تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821145079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردو غبارهای ناگهانی بلای جان پایتخت نشین ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گردو غبارهای ناگهانی بلای جان پایتخت نشین ها تهران بزرگ - ایرنا - این روزها علاوه بر گرمای هوای ناشی از فصل تابستان ، وجود گردو غبارهای ناگهانی و غیرقابل پیش بینی در آسمان تهران ، پایتخت نشین ها را با مشکل مواجه کرده است.


به گزارش ایرنا، امسال پایتخت نشین ها در روزهای گرم سال، در کنار آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین، از ماه گذشته شاهد حضور گرد و غبارهایی با غلظت بسیار بالا و در چند مورد، توفانی از ریزگردها و شن نیز بوده اند .
با وجود این مهمان تازه که این روزها هر از چندگاهی در آسمان تهران نمایان می شود، دیگر دیدن آسمان آبی و پاک را می توان یکی از رویاهای دست نیافتنی پایتخت نشین ها دانست.
در کنار این رویای زیبا، از لابه لای دود و آلاینده ها ، این روزها داشتن سلامت جسمانی برای شهروندان تهرانی نیز کم کم به رویا تبدیل می شود.
وجود ذرات آلاینده ناشی از تردد بیش از اندازه وسایل نقلیه، از دیرباز سلامت شهروندان تهرانی را تهدید می کرد، اما این روزها وجود گرد و خاک با غلظت بالا و مشکلات تنفسی ناشی از آن نیز این مشکل را مضاغف کرده و به نوعی بلای جان پایتخت نشین ها شده است.
در ماه گذشته آسمان تهران، برای چند روز پی در پی، شاهد وجود گرد و غبار و تیره شدن آسمان شهربود، به گونه ای که به یکباره روز تبدیل به شب می شد.
این امر در چند سال گذشته بی سابقه بوده است به طوری که درتوفان پیش بینی نشده هفته دوم خرداد ماه امسال (دوازدهم خرداد ماه)، شش نفر جان خود را از دست دادند.
نبود پیش بینی واطلاع رسانی به موقع از پدیده گرد وغبار و در مواردی توفان ناشی از آن موجب بروز برخی اختلالات در روند زندگی شهروندان تهرانی شده است.
به طوری نبود اطلاع رسانی به موقع و در پی آن عدم آمادگی برای مقابله با این پدیده، در ماه گذشته موجب قطعی برق و آب و به دنبال آن تعطیلی مقطعی برخی از کارگاه های تولیدی شد.
همچنین شب گذشته گرد و غبار موجب قطعی پی در پی برق و خاموشی چند ساعته برخی از مناطق شهری تهران شده است.
مدیرکل هواشناسی استان تهران در خصوص پیش بینی این پدیده و اطلاع رسانی به شهروندان به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به خشکسالی و کمبود بارش ها در کشور و نیز خشک شدن پوشش گیاهی ن ، پوشش سطح زمین شکننده شده است و با کوچکترین وزش باد گرد و غبار در آسمان ایجاد می شود.
******* پدیده گرد و غبار تا پایان تابستان در تهران ادامه دارد
ˈ محمد علی عزیزاقلیˈ گفت: کمبود بارش نزولات جوی، از دست رفتن رطوبت خاک و به تناوب آن پوک شدن خاک موجب می شود با کوچکترین نسیم ذرات خاک در هوا پراکنده شود بنابراین، این امر در صورت مرطوب نشدن خاک ادامه دارد.
وی با اشاره به وزش گرد و غبار شب گذشته در تهران افزود: این پدیده در ردیف پدیده های خرد مقیاس و محلی بوده است و نه در مقیاس بزرگ، بنابراین سامانه، نقشه ها و رادارهای هواشناسی قادر به رصد نبوده و نتوانستند وقوع این پدیده را اعلام کنند.
وی بیان کرد: بر اثر گرم شدن هوا درروز گذشته، دمای هوا در برخی از نقاط تهران به 39 و 40 درجه رسیده است بنابراین بر اثر گرما انرژی جنبشی موجود در زمین موجب وزش محلی بادو پراکنده شدن گرد و خاک در سطوح بالایی ارتفاعات می شود .
عزیزاقلی اظهار کرد: ماندگاری این گرد و غبار محلی بیش از چند ساعت نیست، و فرق این گرد و غبارهای محلی با ریز گردها این است که سریع به وجود می آیند و سریع نیز از بین می رود.
وی گفت: هوای تهران امروز کمی تا قسمتی ابری در پاره ای از نقاط غبار آلود و در بعد از ظهر همراه با وزش باد پیش بینی شده است.
عزیز اقلی یادآور شد: همچنین هوای تهران در روز چهارشنبه با افزایش ابر و وزش باد ، در در ارتفاعات رعد و برق و بارندگی پراکنده، همچنین در مناطق جنوبی امکان وزش گردو خاک پیش بینی شده است.
**هوای تهران همچنان در شرایط ناسالم قرار دارد
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران با توجه به بروز پدیده گردو غبار در شب گذشته گفت: براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه های سنجش آلودگی، هم اکنون هوای شهر پایتخت در شرایط ناسالم قرار دارد.
ˈمحمد رستگاریˈ افزود: با توجه به وقوع پدیده گرد و غبار در شب گذشته ناشی از بیابان های اطراف تهران، هم اکنون غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و وضعیت کیفی هوا در شرایط ناسالم قرار دارد.
وی بیان کرد: براساس داده های دریافتی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهر تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 8 صبح امروز ،شاخص کیفیت هوای تهران 190 را نشان می دهد که در شرایط ناسالم قرار دارد.
رستگاری اظهار کرد: در ادامه محاسبات این شاخص در شبانه روز گذشته منتهی به ساعت11 ظهر امروز به 191 رسیده است که همچنان وضعیت هوای تهران در شرایط ناسالم می باشد.
رستگاری افزود:با توجه به بروز باد همراه با گرد و خاک شب گذشته، ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون (PM 10)در 24 ساعت گذشته منتهی به 8 صبح 186 و در ساعت منتهی ب ساعت 11 امروز به میزان 189 رسیده است.
وی گفت: افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان از فعالیت طولانی و سنگین در فضای باز خودداری کرده و سایر افراد نیز فعالیت طولانی مدت را در فضای باز کاهش داده و از انجام فعالیت های ورزشی خودداری نمایند .
رستگاری افزود: باتوجه به پیش بینی های صورت گرفته انتظار می رود طی ساعات آتی از میزان غلظت این آلاینده ها کاسته شود .
** شهروندان درشرایط گرد و غبار از ماسک استفاده کنند
رییس روابط عمومی مرکز اورژانس تهران به شهروندان تهرانی توصیه کرد که در مواجه با گرد و غبار از ماسک استفاده کنند.
ˈ حسن عباسیˈ با اشاره به پراکندگی بروز پدیده گرد و غبار در شهر تهران گفت: تمامی شهروندان حتی المقدور از حضور در فضای بازخودداری نمایند..
وی بیان کرد: گرد و غبار بر روی گروه های خاص شامل افراد بیمار با زمینه بیماری های ریوی و تنفسی، مشکلات قلبی ، سالمندان ، نوزادان و زنان باردار تاثیر بیشتری نسبت به بقیه افراد دارد بنابراین از حضور در فضای باز و فعالیت بدون ماسک اجتناب کنند .
عباسی افزود: افراد در معرض خطر در صورت حضور در فضای باز ، داروهای مرتب با بیماری خود ، همچنین در صورت استفاده از کپسول اکسیژن آن را همراه داشته باشند .
وی با اشاره به اینکه در پدیده گردو غبار روز گذشته خوشبختانه اعزامی نداشته ایم یادآور شد : شهروندان در چنین شرایطی در صورت نیاز به خدمات پزشکی و مشاوره ای با 115 تماس گیرند تا در صورت نیاز آمبولانس به محل اعزام و از خدمات بهره مند شوند.
عباسی همچنین به ورزشکاران توصیه کرد در چنین شرایطی از حضور و فعالیت در فضای بازخودداری کنند .
وی اظهار کرد: شهروندان در چنین شرایط آب و هوایی علاوه بر ماسک از لبنیات به ویژه شیر بیش از پیش استفاده کنند .
** احتمال وقوع گرد وغبار مجدد در تهران وجود دارد
رییس مدیریت بحران شهر تهران نیز با بیان اینکه گردوغبار دیروز به گفته هواشناسی قابل پیش بینی نبوده است، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی احتمال وقوع گرد و غبار دوباره در تهران وجود دارد.
احمد صادقی در خصوص گرد و غبار روز گذشته (دوشنبه شب) شهر تهران و عدم یش بینی آن افزود: با تماس های تلفنی شهروندان کرجی مبنی بر گرد و غبار در کرج و تایید این مساله، موضوع به صدا و سیما اطلاع داده شد و با هماهنگی به عمل آمده مردم درجریان این امر قرار گرفته و هشدارهای لازم ارایه شد.
وی با بیان اینکه از سوی سازمان هوا شناسی اعلام شد که گرد و غبار قابل پیش بینی نبوده است، گفت: گرد و غبار کاهش دید و مشکلات تنفسی را در پی دارد، اما خوشبختانه از آنجا که زود متوجه شده و اطلاع رسانی خوبی صورت گرفت تلفات جانی نداشتیم.
وی یادآور شد : توفان شدید 12 خرداد امسال، آمادگی خوبی را در مردم ایجاد کرده است به طوری که هر اتفاقی اطراف تهران رخ دهد به ما خبر می دهند حتی اگر هواشناسی هم اعلام نکند.
صادقی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی احتمال ادامه گرد و غبار در تهران وجود دارد، گفت: وظیفه ما پیشگیری و اطلاع رسانی است که تلاش داریم به موقع اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.
در جریان گرد و غبار ناگهانی شب گذشته تهران و عدم اطلاع رسانی دقیق و به موقع ، عضو شورای شهر تهران ،ازپیش بینی نشدن گردوغبار تهران از سوی سازمان هواشناسی و دستگاه های مسوول انتقاد کرد.
**دستگاه های مسوول پیش بینی وضع هوا موظف به اطلاع رسانی به موقع هستند
ˈمحسن پیرهادی ˈ روز سه شنبه در هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: هیچ دستگاه مسوولی، گرد و غبار شب گذشته تهران را پیش بینی و اعلام نکرده بود.
وی افزود: مجموعه های مسوول و دست اندرکار باید توفان ها و گرد و غبار را پیش بینی و شناسایی کنند و از طریق رسانه ها به مردم اطلاع دهند.
وی با بیان ضرورت آموزش مردم در مواجهه با توفان و گردو غبار اظهارکرد: شهروندان آموزش های لازم را در مقابل توفان و گرد و غبار ندیده اند.
وی تاکید کرد: مجموعه شهرداری باید در مورد آسیب ها و خطرات گرد و غبارباید به مردم اطلاع رسانی کند.

*فقر فضای سبز از دلایل گردو غبار در آسمان تهران است
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در خصوص گردو غبارهای ناگهانی در شهر تهران گفت: کمبود فضای سبز و خشکی زمین در تهران باعث سرعت باد و در نتیجه پراکندگی گردو غبار درآسمان می شود.
ˈمحمد هادی حیدرزادهˈ با اشاره به اینکه یکی از دلایل طوفان و گردو خاک های اخیر ضعف و فقر فضای سبز اطراف شهر تهران است عنوان کرد: سرعت باد در فصل بهار بیش از حد معمول افزایش یافته و این مساله همراه با بروز گرد و خاک است .
وی افزود:گسترش فضای سبز شهر ها به عنوان سد شکن های باد می تواند بسیار تخریب و پراکندگی گرد و خاک در هوا تاثیر گذار باشد.
حیدرزاده افزود: نشست زمین و کمبود آب یکی از مشکلات حاد است بنابراین ،نشست زمین آخرین مرحله قبل از ایجاد بیابان است و این امر نشان دهنده آن است که اکوسیستم ما به سمت بیابانی شدن پیش می رود.
وی با اشاره به اقدام سازمان محیط زیست برای برطرف کردن این مشکل گفت: محیط زیست در بحث آب خیز داری برنامه هایی را از وزارت جهاد کشاورزی درخواست داشته تا بتواند تثبیت سازی را انجام دهد.
به هر حال این روزها علاوه بر آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه ، گرد و غبار یکی از مشکلات اصلی پایتخت نشینان به حساب می آید مشکلی که در چند سال اخیر هر از چند گاهی خود را نشان می دهد ، نیاز است مسوولان فکری به حال این مشکل کنند تا قبل از اینکه یکبار دیگر توفانی همچون توفان دوازدهم خردادماه سال جاری شهر تهران را در نوردد ، به عبارتی نوش دارو بعد از مرگ سهراب .
گزارش از : منیر ابراهیمی زاده
تهرام564/ 9340

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن