تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806442965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراجع: اسراف آب در شرايط كنوني حرام است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مراجع: اسراف آب در شرايط كنوني حرام است
آيات و مراجع عظام با تأكيد بر ضرورت رعايت الگوي مصرف آب در كشور، اسراف در شرايط كم آبي فعلي را حرام خواندند.


آيات و مراجع عظام با تأكيد بر ضرورت رعايت الگوي مصرف آب در كشور، اسراف در شرايط كم آبي فعلي را حرام خواندند.
به گزارش «جوان»، در ديدار وزير نيرو با آيت‌الله محمد يزدي رئيس شوراي‌ عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت‌الله صافي گلپايگاني، آيت‌الله مكارم شيرازي، آيت‌الله جعفر سبحاني، آيت‌الله شاهرودي و حجت‌الاسلام‌‌و‌المسلمين سيدمحمد سعيدي، بر ضرورت رعايت الگوي مصرف آب در كشور تأكيد شد و برخي از آنان، اسراف در شرايط فعلي را حرام خواندند.

    هشدار كم‌آبي جدي است
كاهش نزولات آسماني و مصرف بالاي آب در كشور به خصوص شهرهاي بزرگ و كلانشهرها، زنگ خطر كاهش منابع آبي را به صدا در آورد و مسئولان هشدار دادند كه در صورت رعايت نكردن الگوي مصرف، جيره‌بندي آب با توجه به افزايش دماي هوا در دستور كار قرار خواهد گرفت. كمبود منابع آبي و سرانه 5/2 برابري مصرف آب در ايران نسبت به جهان سبب شده است تا عليرضا دائمي، معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با تأكيد بر اينكه وزارت نيرو هنوز اعلام سهميه‌بندي آب نكرده است، اعلام كند اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جويي نكنند و دماي هوا با گرماي بيش از 40 درجه تداوم پيدا كند، چاره‌اي جز جيره‌بندي آب باقي نخواهد ماند با اين حال اخبار رسيده از استان همجوار پايتخت از قطع آب و جيره‌بندي آب در برخي مناطق شهر كرج در هفته گذشته حكايت دارد.
حميد چيت‌چيان، وزير نيرو نيز در اين زمينه تأكيد كرد: كمبود شديد منابع آب در كشور جدي است و براي ايجاد تعادل در مصرف و منابع، صرفه‌جويي تنها راه باقي مانده است.
 
 آيت‌الله يزدي: فرهنگ استفاده از آب نامناسب است
 آيت‌الله محمد يزدي در ديدار وزير نيرو گفت: متأسفانه الگوي مصرف آب در بين مردم الگوي نامناسبي است و كسي كه آب در اختيار دارد، آن را هدر داده و گناه مي‌كند. رئيس شوراي‌ عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، آيت‌الله يزدي تأكيد پيامبر اسلام بر استفاده صحيح از آب را مورد توجه قرار داد و گفت: در واجبات نيز بايد از آب به‌ درستي استفاده كرد و در وضو و غسل كه از واجبات است، فرهنگ استفاده از آب نامناسب است و براي اين واجبات بيش از اندازه آب مصرف مي‌كنيم.

  تأكيد آيت‌الله صافي گلپايگاني
بر صرفه‌‌جويي و مديريت مصرف آب
آيت‌الله‌‌العظمي صافي گلپايگاني نيز با تأكيد بر اينكه رعايت دقت در مصرف آب وظيفه ديني و شرعي است، گفت: تنها راه مقابله با مشكلات ناشي از كمبود آب، صرفه‌‌جويي و مديريت مصرف است كه مي‌توان كشور را از اين مشكلات نجات داد. اين مرجع تقليد در بخش ديگري از سخنان خود، رعايت دقت در مصرف آب و صرفه‌‌جويي در اين مايع حياتي را يك وظيفه ديني و شرعي دانست و تأكيد كرد: همه مردم بايد در اين زمينه توجه لازم را داشته باشند. آيت‌الله صافي گلپايگاني استفاده نادرست از آب و همچنين حفر چاه‌هاي غيرمجاز را يكي از علل كاهش منابع آبي ذكر و بر لزوم دقت در اين زمينه تأكيد كرد.
 
 آيت‌الله مكارم شيرازي: اسراف آب در شرايط كنوني حرام است
آيت‌الله‌ العظمي مكارم‌ شيرازي نيز در ديدار وزير نيرو با تأكيد بر اينكه اسراف در آب حرام است، گفت: اسراف به سرمايه‌هاي كشور لطمه مي‌زند و لازم است در اين زمينه اطلاع‌رساني دقيق و مستمر صورت بگيرد تا مردم به وظايف خود آشنا شوند و بدانند كه در كشور شرايط خاصي حاكم است. وي اظهار داشت: استفاده بي‌رويه از آب جبران‌‌ناپذير و اسراف در مصرف آن به‌ ويژه در شرايط كم‌ آبي كنوني حرام است. وي افزود: موضوع تأمين آب و برق از مسائل تعطيل‌‌ناپذير است و اگر لحظه‌‌اي اين خدمات قطع شود، مشكل‌‌آفرين مي‌شود. اين مرجع تقليد با تأكيد بر اينكه مردم بايد بدانند استفاده بي‌رويه از آب جبران‌‌ناپذير است، افزود: حتي اگر بارندگي به ميزان مطلوب صورت بگيرد، نمي‌تواند جبران مصارف بي‌رويه باشد. اين مرجع تقليد در ادامه بر رعايت احوال مردم در افزايش هزينه‌هاي آب و برق تأكيد و خاطرنشان كرد: مسئولان در اين زمينه صداقت داشته باشند تا موجب بي‌اعتمادي مردم نشوند.
 
  آيت‌الله سبحاني: بايد الگوي مصرف آب را تغيير دهيم
آيت‌الله جعفر سبحاني نيز در ديدار با وزير نيرو اظهار داشت: بايد جنبه ديني اسراف براي مردم گفته شود تا صرفه‌‌جويي به يك فرهنگ تبديل شود.  وي تأكيد كرد: بايد علما و مسئولان از طريق رسانه‌‌ها به مردم اطلاع‌‌رساني كنند كه اسراف در مصرف آب نيز همچون دروغ حرام است و بلكه حرمت اسراف آب بيشتر است زيرا در دروغ يك نفر متضرر مي‌شود اما وقتي آب اسراف شود، جامعه متضرر مي‌شود و حيات جامعه به خطر مي‌افتد.
 
  آيت‌الله هاشمي شاهرودي: انتقال آب دريا مجدانه پيگيري شود
آيت‌الله سيدمحمد هاشمي شاهرودي نيز در ديدار وزير نيرو با بيان اينكه اجراي طرح‌‌هاي بزرگ آبرساني پيگيري شود، گفت: در چند سال آينده بحران آب جدي‌‌تر از بحران نفت خواهد شد؛ از اينرو بايد مطالعات عميق و دقيق آبرساني از هم‌ اكنون مورد توجه باشد كه البته اين امر نيازمند همت بلند مسئولان است.

نايب‌ رئيس مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: اجراي طرح‌‌هاي كوچك آبرساني اگر چه در كوتاه‌مدت مؤثر است، اما وزارت نيرو بايد اجراي طرح‌‌هاي بزرگ مانند آبرساني از خليج فارس و درياي عمان را مجدانه پيگيري كند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به نتايج اجراي اين طرح‌‌ها نيز اشاره كرد و افزود: اجراي اين طرح‌‌ها افزون‌ بر تأمين آب شهرهاي مختلف، در تغيير آب و هواي كشور و ايجاد زمينه لازم براي توسعه صنعت و كشاورزي مثمرثمر خواهد بود.

  تأكيد حجت‌الاسلام ‌‌و ‌المسلمين سعيدي بر تفكيك آب براي مصارف مختلف
همچنين حجت‌الاسلام سيدمحمد سعيدي با بيان اينكه اسراف در مصرف آب و برق مردود است و حتي اگر نعمت‌‌ها فراوان باشد، بايد از اسراف پرهيز شود، گفت: صرفه‌‌جويي هم به‌ لحاظ ديني و شرعي و هم علاقه‌‌مندي به نظام جمهوري اسلامي ايران، لازم و ضروري است كه بايد توجه ويژه‌‌اي به اين موضوع شود. توليت آستان مقدس حضرت معصومه (س) بر ضرورت مديريت مصرف و استفاده بهينه در مصرف آب و برق تأكيد كرد و افزود: تفكيك آب براي مصارف مختلف كار معقولي است كه در حرم حضرت معصومه(س) اين كار به‌ خوبي انجام شده است.
 
 راهكار‌هاي وزارت نيرو براي مقابله با كم آبي در كشور
وزير نيرو نيز در جريان اين ديدار تصريح كرد: تنها راه مقابله با مشكلات ناشي از كمبود آب، صرفه‌‌جويي و مديريت مصرف است كه مي‌توان كشور را از اين مشكلات نجات داد. وي راهنمايي علما و مراجع را در اين زمينه تأثيرگذار دانست و ادامه داد: اگر مردم از نظر اعتقادي پذيراي اين موضوع شوند، صرفه‌‌جويي انجام مي‌شود. چيت‌‌چيان با اشاره به تغيير اقليم در كشور تصريح كرد: اين موضوع موجب كاهش بارندگي‌ها شده و ما به‌ شدت دچار كمبود آب هستيم در حالي كه مصارف رو به افزايش است. وي ادامه داد: جريان آب رودخانه‌‌ها نصف شده و منابع آب زيرزميني به‌ علت برداشت‌‌هاي بي‌رويه به‌ شدت كاهش پيدا كرده است.
   جدا‌سازي آب شرب از آب خام
بنابر نظر كارشناسان حوزه آبي كشور در شرايط كنوني علاوه بر صرفه‌جويي در مصرف آب و رعايت الگوي مصرف، جداسازي آب شرب و خام مي‌تواند به عنوان بهترين راهكار در اين بخش عمل كند و با صرفه‌جويي هزينه‌هاي تصفيه آب شرب منابع موجود براي تأمين منابع جديد آبي به مصرف برسد، با اين حال بايد دانست كه بحث سهميه‌بندي آب به تك‌تك شهروندان ارتباط دارد و هرگونه بي‌توجهي سبب تشنه‌تر شدن شهروندان و شهرها خواهد شد.

نویسنده : بيژن سوراني 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن