تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816017119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دشت شقایق دماوند جلوه ای از عظمت خداوند چشم به راه گردشگران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دشت شقایق دماوند جلوه ای از عظمت خداوند چشم به راه گردشگران دماوند-ایرنا- دشت شقایق های دماوند را باید جلوه و مظهر زیبایی و تصویری از قدرت بی انتهای الهی در خلق آثار بی همتایش دانست که منتظر گردشگران و عکاسان است.


دامنه قله رفیع دماوند در همه فصول سال پوشیده از برفی سفید است که بر زیبایی آن می افزاید و در دشت پهناور این قله سرافراز نیز در فصل بهار و اوائل تابستان با رویش شقایق های زیبا جلوه ای از عظمت و زیبایی حضرت حق را می توان مشاهده کرد.
شقایق وحشی با نام علمی ˈپاپاور اس.پیˈ از خانواده گیاهان علفی ˈپاپاورˈ به شیوه بذرپاشی تکثیر می‏شود و مشخصاتی نظیر شیرابه بی‏رنگ، برگ‏های لوبدار، ساقه‏های استوار، بدنی کرکی را داراست که برخوردار از چهار دم‏برگ، دارای میوه بدون کرک و از مهمترین شاخصه آن خال سیاه‏ رنگ منحصر به فرد آن است که باید این شاخص پایانی را معرف شقایق وحشی دانست.
شقایق وحشی در نقاط بسیاری از کشور که با ارتفاعی بین 25 تا 90 سانتی‏متر متغیر می روید را می توان مشاهده کرد.
این گیاه علفی خوش نقش و زیبا با ساقه شقایق وحشی افراشته و یا نیم‏برخاسته و با انشعابات شیاردار و پوشیده از کرک‏های سخت و خشن می روید.
دشت زیبای دماوند و در شمال این شهرستان انتهایی در استان تهران و در بین دو استان تهران و مازندران با گلهای شقایق پوشیده شده از گستره های جذاب در محدوده دامنه دماوند غار اسک و غار گل زرد است که غار اسک در سه کیلومتری پلور و خارج از جاده و در مسیر صعود به قله است.
غار گل زرد که یک کیلومتر مانده به پلور در مسیر قله است در دشت قله دماوند هم جذابیت هایی بی نظیری دارد.
سنگهای گوگرد آتشفشانی دماوند که صد هزار سال پیش با فعل و انفعالات آتش فشانی اکنون خودنمایی می کند نیز از جمله مناطق دیدنی قله همیشه سفید دماوند است که با هشت متر برف در فصل زمستان رکوردار ریزش برف است و در تابستان نیز مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت علاقمندان به طبیعت بکر و مناسبترین راه برای رسیدن به قله دماوند است.
برای رسیدن به قله که مسیری سخت است و بیشتر توسط کوهنودان صعود به آن صورت می گیرد باید از طریق روستای پلور در جاده هراز و در مسیر رینه تردد کرد.
گرچه در این مسیر علاقمندان به حضور در حوضچه های آب گرم نیز در تمامی فصول سرد و گرم سال تردد می کنند و همیشه از مسیرهای پر رفت و آمد است ولی در بهار و تابستان حضور گردشگران و مسافران بیشتری را در لاریجان و رینه برای صعود به قله و رفتن به آب گرم در منطقه می توان مشاهده کرد.
از مسیرهای غربی از جاده هراز- پلور جاده سد لار دشت و راور مسیر شمالی از این جاده، منطقه چمن گوسفند سرا موجب حضور ایل های عشایر می شود که با آغاز فصل بهار از چندین نقطه استان تهران و سمنان در این دشت زیبا حضور می یابند.
این گل زیبای وحشی در ادبیات فارسی با نام های دیگری نظیر لاله وحشی و گل سرخ -به گویش مردمان افغانستان- نیز معروف است که البته برخی این اسامی را صحیح تلقی نمی‏کنند.
** استفاده دارویی شقایق وحشی در طب کهن
شقایق وحشی که در واپسین روزهای بهار و روزهای نخستین تابستان در دشت های ایران دلبری کرده و چشم انداز زیبایی را به وجود می آورد در ایام قدیم به عنوان دارویی اثربخش در اختیار حکیمان و اطباء بوده است.
به دلیل وجود مقادیر بسیار اندک ترکیبات ˈاوپیوئیدیˈ در عصاره این گیاه، قدما نامی همچون ˈتریاک بی‏زیانˈ را برای آن در نظر گرفته بودند.
ایرانیان از شقایق وحشی در درمان بیماری‏های دیگر نظیر رفع التهاب سینه، قطع تکرر سرفه و درمان عوارض حنجره‏ نیز سود می‏بردند.
از دیگر کاربری‏های شقایق وحشی، تسکین درهای مزمن بود که البته امروز استفاده کمتری از آن صورت می‏گیرد.
سرپرست یگان محیط زیست شهرستان دماوند در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از کاهش تعداد شقایق‏ها نسبت به سال های گذشته خبر و هشدار داد: در صورت چیدن بی رویه این گیاه، زیبایی خدادادی منطقه را در زمانی کمتر از آنچه تصور می شود از دست خواهیم داد.
عباس میرزاکریمی افزود: گل‏های شقایق وحشی پس از مدت کوتاهی از چیده شدن به سرعت دچار مرگ می‏شوند و ناگوارتر اینکه اگر این چینش پیش از زمان باردهی و گرده‏ افشانی رخ دهد در سالهای آتی شاهد رویش کمتری از این گونه گیاه کم‏نظیرخواهیم بود.
وی گفت: هم اینک دشت شقایق‏های منطقه لار شهرستان دماوند در حال سپری کردن زیباترین چهره خود در طول سال و آماده پذیرایی از مردم، گردشگران و عکاسان است.
میرزاکریمی افزود: از مردم درخواست داریم به منظور حفظ محیط زیست و تدوام زیبایی منطقه از چیدن گلهای شقایق خودداری و در زمان مناسب آن از این نعمت خدادادی بهر ببرند.
وی چیدن گل شقایق وحشی را مصداق بارز از بین بردن رستنی‏ها قلمداد و آن را تخلف قانونی و ضربه به محیط زیست و زیبایی طبیعت دانست.
بیایید با حضور در دشت لاله های زیبای منطقه و بهره مندی از این طبیعت بکر هر چه بیشتر به یاد خداوند باشیم و از این نعمات شکر به درگاه خالق آوریم تا آیندگان نیز بتوانند از آن بهره مند شوند.
تهرام/8128/1457/ 605

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن