تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801701437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رییس دانشگاه علوم پزشکی: اثرات افت تولید مثل در آینده بارز می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس دانشگاه علوم پزشکی: اثرات افت تولید مثل در آینده بارز می شود کرمان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اثرات افت تولید مثل دو یا سه دهه آینده بارز می شود و از هم اکنون باید به فکر آینده باشیم.


به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ˈعلی اکبر حق دوستˈ افزود: خوشبختانه در روزها و ماه های اخیر، دغدغه مدیریت جمعیت و تحلیل در زمینه ضرورت بازنگری در سیاست های جمعیتی به گفتمان عمومی تبدیل شده که این مساله مبارک است که همه افراد در سطوح مختلف در این مورد اعلام نظر کنند و در این گفت و گوی عالمانه، به بعضی از ابهامات به صورت عینی امکان پاسخگویی بوجود آید.
وی خاطرنشان کرد: فارغ از هرگونه نگاه سیاسی یا سوگیری خاص، رشد جمعیت و البته از آن مهمتر فرزندآوری، مدت هاست در ایران به نقطه بحرانی رسیده به شکلی که در حال حاضر به طور متوسط هر خانم ایرانی در طول مدت بارداری اگر روند بر همین گونه ادامه یابد حدود 8/0 دختر خواهد داشت.
وی گفت: به این معنا که اگر 10 خانم در ابتدای سن باروری باشند از این 10 زن، هشت دختر به سنین باروری با احتمال خواهند رسید و این ساده ترین شاخصی است که می تواند نشان دهنده این باشد که در نسل های بعدی، ما با انقباض جمعیتی مواجه خواهیم شد.
حق دوست با بیان اینکه مدیریت جمعیت، موضوع بسیار دشوار و پیچیده است، ادامه داد: برای اصلاح مدیریتی جمعیت قوانین و مقررات نفش چندانی ندارد و افراد جامعه هستند که باید عالمانه در خصوص فرزندآوری تصمیم گیری کنند.
وی گفت: به همین دلیل ضرورت دارد افکار جامعه اغنا و به سووالات، پاسخ صحیح و علمی داده شود و فرهنگ سازی در راس امور باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دلایل پیچیده بودن مدیریت جمعیت را مورد اشاره قرار داد و گفت: فرزندآوری اگرچه بسیار مهم است اما یکی از اجزای مدیریت صحیح جمعیت است، سایر اجزا مانند طول عمر متوسط مردم در جامعه، کیفیت زندگی، مهاجرت درون کشوری و مهاجرت برون کشور (چه مهاجرت پذیری و چه مهاجرت به خارج) موارد مهمی است که بر اندازه، ترکیب و کارایی جمعیت تاثیر گذار است.
وی ادامه داد: ما باید به دنبال ایجاد جامعه ای با نشاط، پویا، تحصیلکرده، با حداقل رفاه اجتماعی و باورهای عمیق دینی باشیم و با در نظر گرفتن این موارد هرچه میزان جمعیت بیشتر باشد، مطلوبیت بیشتری خواهد داشت.
حق دوست گفت: با لحاظ کردن این موارد افزون کردن جمعیت مطلوب بوده و نه تنها از نظر دینی مورد تاکید است، بلکه از نگاه اقتصادی و سیاسی هم حد بالایی برای جامعه ای با این مشخصات ترسیم نمی شود.
وی اظهار کرد: رشد جمعیت باید متوازن باشد و حداقل رشد مطلوب در تمام گروه های فرهنگی – اقتصادی و تحصیلی کشور و متوازن در کل جغرافیایی یک مملکت وجود داشته باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر این مطلب که سیاست های مدیریت جمعیت باید همه جانبه و بلند مدت ترسیم شود، گفت: سوء مدیریت در این قسمت اثرات بلند مدتی خواهد داشت.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر عموم مردم سیاست های جمعیتی را منطبق بر شرایط فعل فرض می کنند و ممکن است این باور را داشته باشند که چون مشکل در مسکن، تحصیل و شغل وجود دارد، دلیلی برای افزایش جمعیت نیست در حالی که افت تولید مثل اثراتش را در دو یا سه دهه آینده بارز می کند، پس اکنون باید به فکر آینده باشیم.
حق دوست گفت: با توجه به توضیحات بیان شده به نظر می رسد همزمان یا حتی مقدم بر سیاست های اجرایی برای تغییر ضریب رشد جمعیت باید کارهای مطالعاتی، بحث های علمی نقد و سیاست های جمعیتی در فضایی آزاد ولی هدفمند مورد نظر باشد و دلایل علمی و منطقی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به صورت مبسوط در سطح جامعه انجام شود تا بیشتر افراد نخبه جامعه به اهمیت آن به معنای واقعی باور پیدا کنند و بدین شکل راهکارهای سازمان های متولی برای متبلور کردن سیاست های مذکور با کمترین چالش و بیشترین سرعت انجام شود.ک/1
7440/8154

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن