تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814281554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه و رسم میهمانی خدا در زنجان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

راه و رسم میهمانی خدا در زنجان زنجان - ایرنا - هر کاری راه و رسمی دارد، سفر، خوردن و آشامیدن، گفت و گو و در این میان میهمانی خدا که از همه بالاتر است، قطعا راه رسم ویژه ای می طلبد ، آدابی دارد و ادبی در آن نهفته است.


به گزارش ایرنا ، از سالهای دور تاکنون در فرهنگ مردم استان زنجان همواره آئین های ویژه ای در ماهها و اعیاد خاص برگزار می شود که ˈاوروشلیق آییˈ (ماه رمضان) از جمله این آیین های با شکوه و ویِژه است.
مردم مومن و متدین استان زنجان، ماه مبارک رمضان را فرصتی مغتنم برای عبادت، خودسازی و تهذیب روح و نفس می دانند و خود را از ماههای رجب و شعبان برای شرکت در ماه ضیافت الهی آماده می کنند.
مردم این استان، همزمان با دیگر نقاط کشور با غبار روبی مساجد، بقعه امامزادگان و تکایا و خرید مایحتاج ضروری در روزهای واپسین ماه شعبان، به استقبال رمضان، ماه نزول قرآن می روند.
** اوروشلیق آیی **
در طول ماه مبارک رمضان ( اوروشلیق آیی )، مساجد و اماکن مقدس مناطق مختلف استان مملو از جماعت روزه داری می شود که با انگیزه تکمیل عبادات و کسب فیض بیشتر، نمازهای یومیه را به جماعت اقامه می کنند.
آیین و فعالیت های دینی و مذهبی در ماه مبارک رمضان در مناطق مختلف این استان رنگ و بوی خاصی دارد، کلاس های ویژه قرائت، تفسیر و تعلیم قرآن، جلسات احادیث، علوم دینی و فقهی، بطور گسترده در اماکن مقدس و حتی در منازل تشکیل می شود.
زنجانی ها عادت دارند در این ایام پربرکت و سرشار از معنویت الهی، کدورت و اختلاف ها را کنار گذاشته و نسبت به یکدیگر محبت بیشتری ابراز کنند چرا که معتقد هستند اگر کسی دل مومن روزه داری را شاد کند از لطف و عنایت خداوندی بیشتر برخوردار می شود.
مردم زنجان روزه گرفتن در دهه نخست ماه مبارک رمضان را ˈ یوقوشا داشینان- چیخماق ˈ (حرکت در سربالایی تند کوه با بار سنگ) دهه دوم این ماه را ˈیوقوشا کرپیجینن چیخماقˈ (بالارفتن از دامنه کوه با بار خشت) و روزه داری در دهه سوم این ایام پربرکت را ˈانیشه قاشماق سو ایچماق کیمیندیˈ (پایین آمدن از دامنه کوه مثل آب خوردن) تعبیر می کنند.
علاوه بر آن روزه داران زنجانی، در شب های قدر «لیله القدر» با خواندن دعاهای مخصوص ایام، نیایش به درگاه خدا، شرکت در محافل معنوی دعاهای جوشن کبیر، ابوحمزه، دعای فرج آقا امام زمان (عج )، اقامه نماز هفت سوره ای و برسر گرفتن قرآن شب های 19 ،21 و 23 ماه رمضان را به سحر می رسانند.
یکی دیگر از سنت های رایج این استان دوختن برات کیسه سی «کیسه برات» در پایان ماه مبارک رمضان به تعداد اعضای خانواده است که در برخی خانواده ها به آن پرداخته می شود.
به اعتقاد زنجانی های میانسال و کهنسال ، اگر این کیسه ها توسط پنج زن سیده که اسم آنها فاطمه یا یکی از القاب حضرت فاطمه زهرا (س) باشد ، لمس شود برکت و نعمت خداوند متعال به همراه آن وارد خانه های آنان شده و اعضای خانواده نیز به آرزوی خود خواهند رسید.
تهیه و توزیع انواع مایحتاج غذایی در بین نیازمندان در طول ماه مبارک رمضان، به ویژه ایام قدر، از دیگر آدابی است که از سالیان دور در میان زنجانی های خیر و اصیل، رایج است.
انواع آش، شیربرنج، تاس کباب، فرنی، کله پاچه، حلوا، کوفته تبریزی، سوپ و پلو خورشت، خوراکی و غذاهایی هستند که اکثر مردم این دیار برای افطاری و سحری طبخ و میل می کنند.
نان چایی، بربری، سنگک، فتیر، بربری، شیرمال، تافتون، نان شیری، زولبیا و بامیه و پشمک نیز از خوراکی های سنتی است که بازار خرید و فروش آنها در ماه مبارک رمضان داغ و مصرف آن میان مردم این استان افزایش می یابد.
596/7320/ 1495

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن