تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806333266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی در شهر بدون بازی!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بازی در شهر بدون بازی! ایلام- ایرنا- یادم میاد، شوق روزگار کودکی با قیل و قال و دلی دور از حسد و کینه، بازی بچه های این دیار، قدیما خلاصه می شد توی کوچه و خیابون با همکلاسی ها و هم محله ها!


نهایتش هم یه توپ پلاستیکی بود که پسر بچه ها را حسابی سرگرم می کرد و یا چند تا عروسک و قابلمه کوچیک اسباب بازی که دختربچه ها رو به رویاهای دور دست می برد.
بعضی وقت ها هم «مشهدی حسن» بود که با چرخ و فلک دستیش توی کوچه ها راه می افتاد و با اون صدای بلند و دوست داشتنیش بچه ها رو به بازی دعوت می کرد.
خونه های اون زمون هم مثل الان که نبود یکی یا نهایت دو تا بچه داشته باشند؛ حداقل توی هر خونه چهار یا پنج تا بچه قد و نیم قد بود که با آمدن مشهدی حسن دنبال چرخ و فلک زوار در رفته می افتادند و شروع به فریاد و شادی می کردند و با هیجان تمام روانه کوچه می شدند.
از دختر بچه گرفته تا پسرها همه بدو بدو به سمت اون و چرخ و فلکش راه می افتادیم تا زودتر توی صف سوار شدن قرار بگیریم، اشتیاق و شور و نشاط بچه ها اون قدر زیاد بود که توی کوچه غوغای بازی بپا می شد.
من اون موقع هنوز مدرسه نمی رفتم، یادمه هر وقت که صداش میومد بدو بدو با خواهر و برادرم از مامانم چند تا پنج ریالی می گرفتیم و محکم توی دستمون می ذاشتیم و به سمت چرخ و فلک مشهدی حسن می دویدیم.
خدا بیامرز مشهدی حسن که خودش هیچ وقت صاحب اولاد نشده بود اما در عوض خیلی حوصله داشت، با اینکه سنی ازش گذشته بود ولی هم بچه ها رو نظم و ترتیب می داد و هم یکی یکی سوار می کرد تا حق کسی ضایع نشه.
با اون دستای مهربون و قویش تنهایی ،چرخ و فلکی رو که هر صندلیش یه رنگ داشت می چرخوند، من همیشه سوار صندلی سبزرنگ می شدم و از اول تا آخرش توی این فکر بودم که مشهدی حسن یادش بره و منو دیرتر پیاده کنه ولی آن قدر کارش دقیق بود که هیچ وقت اشتباه نمی کرد.
دنیای ما بچه ها زمانی بود که مشهدی حسن روزهای دوشنبه و پنجشنبه میومد توی کوچه و ما رو حسابی سرگرم می کرد.
از اون زمان خیلی ساله که گذشته، کم کم که بزرگتر شدم وقتی برای نخستین بار به شهر بازی یکی از استان های همسایه رفتم تازه فهمیدم که دنیای من و بچه های ایلام با دنیای بقیه بچه های مناطق برخوردار چقدر از لحاظ امکانات فرق دارد!
من اون وقت اول راهنمایی بودم، اون شب رو هیچ وقت فراموش نمی کنم؛ صدای موسیقی توی شهربازی پیچیده بود، همه بچه ها با پدرها و مادرهاشون حسابی سرگرم بودند و سوار وسایل بازی می شدند، از چرخ و فلک گرفته تا قطار وحشت و بقیه بازیها و فریاد شادی شون به آسمون می رفت.
با اینکه اون شب برای بازی و شادی به اون شهربازی رفته بودیم ولی توی ذهنم به شهر خودم ایلام فکر می کردم که نه شهر بازی داشت و نه چرخ و فلکی به بزرگی شهر اونا، دنیای بازی من با هم سن و سالهام تو کوچه خلاصه می شد و چشمای منتظر ما به اون چرخ و فلک قدیمی مشهدی حسن که برخلاف بچه های بقیه شهرها هیچ وقت نمی تونستم با پدر و مادرم سوار اون بشم.
تفریح خانوادگی ما هم تنها روزهای تعطیل در پارکی می گذشت که هیچ وسیله بازی نداشت، و خوردن بستنی در بستنی فروشی نبش پارک که به تفریح مان پایان می داد.
روزها و سال ها گذشت تا این که زمزمه احداث شهربازی در ˈبوستان جنگلی چغاسبزˈ مردم ایلام از کوچک گرفته تا بزرگ را شاد کرد و هیجان و شاد زیستن را به رویای ثابت بچه ها و خانواده های این دیار بدل ساخت.
این شهر بازی که دهه 70 در ایلام احداث شد اوقات فراغت بسیاری از خانواده های این دیار را که تا پیش از این درگیر هشت سال جنگ و ویرانی ناشی از بمباران مناطق مسکونی و شهری خود بودند ، پر کرد؛ یادمه روزهای طولانی و گرم تابستان رو به امید رسیدن غروب و شب و رفتن به چغا سبز به انتظار می نشستیم!
ساعت که به غروب آفتاب می رسید جاده مهران که منتهی به بوستان چغاسبز بود مملو از قطار خودروهایی بود که بچه ها رو با چشمان برق زده از شادی به همراه پدر و مادر و دوست و آشنا به سمت چغاسبز و شهر بازیش روانه می کرد.
بوستان بزرگ چغاسبز که به زیور درختان جنگلی بلوط پیراسته شده شهربازیش در شبهای خنک ایلام تا پاسی از شب میزبان و پذیرای صدها و شاید هزاران خانواده ایلامی بود؛ از چرخ و فلک چلچراغ و بزرگش گرفته که وقتی سوار می شدی و بالا می رفتی، ایلام رو از ابتدا تا انتها می دیدی، یا اون بشقاب پرنده، رنجر، کشتی متحرک، سرسره موج دار، سورتمه و غیره که همگی لحظه های شاد و هیجانی رو برای بازی کودکان و حتی بزرگ ها فراهم می کرد.
هیچ کس فکر نمی کرد شادی کودکان و خانواده های ایلامی تنها در دو یا سه تابستان خلاصه شود و طولی نکشید که وسایل بازی این شهر به حال خود رها و روز به روز فرسوده و در نهایت غیرایمن و خطرآفرین هم شد تا جایی که با سقوط چند نفر و آسیب دیدن شمار دیگری ،ˈشهر بازی ایلامˈ رنگ و بوی ˈشهر عزاˈ به خود گرفت.
این حوادث شهربازی چغاسبز را در اغما کامل فرو برد به گونه ای که همه فراموش کردند روزگاری شهربازی وجود داشت، چرخ روزگار به همین منوال چرخید تا اینکه پس از گذشت یک دهه پارسال دوباره شهربازی توسط بخش خصوصی بازسازی شد، ولی ترس و وحشت مردم از وقایع تلخ گذشته مانع استقبال خانواده های ایلامی از این مکان تفریحی شد.
اکنون تفریح مردم و بازی کودکان تنها به حضور در بوستان و شب نشینی با دوستان و اقوام پایان می یابد تا جایی که این شهربازی که روزگاری پررونق و مملو از جمعیت داشت حالا به طور کلی متروکه و با رکود رو به رو شده و تنها خاطره وسایل بازیش در ذهن ما ایلامی ها مرور می شود.
وسایل بازی زنگ زده، رنگ رو رفته و شکسته شهر بازی چغاسبز که روزگاری هزاران ایلامی را مجذوب خود می کرد حالا زیر تابش آفتاب سوزان تابستان و گرد و غبار هوای شهر هیچ رونق ندارد.
ایلام شاید معدود مرکز استان و شهر بدون شهربازی کشور باشد که کودکان امروزش بازی و تفریح در شهربازی را تنها در رویاهایشان می بینند!
برای جبران نبود شهربازی در ایلام و سراسر استان چند سالی است که برخی با خرید ˈقصر بادیˈ، اقدام به راه اندازی وسایل بازی سیار برای سرگرمی کودکان کردند که اگرچه این فضاها برای کودکان بسیار خوشایند و سرگرم کننده است اما با حوادثی تلخ همراه شد.
نمونه آن چند سال پیش در بخش ˈصالح آبادˈ شهرستان مرزی مهران ، دختر بچه ای پنج ساله که مشغول بازی در یکی از قصرهای بادی بود،در اثر واژگونی آن، از بالای آن سقوط کرد که همان جا برای همیشه رویای بازی های کودکانه اش پایان پذیرفت.
این ماجرا و ماجراهایی از این دست حکایت تلخ پارک‏ها و شهر بازی‏هایی است که کودکان این دیار به بازی در آنها دلخوش کرده اند.
در عصر فناوری و فرا دانش کنونی که آدم ها از هزاران فرسنگ فاصله می توانند به وسیله رایانه و تلفن همراه و ده ها امکان دیگر با هم گفت و گو و حتی یکدیگر را ببینند این جمله که ایلام با گستره 20 هزار کیلومتر مربع و نزدیک به 600 هزار نفر جمعیت فاقد شهر بازی استاندارد برای بچه ها و خانواده هاست به باور بسیاری از مردم خیلی عجیب و در عین حال تکان دهنده و تاسف بار به نظر می رسد.
اگرچه شهربازی هم یکی از ده ها کمبودی است که مردم این استان در مقایسه با دیگر مناطق کشور از نبود آن رنج می برند اما فقدان مکان های تفریحی مانند همین شهربازی برای غنی سازی وقت های فراغت خانواده ها و شادی، نشاط و تخلیه هیجان کودکان ایلامی در فصل تعطیلات به ویژه تابستان امسال که تنها چند روز از آغازش می گذرد همواره احساس می شود.
این در حالی است که به گفته کارشناسان حوزه اجتماعی و فرهنگی، بازی ضمن این که در سنین کودکی نقش مهمی در شکل‏گیری شخصیت و میزان یادگیری اصول و آموزه‏های اجتماعی این گروه ایفا می کند، تاثیر منحصر به فردی در فرآیند شکل‏گیری شخصیت کودکان دارد.
بازی در مکان‏های همگانی و به شکل گروهی، تفاوت‏هایی با بازی در منزل دارد؛ از آنجا که بازی در مکان‏های عمومی نظیر مدارس، مهد کودک، بوستان ها و شهرهای بازی به صورت گروهی است باید از وسایل مختلف بازی با استاندارد لازم استفاده شود.
بنابراین خانواده‏ها سعی دارند بخشی از اوقات‏ فراغت کودکان‏شان را به انجام بازی در فضاهای روباز نظیر بوستان ها و شهرهای بازی‏ اختصاص دهند که ضمن فراهم کردن محیطی شاداب و مفرح برای آنان، راه‏های رسیدن به تکامل شخصیتی و فیزیکی کودکان را نیز هموار کنند.
با وجود اهمیت شهربازی، خانواده های ایلامی و دیگر شهرهای استان برای گریز از بهانه گیری های کودکانشان ناچارند دلبندان خود را به بوستان ها و فضاهای سنتی بازی ببرند که ، برای بازی و تفریح استاندارد نیستند.
بست‏های شکسته و غیرایمن، چرخ ها و بلبرینگ‏های زنگ زده و معیوب، زنجیرهای غیرمطمئن و ناموزن تاب‏ها، سطح خطرناک و مملو از سنگ و ماسه و شن، و تجهیزات فلزی کهنه و غیر استاندارد گویای چهره واقعی وسایل موجود در معدود بوستان های شهری ایلام است.
وجود این وسایل غیراستاندارد در بوستان ها علاوه بر اینکه کودکان را در معرض حوادث ناگوار قرار داده دلهره و نگرانی خانواده ها را نیز به همراه دارد که در نبود شهربازی استاندارد ،ناچارند برای گذراندن اوقات فراغت و نیاز کودکان به بازی کردن به سمت استفاده از این وسایل روی آورند.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایلام هم وسایل بازی بوستان ها و تنها شهربازی استان را در چغاسبز ،غیر استاندارد می داند و به استفاده از وسایل بازی غیراستاندارد در این مکان ها هشدار می دهد.
ˈمحمد مددیˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: همه وسایل بازی و تجهیزات تفریحی موجود در بوستان ها و شهربازی های استان، فاقد مجوز بهره برداری ازسازمان ملی استاندارد ایران است که استفاده ازآنها مجازنیست.
وی با بیان اینکه هرگونه بهره برداری از این وسایل غیرقانونی بوده و عواقب حوادث احتمالی متوجه مالک یا بهره بردار وسیله بازی و یا شهربازی است گفت:سازمان ملی استاندارد ایران از سال 1373 به طور جدی فعالیت خود را در زمینه تدوین استاندارد مربوط به ایمنی کودکان آغاز کرده و این فعالیت تاکنون ادامه دارد که حاصل آن، تدوین 32 استاندارد ملی ایران، اجرای استاندارد اسباب بازی، تجهیزات زمین بازی و تجهیزات شهربازی است.
مدیرکل استاندارد ایلام ادامه داد: واردکنندگان تجهیزات و وسایل شهربازی موظفند برای کالاهای خود گواهی معتبر و مورد تایید سازمان ملی استاندارد بگیرند، و چنانچه گواهی انطباق ارایه شده بر پایه استانداردهای دیگر باشد، پذیرش آن باید به تایید معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد برسد و گواهی فقط در مورد تایید طراحی و ساخت کالای مورد نظر معتبر است.
و اکنون ساعت بازی کودکان این دیار در شهر بدون شهربازی ایلام در بوستان ها و وسایل تفریح غیر استانداردی خلاصه می شود که هر لحظه از آن ممکن است توام با رخدادی تلخ و غیرقابل جبران باشد؛ حادثه ای که می تواند خانواده ای را برای همیشه غرق عزا کند. ک/4
7171/565/640

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن