تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805602013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایوبی و همفکرانش یک طرف، مردم و رهبری طرف دیگر!؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ایوبی و همفکرانش یک طرف، مردم و رهبری طرف دیگر!؟
فیلم شیار143 و رستاخیز-ایوبی سینماپرس: در پی اعلام خبر اکران فیلم رستاخیز توسط حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و نیز پرسش سینماپرس از وی مبنی بر ضرورت اعلام اسامی علما و ائمه جمعه ای که فیلم را دیده اند و ایوبی مدام بر آن تأکید دارد، امروز صبح علیرضا پورصباغ نویسنده و منتقد سینما هم در یادداشتی در روزنامه وطن امروز سوالات جدی از متولی سینمای کشور مطرح نموده است.
متن یادداشت وطن امروز به شرح ذیل است: در نشست مطبوعاتی اخیر رئیس سازمان سینمایی، حجت‌الله ایوبی عباراتی را درباره نگرش فرهنگی روزنامه «وطن امروز» به کار بردند که چندان زیبنده نبود و ایشان عباراتی نظیر چوب لای چرخ گذاشتن را درباره «وطن امروز» استفاده کردند.   شرافت روزنامه‌نگاری موجب می‌شود از پاسخ مستقیم به ریاست محترم سازمان سینمایی پرهیز کنیم و به اهم مطالبات بپردازیم. گفتنی است ما به هیچ‌وجه دغدغه نقد شخص، اشخاص یا مدیران سازمان سینمایی را ندارد بلکه بر خلاف بسیاری از رسانه‌ها آنچه در حوزه فرهنگ بویژه سینما، موظف بدان هستیم، بازتاب، نقد و تحلیل عملکرد کلان مدیران سینمایی به صورتی شرافتمندانه است. جناب آقای دکتر ایوبی در نشست مطبوعاتی اخیر با اظهارنظری خاص درباره اکران فیلم «رستاخیر» و عدم اکران فیلم‌هایی با عنوان حامی فتنه سبب شد با توجه به گزینه‌های موازی مطروحه یعنی نمایش فیلمی با تحریف تاریخ شیعه و آثاری با مضامین سیاسی- اجتماعی یکسویه‌نگر، رویدادهای فرهنگی اخیر را دوباره بازخوانی و تحلیل کنیم. با در نظر گرفتن اظهارات اخیر ریاست محترم سازمان سینمایی به نظر می‌رسد دغدغه عمده مسؤولان سینمایی پس از بازگشایی خانه سینما متمرکز بر اکران فیلم «رستاخیز» است. اهدای جوایز اصلی جشنواره فجر به این فیلم و تلاش شگرف سازمان سینمایی برای اکران فیلم اذهان عمومی را به تعجب وامی‌دارد. سازمان سینمایی برای پیشبرد طرح اکران رستاخیز با ترفندی بی‌نظیر به مثابه آنچه در جشنواره رخ داد، عمل می‌کند. موضوع نمایش فیلم رستاخیز به موازات آثاری نظیر «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» در مناسباتی رسانه‌ای از جانب ایشان مطرح شد و به یقین چنین رویکردی در محافل رسانه‌ای دنبال خواهد شد و به صورت طبیعی بازی یک سر و دو گوشی که از جشنواره فیلم فجر آغاز شد را در ذهن متبادر می‌کند. رویدادهای فجر و واکنش‌های رسانه‌ای درباره فیلم‌هایی نظیر عصبانی نیستم، قصه‌ها و رستاخیز را باید یک بازی بزرگ سینمایی برشمرد. باید اشاره کرد مواضع ایشان نسبت به فیلم‌های عصبانی نیستم، آشغال‌های دوست‌داشتنی و قصه‌ها، ادامه همان سیاستی است که سازمان سینمایی پس از جشنواره آن را همچنان دنبال می‌کند. واقعیت این است که با دورنگری قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر روزنامه «وطن امروز» هیچگاه مقاله تهدیدی – تخریبی درباره فیلم‌های عصبانی نیستیم (رضا درمیشیان)، قصه‌ها (رخشان بنی‌اعتماد) و آشغال‌های دوست‌داشتنی (محسن امیریوسفی) منتشر نکرد و حین برگزاری جشنواره صرفا به نقد ۲ فیلم نمایش داده شده (قصه‌ها و عصبانی نیستم ) از جنبه‌های فنی پرداخت و هیچ تحلیلی محتوایی راجع به آثار یادشده ارائه نکرد. این آثار بشدت آثار قابل بحثی هستند و اتفاقا رویکرد ما به صورتی نیست که به صورت مونولوگ و هیجانی به نقد هنرمندان و آثار هنری بپردازیم. آنچه همیشه قابل بررسی و نقد بوده عملکرد مدیران فرهنگی در نسبت با آثاری است که از جانب آنان حمایت می‌شود.
 کاملا روشن است نمایش فیلم قصه‌ها و عصبانی نیستم در جشنواره فیلم فجر یک دام شد تا از تحریف واقعه عاشورا در فیلم رستاخیز غافل شویم. حملات رسانه‌ای به این دو فیلم جوی را حین جشنواره فراهم آورد و مسؤولان جشنواره و برگزارکنندگان را به هدف اصلی خود رساند. با تمرکز رسانه‌ای بر قصه‌ها و عصبانی نیستم غفلتی تاریخی- رسانه‌ای درباره فیلمی که واقعه عاشورا را رسما تحریف می‌کند، اتفاق افتاد.   مهم‌ترین فصل تاریخ شیعیان توسط فیلمی تحریف شده در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و انتقادات فرهنگی همچنان در چالشی عظیم با دو فیلم یادشده مطرح می‌شد. این انتقادات در حالی مطرح می‌شد که این آثار آنچنان هم تولیدات درخوری نبودند و اعطای ۸ جایزه در جشنواره فیلم فجر صورت مساله تلخ جشنواره سی و دوم بود که در هیاهوی فیلم‌های اجتماعی- سیاسی مغفول ماند. به این اضافه کنید نفوذ احمد مسجدجامعی را در این وزارتخانه و اظهارنظر احمدرضا درویش در کنفرانس مطبوعاتی رستاخیز که گفت: با‌ آقای مسجدجامعی در دمشق هم قسم شدیم که این فیلم را بسازیم.
شاید بغض مدیران سینمایی از روزنامه «وطن امروز» این است که  به چاله دو فیلم سطح پایین سیاسی– اجتماعی نمایش داده شده در جشنواره فیلم فجر نیفتاد. نگرانی واقعی ما این بود که ابراهیم حاتمی‌کیا شمایل شهیدی همچون چمران را با ظرافت و زیبایی به تصویر کشیده بود ولی از دریافت جایزه‌ای که حق واقعی‌اش به شمار می‌رود محروم ماند اما در مقابل فیلمسازی که در این جشنواره جایزه اصلی را گرفت در متن فیلمش دست به تحریف واقعه عاشورا زده است. با همین رویکرد کلان و شیعی، از رئیس سازمان سینمای محترمانه می‌پرسیم جناب آقای ایوبی! به چه دلیلی برای نمایش عمومی رستاخیز اینقدر تلاش می‌کنید؟ چرا پس از اینکه مهم‌ترین جوایز جشنواره فیلم فجر را به فیلم رستاخیز اهدا می‌کنید، همراه با سازنده‌اش راهی عراق می‌شوید تا به محضرحضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی شرفیاب شوید؟! دیدار اخیر شما با امام جمعه مشهد از چه بابت صورت پذیرفت؟ در رسانه‌ها درج شده بود برای ارائه کارنامه فعالیت، خدمت ایشان شرفیاب شدید اما واقعیت این است برای ایشان به صورت شفاهی متن فیلم رستاخیز را تعریف کرده‌اید که فیلمی راجع به امام حسین(ع) ساخته‌ایم و می‌خواهیم نمایش دهیم. ایشان هم که فیلم را ندیده بودند تلویحا به شما چیزی گفتند و در نشست مطبوعاتی می‌فرمایید که علمای بزرگ کشور فیلم را دیده‌اند و از فیلم خوششان آمده است و با استناد به همین سخن می‌خواهید فیلم رستاخیز را اکران سراسری کنید. روزی را می‌بینیم که ارادتمندان قمر بنی‌هاشم از سراسر ایران از نمایش فیلم خشمگین شوند. آیا مدیران سینمایی ما از ارادت جمعی مردم ایران به قمر بنی‌هاشم خبر دارند؟ چطور به خودتان اجازه می‌دهید فیلمی چنین را به عنوان برند سینمای ایران معرفی کنید و پوستر فیلم را در سر در بازار جشنواره فیلم کن الصاق کنید؟ این همه تلاش از مراجعه به دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی تا مذاکره با آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه محترم مشهد چه معنی خاصی می‌تواند داشته باشد؟ چرا پیگیر نمایش فیلم رستاخیز هستید؟
جناب آقای دکتر ایوبی! در این بزنگاه مهم به یک پرسش اساسی پاسخ دهید. فیلم رستاخیز را برای کدامیک از مراجع عظام نمایش داده‌اید؟ آیا آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی و سایر علمای بزرگ فیلم رستاخیز را دیده‌اند؟ آیا نظر جمعی علما برای اکران فیلم را کسب کرده‌اید؟ یقین دارم با نمایش عمومی رستاخیز، همان کسانی که برای امام حسین(ع) رخت سیاه به تن کرده و عزاداری می‌کنند به فیلم معترض خواهند شد.
جناب آقای دکتر ایوبی! شما در کنفرانس مطبوعاتی اخیر ابتدا برای جلب رضایت رسانه‌های اصولگرا اعلام می‌فرمایید فیلم‌های حامی فتنه اکران نمی‌شود و بعد خبر از اکران رستاخیر می‌دهید. مطمئن باشید ما فریب نخواهیم خورد و مطالبه رسانه‌ای خویش را همچنان درباره عدم اکران با شما مطرح خواهیم کرد. هر چند بالادستی‌ها در شورای شهر تهران چیز دیگری بخواهند اما قطعا کوتاه نخواهیم آمد. جناب آقای دکتر ایوبی! در پایان باید گزاره مهمی را با شما مطرح کنیم؛ اگر به اندازه سر سوزن از همتی را که برای اکران عمومی رستاخیز به کار بستید، به کار گرفته و به شورای پخش و نمایش و سایر متولیان زیردستی امر می‌‌کردید برای اکران سراسری فیلم برگزیده مردم در جشنواره فیلم فجر- شیار ۱۴۳- راه‌حلی پیدا کنند، شاید امروز به جای انتقاد، در ستایش عملکرد مدیریتی شما قلم می‌زدیم. فیلم برگزیده مردمی جشنواره فیلم فجر هفته گذشته مورد لطف و عنایت رهبر حکیم انقلاب قرار گرفت. حکایت جالبی است که مردم به همراه رهبر بزرگوارشان محصول فرهنگی تولید شده توسط رویش‌های انقلابی را می‌ستایند، آن‌وقت وزارت ارشاد تلاش می‌کند فیلمی که متن عاشورا را تحریف می‌کند، اکران شود! واقعا جالب است مردم و رهبری در ستایش یک اثر یکسو می‌ایستند و مدیران نظام جمهوری اسلامی برآمده از دولت تدبیر و امید
سوی دیگر.




تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن