تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 29 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860556241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«نويسنده مرده است» مكانيسم نمايشي تمام عيار را معرفي مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «نويسنده مرده است» مكانيسم نمايشي تمام عيار را معرفي مي‌كند
پروفسور كريستينا والنتي استاد تاريخ تئاتر نوين، نظريه‌پرداز تئاتر اروپا و اعضاي گروه جريان‌ساز ليوينگ تئاتر و نويسنده كتاب «تاريخ ليوينگ تئاتر» كه پيش از اين، اجراي نمايش نويسنده مرده است را در ايتاليا ديده بود، براي اجراي مجدد اين نمايش در ايران يادداشتي را منتشر كرد.


پروفسور كريستينا والنتي استاد تاريخ تئاتر نوين، نظريه‌پرداز تئاتر اروپا و اعضاي گروه جريان‌ساز ليوينگ تئاتر و نويسنده كتاب «تاريخ ليوينگ تئاتر» كه پيش از اين، اجراي نمايش نويسنده مرده است را در ايتاليا ديده بود، براي اجراي مجدد اين نمايش در ايران يادداشتي را منتشر كرد.
در يادداشت پروفسور والنتي آمده است:
«نويسنده مرده است» آرش عباسي، در ظاهر، كلاسيك‌ترين فرم دراماتيك را نشان مي‌دهد. روي صحنه، دو شخصيت كشمكشي را زندگي مي‌كنند كه از طريق ديالوگ بيان مي‌شود و از صحبت‌هايشان رفته رفته خلق و خو، زندگي شخصي، اشتياق و تنش‌هايشان بروز مي‌يابد. اما از اين تعبير نخست، نكات ديگري نيز برمي‌آيد كه فرم درام و عناصر سازنده‌اش را با بحران مواجه مي‌كند. ديالوگ، موضوع نمايش، خود شخصيت‌ها و فضايي كه در آن بازي مي‌كنند، الگوهاي عرف نمايشي را در هم مي‌شكنند و مرز ميان خيال و واقعيت را به بحث مي‌گذارند.
كشمكش ميان شخصيت‌ها به طور مداوم، بريده و چند‌پاره مي‌شود و نه به شيوه‌اي خطي به سوي نقطه اوج پيش مي‌رود و نه در يك فاجعه فرود مي‌آيد (گرچه چندباري اينگونه به نظر مي‌رسد). به خاطر روايات گوناگون بسياري كه شخصيت‌ها نقل مي‌كنند يا نمايش‌هاي بسيار مختلفي كه از خود و از احساسات و برنامه‌هايشان براي هم بازي مي‌كنند، داستان وقايع دستخوش تناقضاتي مي‌شود و صحنه به جاي آنكه به فضايي نمادين تبديل شود به تدريج به عنوان ميداني از عملي واقعي نمايان مي‌شود و در اينجاست كه تعبير دوم، بروز مي‌يابد: خيال در عرف نمايش متجلي نيست بلكه خود، همان موضوع درام است. فرم نيست بلكه جوهره است و كشمكشي كه شخصيت‌ها به صحنه مي‌آورند، عشق نيست (آنگونه كه از عنوان فيلمي كه درباره آن بحث مي‌كنند، برمي‌آيد). حتي مرگ هم نيست (آنگونه كه از نمايشنامه‌اي كه آنها را در ميان گرفته است، برمي‌آيد)، بلكه ناممكني شخصيت‌هايي است كه درون واقعيت يا خيالي مشترك مانده‌اند يا همان ناممكني تئاتر به عنوان فرم.
كشمكش ليلي و فرهاد ميان عشق ورزيدن و عشق نورزيدن نيست، بلكه ميان عشق ورزيدن و تظاهر به عشق نورزيدن است، ميان عشق نورزيدن و تظاهر به عشق ورزيدن، ميان عشقي خيالي و عشقي پنهان است و به همين شيوه، مرگ پايان نويسنده نيست بلكه تكمله اثرش است و بنابراين، آن نيز ناديده انگاشته شده، به تعويق افتاده و رانده شده باقي مي‌ماند.
آرش عباسي با نمايشنامه‌اش نه تنها به يك حزن‌انگيزي ناممكن بلكه به مفهوم ناممكني از درام حكم مي‌دهد، بنابراين با اين عمل، كاملاً مي‌توانيم بگوييم كه در برابر مسير كاملاً شخصي نويسنده براي نوشتن نمايشي در عصر پسا دراماتيك قرار مي‌گيريم.«نويسنده مرده است» متني رئال و همزمان نامأنوس است كه مكانيزم نمايشي تمام عياري را معرفي مي‌كند كه نه تنها محبوس نمانده بلكه از معاصر بودن و تناقضاتش عبور كرده و از اين چهار ديواري به بيرون تابيده است اما تنها به اين دليل ساده كه اين چهار ديواري ديگر وجود ندارد و به اين ترتيب از منتهاي درام و عرفياتش فراتر مي‌رود و سرانجام، سطح وقايع است كه به هر رو، همانگونه كه از نمايشنامه‌اي مطلوب انتظار مي‌رود، جايگاه خود را دارند و تنها و منحصراً از طريق ديالوگ پيش مي‌روند. بازي در حد كشتاري بي‌رحمانه و همزمان كم‌بنيه، در عمل تماشاگران را كه از روي صحنه به آنها چشم دوخته شده و به عنوان شاهداني در لباس همسايگان خانه فراخوانده مي‌شوند، درگير مي‌كند. اين تماشاگران در ابتدا باور مي‌كنند و سپس به همه چيز، حتي به نقش و موقعيت خودشان نيز به ديده ترديد مي‌نگرند.
نمايش «نويسنده مرده است» همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت 21 در تالار شمس مؤسسه فارسي‌زبانان روي صحنه است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن