تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803203478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صعود بی مبنای اجاره بها، داغی بر دل اجاره نشین ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

صعود بی مبنای اجاره بها، داغی بر دل اجاره نشین ها اصفهان- ایرنا- بالا رفتن بی مبنای اجاره بها در باراز داغ رهن و اجاره تابستان، باعث فشار مضاعف بر خانه به دوشان شده است.


به گزارش ایرنا، دفاتر فروش املاک این روزها سرشان شلوغ است؛ مالکان با قیمت های جدید که گاه با هیچ منطقی جز مالک بودن سازگار نیست، ملکشان را برای رهن و اجاره به این بنگاه ها ارائه می دهند و اجاره نشین ها به امید یافتن خانه ای مناسب تر راهی بنگاه ها می شوند.
به نظر می رسد که عرضه خانه برای رهن و اجازه زیاد است و یا قیمت های پیشنهادی آنقدر بالاست که هنوز خانه های ارائه شده با استقبال مواجه نشده است و شاید برخی از مستاجران به همین دلایل امید به یافتن خانه با قیمت مناسب تر دارند و هر روز سری به بنگاهها می زنند.
«حمید شفیعی» یکی از این افراد است که از پشت شیشه یک دفتر مشاوره املاک در اصفهان در حال نگاه کردن لیست خانه هایی است که بنگاه به نمایش گذاشته است.
لب به دندان می گزد و گاهی ابروهایش را بالا می اندازد و دستی به سر می کشد.
سر صحبت را با این سوال که شما هم به دنبال خانه هستید، باز می کنم.
این شهروند اصفهانی می گوید: بله، اما بعید می دانم بتوانم با این میزان پول پیش و توانی که برای پرداخت اجاره بها دارم، خانه ای گیر بیاورم.
حمید یک کارگر ساده است و ماهیانه با محاسبه اضافه کار و کسر وام هایی که گرفته، از حقوقش 700 هزار تومان برایش باقی می ماند.
به قول خودش زندگی نوپای دو نفره با همسرش به سختی با این حقوق می گذرد و توانایی پرداخت اجاره بالا را ندارد.
قیمت ها را نگاه می کنم، سرسام آور است در برخی موارد با پول هایی که به عنوان رهن پیشنهاد داده شده می توان یک خانه نقلی در حاشیه های شهر خرید.
یک واحد دو خوابه 130 متری در یک آپارتمان 16 واحدی 50 میلیون تومان رهن کامل، خانه دربستی 100 میلیون پول پیش و ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره، آپارتمان 60 متری در طبقه سوم مبلغ 17 میلیون تومان رهن کامل،150 متری در طبقه سوم 40 میلیون تومان پول پیش و یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره.
اینها نرخهای اجاره است که پشت شیشه یک بنگاه در محله ای نزدیک به متوسط در شهر اصفهان دیده می شود.
به چند بنگاه سر می زنم، اکثر بنگاه داران می گویند که در تعیین میزان اجاره بها نقشی ندارند و نظر مالک در این میان تعیین کننده است هر چند که از اجاره بهای بالا آنها هم بی بهره نیستند.

** آسیب شناسی نرخ اجاره بها
از منظر یک کارشناس اقتصادی این موضوع متاثر از نرخ سود بهره های بانکی و عدم اخذ مالیات از سپرده های بانکی است.
«سید احمد علی عاملی» در این باره گفت: مالکان با برآورد قیمت خانه خود و سنجش اینکه اگر این مقدار پول را در بانک بگذارند از سوی بانک چه میزان پول به آنها پرداخت می شود، میزان کرایه را مشخص می کنند.
وی افزود: آنها در واقع سعی می کنند همین میزان سود را از مجموع پول رهن خانه و اجاره بها بدست بیاورند.
وی با ابراز تاسف از رواج یک منطق اقتصادی غلط در میان مردم گفت: نرخ بالای بهره های بانکی که نام دیگر آن ربا است، سطح توقعات مردم را بالا برده است.
این در حالی است که این نوع مبنای محاسبه از اساس غلط است زیرا در کشور ما ارزش
ملک هر سال بالا می رود و مانند پول ثابت نیست، از سویی اگر بنا باشد همه مالکان خانه های خود را بفروشند و در بانکها بگذارند آنوقت این همه خریدار وجود ندارد و بانکها هم وقتی عرضه پول زیاد شد دیگر حاضر نخواهند بود سودی بابت نگهداری پول بدهند.
همین حالا هم بگفته برخی کارشناسان شمار زیادی خانه خالی وجود دارد که به علت بالا بودن قیمت برای خرید آنها خریداری وجود ندارد و مالکان در بسیاری موارد اقدام به اجاره دادن آنها می کنند.

** ورود قانونگذار، تنها راه کنترل قیمت ها در بازار رهن و اجاره
رییس اتحادیه مشاورین املاک اصفهان با تایید گفته های دفاتر مشاوره املاک در باره عدم تاثیر گذاری بنگاه ها در تعیین نرخ اجاره بها گفت: در قانون اساسی و شریعت اسلام حق مالکیت محترم شمرده شده و کسی حق تعرض به این حقوق را ندارد.
رسول جهانگیری خاطر نشان کرد: تعیین تکلیف مالکی که می تواند در اقتصاد جامعه موثر باشد، تنها توسط قانون گذار ممکن است.
وی با اشاره به تجربه ناموفق دولت قبل در تعیین نرخ افزایش اجاره بها گفت: این موضوع در آن زمان معضل جدی بازار سیاه را پیش روی بازار رهن و اجاره مسکن قرار داد.
جهانگیری راه حل مشکل بازار مسکن و افزایش قیمت های نجومی آن را در تبدیل بازار مسکن از بازار سرمایه ای با بازار مصرف بیان کرد.
وی با بیان اینکه قیمت مسکن به جای کاهش در هر سال افزایش می یابد، گفت: این موضوع نشان می دهد که مسکن در جامعه ما یک کالای سرمایه ای تلقی می شود.
وی یکی دیگر از علت های بالا رفتن رهن و اجاره مسکن در هر سال را بالا بودن تقاضا نسبت به عرضه بیان کرد.
به گفته وی جوان بودن جامعه و تقاضای زیاد برای مسکن میزان عرضه و تقاضا را از هم دور می کند.
جهانگیری معتقد است امسال نسبت به سال های دیگر عرضه مسکن در شهر اصفهان بیشتر بوده و این موضوع قیمت ها را تا حدودی تعدیل کرده است.
رییس اتحادیه دفاتر مشاورین املاک اصفهان در باره رشد قیمت اجاره بها در اصفهان اظهار کرد: رشد قیمت ها در بازار مسکن ناشی از نرخ تورم و اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه هاست.
وی تصریح کرد: این رشد، رشد معقولی ارزیابی شده است.
با تمام این تفاسیر برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند راهکاری مانند اخذ مالیات تصاعدی از مالکان متناسب با افزایش های ایجاد شده می تواند در کنترل این بازار نقش به سزایی داشته باشد.
از طرفی برخی دیگر از کارشناسان یکی از عوامل افزایش اجاره بها و قیمت مسکن را دفاتر مشاورین املاک می دانند.
این گروه از کارشناسان معتقدند افزایش سهم درآمدی این دفاتر با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها خود به عنوان مشوقی برای رشد قیمت ها در این بخش است.
آنها می گویند: باید برای دستمزد اجاره دادن مسکن قیمت های ثابت در نظر گرفته شود تا بنگاهها از بالا رفتن قیمت رهن و اجاره نفعی نداشته باشند.
بگفته این کارشناسان مردم قیمت رهن و اجاره را بر اساس مشورت هایی که از بنگاهها می گیرند اعلام می کنند و نمی توان نقش بنگاهها در قیمت گذاری را نادیده گرفت.
به هر حال آنچه مسلم است اینکه در نبود نظارت قانونی بر بازار رهن و اجاره، تنها تعیین کننده قیمت در این بازار انصاف مالکان است که این روزها کمتر دیده می شود.
گ/7135/ 607

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن