تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831449642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کليد ورود به بهشت 10 - صبر شيعه ها از امامان بيشتر است


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: صبر و شکیبایی  10انگیزه‏هاى صبر و شكیبایى
نتیجه صبر
امورى كه باعث صبر انسان در مشكلات طاعت و ترك معصیت و در برابر مصائب‏مى‏شود، فراوان است كه هر كدام تاثیر خاصى در پدید آوردن این فضیلت‏بزرگ دارد كه مهمترین آنها عبارتند از:  1-تقویت پایه‏هاى ایمان و یقین،مخصوصا توجه به این نكته كه خداوند «ارحم‏الراحمین‏» است و نسبت ‏به بندگانش از هر كسى مهربانتر است و او براى رعایت و تامین‏ مصالح عباد،حوادثى مى‏آفریند كه اسرار و منافعش پوشیده است،روح شكیبایى را در انسان پرورش مى‏دهد.توجه به پاداش‏هاى عظیم مطیعان و تاركان معاصى و صدق ‏وعده‏هاى الهى نیز در این زمینه، عزم انسان را در صبر و شكیبایى،راسخ‏تر مى‏كند. از همین رو، امیر مؤمنان علیه السلام مى‏فرمایند: «اصل الصبر حسن الیقین بالله، اساس و ریشه صبر، ایمان و یقین خوب،نسبت‏به خداوند است‏» 1بدیهى است، هر قدر ایمان انسان به حكمت و رحمت پروردگار بیشتر باشد، صبر او نیز بیشتر خواهد شد،به تعبیر دیگر، تحمل صبر و شكیبایى برایش آسان‏تر مى‏گردد. به‏ همین دلیل، حدیثى از امام صادق علیه السلام نقل شده كه به بعضى از یاران خود فرمود: «انا صبر و شیعتنا اصبر منا، ما صبورانیم، ولى شیعیان ما از ما صبورترند». راوى سؤال مى‏كند،فدایت‏شوم!چگونه شیعیان شما از شما صبورترند؟ امام در پاسخ فرمودند: «لانا نصبر على ما نعلم و شیعتنا یصبرون على ما لا یعلمون، چون ما بر چیزى كه مى‏دانیم (و از اسرار آن آگاهیم) صبر مى‏كنیم،ولى شیعیان ما در برابر امورى كه از اسرارش آگاه نیستند صبر مى‏كنند»2 2- دست‏یابى صبر، مانند كسب هر فضیلت اخلاقى دیگر، ممارست و روبرو شدن با حوادث گوناگون حاصل مى‏شود،به همین دلیل در حدیثى از امیر مؤمنان على علیه السلام ‏آمده است: «من توالت علیه نكبات الزمان اكسبته فضیلة الصبر،كسى كه پى در پى‏حوادث ناخوشایندى برایش حادث شود،فضیلت صبر را برایش فراهم مى‏كند» 3به تعبیر دیگر، انسان در ابتداى برخورد با مصیبتى، ناله و فریاد سر مى‏دهد و جزع و فزع را به اوج مى‏رساند،هم چنین هنگامى كه در انجام طاعتى از طاعات پروردگار،با مشكلى روبرو شود، اظهار خستگى مى‏كند، ولى تكرار آن حوادث و این مشكلات به‏ تدریج فضیلت صبر را به عنوان یك عادت در او به وجود مى‏آورد. هر قدر ایمان انسان به حكمت و رحمت پروردگار بیشتر باشد، صبر او نیز بیشتر خواهد شد،به تعبیر دیگر، تحمل صبر و شكیبایى برایش آسان‏تر مى‏گردد3- توجه به این نكته كه دنیا،دار حوادث و مشكلات است و رسیدن به هیچ موهبتى ‏از مواهب مادى و معنوى، بدون عبور از موانع گوناگون امكان پذیر نیست و نیز توجه به ‏این حقیقت كه افراد كم صبر و بى حوصله و كم طاقت،هرگز به جایى نخواهند رسید،عزم و اراده انسان را بر صبر و شكیبایى در مقابل مشكلات محكم‏تر مى‏سازد. همان گونه كه در سابق اشاره شد، براى چیدن یك شاخه گل باید رنج‏خار را كشید و براى نوشیدن یك جرعه عسل، باید در برابر نیش زنبور صبر كرد،گنج‏ها در ویرانه‏هاست و بهشت در لابلاى ناملایمات قرار گرفته است. به یقین هر كس در این امور دقت كند، آمادگى بیشترى براى صبر و شكیبایى پیدامى‏كند. از همین رو در حدیث دیگرى از امیر مؤمنان على علیه السلام آمده است: «لكل نعمة‏ مفتاح و مغلاق و مفتاحها الصبر و مغلاقها الكسل، براى هر نعمتى كلید و قفل و بندى است،كلید آن صبر و قفل و بند آن،تنبلى و كسالت است.» 4
ثمرات صبر
4- یكى دیگر از انگیزه‏هاى صبر و عوامل پرورش آن، هم شكل ساختن صابران ‏است،این امر نه تنها در این جا بلكه در تمام فضایل اخلاقى صدق مى‏كند كه هر گاه‏ انسان، در ظاهر خود را به صفتى بیاراید، هر چند در باطن چنین نباشد،به تدریج درباطنش نیز نفوذ كرده و به آن متخلق مى‏گردد. در حدیثى از رسول خدا صلى الله علیه و اله آمده است: «من یتصبر یصبره الله و من یستعفف یعفه‏الله، و من یستغن یغنه الله و ما اعطى عبد عطاء هو خیر و اوسع من الصبر،كسى كه خود را به چهره صابران در آورد (و جزع و فزع را ترك گوید)،خداوند روح صبر را به او مى‏بخشد و كسى كه به‏چهره عفیفان در آید،خداوند او را به زینت عفت مى‏آراید و كسى كه در چهره بى‏نیازان در آید،خداوند او را بى‏نیاز مى‏سازد و به هیچ بنده‏اى موهبتى بهتر و گسترده‏تر از صبر عطا نشده است.» 5 5- صبر رابطه نزدیكى با ظرفیت وجودى انسان دارد. هر اندازه ظرفیت و شخصیت ‏انسان بیشتر شود،صبر و شكیبایى او افزون مى‏گردد،به همین دلیل كودكان و بزرگسالان‏ كودك صفت، در برابر كمترین حادثه‏اى،بى‏تابى مى‏كنند، در حالى كه افراد با ظرفیت ‏و با شخصیت، مشكلات را در خود هضم نموده و خم به ابرو نمى‏آورند. یك استخر كوچك با اندك نسیمى متلاطم مى‏شود، ولى یك اقیانوس عظیم، به‏آسانى متلاطم نمى‏شود و اقیانوس كبیر را از این جهت اقیانوس آرام مى‏خوانند كه‏ هیجان امواجش به خاطر گسترش آن كمتر است. مطالعه حالات بزرگان، مخصوصا انبیاء و اولیاى الهى كه بر اثر صبر و شكیبایى به ‏مقامات عالى روحانى نایل گشتند، مى‏تواند از انگیزه‏هاى مؤثر باشد، همان گونه كه آنها در همه چیز الگو و اسوه‏اند. مساله صبر و شكیبایى در برابر حوادث سخت زندگى و مشكلات عظیمى كه در راه ‏پیروزى انسان وجود دارد، تنها بعد اخلاقى ندارد،بلكه از نظر بهداشت و سلامت جسم‏ نیز فوق العاده موثر است. افراد ناشكیبا عمرى كوتاه و توام با انواع بیمارى‏ها دارند كه‏ مهمترین آنها بیمارى‏هاى قلبى و عصبى است، در حالى كه شكیبایان از عمر طولانى و توام با سلامت نسبى برخوردارند،به همین دلیل،روانشناسان معتقدند داشتن مذهب (كه انسان را به شكیبایى در برابر مشكلات ترغیب مى‏كند) یكى از شرایط سلامت جسم ‏و روان انسان است. در حدیثى از امیر مؤمنان على علیه السلام آمده است:«من احب البقاء فلیعد للمصائب قلباصبورا، كسى كه دوست دارد عمر طولانى داشته باشد،باید قلب صبورى در برابر مصائب آماده‏كند.» 6 تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان1- غرر الحكم،حدیث 3084. 2- كافى،ج 2،ص‏93،حدیث 25 3- غرر الحكم،حدیث 9144. 4- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید،ج 20،ص 322. 5- میزان الحكمه،ج 2،حدیث 10128. 6- بحار الانوار،ج 75،ص 81،حدیث 71.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن