تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819668295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگ خطر آب/ قدر آب را بیشتر بدانیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

زنگ خطر آب/ قدر آب را بیشتر بدانیم اهواز - ایرنا - این روزها خبرهای خوشی از وضعیت آب به گوش نمی رسد و معضل کم آبی که با تداوم روند فعلی کشور را تهدید می کند ایجاب می کند که بیش از پیش قدردان این نعمت ارزشمند الهی باشیم.


31خرداد مدیرعامل آبفای کشور در اهواز از نواخته شدن زنگ خطر کم آبی در 517شهر کشور خبر داد و به دنبال آن وزارت نیرو در اطلاعیه ای مردم را به توجه بیشتر درمصرف بهینه آب فرا خواند؛ با اعلام تنش آبی از یک سو و کاهش بارش ها در 19استان کشور بدیهی است اگر سیر روند کم آبی این گونه باشد در روزهایی نه چندان بحران آب رخ خواهد داد.
ˈمحمد حاج رسولی هاˈ مدیر عامل شرکت مدیریت توسعه منابع آب ایران در این ارتباط گفته بود از ابتدای سال آبی جاری(مهر 92) تا پایان هفته گذشته، حجم بارش های استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان و یزد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.
ضرب المثل ˈقطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شودˈ را این روزها باید به آنانی گوشزد کرد که ساعت ها شیر آب را باز می گذارند و حیاط خانه و کوچه و ماشین را با آن می شویند؛ همان آبی که این روزها در برخی مناطق کشور ، مردم به شدت با کمبود آن روبه رو بوده و در هفته ای چند بار قطعی آب دارند.
در همین خوزستان که پر آب ترین استان کشور است،در صدها روستای آن با تانکر به مردم آب می رسانند و مردم به همین هم دلشان خوش است.
اگر چه شرایط کم آبی و حتی در بعضی جاها بی آبی تا حدود زیادی به بارش ها بستگی دارد اما امروزمان نتیجه تدبیر نادرست دیروزهایمان است که تازه به فکر اصلاح افتاده ایم.
به هر حال اتفاقی که نباید، افتاده، و چاره ای جز تدبیر و برنامه ریزی برای مصرف درست و بهینه نیست.
استاد علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: بر اساس گزارش سازمان ملل در سال 1993 پیش بینی شده بود که تا سال 2050 بیشتر کشورهای خاورمیانه از جمله ایران با توجه به روند رشد جمعیت و افزایش مصرف آب با مشکل کم آبی و بحران آب روبه رو شود، و میزان آب استحصالی سرانه برای هر نفر کاهش ،و مقدار آن خیلی کمتر از مصرف مورد نیاز هر فرد خواهد شد.
ˈسعید برومندنسبˈ افزود: این روزها پیش بینی سازمان ملل کم کم در بیشتر کشورهای منطقه از جمله ایران نمود پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: آبی که مصرف می کنیم به سه بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی تقسیم می شود؛ بیش از 80درصد آب در بخش کشاورزی و بقیه در بخش خانگی و صنعتی استفاده می شود.
برومندنسب گفت: در بخش کشاورزی باید تلاش کرد میزان هدر رفت آب کمتر ، و استفاده بیشتری از آن در تولید داشته باشیم.
وی اظهارکرد: در بخش خانگی، آب فرآوری شده، و مواد معلق موجود در آن گرفته و از نظر مواد مضر پاک می شود و آبی در اختیار قرار می گیرد که روی آن هزینه شده و باید در مصرف آن دقت کرد.
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: اهمیت این موضوع باید به اطلاع همه مصرف کنندگان برسد که تامین آب آشامیدنی هزینه بسیاری دارد و باید درنحوه ی مصرف آن بویژه این روزها که با کمبود آب روبه رو هستیم بیشتر دقت کرد.
وی گفت: در غیر این صورت در آینده با توجه به تقاضا، رشد جمعیت و ارتقای سطح اقتصادی، مشکلات جدی خواهیم داشت و این باعث محدودیت زیادی در توزیع آب در بخش های مختلف خواهد شد.
برومندنسب اظهار کرد: در آینده پیش رو مشکل کشورها دیگر زمین نیست بلکه آب خواهد بود؛ و پیش بینی شده حتی اختلاف کشورهایی که رودخانه ها و منابع آبی مشترک دارند روی آب خواهد بود.
در هر حال می طلبد که با فرهنگ سازی در داخل کشور برای مصرف بهینه آب دقت کنیم تا مشکلات مربوط به آن کمتر شود.
از: امیر خانزاده
645/640

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن