكان بي‌گناه ديروزند
انگيزه‌هاي بسياري براي بروز يك عمل مجرمانه وجود دارد. هر مجرم، با انگيزه‌هاي متفاوت دست به ارتكاب جرم مي‌زند و در صورتي كه بازداشت شود، متناسب با جرمي كه مرتكب شده مجازات مي‌شود.
 آيا تصور كرده‌ايد كه هنگام مواجهه با يك مجرم چه واكنشي به شما دست مي‌دهد. اگر متهم اموال شما را سرقت يا عضوي از خانواده‌تان را به قتل رسانده‌باشد، آيا به جز انتقام يا درخواست اشد مجازات براي او، خواسته‌ ديگري خواهيد داشت؟ آيا با مجازات يا تشديد مجازات چرخه جرم متوقف مي‌شود؟
روزانه پرونده‌هاي بسياري در پليس و دستگاه قضايي تشكيل مي‌شود و متهمان بسياري از اين پرونده‌ها به پشت ميله‌هاي زندان منتقل مي‌شوند تا متناسب با جرمي كه مرتكب شده‌اند، مجازاتشان مايه تنبه آنها و سايرين شود. به زعم فراواني پرونده‌هاي شكل گرفته، همواره شاهد آمد و شد بسياري از مجرمان بين زندان و جامعه هستيم. سابقه‌دار شدن مجرمان آسيب‌هاي مخربي براي افراد شايسته جامعه به همراه خواهد داشت كه شكل‌گيري شبكه‌هاي مجرمانه يكي از بديهي‌ترين پيامدهاي آن است. گسترش قارچ‌گونه اين شبكه‌ها، رشد ناامني اجتماعي و انتظار عمومي از پليس و دستگاه قضايي براي برخورد با اين معضل را به همراه دارد. دستگاه قضايي متناسب باآنچه قانونگذار پيش‌بيني كرده مجرم را مجازات مي‌كند، از همين رو، از آنجا كه در برخورد با مجرمان نمي‌‌توان فراتر از قانون عمل كرد، بنابراين در كوتاه‌مدت، مجازات‌هاي جايگزين و محروميت‌هاي اجتماعي مجرمان و در بلندمدت، توجه به حوزه‌هاي پيشگيري از وقوع جرم، بهترين رويكردي است كه مي‌توان آن را مورد توجه قرار داد.
شاهد مثال اين موضوع، شيوع انواع سرقت‌هاي خشن در جامعه است. به دنبال شدت گرفتن نرخ تورم و افزايش بيكاري و مهاجرت به شهرهاي بزرگ، بسياري از افراد جامعه، به جاي تن دادن به كار، ترجيح مي‌دهند با توسل به اعمال مجرمانه، از حاصل دسترنج ديگران استفاده كنند. حبس‌هاي كوتاه‌مدت، حداكثر مجازاتي است كه بيشتر اين مجرمان با آن مواجه مي‌شوند، از همين رو بعد از پوست‌اندازي در زندان، با سپردن وثيقه آزاد و اعمال مجرمانه‌شان را دنبال مي‌كنند. با گسترش اين روند و خواسته مردمي بود كه پليس آگاهي از مدتي قبل قرارگاه‌هاي مبارزه با سرقت را در استان‌هاي كشور عملياتي كرد. در بهترين حالت اگر عملكرد اين قرارگاه‌ها با اقبال عمومي جامعه همراه شود اما باعث از بين رفتن مجرمان جامعه نخواهد شد.
 تجربه نشان داده است كه همواره مجرمان چندگام جلوتر از پليس هستند، از همين رو آنها با تغيير شيوه‌هاي خود دست به اعمال مجرمانه خواهند زد. نكته‌اي كه همواره در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي مورد غفلت قرار گرفته است اين است كه برخورد آخرين راهكاري است كه بايد در دستور كار قرار گيرد. بسياري از افرادي كه اين روزها روزگارشان را پشت ميله‌هاي زندان سپري مي‌كنند، قربانيان غفلت‌هاي اجتماعي هستند. بزهكاران امروز، كودكان بي‌گناه ديروز هستند كه در سايه غفلت‌هاي صورت گرفته عضوي از چرخه بزهكاري شده‌اند، در حالي كه اگر بسترهاي لازم براي آموزش و تربيت‌ آنها فراهم بود، مايه مباهات جامعه مي‌شدند.
خانواده‌هايي كه به علت فقر فرهنگي و مالي توانايي اداره فرزندانشان را ندارند، ضعف سيستم آموزشي كه توانايي تربيت آينده‌سازان را ندارد، اوقات فراغتي كه همواره به بطالت مي‌گذرد را مي‌توان به عنوان نمونه‌هايي ذكر كرد كه بسياري با توسل به آن در چرخه مجرمان امروز و فرداي جامعه قرار مي‌گيرند.


نویسنده : حسين فصيحي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن