تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815373435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارجاع وظایف حاکمیتی در معادن بدون بودجه متناسب اجرایی نمی شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن: ارجاع وظایف حاکمیتی در معادن بدون بودجه متناسب اجرایی نمی شود تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران معتقد است: براساس اصلاحیه قانون معادن بخشی از وظایف حاکمیتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در معادن باید توسط این سازمان به مورد اجرا گذاشته شود، اما کمبود بودجه مشکل جدی در این راه است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هرمز ناصرنیا روز دوشنبه در آستانه دهم تیر روز صنعت و معدن، اظهار داشت: براساس قانون، سالانه سه درصد از وصولی حقوق دولتی معادن باید به این سازمان تخصیص یابد، اما تاکنون بودجه مربوطه اختصاص نیافته است.
وی افزود: سال 1392 نیز رقم کمتری نسبت به مفاد قانون برای این سازمان بودجه مصوب شد که 500 میلیون تومان ذکر کردند اما کمتر از 60 درصد این رقم به میزان 290 میلیون تومان تخصیص یافت.
ناصرنیا تاکید کرد: قانونگذار براساس بررسی ها و مطالعات مربوطه، بودجه سازمان نظام مهندسی معدن ایران را تعیین کرده و عدم تخصیص آن طی سالهای گذشته، مشکلات جدی برای پیاده سازی وظایف این سازمان را به وجود آورده است.
وی با بیان اینکه براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران دارای پنج هزار و 400 معدن فعال است و ارتقا ایمنی در آنها از وظایف اصلی دستگاه ذیربط است، درعین حال سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز آمادگی دارد با بیش از 30 هزار عضو خود در جهت افزایش سازماندهی ایمنی در آنها فعالیت کند، اما ضعف بودجه مانع جدی بر سر راه اجرایی ساختن این برنامه است.
وی اضافه کرد: اختصاص سه درصد از وصولی حقوق دولتی معادن، بسیاری از مشکلات موجود در بخش معدن، در بعد مهندسی، بازرسی و نظارت را برطرف خواهد کرد و امکان گسترش برنامه های آموزشی، تدوین معیارها و دستورالعمل ها را به دنبال خواهد داشت و فضای اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته های ذیربط را فراهم می سازد.
متخصصان در چهار رشته اصلی در سازمان نظام مهندسی معدن ایران عضویت پیدا می کنند که زمین شناسی، معدن، نقشه برداری و متالورژی استخراجی را شامل می شود و فارغ التحصیلان در 11 رشته مرتبط از جمله عمران، محیط زیست ، شیمی، برق و کامپیوتر نیز در این سازمان می توانند عضو شوند.
ناصرنیا گفت: بودجه پیش بینی شده برای سال 93 رقم 42 میلیارد ریال است که چنانچه این میزان تخصیص پیدا نکند، سازمان نظام مهندسی معدن ایران از طریق دیوان عدالت اداری حقوق خود را مطالبه خواهد کرد.
دوازدهمین اجلاس ملی سالانه هیات عمومی نظام مهندسی معدن ایران در عمر 12 ساله این سازمان از سوم تا پنجم تیر ماه جاری در استان یزد برگزار شد و طی آن هیات مدیره سازمانهای نظام مهندسی معدن 31 استان کشور ضمن بررسی عملکرد سال گذشته، خط مشی و بودجه امسال را مشخص ساختند.
به گفته ناصرنیا، بالاترین مقام و رکن تصمیم گیرنده سازمان نظام مهندسی معدن ایران، هیات عمومی است که در اجلاس سالانه، نقشه راه یکساله را مشخص می سازند.
انتخابات سازمانهای نظام مهندسی معدن هر سه سال یکبار برگزار می شود و هیات مدیره پنج نفره برگزیده در هر استان در این مدت به وظایف قانونی خود می پردازند.
ناصرنیا از بهبود کیفیت طرحهای اکتشاف معدنی به عنوان یکی از دستاوردهای این سازمان یاد کرد و گفت: تاکنون به نتیجه 100 درصد کیفی در این بخش دست نیافته ایم، اما برنامه ریزی در این مسیر دنبال می شود.
وی انجام بازرسی از معادن را به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: 700 مورد بازرسی ازنظر تطبیق طرح با برنامه و از لحاظ ایمنی در سال 92 انجام شد، البته در این زمینه به دلیل ضعف بودجه، عملکرد مطلوبی صورت نگرفت.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، یکی از ابزارهای توسعه معادن را مهارت فنی افراد فعال در آن دانست و گفت: براین اساس با سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سال گذشته تفاهم نامه ای امضا شد که در چارچوب آن کارگران فعال در معادن با اجرای دوره های آموزشی پروانه مهارت دریافت خواهند کرد.
ناصرنیا گفت: سال 1392 تعداد پنج هزار و 800 طرح اکتشاف و بهره برداری از معادن مورد بررسی قرار گرفت که چهار هزار و 800 طرح تایید و یکهزار طرح به علت اشکالات مربوطه برای رفع نواقص مرجوع شد.
وی از برنامه برگزاری سومین نمایشگاه و همایش فرصت های سرمایه گذاری در معادن در مهر ماه سال جاری خبر داد و گفت: تاکنون میزان استقبال از این رویداد گسترده شده و علاوه بر مشارکت مسئولان بخشهای مختلف، کادر دیپلماتیک سفارتخانه های موجود در ایران از حضور در این نمایشگاه و همایش استقبال کرده اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، موضوع عدم سرمایه گذاری لازم در زمینه توسعه تولید تجهیزات معدنی را یادآور شد و گفت: نباید به سرمایه گذاری در معادن اکتفا شود، زیرا ارتقا بهره برداری از معادن نیازمند تجهیزات و ماشین آلات نوین است و براساس آمارهای غیر رسمی 90 درصد این تجهیزات وارداتی است.
وی در پایان گفت: براساس گزارشهای رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 97 درصد از تلفات انسانی در حوادث کار مربوط به بخش ساختمان ومسکن است و بقیه بخشها از جمله معادن سهم سه درصدی را دارند.
میزان ذخایر اکتشافی معادن کشور 57 میلیارد تن ذکر شده که از این رقم حدود 37 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است.
اقتصام (3)1559**1558

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن