تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803312737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طلای سیاه کردستان عراق؛ طعمه‌ای وسوسه‌گر برای مثلث داعش-ترکیه-اسرائیل


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش ویژه/
"طلای سیاه" کردستان عراق؛ طعمه‌ای وسوسه‌گر برای مثلث "داعش-ترکیه-اسرائیل"
غارت نفت کردستان، در اصل به معنی غارت نفت و سرمایه کل عراق است و این یعنی کمک مستقیم اسرائیل و تجزیه‌طلبان عراقی به از درون پاشیدگی این کشور.
پیشتر باشگاه خبرنگاران در گزارشی روشن نموده بود که چگونه نخبگان جهانی در رأس آن‌ها ایالات متحده آمریکا درصدد تجزیه خاورمیانه (بالکانیزه کردن) به واحدهای کوچک قومی- قبیله‌ای هستند تا امر کنترل و سیطره بر آن‌ها ساده‌تر باشد.


اکنون در این گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  می‌خوانید که در راستای قطعه قطعه کردن کشورهای خاورمیانه، "تروریست‌های داعش" بهترین ابزار برای تجزیه سوریه و عراق شناخته شدند و مانند اغلب جنگ‌های دنیا، این جنگ هم باز بر سر غارت منابع نفت و گاز است. 


به تازگی روشن شد دولت ترکیه با ابرقدرت‌های تجزیه‌طلب، ساز موافق زده و از طریق خطوط لوله خاک این کشور، انتقال نفتِ کردستان عراق به "بندر جیحان" را ممکن می‌سازد.









ترمینال نفتی ترکیه به سمت بندر جیحان در دریای مدیترانه




ولی ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه، مأموریت می‌یابد که با برقراری همکاری‌های نفتی میان سه ضلع مثلث کردستان-ترکیه-اسرائیل، نفت عراق را از کردستان عراق به اسرائیل برساند. این نفت در بندر ترکیه‌ای جیحان شناور شده، همانجا در درون تانکرهای عظیم‌الجثه ذخیره و سپس با کشتی‌های مخصوص تا بندر "آشکلون" اسرائیل حمل می‌شود.







مسیر صادرات نفت از کردستان عراق


نفت عراقیِ دزدیده شده، پس از انتقال به پالایشگاه‌های نفت اسرائیل، از راه یک خط لوله 254 کیلومتری به شهر بندری "ایلات" در جنوب سرزمین‌های اشغالی منتقل می‌شود. طلای سیاه کردستان، از این بندر به بازارهای آسیایی فروخته می‌شود. جالب‌ترین مرحلۀ این حمل و نقل‌ها همینجاست که نفت ارزشمند کردستان عراق، مسیری طولانی و دایره‌ای را طی می‌کند تا در نهایت دوباره به جای اولیه‌اش برگردد، ولی این بار "اسرائیل"، فروشندۀ نفت به خاورمیانه باشد!


قبلاً این خطوط لوله، واسطه انتقال نفتِ روسیه و آسیای مرکزی از راه  کانال سوئز به آسیا بود اما امروز که نخستین تانکرهای نفت کردستان به اسرائیل وارد می‌شوند، این خطوط لوله ظرفیت نقل و انتقالی به ارزش سالانه 20 میلیون تن را خواهند داشت.


دلیل سیطره خارجی به نفت عراق، متأسفانه اهمال برخی عناصر خودفروخته عراقی در مهار نیروهای داعش و واگذاری کرکوک به تروریست‌ها بود. بلافاصله نیروهای مسلح کرد (موسوم به پیشمرگه) از راه رسیدند و این شهر راهبردی مهم را تصرف کردند. در حال حاضر مرکز صنعت نفت‌خام عراق در دست کردهاست. پیش‌بینی می‌شود صادرات نفت این منطقه، تا دسامبر 2014 از 2 میلیون بشکه نفت در ماه به 12 میلیون بشکه افزایش یابد.


بر اساس اعلام کارشناسان انرژی، وزارت منابع طبیعی شمال عراق که توسط کردها اداره می‌شود، به ازای هر بشکه نفت خام که از راه ترکیه به قلمرو رژیم صهیونیستی سرازیر می‌شود، یک دلار پرداخت می‌کند. برخی از کارشناسان مدعی‌اند اردوغان نیز به عنوان پاداش مبالغی را دریافت می‌کند. این بده‌بستان‌ها بهرحال علامت همکاری نزدیک اربیل-آنکارا-تل‌آویو است.











کارشناسان نظامی بر این باورند که اهمیت بندر ایلات در صادرات نفت، دولت اسرائیل را بر آن داشته تا دفاع نظامی از این منطقه را در برابر ترور تشدید کنند. لذا مکانی موسوم به "سقف آهنین" (Iron Dome) با هدف حفاظت از بارگذاری‌های نفتی این بندر در برابر حملات موشکی برپا شده است. این بندر درگذشته چندین بار با حملات موشکی مواجه شده و طبق اعلام ارتش صهیونیستی گروهک "انصار بیت‌المقدس" مسئولیت آن‌ها را به عهده گرفته‌اند.


اسرائیل به رغم هشدارهای بغداد در خصوص انجام معاملات نفتی با  منطقه نیمه‌خودمختار کردستان عراق، دو هفته پیش (20 ژوئن) یعنی تقریباً همزمان با حمله ناگهانی تروریست‌ها به عراق، اولین محموله نفت خام را از این منطقه وارد کرده است.




*** تجزیه اقلیم کردستان عراق: آرزوی مشترک داعش و اسرائیل


ابرقدرت‌های مداخله‌جوی غرب همواره در صدد سوءاستفاده از احساسات میهنی کردها بوده و با هر اهرمی کوشیده‌اند کردهای ایران، عراق و سوریه را مستقلاً برای اتحاد علیه دولت‌های متبوعشان تحریک کنند. اگر اکنون تصرف مناطقی از استان‌های شمالی عراق توسط تروریست‌های داعش دوام بیاورد، که این منتهی آرزوی داعشی‌هاست. اما اگر هم این سیطره محدود باشد (که می‌بینیم هرلحظه احتمال تارومار داعش به دست ارتش عراق وجود دارد) منافع تروریست‌ها ایجاب می‌کند که فعلاً با چنگ و دندان به ذخایر نفتی کرکوک بچسبند.


لذا دولت نوری المالکی در جبهه‌های متعددی درگیر نبرد است:







اول برای حفظ موقعیت سیاسی خودش می‌جنگد، دوم برای حفظ تمامیت ارضی کشور، یورش تروریست‌های داعش به بغداد و سایر مناطق تصرف شده را دفع می‌کند و سوم برای حفظ صنعت نفت و درآمدهای حاصل از آن می‌کوشد.


نتیجه بحران فعلی در عراق، به زودی تعیین می‌کند که ذخایر غنی انرژی در این کشور به مردم عراق تعلق دارد یا به عنوان طعمه‌ای لذیذ در میان غارتگران تقسیم خواهد شد. غارت نفت کردستان عراق، در اصل به معنی غارت نفت و سرمایۀ کل عراق است و این یعنی کمک مستقیم اسرائیل و تجزیه‌طلبان، برای از درون پاچیدگی این کشور.


عراق دومین تولیدکننده نفت اوپک بود، اما دولت این کشور در شرایط کنونی فقط مشغول سرپانگهداشتن تولیدات نفتی برای کسب حداقل درآمد موردنیاز برای مبارزه با داعش است. 


گزارش از طاهری




انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن