تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819712604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صدف کوهی، معدنی با ارزش در منطقه شمالی گنبدکاووس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

صدف کوهی، معدنی با ارزش در منطقه شمالی گنبدکاووس گنبدکاووس - ایرنا - صدف کوهی یا صدف ˈلوماشلˈ که بدلیل دارا بودن ˈکلسیمˈ کافی و البته پس از تبدیل شدن به پودر بیشتر درجیره غذایی دام و طیور می باشد به عنوان تنها ذخایر معدنی با ارزش در منطقه شمالی شهرستان گنبدکاووس است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، این معدن که چندسالی کشف شده هم اکنون 7 شرکت فعال در زمینه استخراج و نیز فراوری آن مشغول فعالیت هستند، فعلا بدلیل اینکه اکثر صدف استخراج شده پس از تبدیل به پودر به مصارف دام و طیور می رسد و از ارزش اقتصادی چندان بالایی برخوردار نیستند.
با اینکه عنصر کلسیم موجود در صدف کوهی نقش موثری در استخوان سازی و انعقاد خون دام و طیور بویژه گاوهای شیری و ˈمرغ های تخم گذارˈ ایفا می کند اما می توان از این ماده معدنی دربرخی صنایع مهم ازجمله ˈنفت و گاز، داروسازی، تهیه مواد اتیلنی، صنایع PVC، رنگ سازی، مواد آرایشی و بهداشتی، کارخانجات قندسازی، سیمان و تهیه کود، صنایع دستی، ساخت ظروف میلامین و عایق های رطوبتیˈ نیز استفاده کرد.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس می گوید: به رغم کاربردهای فراوان و با ارزش اقتصادی بالای صدف کوهی، در حال حاضر بیشتر صدف استخراج و فراوری شده این معادن تنها به مصارف صنعت دام و طیور می رسد.
ˈخلیل رجلبیˈ افزود: متاسفانه فعالان فعلی این معادن در جهت ارتقای ماشین آلات خط تولید و حرکت به سمت تولید پودر ˈمیکرونیزهˈ صدف رغبتی نشان نمی دهند.
وی گفت: در صورت حمایت های مالی و تسهیلات بانکی کم بهره به فعالان صدف کوهی این شهرستان می توان با راه اندازی خط های تولید جدید، برای دیگر مصارف این ماده معدنی با ارزش در دیگر صنایع اقدام نمود.
رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت گنبدکاووس خاطر نشان کرد: هم اکنون تنها یک شرکت بهره بردار آنهم از سال گذشته، توانسته با تولید پودر میکرونیزه صدف کوهی بازار هدف خود را به سمت صنایع دیگر از جمله ˈرنگ، چسب و لوله های پلاستیکیˈ تغییر دهد.
رجبلی، ظرفیت و ذخیره معادن صدف کوهی این شهرستان را بالغ بر 14 میلیون تن دانست و اضافه کرد: هم اکنون 7 شرکت بهره بردار این معادن مجموعا درسال حدود 70 هزار تن برداشت می نمایند.
وی بابیان اینکه تمامی شرکت های بهره بردار به روش روباز نسبت به استخراج صدف کوهی اقدام می کنند، تصریح کرد: مجموع کل سرمایه گذاری این شرکت ها کمتر از 4 میلیارد ریال می باشد.
رییس اداره صنعت ، معدن و تجارت گنبدکاووس معقد است، برای حمایت از فعالان بخش معدن در این شهرستان و افزایش ارزش افزوده معادن صدف کوهی این شهرستان لازم است برای خرید ماشین آلات جدید و نیز افزایش سرمایه در گردش به شرکت های معدنی تسهیلات ویژه داده شود.
رجبلی، آسفالت جاده منتهی به معادن صدف کوهی، محافظت از محدوده معادن برای جلوگیری از تصرفات و برداشت های غیرقانونی و اختصاص کامل سهمیه سوخت از سوی شرکت پخش فرآورده ها نفتی را از دیگر نیازهای فعالان صدف کوهی در این شهرستان برشمرد و بر ضرورت رفع آن تاکید کرد.
دهم تیر ماه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز صنعت و معدن نامگذاری شده است.
شهرستان گنبدکاووس بابیش از 325 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/7479/622/

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن