محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844276192
یادی از اسوه اخلاق پایتخت ثمره نهایی روزه در کلام آقامجتبی تهرانی/ مراقبت کن تا به «مقام رضا» برسی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادی از اسوه اخلاق پایتخت
ثمره نهایی روزه در کلام آقامجتبی تهرانی/ مراقبت کن تا به «مقام رضا» برسی
مرحوم آقامجتبی تهرانی معتقد بود: روزه دو اثر دارد؛ یکی اثر ظاهری که همان کم خوردن است و دومی که ما به آن «صومِ صمت» میگوییم، اگر جلوی زبانت را بگیری و مراعات زبانی داشته باشی، موجب میشود که حکمت پیدا کنی و این همان مقام رضا است.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیتالله آقا مجتبی تهرانی از اساتید فقید اخلاق در یکی از سخنرانیهای خود در نخستین روز ماه مبارک رمضان نکات جالبی را بیان کرد که در ادامه بازنشر میشود: در مناجاتهایی که از ائمه اطهار(ع) نقل شده است، دو مناجات را دیدهام که همه ائمه(ع) آن را میخواندند؛ یکی مناجات شعبانیه است که در مفاتیح هست، یکی هم مناجاتی است که با این جملات شروع میشود: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ...»؛ مرحوم مجلسی در بحارالأنوار نقل میکند که این مناجات از علی(ع) است و همه ائمه هم آن را میخواندند. برای اینکه این جملات دعا را کمی توضیح دهم، به طوری که مرتبط با ایام ماه مبارک رمضان هم باشد، یکی دو نکته را مقدمتاً عرض میکنم. ماه رمضان، ماه تقرب به خدا مطلب اول اینکه درباره ماه مبارک رمضان اهل معرفت این تعبیر را دارند که این ماه، دار ضیافت الهی و یکی از منازل سالکین إلیالله است. «سلوک إلیالله» یعنی سیر معنوی روح به سوی خدا و تقرّب به او که البته این سیر و این تقرّب، دارای درجات و مراتب است. منازل سیر و سلوک به سوی خدا گام اوّل، تجلیه این سیر و سلوک چهار قدم دارد؛ اهل معرفت از قدم اوّل تعبیر میکنند به «تجلیه»، یعنی آراستن ظاهر به آداب شرع و عمل کردن به دستورات شارع مقدس در این ماه مبارک رمضان؛ یعنی همین روزه گرفتن و آداب ظاهریه. پس گام اول، قدم اول تجلیه است. گام دوم، تخلیه گام دوم و قدم دوم در این سیر «تخلیه» است. تخلیه پیراستن است نه آراستن؛ پیراستن باطن از رذائل اخلاقی و چه بسا پاک کردن و منزه کردن نفس از آثار آثام ـیعنی سیئات و گناهانـ است. چه بسا اولین دعایی که نسبت به اولین روز ماه مبارک رمضان وارد شده که شخص روزهدار میخواند، اشاره به همین مسأله تخلیه دارد. چون خود را تجلیه کرده، یعنی روزه گرفته و به آداب ظاهریه عمل کرده است و حالا از خدا میخواهد که او باطنش را از این آثار پیرایش کند. لذا در روز اول ماه مبارک رمضان این دعا را میخوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ وَ قِیَامِی قِیَامَ الْقَائِمِینَ وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ وَ هَبْ لِی جُرْمِی یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرمِینَ». این دعا به همین قدم دوم، یعنی تخلیه اشاره دارد. گام سوم، تحلیه گام سوم که از آن تعبیر به «تحلیه» میکنند، این است که انسان روح را به صفات ملکوتیه کمالیه آرایش دهد و خودش را متخلِّق به اخلاق الهیّه کند، که این هم دارای مراتبی است. گام چهارم، فناء فی الله گام چهارم مرحلهای است که اهل معرفت از آن به «فناء فیالله تعالی» تعبیر میکنند و مرادشان این است که روح سالک یعنی همان شخصی که سیر معنوی میکند، از إنّیّت در شهود حق فانی شود؛ چه در رابطه با فعلش، چه صفتش و چه ذاتش. این تعبیر را به کار میبرند که فناء فی الله عبارت است از: «فانی شدن روح از إنّیّت در شهود حق». از نظر مسیر معنوی، این آخرین منزل سیر و سلوک است. ماه رمضان، ماه نزول قرآن و صعود انسان نزول سخن خدا، برای ساختن بندهاش اما مطلب دوم؛ ماه مبارک رمضان اینطور است که هم ماه «نزول» است و هم ماه «صعود» است. اینکه ماه نزول است را شما خوب میتوانید بفهمید؛ چون در قرآن و در دعاهای ماه مبارک رمضان مطرح است که کلام الهی-قرآن کریم- در این ماه، از مصدر وحی بر نبی مکرم اسلام6 نازل میشود که خداوند به وسیلهی همان کلمات، انسانها را در جمیع ابعاد پرورش میدهد و میسازد. در سوره دخان میفرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ» و در سوره قدر میفرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ». در سوره بقره هم میفرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ». «قوس نزول» در ماه مبارک همین تعبیر در دعای روزانه ماه رمضان هم هست. در اکثر دعاهای ماه رمضان به این «قوس نزولی» اشاره شده است که ماه مبارک رمضان، ماه نزول کلام الهی است. به تعبیر دیگر، ماه رمضان ماه سخن گفتن ربّ است با عبدش؛ یعنی ماهی است که ربّ، برای ساختن عبدش و راهنمایی او به سوی قربِ خویش، با او سخن میگوید و سخن گفته است. بنابر این قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شد و به تعبیر اهلش به صورت «جُملةً واحده» -به طور کلی و یک-پارچه- در شب قدر، بر قلب پیغمبر اکرم6 فرود آمد. این همان قوس نزولی این ماه است. تا اینجای مطلب شبههای نیست؛ این آیات قرآن است و این هم دعاهایی که شما در ماه رمضان میبینید و این مطلب در همه آنها هست. «قوس صعود» در این ماه اما ماه مبارک رمضان همچنین ماه صعود است؛ یعنی چه؟ درست برعکس آن «قوس نزولی» که گفتیم، اینجا «قوس صعودی» مطرح است. یعنی این ماه، ماه کلام عبد با ربّ است. بله، در همه اوقات عبد میتواند با ربّ خودش سخن بگوید، ولی یک موقعیت خاصی هست که این سخن گفتن، از نظر سازندگی، بُرد بیشتری پیدا میکند. دعا، الهام خدا است در اینجا یک بحث مطرح میشود و آن بحث این است که عبد در چه قالبی میتواند با ربّ خود سخن بگوید. این را بدانید که این هم در ارتباط با ربّ است. یعنی خودِ ربّ به اولیاء خود الهام میکند و اولیاء الهی آن الهامات را در قالب خاصی میریزند و نحوه سخن گفتن با ربّ را به عبد میآموزند که «چگونه با ربّ خودت حرف بزن!» همانطور که او با تو حرف زده است، تو هم با او حرف بزن؛ اما اینگونه که به تو میآموزیم با او حرف بزن. قرآن خطاب به تو است؛ نمیخواهی پاسخ دهی!؟ خدا در ماه مبارک رمضان با تو صحبت کرده و کلامش را بر پیغمبر فرو فرستاده و پیغمبر هم قرآن را به شما تحویل داده و گفته است که اینها حرفهایی است که خدا با شما زده است. خدا در این خطابهایی که در قرآن هست، مثل «یا أَیُّهَا النَّاس» و «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا»، دارد حرف میزند و به من و تو خطاب میکند. قرآن را نگاه کن؛ از اول تا آخر او دارد با تو حرف میزند. خوب، تو نمیخواهی جوابش را بدهی؟ او در ماه مبارک رمضان با تو سخن گفته است، تو هم باید در همین ماه با او سخن بگویی؛ هم قوس نزول است و هم قوس صعود. ماه رمضان ماه کلام ربّ و عبد است. لذا شما اگر به روایاتی که در باب ماه مبارک رمضان وارد شده است، مراجعه کنید، همین مطلب را میبینید. سفارش به «زیاد دعا کردن» در این ماه حالا یکی دو تا روایت میخوانم که اصل این روایات در فروع کافی است ولی من از وسائلالشیعه نقل میکنم. روایت از امام صادق(ع) است که «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِکَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاء»؛ یعنی علی فرمود: «بر شما باد در ماه رمضان، به کثرت دعا و استغفار». در روایت دیگر آمده است: «کَانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْن(ع) إِذَا کَانَ شَهْرُ رَمَضَانَ لَمْ یَتَکَلَّمْ إِلَّا بِالدُّعَاءِ»؛ یعنی حضرت امام سجاد(ع) در ماه مبارک رمضان اصلاً صحبت نمیکرد، مگر اینکه تمام جملاتی که از ایشان صادر میشد مضامین دعایی داشت. ما در این زمینه روایات بسیاری داریم. بنابر این آنچه که در ماه مبارک رمضان وظیفه عبد است، سخن گفتن با ربّ خود است. «تجلیه، تخلیه و تحلیه» زمینهساز سخن گفتن بنده با خدا در باب ماه مبارک رمضان روایات زیادی داریم که ناظر به آن مطلب اول، یعنی بحث مراحل سیر و سلوک است. از نظر ظاهری که خودت را آراسته کردهای به همین آداب ظاهری و دهانمان را از خوردن و آشامیدن بستهایم. این همان قدم اوّل یعنی تجلیه است؛ اما آنچه مهم است گامهای دوم و سوم، یعنی تخلیه و تحلیه است. اینها است که زمینه را فراهم میکند برای اینکه بتوانی با خدای خودت حرف بزنی. از الطاف الهیه این بوده که آنچه که مایحتاج عبد است تا بتواند با خدای خودش حرف بزند، آنها را پیشاپیش خودش عنایت کرده است. سر ریز شدن رحمت الهی در این ماه حالا یکی دو تا روایت میخوانم؛ در یک روایت دارد: «إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ سَبْعِینَ أَلْفَ أَلْفِ عَتِیقٍ مِنَ النَّارِ کُلٌّ قَدِ اسْتَوْجَبَ النَّارَ فَإِذَا کَانَ آخِرُ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَعْتَقَ فِیهَا مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِی جَمِیعِهِ». یعنی خداوند در ماه رمضان هنگام افطار هفتاد هزار هزار نفر از افرادی را که مستحق آتش هستند نجات میدهد و در شب آخر از این ماه به اندازه تمام کسانی که در طول این یک ماه نجات داده است، از آتش جهنم نجات میدهد. همه اینها نشانه سرریز شدن فضل و رحمت الهی در این موقعیت زمانی است. در روایت دیگری دارد: «إذَا کَانَ أوَّلَ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ غَفَرَ اللهُ لِمَنْ شَاءَ مِنَ الْخَلْقِ فَإذَا کَانَتْ اللَّیْلَةَ الَّتِی تَلِیهَا ضَاعَفَهُمْ فَإذَا کَانَتْ اللَّیْلَةَ الَّتِی تَلِیهَا ضَاعَفَ کُلَّمَا أعْتَقَ حَتَّى آخَرَ لَیْلَةٍ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ تَضَاعَفَ مِثْلَ مَا أعْتَقَ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ». یعنی همینطور هر شب با ضریب بالاتر نسبت به شب قبل، تعداد بیشتری از بندگانش را تطهیر میکند، تا این حجابهای ظلمانیه آنها برطرف شود. اینها همه مقدمه این است که این عبد بتواند با او حرف بزند. ماهِ مخصوصِ ارتباطِ دو طرفه خدا و بندهاش لذا اهل معرفت گفتهاند که یک «قرآن نازل» داریم و یک «قرآن صاعد» داریم؛ آن هم کلام است، این هم کلام است؛ آن کلام ربّ است با عبد، این کلام عبد است با ربّ؛ هر دو هم قرآن است. بنابر این اصلاً این ماه اختصاص به این ردّ و بدل شدن سخنان بین «ربّ و عبد» و «عبد و ربّ» دارد. از آن طرف، قرآن نازل شده است و از این طرف هم قرآن صاعد -بالا رونده- را داریم که عبارت است از آن راز و نیازهایی که بندگان صالح خداوند و اولیاء خاصّ حق -به اذن ربّ- با او داشتهاند و سخن گفتهاند. آداب ظاهری ماه رمضان، زمینه ساز ارتباط با خدا ما از آن سخن گفتنها، به «ادعیه ماثوره» ائمه اطهار: تعبیر میکنیم. اصلاً ماه رمضان ماه «قرآن» و «دعا» است و این آداب ظاهری که در این ماه داریم، همه برای فراهم کردن زمینه همین رابطه «ربّ و عبد» و «عبد و ربّ» است تا اینها با هم حرف بزنند؛ که از پایین به بالا، یعنی از طرف عبد به سوی ربّ، تقاضا و طلب و سؤال و درخواست است که ما از آن تعبیر می کنیم به «دعا». پس دعا سخنی بین عبد و ربّ است. یعنی بنده با پروردگارش صحبت میکند و از او درخواست میکند. ندا، دعا، نجوا به این تعبیراتی که علی(ع) در این مناجات به کار برده است نگاه کنید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِ مُحَمَّدٍ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ». اول صلوات میفرستد و بعد شروع میکند به گفتن آن جملات تا به اینجا میرسد که «وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ». اینجا دیگر بحث «مناجات» است. «ندا» یعنی اینکه انسان کسی را با صدای بلند فرا بخواند. «دعا» هم با صدا است، اما صدای بلند نیست. «مناجات و نجوا» بیصدا است. لذا اینجا تعبیر میکند «وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ»، دیگر نمیگوید «وَ اسْمَعْ»؛ چون مناجات جنبه صوتی ندارد و صدا و آهنگ ندارد؛ بلکه یک امر درونی و قلبی است. این از تعبیرات زیبا و لطیف علی(ع) است. البته هم دعا و هم ندا و هم نجوا، نوعی رابطه «بین اثنینی» و دو طرفه هستند، ولی این تفاوتها را با یکدیگر دارند. عدم اجابت دعا، به خاطر وجود حجابها بحث دیگری که در اینجا مطرح میشود، بحث حُجُب و موانع دعا است. ممکن است من با شما صحبت کنم، شما هم با من صحبت کنید، اما به تعبیر ساده ممکن است مانعی در کار باشد که موجب شود شما سخنان من را نشنوید یا به آن اعتنا نکنید ـکه این اعتنا نکردن هم، مثل نشنیدن استـ و برعکس ممکن است شما بگویید و من نشنوم. اگر این طور باشد، این سخن گفتنها و این ردّ و بدل کردنها، بیفایده است. آیا اینطور نیست؟ چه زمانی این گفتوگوها فایده دارد؟ آن زمانی که شما حرف من را بشنوید و به خواستههای من اعتنا کنید و همچنین برعکس. بنابراین من عرض کردم که ندا، دعا و مناجات، همه اینها «بین اثنینی» است و ممکن است گاهی اوقات چیزی مانع از این رابطه دو طرفه شود. گناه، حجاب دعا یک وقت هست که یک سنخ از اعمال، حجاب میشوند برای اجابت دعا؛ مثل گناه. یعنی معصیتهایی که از ناحیه اعضا و جوارح من و شما صادر میشود، مانع اجابت دعا است. لذا گفتیم که «اطاعت» با «اجابت» رابطه دارد؛ اگر مطیع خدا شدی، آنجا است که خداوند هم درخواست تو را اعتنا میکند و میپذیرد. از آن طرف، معصیت مانع اجابت دعا میشود. این مربوط به اعضا و جوارح من و شما است. اگر دروغ بگویی، غیبت کنی، مال مردم را بخوری و امثال این محرمات را انجام دهی، اینها مانع اجابت دعا است. میبینی چرا وقتی میگویم: «خدا! خدا! خدا!» خدا اصلاً به من اعتنا نمیکند؛ چون این گناهان مانع اجابت دعاهای من است. حجابهای باطنی دعا یک وقت هم هست که یک سنخ ملکات و امور درونی هستند که مانع اجابت دعا میشوند. این موانع مربوط به ملکات سیّئه درونی عبد است که موجب میشود که این گوش دل راز الهی را نشنود. چون گفتیم که ماه مبارک رمضان ماه «راز و نیاز» است؛ امّا گاهی راز از ربّ است و اظهار نیاز از عبد است. خوب، اگر راز از ربّ است، در اینجا این بحث مطرح میشود که باید حُجُبی که در ارتباط با باطن است هم برطرف شود. اما حجابی از ناحیه ربّ نیست. حجاب از ناحیه عبد است و باید این حجاب را برطرف کند. اما این حجابها و موانع با چه مقامی از مقامهای معنویه بر طرف میشود؟ باز شدن درهای آسمان و رفع تمام موانع ارتباط ربّ و عبد روایت از پیغمبر اکرم(ص) است؛ «إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِی أَوَّلِ لَیْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَیْلَةٍ مِنْهُ». حضرت فرمود درهای آسمان در اولین شب از شبهای ماه مبارک رمضان باز میشود و تا آخرین شب از شبهای این ماه هم بسته نمیشود. این یعنی چه؟ منظور از «سماء» در اینجا آسمان نیست! اشتباه نکنید. «سماء» اشاره به آن جهت عِلوی از عوالم وجودی و آن نشئه برتر عالم وجود است. ما در این «دنیا» در عالم ناسوت هستیم. این عالم دنیا پستترینِ عوالم وجود است. اینکه در روایت فرمود که خدا شب اوّل ماه مبارک رمضان درهای آسمان را باز میکند، یعنی چه؟ یعنی میخواهد بگوید از ناحیه آن عوالم برتر وجودی هیچ مانع و حاجبی در کار نیست. پس هر چه حجاب و مانع هست، از طرف من است. او دارد راز میگوید، اما گوش من نمیشنود. حالا من چه کار کنم تا این حجابها را بتوانم رفع کنم؟ در مقامات معنویه مقامی هست که آن را باید به دست بیاوریم؛ لذا میرویم سراغ روایت دوم تا ببینیم چه کار باید بکنیم. «مقام رضا»، ثمره نهایی روزه در حدیث معراج داریم که پیغمبر اکرم(ص) وقتی به معراج رفت، در آنجا خطاب شد «یَا أحْمَدُ هَلْ تَعْلَمُ مَا مِیرَاثُ الصَّومِ»؛ ای احمد، میدانی روزه چه اثری در پی دارد و چه چیزی به ارث میگذارد؟ «قَالَ: لَا. ثُمَّ قَالَ: مِیرَاثُ الصَّومِ قِلَّةُ الْأکْلِ وَ قِلَّةُ الْکَلَامِ وَ مِیرَاثُ الصَّمْتِ أنَّهَا تُورِثُ الْحِکْمَةَ وَ هِیَ تُورِثُ الْمَعْرِفَةَ وَ تُورِثُ الْمَعْرِفَةُ الیَقِینَ فَإذَا اسْتَیْقَنَ الْعَبْدُ لَا یُبَالِی کَیْفَ أصْبَحَ بِعُسْرٍ أمْ بِیُسْرٍ فَهَذَا مَقَامُ الرَّاضِینَ»؛ روزه دو اثر دارد؛ یکی اثر ظاهری است که همان کم خوردن است و دومی که بالاتر است، کم صحبت کردن و سکوت است که ما به آن «صومِ صمت» میگوییم. اگر جلوی زبانت را بگیری و مراعات زبانی داشته باشی، این موجب میشود که حکمت پیدا کنی. آن وقت میراث حکمت، معرفت است و معرفت هم یقین را از خود به ارث میگذارد و ثمره یقین هم «مقام رضا» است و این همان مقامی است که با آن میتوانی حجابها را برطرف کنی. روزهای برای همه؛ حتی ناتوانها و پیرها من به آن کسانی که از نظر شرعی معذورند و نمیتوانند روزه بگیرند و غصه میخورند که من محروم شدم از برکات صوم و ماه مبارک رمضان، میخواهم بگویم که این دیدگاه و نگرش تو یک نگرش مادی است. شما خیال کردهاید که روزه نخوردن و نیاشامیدن است؟ برای تو هم روزه وجود دارد. آنچه بالاتر از «قلّت اکل» و کم خوردن است؛ آن چیست؟ جلوی زبانت را بگیر؛ یک ماه رمضان، از اول تا آخر غیبت نکن، دروغ نگو، تهمت نزن، ایذاء مؤمن نکن، برو جلوی آفات زبانت را بگیر؛ روزه اینجا هم هست. میراث الصوم این است. بله، اگر صحت مزاج داری و عذر شرعی نداری، قلّت اکل هم در کنارش هست تا درد و اِلم گرسنگی و تشنگی را بچشی که آن هم آثاری دارد. «روزه شکمی» و «روزه معنوی» در روایات داریم که فردی خدمت پیغمبر اکرم(ص) آمد و گفت: «من روزه هستم.» حضرت به او فرمود: «استفراغ کن!» دید همینطور دارد تکهتکه گوشت از حلقش بیرون میآید. پرسید: «این چیست؟» حضرت فرمود: «غیبت کردهای! این روزه نیست.» روایت میخواهد همین را بگوید که من اشاره کردم. این اصلاً روزه نیست. روزه شکمی هست، ولی روزه معنوی نیست. «صمت» اصلاً حرف نزدن نیست! پیغمبر اکرم(ص) فرمود «وَ مِیرَاثُ الصَّمْتِ أنَّهَا تُورِثُ الْحِکْمَةَ»؛ یعنی میراث سکوت، حکمت است. پس معلوم میشود منظور از این «صوم صمت» که در روایات هست، «حرف نزدنِ» مطلق نیست، بلکه مراد همان «قلّت کلام» و پرهیز از بیهودهگویی است. اتفاقاً بعضی جاها باید حرف بزنی؛ با خدا باید حرف بزنی؛ باید دعا بخوانی. نه اینکه هر چیزی که از دهانت بیرون بیاید را بگویی. آن چیزی که برای تو حُجُب را برطرف میکند و تو را به «مقام رضا» میرساند، آن را مراقبت کن. انتهای پیام/ک
93/04/08 - 14:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
آیتالله قرهی در درس اخلاق مطرح کرد حداقل شرط درک روزه/راهکاری برای گوش نکردن به غیبت
آیتالله قرهی در درس اخلاق مطرح کردحداقل شرط درک روزه راهکاری برای گوش نکردن به غیبتمدیر حوزه علمیه امام مهدی عج با اشاره به حداقل شرط درک روزه گفت صیام عام برای متخلّق شدن انسانهاست به وسیله اینکه عطش ظاهری و گرسنگی در دنیا را بچشند به گزارش خبرگزاری فارس آیتالله روحاللهزور آنهایی که «پایتخت» را نمیخواهند بیشتر است
سهشنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۶ خشایار الوند - یکی از نویسندگان سریال پایتخت - در پاسخ به اینکه آیا برای قصه پایتخت 4 فکری شده است میگوید قصه شرط اصلی ادامه پایتخت است اکنون طرحهایی برای پایتخت 4 در ذهنمان هست اما هنوز هیچ چیز مدون نشده است این نویسنده در گفتوگو با خآغاز طرح برخورد با تظاهر به روزه خواری در پایتخت
همزمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان آغاز طرح برخورد با تظاهر به روزه خواری در پایتخت تهران بزرگ - ایرنا - همزمان با نخستین روز ماه مبارک رمضان پلیس تهران بزرگ طرح ویژه برخورد با تظاهر به روزه خواری را در اماکن عمومی پایتخت به اجرا گذاشته است به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل ازعراقچی خبر داد: مذاکرات ۲۰ روزه در وین/ تدوین توافق نهایی با حضور ظریف و اشتون
عراقچی خبر داد مذاکرات ۲۰ روزه در وین تدوین توافق نهایی با حضور ظریف و اشتونتاریخ انتشار يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۵۸ معاون وزیر امور خاجه کشورمان گفت مذاکرات ایران و ۱ ۵ از ۱۱تا ۲۹ تیرماه در وین ادامه خواهد داشت سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی در گفتگو باآغاز طرح برخورد با روزهخواران/ توقیف خودروی روزهخواران در پایتخت
یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۱ رییس پلیس امنیت تهران بزرگ از آغاز طرح ویژه برخورد با تظاهر به روزهخواری در پایتخت خبر داد و گفت خودروهایی که در آنها راننده یا سرنشین اقدام به روزهخواری کند توقیف میشوند سرهنگ علیرضا محرابی در گفتوگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری دانشجویان ایرانآغاز برخورد با تظاهر به روزه خواری در پایتخت/ خودروهای روزه خواران توقیف می شود
آغاز برخورد با تظاهر به روزه خواری در پایتخت خودروهای روزه خواران توقیف می شود جامعه > پلیس - ایسنا نوشت رییس پلیس امنیت تهران بزرگ از آغاز طرح ویژه برخورد با تظاهر به روزهخواری در پایتخت خبر داد و گفت خودروهایی که در آنها راننده یا سرنشین اقدام به روزه&zwnjفرصت ثبت نام قبول شدگان مدارس سمپاد تا 18 تیر/ اعلام نتایج امتحانات نهایی دانش آموزان تهرانی
اجتماعی آموزش و پرورش فرصت ثبت نام قبول شدگان مدارس سمپاد تا 18 تیر اعلام نتایج امتحانات نهایی دانش آموزان تهرانی مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد فرصت ثبت نام قبول شدگان مدارس استعدادهای درخشان از هفتم تا 18 تیرماه است و عدم مراجعه دانش آموزان به این مدارسروزهداری فرصتی برای تهرانیها
روزهداری فرصتی برای تهرانیها مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت ۶۱درصد تهرانیها دچار اضافه وزن و چاقی بوده و دارای BMI بالای ۲۵ درصد هستند این درحالی است که ماه رمضان علاوه بر ایجاد فضای معنوی برای شهروندان امکان برخورداری از سلامتی را برای افراد مهیا میکند کد خبر ۴۱۱۸۱۲ تاربازی تیم ملی مقابل آرژانتین، تهرانیها را به خیابان کشاند/ تصاویری از جشن و پایکوبی پایتختنشینها
بازی تیم ملی مقابل آرژانتین تهرانیها را به خیابان کشاند تصاویری از جشن و پایکوبی پایتختنشینها پس از دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و آرژانتین مردم تهران با حضور در خیابان های تهران به حمایت تیم ملی ایران پرداختند 1393 4 1مرحله نهایی رقابتهای انتخابی تیمهای ملی کشتی - قزوین اخلاقی صاحب دوبنده تیم ملی در ۸۰ کیلوگرم فرنگی شد
مرحله نهایی رقابتهای انتخابی تیمهای ملی کشتی - قزویناخلاقی صاحب دوبنده تیم ملی در ۸۰ کیلوگرم فرنگی شدحبیبالله اخلاقی با پیروزی مقابل میلاد خسروی در مرحله نهایی رقابتهای انتخابی تیمهای ملی کشتی صاحب دوبنده تیم ملی در ۸۰ کیلوگرم فرنگی شد به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارسسلسله مباحث آقامجتبی تهرانی در شبکه آموزش
تاریخ انتشار 7 تیر 1393 ساعت 10 38 | شماره خبر 1548108163909869006 سلسله مباحث آیتالله آقامجتبی تهرانی در ماه رمضان از شبکه آموزش پخش میشود شبکه آموزش سیما در ماه مبارک رمضان برنامههای متفاوتی را در نظر گرفته است که یکی از این برنامه ها پخش سلسله مباحث معرفتمرحله نهایی رقابتهای انتخابی تیمهای ملی کشتی - قزوین نتایج رقابتهای دور اول و دوم مشخص شد/ باخت اخلاقی، اخب
مرحله نهایی رقابتهای انتخابی تیمهای ملی کشتی - قزویننتایج رقابتهای دور اول و دوم مشخص شد باخت اخلاقی اخباری و احسانپورنتایج مسابقات دور اول و دوم مرحله نهایی رقابتهای انتخابی تیمهای ملی کشتی مشخص شد به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس مرحله نهایی رقابت های انتخابی تیمامام جمعه سمنان: روزه موجب سلامت دین و اخلاق می شود
امام جمعه سمنان روزه موجب سلامت دین و اخلاق می شود سمنان - ایرنا - نمانده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان رمضان را از ماههای نمونه و گزینش شده خداوند متعال دانست و گفت روزه موجب سلامت دین و اخلاق می شود حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد شاهچراغی روز شنبه همزمان با هفتم تیر ساسلام با بیماری های اخلاقی مبارزه می کند/ بهترین نتیجه روزهداری تأثیر تقوا در انسان است
استانها مرکز سمنان آیت الله شاهچراغی اسلام با بیماری های اخلاقی مبارزه می کند بهترین نتیجه روزهداری تأثیر تقوا در انسان است سمنان - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تاکید بر اینکه اسلام با جهل و نادانی فقر و بیماری های اخلاقی دینی و مادی مبارزه می کند اظهبازار روزهای جنوب شرق پایتخت ساماندهی میشود
بازار روزهای جنوب شرق پایتخت ساماندهی میشود مدیر اداره ساماندهی شهرداری منطقه 15 از ساماندهی بازار روزهای این منطقه خبر داد سیدرضا باقری مدیر اداره ساماندهی شهرداری در منطقه 15 در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت اجرای طرح ساماندهی بازار روزهای محلات منطقه 15 در-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها