محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844767517
دکتر یثربی: کسانی که از بیت المال دزدی می کنند، قرآن را نشناخته اند
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
قرآنپژوهی دکتر یثربی: کسانی که از بیت المال دزدی می کنند، قرآن را نشناخته اند شنیدن صحبتهای ساده و البته دقیق استاد فلسفه و عرفان اسلامی، همیشه دلنشین است زیرا این پژوهشگر دین، قاعدههای خاص و پیچیده برای زندگی به سبک قرآن مطرح نمیکند بلکه بر سادهترین کارهای روزمره ما دست میگذارد.
مثل این که بعضی از ما قرآن را فقط برای ثواب یا استخاره تورق می کنیم، نه برای آموختن. مثل این که رفتارها و سبک زندگی قرآنی مردم تا حدی متاثر از بالادستان ماست. دکتر یثربی ابتدای این گفت وگو ـ که می خواست شکایت هایی را مطرح کند ـ گفت، سعدی افتاده ای است آزاده، کس نیاید به جنگ افتاده. من حرف دلم و درد امروز را می گویم، مطمئن باشید همه حرف حق را می پذیرند. بعضی پرسش های ساده هستند ولی همیشه وجود دارند. مثل این که چرا قرآن نازل شده و ما چگونه باید قرآن بخوانیم؟ قرآن کریم نازل نشده تا ما دور قرآن بگردیم و برای آن آیین اجرا کنیم و مراسم ترتیب دهیم. قرآن دستورالعملی است که باید از دل و جان، آن را بشنویم و به کار بندیم. اکنون که ما در حال گذران ماه مبارک رمضان هستیم، باید بدانیم شنیدن قرآن، نیازمند نوعی پاکی باطن و آرامش روحی است. اسیران محبت دنیا و جاه پرستان و فرصت طلبان، وحی را نمی شنوند. قرآن فرموده، این گروه گاه مثل کرها هستند و گاه مثل مردگان. در کنار صفای باطن، باید اراده شنیدن هم وجود داشته باشد، نه مثل آنان که در صدر اسلام حتی در برابر صدای قرآن گوش هایشان را می گرفتند تا صدایی نشنوند. ما باید در مردم و جوانان اراده برای شنیدن قرآن ایجاد کنیم. مگر می توان اراده را از بیرون ایجاد کرد و مگر نه آن که اراده امری درونی است؟ ایجاد اراده به نوازش های تربیتی نیازمند است. حضرت رسول( ص) در زمان حیاتشان، به گونه ای زندگی و با مردم رفتار می کردند که وجودشان ناپاکی های مردم را تصفیه می کرد و میل و اراده برای قرآن خواندن را در آنان ایجاد می کرد. امروز مسئولان ما باید با رفتار قرآنی خود، اراده مذکور را ایجاد کنند. نکته سوم از پرسش قبلی که اینجا باید به آن اشاره کنم، این است که مردم ما باید با قرآن انس بگیرند. شاید در ظاهر بسیاری از مردم با قرآن مانوس باشند ولی در باطن با آن بی ارتباطند. قرآن در عزاداری گورستان ها، مجالس ختم، مجالس قرائت قرآن از سوی قاریانی که اتفاقا باید برای حفظ سلامت آنان دعاگو باشیم، شنیده می شود. از طرف دیگر در نمایشگاه ها، قرآن های چاپی گوناگون و نرم افزارها برای نمایش و فروش عرضه می شود. اتفاقا بعضی از این قرآن ها دیدنی هستند یعنی یا وزن های چندین تنی دارند یا بر وسیله های سختی مانند فولاد و شیشه یا بر جنس های بسیار ظریف مانند یک مو یا دانه ای برنج حک شده اند. گرچه این اقدامات بی معنی و بی ارزش نیستند، ولی همگی جنبه های حاشیه ای دارند زیرا بناست، اصل قرآن، قانون اساسی کشورها باشد. در هیچ کشوری این چنین با قانون اساسی رفتار نمی کنند. هدف آن است که مردم را با قرآن آشنا کنیم و قرآن را به دست مردم بسپاریم. در صدر اسلام، حداقل بعضی صحابه می گفتند ما با داشتن قرآن به هیچ کتاب دیگری نیاز نداریم و امروز ما هر کتابی را برای یادگرفتن می خوانیم، جز قرآن! یعنی روزنامه و مجله و شعر و رمان و تاریخ می خوانیم اما 10 دقیقه قرآن را برای آموختن نمی خوانیم. خواندن قرآن برای آموزش، چیزی جز قرآن خواندن برای ثواب است. خلاصه آن که باید کاری کنیم که قرآن بر سر جوانان ما جای بگیرد. آیا نشانه هایی ظاهری بر رایج بودن مفاهیم قرآن میان جوانان وجود دارد؟ بله، وقتی دو جوان باسواد و آگاه با یکدیگر صحبت می کنند و شاهد مثال حرفشان، یکی از اشعار مولوی و ناصرخسرو و دیگر بزرگان است، چرا نباید از قرآن سخن بگویند و مثال بیاورند؟ مثلا به فارسی بگویند: «هر کس ذره ای کار خیر کند، نتیجه اش را می بیند.» «هر کس ذره ای کار بد کند، نتیجه اش را می بیند.» «چرا چیزی می گویید که خود به آن عمل نمی کنید؟» مدتی است هزینه های سنگینی برای حفظ قرآن صورت می گیرد. زمانی حفظ قرآن اهمیت بسیار زیاد داشت و آن زمان، به دوره های آغازین تبلیغ اسلام بازمی گردد که برای نگهداری قرآن، لازم بود افراد در جهت حفظ آن کوشا باشند. امروز مشکلی برای نگهداری و ماندگاری قرآن نداریم و البته همچنان حفظ آیات کار ارزشمندی است و من مخالف آن نیستم، ولی ما به انس با قرآن نیاز داریم. ما باید قرآن را برای آموختن باز کنیم، نه صرفا برای استخاره. گرچه در باب استخاره و تاریخچه پدیداری آن، بحث های زیادی وجود دارد که مجالی دیگر می طلبد. در هر صورت، من در جایگاه کسی که پیوسته با قرآن سر و کار دارد، به مسئولان جامعه می گویم که با قرآن مراسم اجرا نکنید، چه مراسم عروسی و عزاداری و چه مراسم همایش و نمایشگاه بلکه جایی برای قرآن در دل مردم باز کنید و میان قرآن و قهرکنندگان با آن آشتی ایجاد کنید تا جامعه ما رنگ قرآنی بگیرد و ارزش های قرآنی، محور رفتارهای جامعه قرار بگیرد. همان طور که اشاره کردید، وقتی صحبت از خواندن قرآن و دیگر کتاب ها می شود، عده ای معتقدند به هیچ کتاب دیگری جز قرآن نیاز نداریم. چطور ممکن است ما بتوانیم تمام داده های اطلاعاتی امروزمان را فقط از قرآن دریافت کنیم؟ من عرض کردم که بعضی صحابه، به چنین نظری اعتقاد داشتند. صحبت بر سر این است که قرآن کتاب هدایت است. قرآن کتاب اجرا نیست و نیامده تا عوض ما کارمندی کند. قرآن آمده تا ما را برای زندگی کردن، راهنمایی کند. قرآن نیامده تا به جای رئیس جمهور، هیات دولت را اداره کند، قرآن آمده تا به رئیس جمهور نشان دهد که چگونه هیات دولت را اداره کند. اولین چیزی که در بحث هدایت قرآن مطرح است، هدایت به سوی عقل است. برای خردورزی نیاز به فلسفه، معرفت دینی، دانش اقتصادی و سیاسی و... داریم. قرآن تمام موارد مذکور را ارج می نهد ولی یادمان باشد آنها کار و کسب بشرند. همان طور که جهاد کسب و کار بشر است. بشر باید همراه پیغمبرش جهاد کند. قرار نیست قرآن یا خدا به جای مردم جهاد کنند، همان گونه که قوم بنی اسرائیل به پیامبرشان گفتند تو و خدایت به جنگ بروید، ما اینجا منتظر شما می نشینیم. (سوره مائده، آیه 24) فرق سبک زندگی هدایتمندانه و زندگی آزادانه در ساختار فکری شما چیست؟ این مساله را با یک مثال توضیح می دهم. یک مغازه دار می تواند آزادانه مغازه اش را اداره کند یعنی دروغ بگوید، کم فروشی کند، مشتری را فریب بدهد و... از طرفی می تواند حب خدا در دل داشته باشد و در کنار کسب و کارش خدا را زندگی و رضایت او را جلب کند. مغازه دارانی که در پرتو هدایت الهی زندگی می کنند، نمی توانند به دروغ، فریب و کم فروشی دچار شوند. زندگی با روح قرآن، ما را از کسانی که بدون هیچ پایبندی خاصی، به گذران روزهای عمرشان مشغولند، متفاوت می کند. کسانی که از پول بیت المال مردم محتاج نان شب، دزدی می کنند، قرآن را نشناخته اند. حتی اگر همیشه ابتدای تمام جلساتشان قرآن بخوانند. بهره مندی از هدایت قرآن، به چنین قرآن خوانی هایی مربوط نیست. قرآن زمانی تاثیر می گذارد که راهگشا باشد یعنی آنجا که طبق آموزه های قرآن باور می کنیم، آیا کسانی که می دانند با آنان که نمی دانند، برابرند؟ این رهنمود نشان می دهد مسلمان جاهل بدبخت است و این مساله را در دنیای امروز می توان یافت. هر روز، مسلمانان، مسلمانان دیگر را می کشند. بوکو حرام دختر مردم را می دزدد و آبروی اسلام را می برد. این مسلمانان جاهل هم قرآن می خوانند ولی با روح قرآن انس ندارند. فرار از چنین وضعی به یک برنامه ریزی اساسی و عملی نیازمند است. برنامه عملی برای جاری کردن روح قرآن در زندگی دقیقا به چه معناست؟ لازم است ما در جامعه سبک زندگی قرآنی را ببینیم یعنی ببینیم یک معلم با هزار گرفتاری، مبلغ زیادی دلار پیدا می کند و آن را کامل به صاحبش تحویل می دهد. یعنی ببینیم یک وزیر در منزل اجاره ای زندگی می کند و سطح زندگی اش پایین تر از مردمان عادی است. ما برای ترویج روح قرآنی، به عمل مسئولان نیازمندیم و برای از بین بردن ارزش های قرآنی نیز فقط رفتار هواپرستانه مسئولان کافی است. به عبارت دیگر، برای این امر، نه به اسرائیل نیاز است نه به آمریکا. همین مردم اگر بگویند، مسئولان چقدر می برند و چقدر جیب زن و فرزندانشان پر است (در حالی که جیب جوانان کشور خالی است) و چه چیزها که نمی خورند و چه لباس ها که نمی پوشند و... دیگر روح قرآن نمی تواند در زندگی مردم جاری باشد.
چهارشنبه 11 تیر 1393 4:50 بازدید:3
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]
صفحات پیشنهادی
استقبال مردم خراسان شمالی از طرح تربیت حافظان قرآن کریم
استقبال مردم خراسان شمالی از طرح تربیت حافظان قرآن کریم بجنورد - ایرنا - سرپرست معاونت فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از استقبال مردم شهرستان های جاجرم گرمه و مانه و سملقان از طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم خبر داد حجت الاسلام علی اکبر صفری روز سه شنبه به خبرگزاری جمهسومین حرم اهل بیت (ع) سندجامعی برای تبدیل شدن فارس به قطب قرآنی کشور است
سومین حرم اهل بیت ع سندجامعی برای تبدیل شدن فارس به قطب قرآنی کشور است شیراز- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت سومین حرم اهل بیت ع سند جامعی برای تبدیل شدن فارس به قطب قرآنی کشور است به گزارش ایرنا احمد همتی یکشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه زیرساخت استانتفسیر مطلعالانوار نوشته دکتر سید عادل نادرعلی در نمایشگاه قرآن ارائه میشود
تفسیر مطلعالانوار نوشته دکتر سید عادل نادرعلی در نمایشگاه قرآن ارائه میشود تفسیر مطلعالانوار تفسیر روایی اهلبیت ع با رویکرد تاویلی نوشته دکتر سید عادل نادرعلی در بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن و در غرفهی انتشارات اسوه عرضه شد به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خزاهدی در همایش «به سوی راهبردهای قرآنی در تربیت اسلامی»: همه از فرهنگ انتقاد میکنند اما کسی سرنخ نم
زاهدی در همایش به سوی راهبردهای قرآنی در تربیت اسلامی همه از فرهنگ انتقاد میکنند اما کسی سرنخ نمیدهدمدیر مؤسسه صابره در همایش به سوی راهبردهای قرآنی در تربیت اسلامی گفت همه از فرهنگ انتقاد میکنند اما کسی سرنخ نمیدهد و نمیگوید باید چه کنیم و از کجا شروع کنیم به گزارش خبرنگانگاهی به تمام جذابیتهای نمایشگاه قرآن
چرا باید به بازدید نمایشگاه قرآن آمد نگاهی به تمام جذابیتهای نمایشگاه قرآن جذابیتهای این دوره از نمایشگاه قرآن کریم آنقدر زیاد است که اگر علاقه مندان به فعالیت های قرآنی در طول برپایی آن برنامه بازدیدی نداشته باشند چیزهای زیادی را از دست خواهند داد به گزارش گروه فرهنگی باشگاامکانات بیتالمال باید در اختیار قرآن قرار گیرد
پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۶ معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید براینکه درحوزه قرآن نیاز به انقلاب داریم گفت ما نسبت به وضعیت ایدهآل فاصله بسیاری داریم و به نظرمن نمره قابل قبولی نداریم و رد شدهایم و این به علت آن است که قرآن زمانی که در محافل ما قرائت میشود گویا یک سرود معمولیدو هزار گیلانی تاکنون در طرح تربیت حافظان قرآن کریم ثبت نام کرده اند
دو هزار گیلانی تاکنون در طرح تربیت حافظان قرآن کریم ثبت نام کرده اند رشت - ایرنا - معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت تا کنون دو هزار نفر در استان در سومین دوره طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم ثبت نام کرده اند محمد قاسم پور ملومه روز یکشنبه در گفت وطرح تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم در کرمان اجرا می شود
طرح تربیت حافظان و قاریان قرآن کریم در کرمان اجرا می شود کرمان - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت سومین دوره طرح تربیت حافظان قرآن کریم استان کرمان با حضور 10 هزار شرکت کننده برگزار می شود به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرماندر نشست نقد و بررسی مجموعه تفسیری امام رضا(ع) مطرح شد مجموعه تفسیری امام رضا(ع) فاخر و نشانگر پیوند بین قرآن و
در نشست نقد و بررسی مجموعه تفسیری امام رضا ع مطرح شدمجموعه تفسیری امام رضا ع فاخر و نشانگر پیوند بین قرآن و اهلبیت ع استدر نشست نقد و بررسی مجموعه تفسیری امام رضا ع که شب گذشته در نمایشگاه قرآن برگزار شد این اثر تولیدی فاخر و در تلاش برای نشان دادن پیوند قرآن و اهلبیت ع وتربیت بیش از سه هزار مربی قرآنی در استان یزد
تربیت بیش از سه هزار مربی قرآنی در استان یزد مسئول دارالقرآن کریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد از تربیت بیش از سه هزار مربی قرآنی در استان خبر داد حجت الاسلام و المسلمین علی محمد رضایی مسئول دارالقرآن کریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد با اشاره به فعالیت های سازمان تبل317 هزار نفر در طرح ملي تربيت حافظان قرآن اوقاف تربيت مي شوند
۹ تير ۱۳۹۳ ۱۰ ۱۷ق ظ 317 هزار نفر در طرح ملي تربيت حافظان قرآن اوقاف تربيت مي شوند معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه از تربيت 317 هزار نفر در مرحله سوم طرح ملي تربيت حافظان قرآن اين سازمان خبر داد به گزارش خبرگزاري موج حجت الاسلام و المسلمين احمد شرفخاني با بيانمهراب قاسم خانی: با پول بیت المال به برزیل نرفته ایم
مهراب قاسم خانی با پول بیت المال به برزیل نرفته ایم مهراب قاسم خانی یکی از هنرمندانی که به برزیل اعزام شده است در نوشته ای فیس بوکی با لحنی طنزآمیز به برخی انتقادات پاسخ گفت این ماجرای برزیل رفتن ما هم تبدیل به ماجرای با نمک و پیچیده ای شده تا دیروز فقط متهم بودیم که با پولخراسان رضوی تا پایان امسال مکلف به تربیت 48 هزار حافظ قرآن کریم است
خراسان رضوی تا پایان امسال مکلف به تربیت 48 هزار حافظ قرآن کریم است مشهد - ایرنا - مسوول ستاد طرح تربیت حافظان قرآن کریم اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تربیت یک میلیون حفاظ قرآن را در زمانبندی چهار ساله برعهده گرفته که سهم این استان برسهمیه 5 هزار و 500 نفری قزوین در تربیت حافظ قرآن
سهمیه 5 هزار و 500 نفری قزوین در تربیت حافظ قرآن مدیرکل اوقاف و امورخیریه قزوین گفت طرح تربیت حافظان قرآن یک طرح ملی است که سازمان اوقاف اجرای آن را بر عهده گرفته است و قزوین سهمیه 5 هزار و 500 نفری در تربیت حافظ قرآن دارد به گزارش جوان حجت الاسلام مصطفی نوروزی در جمع خبرنگاراهمایش راهبردهای قرآنی در مدیریت و تربیت اسلامی برگزار می شود
همایش راهبردهای قرآنی در مدیریت و تربیت اسلامی برگزار می شود تهران - ایرنا - انجمن نظام شناسان قرآنی هشتمین همایش بسوی راهبردهای قرآنی در مدیریت و تربیت اسلامی را با موضوع نظام تربیت اسلامی و نفوذ نظام های سکولار بر عرصه های جهان اسلام برگزار می کند به گزارش روز سه شنبه خبرنگار317 هزار نفر در مرحله سوم طرح ملی تربیت حافظان قرآن اوقاف تربیت می شوند
317 هزار نفر در مرحله سوم طرح ملی تربیت حافظان قرآن اوقاف تربیت می شوند معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از تربیت 317 هزار نفر در مرحله سوم طرح ملی تربیت حافظان قرآن این سازمان خبرداد به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی برییس اداره تبلیغات اسلامی نکا: سالانه 250 قرآن آموز در نکا تربیت میشوند
رییس اداره تبلیغات اسلامی نکا سالانه 250 قرآن آموز در نکا تربیت میشوندرییس اداره تبلیغات اسلامی نکا گفت توجه به برنامههای قرآنی در اولویت کاری تبلغات اسلامی است که در همین ارتباط سالانه250 قرآن آموز در نکا تربیت میشوند به گزارش خبرگزاری فارس از نکا حجتالاسلام محمدعلی الیاس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها