تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
انواع ریل دستگاههای CNC + جدول مقایسه معایب و مزایا
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806826236
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: نادانی ریشه بدبختی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
نادانی ریشه بدبختی
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نادانی ریشه بدبختی
![نادانی](http://img.tebyan.net/big/1389/01/120132160198505263188138571612544813995.jpg)
انسان از لحظه تولد، مستعد فهمیدن، درک کردن و آموزش است. بر این اساس می تواند از جهل و نادانی رهایی یافته و بر اسرار خلقت آگاهی یابد و رمز و راز هستی را دریابد و به کمال برسد. مذمت جهل و نادانیجهل و نادانی به عنوان صفتی ناپسند در اسلام و قرآن دانسته شده و از مؤمنان خواسته شده تا با بهره گیری از ابزارهای شناختی به علم و دانش، از آثار زیانبار آن در زندگی فردی و اجتماعی رهایی یابند. به ویژه آن که نادانی نه تنها در زندگی دنیوی برای انسان زیانبار است بلکه خطر آن همواره دامنگیر وی خواهدبود و او را در راه رسیدن به سعادت و خوشبختی گرفتار شقاوت و بدبختی خواهد نمود.مراد از ابزارهای شناختی، ابزارهای حسی چون گوش و چشم و بینی و زبان و مانند آن است که توانایی شنوایی و بینایی و بویایی و چشایی و مانند آن را به انسان می دهد و می تواند اطلاعاتی را از بیرون و محیط پیرامونی به دست آورد. چنان که مراد از ابزارهای دانشی، قوه عاقله ای است که در تعبیر قرآنی از آن به قلب یاد می شود. قلب و عقل ابزاری است که داده های دریافتی از ابزارهای شناختی را که جزیی و ساده است به شکل دانش و کلیات درآورده و با تحلیل و تجزیه های آن ها مجهولی را شناخته و آن را براساس داده ها و تحلیل به معلوم تبدیل می سازد. آموزه های قرآنی تبیین می کند که جهل در برابر دانش و علم قرار دارد و از این رو به حوزه قوه عاقله و قلب مرتبط می باشد. انسان جاهل و نادان کسی است که از دانش و علم برخوردار نباشد. هرچند که در تبیین قرآنی تفاوتی میان دانش های ساده و یا پیچیده و یا دانش های فیزیکی و یا متافیزیکی و یا شهودی نیست و هر نوع علمی را دربرمی گیرد ولی این نکته در مورد تفسیر علم در آیات قرآن می بایست روشن شود که علمی که قرآن در بسیاری از موارد از آن سخن می گوید و از عالمان تجلیل به عمل می آورد و برای آنان مقامی بلند و شامخ ترسیم می کند، علم و دانشی است که انسان را با هدف از زندگی و آفرینش آشنا ساخته و درک درستی به مفهوم زندگی و آفریده ها و آفرینش دهد و رفتار و کردار را برپایه آن تنظیم و سامان دهد و آدمی را در جاده سعادت و خوشبختی توحیدی قرارمی دهد. از این رو، جهل در کاربردهای قرآنی مترادف با گمراهی است و هنگامی که شخصی را از قرارگرفتن در جرگه نادانان باز می دارد به معنا و مفهوم پرهیز از گمراهی و ضلالتی است که زندگی دنیوی و اخروی وی را تهدید می کند و از مدار ایمان و توحید بیرون می راند. با نگاهی به آیات قرآنی می توان دریافت که جهل در تبیین قرآنی آثار متعدد و گوناگونی در زندگی بشر خواهد گذاشت به طور کلی می توان از آن به زیان و خسران بزرگ یادکرد. در این نوشتار به برخی از آثار زیانبار نادانی وجهل اشاره می شود تا انگیزه ای شود که انسان از آن نفرت وبیزاری یافته و به سوی علم و دانش گرایش یابد.هنگامی که شخص درک درستی از موقعیت خود در جهان و جامعه نداشته باشد و یاخود را از جنس و نژاد برتر بیابد این توهم برای وی پدید می آید که وی از جایگاه و مقام برتری برخوردار بوده و دیگران نسبت به وی پست تر و فروتر هستند.آثار نادانی
![آثار جهل](http://img.tebyan.net/big/1389/04/7710311547942441451241001302072361778144195.jpg)
جهل عاملی مهم در ایجاد ائتلاف و تفرقه و دوری از اتحاد و وحدت است. کسانی که در موضوعی علم و دانش نداشته به طور طبیعی داوری های نادرستی از مسئله خواهند داشت که جلوی تحقق وحدت در عقیده و روش و رفتار را خواهد گرفت. قرآن اختلافات چندی را به این جهل و نادانی نسبت می دهد و خاستگاه آن را در آن می یابد. از جمله درباره اختلافات در میان بنی اسراییل درباره حضرت عیسی(ع) که موجبات تشتت اجتماعی و اختلافات دینی و مذهبی شد. خداوند ریشه این اختلاف را در جهل بنی اسراییل می داند1 اختلافاتی که موجبات تشدید درگیری ها و کشتارها و شکنجه برخی از بنی اسرائیل از پیروان حضرت عیسی(ع) شد و هنوز نیز درگیری ها درمیان ایشان ادامه دارد.نمونه عینی دیگری که قرآن از آن یاد می کند اختلاف درمیان مردم درباره شمار واقعی اصحاب کهف که خاستگاه آن را خداوند جهل و نادانی ایشان برمی شمارد. هرچند که به نظر می رسد اختلاف در شمارگان اصحاب نمی بایست این گونه باشد که آثاری در زندگی مردمان به جا بگذارد ولی قرآن تبیین می کند که همین اختلاف جزیی خود موجبات تفرقه و تشدید اختلافات خواهدشد به گونه ای که در اصل زندگی و وحدت ایشان نیز تاثیر گذار خواهد بود. از این روست که به این گونه مسایل جزیی و به ظاهر کم اهمیت اشاره می کند و تبیین می کند که چگونه همین مسایل به ظاهر جزیی و کم اهمیت خاستگاه و ریشه بسیاری از اختلافات و درگیری ها و از میان رفتن وحدت اجتماعی و مذهبی مردمی خواهد شد. استکباراز دیگر آثاری که قرآن برای جهل بر می شمارد مسئله استکبار است. افراد جاهل به جهت عدم شناخت درست از موقعیت خود و دیگران در هستی رفتاری را درپیش می گیرند که بر خاسته از خود بزرگ بینی آنان است. هنگامی که شخص درک درستی از موقعیت خود در جهان و جامعه نداشته باشد و یاخود را از جنس و نژاد برتر بیابد این توهم برای وی پدید می آید که وی از جایگاه و مقام برتری برخوردار بوده و دیگران نسبت به وی پست تر و فروتر هستند. این گونه است که در رفتار عملی خویش خوی استکباری را درپیش می گیرد. نمونه ای که قرآن اشاره می کند جهل ابلیس است که خود را برتر از آدم یافته و ازنظر نژادی و عنصر ایجادی در موقعیت عالی تر خود را می یابد. این گونه است که خوی استکباری وی در عمل نشان داده می شود و حاضر به پذیرش برتری آدم و سجده و اطاعت از وی نمی شود.جهل عاملی مهم در ایجاد ائتلاف و تفرقه و دوری از وحدت است. کسانی که در موضوعی علم و دانش نداشته به طور طبیعی داوری های نادرستی از مسئله خواهند داشت که جلوی تحقق وحدت در عقیده و روش و رفتار را خواهد گرفت.قرآن با اشاره به تأثیر منفی جهل در حوزه رفتار و توقعات بشری به نمونه مشرکان اشاره می کند. از آن جایی که مشرکان
![آثار جهل](http://img.tebyan.net/big/1389/04/167200146501302431505294501562025013424950.jpg)
خود را مردمانی ثروتمند و یا برتر می یافتند و به موقعیت خود در هستی و نزد خداوند نادان و جاهل بودند، انتظار داشتند که خداوند با ایشان همانند پیامبران سخن بگوید و یا آیات و معجزات خود را به ایشان نشان دهد.2 این افزایش سطح توقع و انتظار به سبب جهل، گاه موجب می شود که در رفتار خویش نیز خوی و رفتاری را درپیش گیرند که جز واژه خود بزرگ بینی و استکبار نمی تواند آن را بیان کند. قرآن به اشراف اقوامی اشاره می کند که در برابر پیامبران و پیروانشان می ایستادند و حاضر به پذیرش ایمان نمی شدند؛ زیرا براین باور بودند که آنان ازنظر اجتماعی و ارزشی در جایگاهی بس بلند می باشند ونمی توان پیروانی را که از اقشار پست جامعه است با ایشان مقایسه کرد. بنابراین اگر پیامبران امید آن دارند که اشراف به ایشان ایمان آورند می بایست پیروان خود که از اقشار پست جامعه هستند از خود دور ساخته و برانند. این تفکر ریشه در جهل و نادانی ایشان نسبت به موقعیت خود و مسئله ایمان به خدا دارد. اینان بر این باورند که موقعیت اجتماعی و ثروت و قدرت به گونه ای تأثیرگذار است که نمی توان باور کرد که همزمان دو گروه این چنینی به خدای واحدی ایمان آورند. از این رو بر پایه جهل خویش رویه استکباری درپیش گرفته اند و خواهان رانده شدن مؤمنان واقعی از اقشار دیگر جامعه شدند. 3 سایر آثار جهلقرآن بسیاری از رفتارهای نابهنجار اجتماعی را در جهل و نادانی عاملان آن می یابد و تبیین می کند که چگونه جهل می تواند هنجارهای اجتماعی را دگرگون سازد و رفتارهای اجتماعی مردمان را تحت تأثیر خود قرار دهد. به عنوان نمونه استهزا و تمسخر دیگران که رفتاری نابهنجار است، ریشه در جهل و نادانی افراد دارد.4انحصارطلبی و نفی ارزش دیگران5 انحرافات جنسی و بی بند و باری 6 اقدامات ناسنجیده نسبت به دیگران 7 بی ادبی و ناسزاگویی8 ناشکیبایی و اعتراض به رخدادها و پیشامدهای زندگی و افزایش فشارهای روانی و فروپاشی شخصیتی9، تحقیر دیگران و اهانت به ایشان و.... در حوزه عقیده و ایمان، قرآن شماری از امور را به جهل نسبت می دهد که از مهم ترین آن ها می توان به گمراهی 10اعراض از حق و اعراض از دین و بی تقوایی و بی ایمانی و پذیرش ولایت غیرخدا و حس گرایی در همه حوزه های شناختی11 و مانند آن اشاره کرد.درحقیقت ریشه همه گمراهی های فکری و اعتقادی و نیز رفتارهای نابهنجار اجتماعی را می بایست در جهل و نادانی دانست و از این رو قرآن از مردمان می خواهد که خود را به علم و دانش مجهز نمایند تا از آثار آن برخوردار شده و از آثار زیانبار جهل و نادانی درامان مانند . نویسنده: زکیه سلیمیتنظیم: گروه دین واندیشه تبیان 1- سوره نساء آیه 157.2- سوره بقره آیه 118. 3- سوره هود آیات 27 و 29.4- سوره بقره آیه 67. 5- سوره بقره آیه 13. 6- سوره یوسف آیه 33.7- سوره حجرات آیه 6. 8- سوره فرقان آیه 63. 9- سوره کهف آیات68-81.10سوره نساء آیه 44. 11- سوره جاثیه آیه 24.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 486]
صفحات پیشنهادی
نادانی ریشه بدبختی
نادانی ریشه بدبختیانسان از لحظه تولد، مستعد فهمیدن، درک کردن و آموزش است. بر این اساس می تواند از جهل و نادانی رهایی یافته و بر اسرار خلقت آگاهی یابد و رمز و راز ...
نادانی ریشه بدبختیانسان از لحظه تولد، مستعد فهمیدن، درک کردن و آموزش است. بر این اساس می تواند از جهل و نادانی رهایی یافته و بر اسرار خلقت آگاهی یابد و رمز و راز ...
راهی ساده برای بد بختی
نادانی ریشه بدبختی-نادانی ریشه بدبختیانسان از لحظه تولد، مستعد فهمیدن، درک کردن و ... و او را در راه رسیدن به سعادت و خوشبختی گرفتار شقاوت و بدبختی خواهد ...
نادانی ریشه بدبختی-نادانی ریشه بدبختیانسان از لحظه تولد، مستعد فهمیدن، درک کردن و ... و او را در راه رسیدن به سعادت و خوشبختی گرفتار شقاوت و بدبختی خواهد ...
تفسیر موضوعی از تفسیر نمونه
حکمت وجود حروف مقطعه در قرآن ادب برترین سرمایه است نادانی ریشه بدبختی جهنم اینچنین است!اصحاب الرس چه کسانی هستند؟مفاسد عدم توجه به حکم استیذاندین اجبارى ...
حکمت وجود حروف مقطعه در قرآن ادب برترین سرمایه است نادانی ریشه بدبختی جهنم اینچنین است!اصحاب الرس چه کسانی هستند؟مفاسد عدم توجه به حکم استیذاندین اجبارى ...
مسئول اداره تبليغات اسلامي سراب: روحانيت پرچمدار مبارزه با ...
... تبليغات براي خدا، افزود: رسالتي كه روحانيون و علما بر عهده دارند خود نوعي جهاد و مبارزه عليه دنياي كفر و جهل است چرا كه ريشه بدبختي هاي انسان ها در جهل و ناداني است.
... تبليغات براي خدا، افزود: رسالتي كه روحانيون و علما بر عهده دارند خود نوعي جهاد و مبارزه عليه دنياي كفر و جهل است چرا كه ريشه بدبختي هاي انسان ها در جهل و ناداني است.
نگاهی به زندگی زنهای جامعه
گونهای بدبختی که متاسفانه ریشه در نادانی انسان دارد و تعداد آن هم کم نیست. مرد داستان هندوانهای خریده که این خوب در نیامده و کال است. این اتفاق بسیار عادی است و برای ...
گونهای بدبختی که متاسفانه ریشه در نادانی انسان دارد و تعداد آن هم کم نیست. مرد داستان هندوانهای خریده که این خوب در نیامده و کال است. این اتفاق بسیار عادی است و برای ...
مشکلات و بیچارگی های خود را برای مردم تشریح مکن زیرا ....
منتهی درجه ی خرد ، اقرار به نادانی است .5. نشانه ی خرد خردمندان ، مدارا كردن با مردم ... هوی و هوس ها ، اساس و ریشه همه بدبختی ها و محنت هاست .17. هر كس تقوی بورزد ، امورش آسان ...
منتهی درجه ی خرد ، اقرار به نادانی است .5. نشانه ی خرد خردمندان ، مدارا كردن با مردم ... هوی و هوس ها ، اساس و ریشه همه بدبختی ها و محنت هاست .17. هر كس تقوی بورزد ، امورش آسان ...
خوش به حال آدمهای بدبخت
خوش به حال آدمهای بدبخت-فرهنگ > سینما - یکی از مولفههای آشنایی که میتوانید ... وجود آنها ریشه دوانده _ آرزو می کردند شما را بعد از اسلام و ایمان، به حال كفر ... جی سوق داد چراكه آنها اصلاً خوش نداشتند كسی احمقشان بنامد حتی اگر در واقع هم نادان و احمق باشند!
خوش به حال آدمهای بدبخت-فرهنگ > سینما - یکی از مولفههای آشنایی که میتوانید ... وجود آنها ریشه دوانده _ آرزو می کردند شما را بعد از اسلام و ایمان، به حال كفر ... جی سوق داد چراكه آنها اصلاً خوش نداشتند كسی احمقشان بنامد حتی اگر در واقع هم نادان و احمق باشند!
حسادت و ريشه هاي آن از نگاه قرآن (قسمت دوم و پاياني)
حسادت و ريشه هاي آن از نگاه قرآن (قسمت دوم و پاياني)-حسادت و ريشه هاي آن از نگاه قرآن ... ادامه يافتن فقدان نعمت، نقص و فقر و بدبختي و مانند آن براي ديگري نيز آمده است. ... ها نسبت به آشنايان و دوستان و كساني كه با آنان ارتباط دارند، جهل و ناداني نسبت به ...
حسادت و ريشه هاي آن از نگاه قرآن (قسمت دوم و پاياني)-حسادت و ريشه هاي آن از نگاه قرآن ... ادامه يافتن فقدان نعمت، نقص و فقر و بدبختي و مانند آن براي ديگري نيز آمده است. ... ها نسبت به آشنايان و دوستان و كساني كه با آنان ارتباط دارند، جهل و ناداني نسبت به ...
مکتب یوگا
این ارواح در عالم طبیعت گرفتار بدبختی ها و آلام اند که ریشه تمامی آن ها جهل و نادانی است. (برخلاف بودا که ریشه تمام آلام را خواهش های نفسانی و امیال و آرزوها می دانست).
این ارواح در عالم طبیعت گرفتار بدبختی ها و آلام اند که ریشه تمامی آن ها جهل و نادانی است. (برخلاف بودا که ریشه تمام آلام را خواهش های نفسانی و امیال و آرزوها می دانست).
نويسنده: والتر راسل ميد ريشه هاي صهيونيسم آمريكايي
نويسنده: والتر راسل ميد ريشه هاي صهيونيسم آمريكايي ..... آنها ناگزير، به دوران بربريت و بدبختي بازگشته و تعداد زيادي از جمعيت خود را بواسطه جنگ و ... شرقي در نظر گرفته مي شدند: يك جمعيت فاسد، متفرق و دسته بندي شده، نادان، ستيزه جو، و نااميد.
نويسنده: والتر راسل ميد ريشه هاي صهيونيسم آمريكايي ..... آنها ناگزير، به دوران بربريت و بدبختي بازگشته و تعداد زيادي از جمعيت خود را بواسطه جنگ و ... شرقي در نظر گرفته مي شدند: يك جمعيت فاسد، متفرق و دسته بندي شده، نادان، ستيزه جو، و نااميد.
-
گوناگون
پربازدیدترینها