تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803862311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مواد مخدر زلزله ای خاموش بر روی گسل های مستعد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مواد مخدر زلزله ای خاموش بر روی گسل های مستعد گنبدکاووس - ایرنا - مواد مخدربرای جامعه جوان کشور همانند زلزله خاموش بر روی گسل های مستعد است که بروز و شیوع ان ویرانگری برای خانواده ها و پژمردگی و مرگ برای طبقه تولید کننده و جوان کشور به همراه دارد.


اگر در گذشته نه چندان دور بوی بد دهان و لباس و ژولیدگی ظاهر از مهمترین و البته بیشترین علائم معتادان جامعه بود و اعتیاد به مواد مخدر بیشتر در سنین بزرگسالی حادث می شد اما امروز شکندگی جسم ، روح و مغز جوانان 20 تا 30 سال و شاید هم سنین پایین تر، کمترین نشانه اعتیاد به این مواد ویرانگر و از نوع جدید آن یعنی ˈشیشه و کراکˈ است.
مشاهده سیمای جوانانی که بدلائل مختلف اسیر مواد مخدر بویژه نوع صنعتی آن شده اند و هر روز بر تعداد آنان افزوده می شود، برای هر بیننده و بویژه خانواده های آنان به معضلی نگران کننده تبدیل شده است که باید راهکارهای مناسب برای رفع آن اندیشه شود.
اینکه موادمخدر صنعتی چگونه تولید و در اختیار جوانان قرار می گیرد مسئله ای است که باید بصورت اساسی آسیب شناسی و راهکارهای مناسب برای خشکاندن ریشه آن اندیشه شود اما وظیفه مسوولان و خانواده ها برای مراقبت از جوانان و فرزندان و اسیر نشدن آنان در دام اعتیاد چیست؟
ˈسیدمجید حسینیˈ معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، می گوید: در هر شبانه روز 8 معتاد جوان در کشور می میرند و 91 درصد نگرانی های والدین برای فرزندانشان موضوع اعتیاد به موادمخدر است، نکته ای بس جدی است.
شنیدن یا دیدن مرگ جوانانی که درسن اشتغال قرار دارند و باید آینده کشور را بسازند اما در دام اعتیاد گرفتار شده و جان خود را از دست می دهند، خبری نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد.
به نظر نمی رسد خانواده ای از مرگ فرزند برومندش خوشحال شود اما چه باید کرد، در پاسخ به چه باید کرد، سخنانی زیادی از سوی مسوولان گفته شده است و نگرانی های زیادی نیز ابراز شده است، اما آیا نگران بودن به تنهایی کافی است؟ به راستی برای رفع این نگرانی ها و پیامدهای مخرب اعتیاد، چه راهکارهای عملی وجود دارد و در این بین مسوولان و خانواده ها چه وظیفه ای دارند؟
یک روانشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: امروزه مصرف موادمخدر بویژه نوع صنعتی آن مصیبت و فاجعه ای جهانی است که زندگی میلیون ها انسان را ویران کرده است و دولت ها نیز سرمایه های ملی زیادی را صرف مبارزه یا جبران صدمات ناشی از آن می نمایند.
دکتر ˈمژگان میرزاˈ اختلالات جسمی، روانی، خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را ازجمله عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر درجامعه و خانواده ها دانست و افزود: باید عوامل مستعد کننده و موجود در ابتلا به اعتیاد از جمله ˈخانواده، مدرسه و محیطˈ مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی گفت: دو دسته عوامل مخاطره آمیز فردی و اجتماعی بویژه در دوره نوجوانی و جوانی وجود دارد که می تواند زمینه ساز مصرف مواد گردد که در دسته اول برخی صفات شخصیتی مثل پرخاشگری و اعتماد به نفس پایین، افسردگی، نگرش مثبت به مواد، ترک تحصیل و نیز بی سرپرستی قرار دارد.
دکتر میرزا اضافه کرد: در دسته دوم نیز عواملی چون مصرف مواد بعنوان هنجار اجتماعی در بین گروه دوستان، کمبود فعالیت های جایگزین، کمبود امکانات حمایتی و توسعه صنعتی و محرومیت های اجتماعی قرار دارد.
وی با اشاره به عوامل محافظت کننده در مقابل اعتیاد، گفت: در حوزه عوامل فردی خانوادها باید صفات مثبت شخصیتی مثل اعتماد به نفس و افزایش مهارت های زندگی فرزندان خود بویژه در دوره نوجوانی را تقویت نمایند.
این روانشناس خاطرنشان کرد: تقویت باورها و ارزشهای دینی و مذهبی فرد و بیان موفقیت های تحصیلی و شغلی فرزندان و اعضای خانواده، پیوند و تعامل مثبت بین والدین با فرزندان و راهنمایی و ارشاد آنان و ضد ارزش دانستن مواد مخدر و نیز دسترسی به خدمات حمایتی و مشاوره ای می تواند از خطرات مواد مخدر محافظت کند.
دکتر میرزا، وجود هیجان هایی چون ˈغم، شادی، تنهایی، خشم و. ..ˈ در انسان ها را امری طبیعی دانست و گفت: این هیجان ها اگر به رفتار تبدیل شود خطرناک خواهد بود بعنوان مثال اگر فرزندی ببیند که پدرش هنگام خشم سیگار می کشد او نیز یاد می گیرد که هنگام خشم سیگار بکشد که این رفتار خطرناک خواهد بود.
وی باتاکید برضرورت آشنایی و شناخت بیشتر خانواده ها با شخصیت دوره نوجوانی و جوانی فرزندان، افزود: دراین دوران که هویت فرد شکل می گیرد و دوره بسیار حساسی نیز است، باید مراقب بود برخی هنجارها به رفتار تبدیل نشود.
یک پژوهشگر علوم اجتماعی و رییس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس نیز با بیان اینکه امروز معضل اعتیاد به یک معضل حاد روانی، اجتماعی و بهداشتی تبدیل شده است، گفت: برای ریشه کنی این معضل که به شدت رو به افزایش است، بایستی اقدامات جدی بویژه درحوزه آموزش مهارت های زندگی به افراد جامعه بالاخص نوجوان و جوانان انجام گیرد.
دکتر ˈعلیرضا قربانیˈ افزود: براساس آمارهای اعلام شده، بطور میانگین سالانه 30 درصد اعتبارات نیروی انتظامی، 60 درصد اعتبارات سازمان زندان ها و 70 درصد حجم فعالیت دادگاه ها به مواد مخدر اختصاص دارد ضمن اینکه هرسال یکصد هزار نفر زندانی موادمخدر داریم.
وی همچنین با ابراز نگرانی از نگرش مثبت دانشجویان و افراد تحصیل کرده به مصرف مواد مخدر صنعتی، نسبت به عواقب آن هشدار داد و گفت: متأسفانه امروز برخی دانشجویان تحت القائات منفی شبکه های ماهواره ای مبنی بر مصرف مواد مخدر صنعتی و تأثیر آن بر افزایش بیداری و موفقیت در امتحان، به مصرف این مواد روی آورده اند.
دکتر قربانی با بیان این که ممکن است مصرف این مواد به صورت موقتی این اثرات را داشته باشد اما در دراز مدت بر سلامت مصرف کنندگان به ویژه مغز آنان تاثیرات منفی می گذارد، تصریح کرد: آموزش بهترین و اثرگذارترین راهکار درپیشگیری از مصرف مواد مخدر و تغییر نگرش ایجاد شده است که باید بسیار جدی گرفته شود.
این پژوهشگر علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: همه دستگاه های فرهنگی و اداری و نیز خانواده ها باید آموزش و اطلاع رسانی نسبت به عواقب سوء مصرف مواد مخدر به ویژه نوع صنعتی آن را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.
وی با اشاره به طرح ˈمدارس مروج سلامت ˈ که درسال 84 درآموزش و پرورش آغاز شد، گفت: این طرح از طرح های بسیار خوب در آگاه سازی نسل نوجوان نسبت به آسیب های مختلف اجتماعی است که باید بصورت جدی عملیاتی شود.
دکتر قربانی افزود: در کنار آموزش برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به مواد مخدر، باید افراد مبتلا را نیز درمان و آنان را توانمند نمود تا مجدا به دامن اعتیاد باز نگردند ضمن این که اقدامات نیروی انتظامی نیز در مبارزه با تهیه و توزیع کنندگان مواد مخدر باید شدت بیش تری بگیرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه 90 درصد معتادانی که به مراکز ترک اعتیاد تحویل می شوند پس از برگشت از این مراکز مجددا به مواد مخدر روی می اورند که این نشان می دهد باید در شیوه عمل این مراکز بازنگری شود.
رییس پلیس مبارزه با موادمخدر انتظامی گنبدکاووس نیز معتقد است: نیروی انتظامی تلاش های زیادی درمبارزه با قاچاقچیان موادمخدر انجام می دهد که تقدیم بیش از 4 هزار شهید و جانباز، سند اثبات این اقدامات است.
سرهنگ دوم ˈمحمدرضا میردارˈ افزود: امروز اعتیاد به مواد مخدر از مهم ترین معضلات جامعه است که پیامدهای آن در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نمایان است.
وی با بیان اینکه امروز تهیه و توزیع موادمخدر صنعتی به زیرزمین خانه ها منتقل شده است، گفت: برای موفقیت پلیس در مبارزه با تهیه و توزیع کنندگان موادمخدر صنعتی همه مردم باید با پلیس همکاری نمایند.
سرهنگ میردار اضافه کرد: متأسفانه امروز مصرف مواد مخدر صنعتی در بین آحاد مختلف مردم به ویژه کارمندان، تحصیل کردگان و نیز بانوان باب شده است و اکثر این افراد تحت تأثیر تبلیغات منفی شبکه های ماهواره از جمله بحث تناسب اندام بانوان، به این مواد اعتیاد پیدا کرده اند.
وی تصریح کرد: اگر فردی برای نخستین بار از مواد مخدر صنعتی استفاده کند برای افزایش لذت های موقتی این مواد مجبور است در دفعات دوم و سوم مقدار بیش تری مصرف کند که این امر سبب اعتیاد فرد و پیامدهای ناشی از آن می شود.
نگرانی ها از افزایش مصرف مواد مخدر و ارتباط آن با برخی دیگر آسیب های اجتماعی از جمله سرقت ها و آمار طلاق سبب شده تا ائمه جمعه و جماعات نیز در این خصوص هشدار دهند.
امام جمعه موقت گنبدکاووس که رییس دادگاه انقلاب این شهرستان نیز است با ابراز نگرانی از افزایش مصرف مواد مخدر و نیز افزایش آمار طلاق درجامعه، به خانواده ها نسبت به پیامدهای منفی این دو پدیده خانماسوز هشدار داد.
حجت الاسلام و المسلمین ˈحجت الله قربانیˈ گفت: متاسفانه روند افزایش استعمال مواد مخدر سنتی و صنعتی و نیز آمار طلاق درجامعه بویژه در بین جوانان نگران کننده است و می طلبد خانواده ها، مراقبت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند.
وی افزود: براساس آمار های ارائه شده، 14 درصد طلاق های جامعه درسال اول ازدواج و 50درصد نیز در ازدواج هایی با عمر کمتر از 4 سال رخ می دهد که لازم است خانواده ها در انتخاب همسر برای فرزندان خود دقت بیشتری نمایند.
کارشناسان معتقدند همراه با ابزارهای قانونی برای مبارزه با اعتیاد و نیز استفاده از هنجارهای اجتماعی و مذهبی برای اگاهی بخشی به جامعه نیاز است زمینه های دیگری که مانع از گرایش نسل جوان به مواد مخدر می شود را مورد توجه جدی قرارداد.
ایجاد اشتغال و توجه به بیکاری روز افزون نسل جوان و تحصیل کرده جامعه , افزایش امید به اینده و نیز فراهم اوردن زمینه های متعدد شادی با استفاده از جشن های ملی و مذهبی و نیز تسهیل امکانات ورزشی ارزان قیمت برای گذران اوقات فراغت می تواند
در کاهش گرایش مواد مخدر موثر باشد.
ارزش بخشی به ایده ها , گرایشات و توجه به نیاز های نسل جوان و اهمیت دادن ان از سوی ارگانهای مسوول , فراهم کردن
امکانات ازدواج , وجود تفریحات و امکانات گردشگری اسان و ارزان قیمت که می تواند بخشی از نیازها و هیجانات نسل جوان را تامین و تخلیه کند از دیگر اقدامات اساسی و بنیادی است که باید از سوی سیاستگذاران مورد توجه قرار گیرد تا گرایش به مواد مخدر در بخشی از جامعه کاهش یابد.
/7479/622/

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن