تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804144441




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گره محکم مکتب‌خانه میرزا عبدالله بازی به اعتبار محمدرضا لطفی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: گره محکم مکتب‌خانه میرزا عبدالله بازی به اعتبار محمدرضا لطفی
این سرآغاز دوباره‌ای برای مکتب خانه و موسسه آوای شیدا در جهت ادامه فعالیت به روال سابق باشد اما در غیات محمدرضا لطفی می‌تواند این مجموعه آموزشی می‌تواند طبق روال پیشین فعالیت کند؟ چه کسی قرار است جای محمدرضا لطفی تکیه بزند؟
کد خبر: ۴۱۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۵ - 25 June 2014




مکتب‌خانه زنده یاد محمدرضا لطفی و موسسه فرهنگی هنری آوای شیدا در حالی بازگشایی شد که این نگرانی وجود دارد، در غیاب زنده یاد محمدرضا لطفی بنیانگذار و محور این مکتب‌خانه، این نهاد نتواند به حفظ اعتبار گذشته‌اش همچون بسیاری از نهادهای مشابه بپردازد و به اعتبار این استاد موسیقی ثلمه‌ای وارد شود و از این منظر این پرسش پیش رو است که آیا استمرار فعالیت این مکتب‌خانه با رضایت قلبی استاد لطفی همراه است یا تنها مباحث مالی مطرح است؟

به گزارش «تابناک»، مکتب‌خانه میرزا عبدالله یا هنرستان آزاد موسیقی موسسه‌ای آموزشی است که به سرپرستی محمدرضا لطفی در سال ۱۳۶۲ و زیر نظر وی پایه‌گذاری شد. هنرستان آزاد موسیقی به روش شفاهی یا سینه به سینه ساز و آواز ایرانی را به شاگردان می‌آموزد و این لطفی بود که به جهت تاثیرگذاری میرزا عبدالله فراهانی بر موسیقی ایران و ارادت شخصی اش به میرزا عبدالله، نام و طریفت او را در این مکتب خانه سرلوحه قرار داد.

میرزا عبدالله فراهانی فرزند آقاعلی‌اکبر خان فراهانی، نوازندهٔ تار دوران ناصرالدین‌شاه و پدر زنده یاد استاد احمد عبادی نوازندهٔ بزرگ سه‌تار، از برجسته‌ترین اساتید تاریخ موسیقی ایرانی و نوازندهٔ سرشناس سه‌تار و تار بود که برای نخستین بار و آن گونه که تقریباً در حال حاضر نیز در دسترس است، ردیف موسیقی ایرانی را به نظم درآورد و فضای یکدستی بر موسیقی اصیل ایرانی حاکم کرد. 

درهای مکتب‌خانه میرزاعبدالله در خیابان شریعتی، خیابان حقوقی، پلاک 42 تا چهلم استاد بسته بود اما ظاهراً به واسطه برخی درخواست‌ها درهای این مکتب‌خانه گشوده شد و مطابق با روال دوران حیات استاد لطفی، آموزش از سر گرفته شد.

محتوای دروس بر پایه ردیف میرزاعبدالله بوده که تحت عنوان «متن و حاشیه ردیف» شناخته شده و در سال 62 تاسیس شده است. در کنار آموزش ردیف به پیشرفت فن نوازندگی هنرجویان، با متد برگرفته ازردیف نیز توجه می‌شود. هدف از این روش آموزش پیشرفت شنوایی موسیقی آنهاست که تابعی از فرهنگ قومی ایرانیان است. این فرهنگ به وسیله آموزش ردیف تا به امروز به وسیله استادان این راه به نسل جدید منتقل شده است.

در این مکتب‌خانه در کنار آموزش ردیف، هر دانشجو باید با رشته‌های دیگر هنری نیز آشنا شود. شعر فارسی و قوانین آواشناسی آن زمینه ساز اجرای بهتر نوازندگان می‌شود اما با رفتن لطفی که همگان مقابلش بر زمین می نشستند و به رهبری اش می نواختند، تصور می‌شد مکتب‌خانه با آخرین نسل شاگردان لطفی وداع کند و تغییر وضعیت دهد اما ظاهراً بازماندگان استاد در پی ادامه فعالیت این نهاد آموزشی هستند. 

مراسم بازگشایی به تازگی به صورت بداهه برگزار شد و هنرمندانی همچون بیژن، هوشنگ و قشنگ کامکار درباره زندگی هنری محمدرضا لطفی و راه اندازی کانون موسیقی چاووش و برخی دیگر از خاطرات تلخ و شیرین سخن گفتند و در همین راستا تورج لطفی برادر زنده یاد محمدرضا لطفی و ربکا جلیلی همسر آن مرحوم به میان جمع آمدند و صحبت هایی در مورد برخی از ویژگی های شخصیتی وی عنوان کردند.

این مراسم در حالی برگزار شد که تعدادی از هنرمندان و همچنین دانش آموختگان مکتب استاد لطفی نیز حضور داشتند و قطعه «ای عاشقان» از ساخته های این هنرمند را اجرا شد تا این سرآغاز دوباره‌ای برای مکتب خانه و موسسه آوای شیدا در جهت ادامه فعالیت به روال سابق باشد اما در غیات محمدرضا لطفی می‌تواند این مجموعه آموزشی می‌تواند طبق روال پیشین فعالیت کند؟ چه کسی قرار است جای محمدرضا لطفی تکیه بزند؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن