تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814729049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هم میهمان رمضان شو و هم رمضان را میهمان باش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هم میهمان رمضان شو و هم رمضان را میهمان باش شیراز - ایرنا- رمضان آرام آرام قدم در راه گذاشت ، شعبان به پیشوازش رفت ، روی برادر را بوسید و توشه راه را به او داد ، رمضان با خود پیشکش های عزیزی همراه داشت تا به هر کس به اندازه مقدارش ببخشد.


نوای دلنشین ربنا بلند شده است، مادربزرگ مثل همیشه سر حال و خندان ، اگرچه پادرد آزارش می داد ، اما پرتوان ، سینی آب جوش ، آبلیمو ، عرق های معطر و خرما را روی میز کنار تخت گذاشت، چشم انتظار فرزندان و نوه هایش بود تا همه جمع شوند و روزه خود را باز کنند.
مادربزرگ سفره افطار را با نان و پنیر و سبزی تازه ، حلوای خرما ، شله زرد و دست آخر چلو خورشت سبزی زینت بخشیده، همه با لذت غذا می خورند ، دست پخت مادربزرگ جای تعریف دارد.
امروز کمتر خانه ای خبر از سفره های گسترده پر عشق و محبت ، افطاری و سحری دارد ، سفره های سنتی افطار جای خود را به غذاهای بیرون بر ، ساندویچی و آماده طبخ داده ، شاید روزه داران این سفره ها یا فرصت گستردن سفره را ندارند یا بی تفاوت به تغذیه خود شده اند.
برخی افراد روزه دار در این ماه مبارک مشتری پروپاقرص ، مغازه های آش ، حلیم ، حلیم بادمجان برای افطار هستند و اغلب می گویند چون شبها دیر می خوابند دیگر سحری میل نمی کنند و سفره سحر در این خانه ها بی میهمان است.
کارشناس مسوول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: روزه داری باید از برنامه منظم و کامل بهداشتی که در آن بهداشت جسم ، روان مدنظر قرار دارد ، پیروی کند.
رضیه شناور معتقد است : زیاده روی در خوردن غذا نه تنها سلامت جسم بلکه تعالی روح را به مخاطره می اندازد ، پرخوری حس خودخواهی و زیاده طلبی را در وجود انسان تقویت می کند.
وی افزود: روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت انسان نیست بلکه می تواند سلامت انسان را به خطر اندازد.
وی ادامه داد: در ماه رمضان باید تغذیه افطار شام و سحر ساده باشد و با روزهای عادی تفاوتی نداشته باشد.
شناور گفت: مصرف غذاهای متنوع ، نان ، غلات ، گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات ، شیر و لبنیات ، میوه ها و سبزیجات در این سه وعده می تواند به سلامت تغذیه کمک کند.
وی اضافه کرد: مصرف غذاهای با قند بالا ، پرچرب و سرخ کردنیها در وعده های شام و سحر ، موجب تشنگی مفرط و گرسنگی در طول روز می شود .
این کارشناس تغذیه گفت: در فاصله افطار تا سحر باید مایعات فراوان نوشید تا در جلوگیری از یبوست ، دفع سموم و مواد زاید و تنظیم سوخت و ساز بدن موثر باشد.
بگفته وی ، استفاده از فست فودها و غذاهای بیرون بر که از چربی بالا برخوردارند ، روزه داران را با مشکلات گوارشی و اضافه وزن در پایان روزه داری مواجه می کند.
کارشناسان معتقدند : مصرف بعضی از خوراکی ها مانند انواع حلوا، زولبیا و بامیه که از جمله خوراکی های مضر هستند در ماه رمضان افزایش می یابد ، اما برخلاف تصور عموم ، این خوراکیها نه تنها در بالا بردن میزان قند خون آنها موثر نیست بلکه سوخت و ساز بدن را مختل می سازد.
بر این اساس روزه داران باید قند مورد نیاز بدن را با قندهای طبیعی مانند خرما جبران کنند تا قند خون بدن به سرعت بالا نرود و پس از آن به شدت افت کند.
یکی دیگر از کارشناسان تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پرخوری و بدخوری برای روزه داران عوارض و مشکلاتی را بوجود می آورد و پس از پایان ماه رمضان ، این افراد دچار افزایش وزن و بیماری گوارش می شوند.
نرگس علی نژاد بیان کرد: تغذیه صحیح برای افراد روزه دار بسیار اهمیت دارد ، باید از همه گروههای غذایی در تغذیه روزه داران استفاده شود.
وی اظهار داشت: مصرف مواد پروتئینی باید در کنار سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات تنظیم شود تا از یبوست جلوگیری کند .
به عقیده کارشناسان عدم رعایت تغذیه مناسب در روزه داری موجب افزایش ، نوع خوب کلسترول یا HDL را در بدن افزایش می دهد و موجب کاهش کلسترول بد یا LDL شود.
علی نژاد آب جوش، شیر گرم، خرما و آش یا سوپ سبک را وعده افطاری مناسبی می داند و می گوید: پس از آن به فاصله نیم ساعت می توان یک شام مختصر و سبک صرف کرد.
وی گفت: در وعده سحر استفاده از خوراکی های فیبردار مانند کاهو و سبزی و خوردن میوه هایی مانند خیار و سیب می تواند مقداری از آب مورد نیاز بدن در روز را تامین کند .ک/4
680/ 667 /675

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن