تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813116911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داغ تازه ای بر پیکره بی جان بلوط لرستان/ قطع جنگل های بلوط و احداث قبرستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

داغ تازه ای بر پیکره بی جان بلوط لرستان/ قطع جنگل های بلوط و احداث قبرستان خرم آباد – ایرنا - شکوه بلوط زاگرس و بلوط لرستان این روزها به خاطره ای دیرینه تبدیل شده ، چراکه بلوط لرستان نفس نمی کشد و داغش برسینه طبیعت لرستان هر روز تازه تر می شود.


به گزارش خبرنگار ایرنا، طی یکسال اخیر بسیار در مورد زوال بلوط گفتیم و شنیدیم اما کمتر دیدیم بلوط هایی را که دیگر نفس نمی کشند و قامت سبزشان آرام آرام به تیرگی زوال و نابودی می گراید.
جنگل های بلوط ، نماد شکوه ، عظمت و سرافرازی لرستان این روزها حال خوشی ندارند و وسعت داغشان هر روز تازه تر می شود.
این روزها داغی به وسعت 561 هزار هکتار در سینه جنگل های بلوط لرستان حک شده و جنگل های بلوط یاد گرفته اند که بی صدا و ایستاده بمیرند.
بلوط لرستان در حالی دچار بیماری زوال و خشکیدگی شده که طی سالهای اخیر درد مضاعفی بنام زغال بلوط بلای جانش شده چراکه برخی سودجویان با قطع این درختان و تهیه زغال مرغوب، مرگ از نوع دیگری را برای بلوط رقم می زنند.
امروز عوامل انسانی و طبیعی سایه شومی بر سر بلوط لرستان افکنده و این در حالی است که جنگل های بلوط لرستان همچنان سخاوتمندانه سایه گستری می کنند.
بگذریم از ذغال و زوال بلوط، امروز چشممان به درد تازه ای از بلوط روشن شده که قلبمان را فشرد ، دردی به نام گورستان بلوط!
برخی سودجوبان در اقدامی تازه و ابتکاری خلاقانه نسبت به خریداری جنگل های بلوط و قطع درختان آن به منظور احداث قبرستان اقدام کرده اند و این در حالی است که حال و روز کنونی جنگل های بلوط لرستان بی شباهت به قبرستان نیست.
این روزها قرار است جنگل های بلوط بیمار لرستان، علاوه بر درد خود داغ دیگری را تحمل کنند و نظاره گر مویه ها و ناله های آدمیان در رسای رفتگانشان باشند و این یعنی عمق فاجعه.
مسوول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم آباد گفت: علیر غم تذکرات، هشدارهای لازم واخطارهای قانونی توسط اداره منابع طبیعی ، در رباط نمکی مساحت زیادی ازجنگلها را در سالهای خشکیدگی در ختان جنگلی به قبرستان تبدیل کرده اند.
علی پیرداده بیرانوند افزود: اراضی ملی که جز انفال محسوب می شوند بدون اذن شرعی وقانونی تصرف عدوانی نموده وخساراتی به این گونه های دیر زیست بلوط وارد می نمایند .
وی بدون اشاره به وسعت جنگل های تخریب شده تصریح کرد: در این راستا کانال های ویژه در اطراف قبرستان رباط نمکی از حوزه خرم آباد احداث و حفر شده است.
وی ادامه داد : با اذن دادستانی وبرای ممانعت از اقدامات سود جویانه افراد محل ، کانالی به طول یک کیلومتر حفر تا بیش از این شاهد تصرف غیر قانونی وتخریب گونه های جنگلی بلوط نباشیم .
وی از همه کسانیکه به قصد دفن اموات اقدام به خرید اراضی جنگلی نموده هشدار داد که با در دست داشتن حکم قضایی با هرگونه عمل ورفتار این چنینی برخورد خواهد شد
سودجویان در حالی به تخریب جنگل های بلوط لرستان دامن زده و روند آن را سرعت می بخشند که طبق آخرین آمار ، سطح خشکیدگی و زوال جنگل های بلوط لرستان به بیش از 561 هزار هکتار افزایش یافته است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستن با بیان اینکه در آخرین آمار، سطح خشکیدگی جنگل های بلوط لرستان 300 هزار هکتار برآورد شده بود افزود: میزان تخریب و زوال درختان بلوط استان در مناطق مختلف از 10 تا 100 درصد است.
مهرداد بهاروندی اظهار داشت: به رغم تلاش های انجام شده، تاکنون درمان قطعی برای بیماری جنگل های بلوط لرستان یافت نشده و و درمان های موقتی که با تایید تایید کارشناسان فائو رسیده برای جلوگیری از گسترش زوال بلوط در دستور کار قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: در بیماری فعلی درختان بلوط، نوعی سوسک با لانه گزینی در درخت بلوط موجب زوال وخشکیدگی آن می شود که تاکنون دلیل هجوم این سوسک ها به جنگل های بلوط شناسایی نشده است.
وی با بیان اینکه 70درصد علل بیماری خشکسالی تشخیص داده شده تصریح کرد: به همین منظور70 میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل های بلوط در این استان اختصاص یافته که به صورت مرحله ای و برای اجرای طرح های پیشگیری از خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس از جمله جنگل های استان لرستان پرداخت و هزینه خواهد شد.
بهاروندی گفت: انتظار می رود مسوولان با توجه ویژه به وسعت روبه رشد زوال بلوط ارزشمند لرستان ، نسبت به تخصیص اعتبارات مصوب شده اقدام نمایند تا داغ بلوط لرستان بیش از این بر قلب جنگل های لرستان و دل دوستداران طبیعت ننشیند.
7269/630

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن