تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819069432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهلت سه ماهه برای جانمایی اراضی جایگزین بهشت زهرا(س)


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

در هفتاد و ششمین جلسه شورا تصویب شد؛ مهلت سه ماهه برای جانمایی اراضی جایگزین بهشت زهرا(س) تهران بزرگ - ایرنا - هفتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با تعیین مهلت حداکثر سه ماهه به معاونت خدمات شهری شهرداری تهران برای جانمایی و تملک اراضی به منظور ایجاد گورستان های جدید در تهران همراه بود.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این جلسه مرتضی طلایی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، با یادآوری مناسبت های تیر ماه ، این روزها را گرامی داشت و گفت: روزهایی که گذشت یاد آور حوادث و اتفاقاتی است که موجب تناور شدن درخت طیبه انقلاب اسلامی شده است.
وی اظهار کرد: شش تیر ماه سالرزو ترور رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر ، هفت تیر سالروز شهادت سید شهیدیان انقلاب و 72 تن از یارانشان آیت الله بهشتی که هفته قوه قضاییه نیز نامیده شده است، 9 تیر که سالرزو آغاز عملیات کربلای یک با رمز یا ابوالفضل عباس بود که موجب آزاد سازی مهران نیز شد و یا روز مبارزه با سلاح های شیمیایی به سبب بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق ،همه این مناسبت ها یاداور خون هایی است که موجب تناور شدن درخت انقلاب اسلامی شده و ما امروز باید این روزها را گرامی داشته و حوادث ان را به خاطر بسپاریم.
در ادامه این جلسه که با حضور شهردار تهران دنبال می شد برخی اعضا نسبت به صدور کارت های منزلت و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد شده است ابراز نارضایتی کردند.

**مجتبی شاکری : شهروندان از نحوه صدور کارت منزلت رضایت ندارند
رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مراجعات زیادی به واسطه عدم نارضایتی از نحوه صدور کارت های منزلت برای استفاده جانبازان، معلولان، دانشجویان و سالمندان داشته است.
مجتبی شاکری افزود: در تماس ها و مراجعات متعدد از سوی یک پیرمرد 75 ساله عنوان شد که برای دریافت کارت منزلت مبلغ 5 هزار تومان بابت خود کارت و مبلغ 15 هزار تومان بابت شارژ کارت از افراد گرفته می شود که این مبلغ چه استفاده شود و چه استفاده نشود در عرض یکسال باطل می شود.
وی افزود: با پیگیری هایی که کردیم مشخص شد این موارد صحت دارد حال انکه در مصوبه شورا چنین موضوعی پیش بینی نشده بود و من از شورا درخواست دارم پیگیری های لازم را نسبت به این موضوع داشته باشد.
وی در تذکر دیگر افزود: در ماه مبارک رمضان نزدیک کردن مسائل دینی به مساجد باید جدی گرفته شود و من از حجت الاسلام امرودی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران می خواهم این موضوع را جدی بگیرد.
شاکری تصریح کرد: افطاری دادن به یک میلیون و 500 هزار نفر در برج میلاد اقدام خوبی است اما اگر همین هزینه را در مساجد محلات و در مناطق توزیع کنیم آیا بهره بری بیشتری ندارد، به جای برگزاری جشن ها و برنامه های افطاری در پارک ها آیا بهتر نیست این قبیل برنامه ها را در مساجد اجرا کنیم که هزینه کمتری هم دارد.
در ادامه محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز توضیحاتی در خصوص صدور کارت منزلت ارائه داد و گفت: روال صدور کارت منزلت روال منطقی و درستی نیست.
وی ادامه داد: به 16 میلیون سفر سوبسید می دهیم در حالی که 60 درصد جامعه توانایی پرداخت قیمت واقعی سفر را دارند، اگر این هزینه ها به جای خود باز گردد آن زمان می توان به نیازمندان واقعی از جمله مدد جویان کمیته امداد، جانبازان و معلولان و یا دانشجویان کمک کرد.
قالیباف افزود: به راستی آیا همه 65 ساله ها نیازمند کارت منزلت هستند ؟ بر این اساس است که ما باید یک سازماندهی و اصلاح در آیین نامه نحوه صدور کارت منزلت داشته باشیم.
در ادامه این جلسه ارائه گزارش مسئولان شهرداری در مورد مصوبه ˈ الزام شهرداری تهران به ارائه گزارش در خصوص حسن اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با جانمایی ، تملک و ساماندهی گورستان های جدید و همچنین تعیین وضعیت گورستان های قدیمی تهرانˈ در دستور قرار گرفت.
مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در ابتدای این گزارش گفت: مطالعات کاملی در 22 منطقه تهران انجام دادیم و برای این منظور چند منطقه را جانمایی کردیم که البته هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه 58 هزار نفر در بهشت زهرا تدفین می شوند گفت: از میان 140 گورستان متبرکه و متروکه امروز تنها 33 گورستان قابلیت تدفین را دارند که از این تعداد تنها 10 تا 15 درصد نیاز های ما را بر طرف می کند ، بر این اساس ما نیاز به جانمایی جدید داریم .
وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط فعلی تا سال 97 گنجایش دفن در بهشت زهرا را داریم اما این بدانم معنا نیست که تا آن زمان دست روی دست بگزاریم، در حال حاضر مطالعات دقیق خود را برای جانمایی مکان جدید انجام داده و تنها از شورا یک فرصت سه ماهه می خواهیم طرح نهایی خود را برای تصمیم گیری به شورا ارائه دهیم.

**معصومه آباد: رویکرد ما در ایجاد آرامستان ها باید محله محوری باشد
رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رویکرد ما در ایجاد آرامستان ها محله محوری است، گفت: این گزارش معاون شهردار با رویکرد ما در تناقض است.
معصومه آباد افزود: مرگ را در ادامه حیات ابدی می دانیم که درچنین شرایطی وجود آرامستان ها می تواند اثرات تربیتی و معنوی بسیاری داشته باشد، از طرفی وجود آرامستانها در سطح محلات می تواند از لحاظ اقتصادی هم به صرفه باشد چرا که تردد از شمالی ترین نقطه شهر به جنوبی ترین نقطه شهر برای تدفین یا زیارت اهل قبور قطعا هزینه های بسیاری از جمله مصرف سوخت خواهد داشت.
آباد تصریح کرد: وقتی به دنبال جانمایی برای یک گورستان دیگر باشیم یعنی یک بهشت زهرا دیگر متولد خواهد شد که در آینده مشکلات دیگری را به وجود خواهد آورد، به نظر ایجاد آرامستان های شهری با توجه به زمین های متعددی که شهرداری در مناطق دارد می تواند راهکار مناسب تری باشد.


**محمد حقانی : باید از اراضی منابع طبیعی برای ایجاد گورستان استفاده کنیم
رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: بر طبق گزارش معاون شهردار بیش از نیمی از متوفی ها را به صورت رایگان دفن می کنیم در حالی که دلیلی برای این کار وجود ندارد.
محمد حقانی افزود: این در حالی است که 160 هکتار زمین اضافه شده در زمان آقای قالیباف معلوم نیست تا چه زمانی گنجایش دفن خواهد داشت.
وی ادامه داد: امروز وجود بهشت زهرا در جوار باقر شهر و آبادی های اطراف باعث شده هزینه های زیادی به شهرداری تهران از قبیل ایجاد تقاطع های غیر همسطح و ... تحمیل شود پس نیازی نیست که تدفین رایگان داشته باشیم، البته این بدان معنا نیست که ما بگذاریم مرده ای بر زمین بماند.
حقانی خاطر نشان کرد: در مورد خرید اراضی بهتر است به جای جانمایی در محدوده های پر هزینه از اراضی منابع طبیعی در جنوب بهشت زهرا استفاده شود که با بررسی های دقیق در جانمایی های وزارت خانه های مرتبط این اقدام قابل تحقق خواهد بود.

**محمد سالاری : تامین گورستان مهمترین چالش آینده تهران خواهد بود
رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه 10 سال است که شورا، شهرداری را مکلف به جانمایی اراضی برای جایگزینی بهشت زهرا کرده گفت : متاسفانه یک دهه از این الزام می گذرد و شهرداری هنوز کاری در این زمینه نکرده است.
وی نیز همانند حقانی بر استفاده از اراضی منابع طبیعی در جاده قم تاکید کرد و گفت اگر به سرعت اقدامی در این زمینه نشود تامین گورستان مهمترین چالش آینده تهران خواهد بود.

**اسماعیل دوستی : نباید فرصت سوزی کرد
نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت آنکه تهران را پایتخت کرده به فکر همه چیز بوده از شمال تهران که وجود درختها فیلتر های مناسبی برای آلودگی هوا است تا جنوب شهر که بهترین اراضی برای ایجاد گورستان ها می باشد. به نظر در جنوب تهران اراضی وجود دارد که برای این کار مناسب است .
وی ادامه داد: در حال حاضر برخی افراد این اراضی را که متعلق به منابع طبیعی است خیلی ارزان یا حتی رایگان می گیرند چرا شهرداری این کار را نکند در حالی که چند سال بعد باید این اراضی را با قیمتی گزاف از همین افراد بخرد.
وی تصریح کرد: ما نباید فرصت سوزی کنیم چرا که آینده ای خطرناک خواهیم داشت.

**پرویز سروری: پارک گورستان ها راهکاری مناسب خواهد بود
رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه ایجاد گورستان در مناطق جنوبی یعنی مشکلات بیشتر برای شهروندان جنوب تهران گفت: اگر در یک پنجشنبه به بهشت زهرا عزیمت کنید درخواهید یافت که شهروندان این نواحی با چه مشکلات و مرارت هایی دست به گریبان هستند حال آنکه با ایجاد گورستان های جدید در جنوب بهشت زهرا ما دقیقا بر تشدید این مشکلات اقدام خواهیم کرد.
وی ادامه داد: ایجاد گورستان ها در این نواحی به این معنی است که شهروندان را از ته یک قیف به سمت گورستان ها رها کینم از این رو مسئولان باید به دنبال این باشند که قبرستان ها را به جای دیگری منتقل کنند.
سروری تصریح کرد: ایجاد پارک گورستان هادر مناطق می تواند اهداف ما را برآورده سازد چرا که هم کاهش تقاضاسفر راه به همراه خواهد داشت و هم اینکه کاربری چند منظوره می توان از آن داشت. ضمن اینکه مطالعه مدل های موفق در شهر های بزرگ و پر جمعیت دنیا نیز می تواند به ما کمک کند.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به سوابق مصوبه شورای شهر تهران درخصوص الزام شهرداری تهران برای جانمایی، گورستان های جدید، گفت: این موضوع بنا برضرورت در سال 83 در شورا تصویب شده و مدام نیز بر آن تاکید شده است اما تاکنون به مرحله عملیاتی نرسیده است، بنابراین پیشنهاد می دهم یک ضرب الاجل برای شهرداری تعیین شود تا هر چه سریعتر تکلیف این موضوع روشن شود.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با اشاره به مشکلات موجود برای عملیاتی شدن این مصوبه گفت: جمعیت به طور طبیعی به سمت کهنسالی در حال پیشرفت است و این باعث می شود که آمار متوفاها سالانه افزایش داشته باشد بنابراین ییشنهاد می دهم این موضوع از دستور کار شورا و مدیریت شهری خارج نشود تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.
در پایان اعضای شورا با تعیین مهلت حداکثر سه ماه معاونت خدمات شهری را موظف کردند تا لایحه خود را برای جانمایی و تملک اراضی به منظور ایجاد گورستان های جدید جهت تصویب به شورا ارائه کند.

در ادامه این جلسه موضوع انتخاب دو نفر نماینده ناظر شورای اسلامی شهر تهران برای عضویت در کمیته نظارت بر سفرهای خارجی شهرداری تهران، مطرح شد که پس از بحث و بررسی آقایان هادی ساعی و ولی اله شجاع پوریان از اعضای شورای شهر انتخاب شدند.
گفتنی است براساس بند 5 ماده پنجم دستورالعمل اعزام ماموران و هیات های شهرداری تهران به خارج از کشور که طبق مصوبه شورا تهیه شده است، دو نفر نماینده از شورای شهر به عنوان ناظر در این کمیته انتخاب می شوند.
در این جلسه همچنین اعتراض فرمانداری تهران به متن مصوبه «برنامه عملیاتی پنج ساله دوم شهرداری تهران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.که جوابیه این اعتراض که توسط کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تهیه شده بود با اکثریت آرا به تصویب رسید.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیشتر ایرادات فرمانداری به این موضوع ایرادهای شکلی بود اظهار داشت: سلسله مراتب برای مشخص کردن جزئیات برنامه 5 ساله رعایت شده است و این برنامه هنوز هم قابل اصلاح و تغییر است.
وی در این باره توضیح داد: ایرادات برنامه توسط اتاق پایش که در شورا و شهرداری شکل گرفته رفع می شود و این تنها راه اجرای موفقیت آمیز یک برنامه جامع است. همانطور که در بسیاری از نقاط دنیا برنامه های جامعی که انعطاف پذیر نبوده اند شکست خورده اند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهرداری تهران توضیح داد: ما تلاش می کنیم تفکر برنامه 5 ساله را در مناطق شهرداری تهران نهادینه کنیم. بر این اساس شهرداری را نیز موظف کرده ایم در هر لایحه ای که به شورا ارائه می دهد مشخص کند بر اساس کدام بند برنامه 5 ساله این لایحه را ارائه داده است.
وی یادآور شد: شهرداری نظام نامه اجرایی اتاق پایش را تدوین کرده است و بعد از ارسال این جوابیه باید اتاق پایش به شکل فعال و مداوم پایش برنامه را انجام دهد.
پس از پیشنهاداتی که اعضای شورا برای اصلاحات برخی از کلمات این جوابیه ارائه کردند؛ این جوابیه در هشت بند به تصویب رسید.
تهرام/7244/1109/ 699

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن