تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814695161




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقوق در نظر گرفته شده براي نظام هاي صنفي براساس وظايف آنها نيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ تير ۱۳۹۳ (۱۶:۰ب.ظ)
فرامرزيان در نشست جايگاه نظام صنفي در رسانه هاي ايران عنوان کرد؛ حقوق در نظر گرفته شده براي نظام هاي صنفي براساس وظايف آنها نيست دبير انجمن روزنامه نگاران زن ايران گفت: سازمان هاي مردمي در اصل شرکاء اجتماعي دولت هستند که با وجود مسئوليت هاي متعدد اما، حقوق، از سر جمع منابع کشور براي آنها در نظر گرفته نمي شود. حقوق روزنامه نگاران و نظام هاي صنفي به ميزان وظايفي که براي آنها تعريف مي شود رعايت نشده است و بايد براي آنها بودجه اي را در نظر گرفت.
به گزارش خبرگزاري موج؛ سومين سري از سلسله نشست هاي دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها با «موضوع جايگاه نظام صنفي در رسانه هاي ايران » با حضور محمد سلطاني فر مدير کل دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه ها، کاووس صادقلو دبير انجمن صنفي عکاسان مطبوعات ايران، ژاله فرامرزيان دبير انجمن روزنامه نگاران زن ايران، مهدي فضائلي مدير انتشارات سروش، دکتر حسن نمکدوست تهراني اعضاي هيئت علمي دانشگاه و محمدعلي وکيلي مدير مسئول روزنامه ابتکار برگزار شد.
در اين نشست محمد سلطاني فر به عنوان مجري کارشناس برنامه سخنانش را اينگونه آغاز کرد: انجمن هاي صنفي وبايد و نبايد هاي اين انجمن ها از مباحث اساسي در حوزه رسانه است، که از سال 58 که در نظام جمهوري اسلامي ايران طبق قانون، نظام پيشگيرانه به نظام پيگردي تبديل و اين مسئله مطرح شد که حال که روزنامه ها مي توانند مطالب خود را انعکاس دهند نوع کنترل چگونه بايد باشد. در اين راستا نگاه هاي متفاوتي وجود داشت و مباحث کنترلي در نگاه هاي قانوني مد نظر قرار داده شد.
وي دادمه داد: 2 مکانيزم براي نظام پيگردي به وجود آمد که شامل آزادي گرايي و مسئوليت اجتماعي بود که در آزادي گرايي عنوان شد که مخاطب خودش تشخيص مي دهد به چه مطالبي مي تواند اعتماد کند و در مسئوليت پذيري نيز نقش نظام هاي صنفي و وظايف آنها مشخص مي شد.
سلطاني فر با اشاره به اينکه از سال 67 نظام صنفي شکل گرفت، افزود: نظام صنفي از سال 67 پايه گذاري شد و در نهايت ميان دو دستگاه مجوز دهنده وازرت بازرگاني و کميسيون ماده10، در نهايت از دل چالش ها، انجمن صنفي روزنامه نگاران پديدار شد و انجمن ها ي متعددي از آن به وجود آمد.
در ادامه اين نشست ژاله فرامرزيان دبير انجمن روزنامه نگاران زن ايران گفت: سازمان هاي مردمي و يا ساختارهاي صنفي که اقدامات صنفي انجام مي دهند، مجموعه اقداماتي هستند براي عمل و رسيدن به هدف، که اين عمل بايد توسط ذي نفعان شکل گيرد. به همين منظور ساختارها بايد چند مشخصه داشته باشند، اول آنکه متشکل از گروهي باشد که مدعي دفاع از حقوقشان هستند و از سويي ديگر اين جريان اقدامي را انجام دهند.
وي افزود: شالکه گروه هاي مردمي و غير دولتي حل مشکلات توسط خودشان است، اين گروه ها در اصل شرکاء اجتماعي دولت هستند که با وجود مسئوليت هاي متعدد اما حقوق از سر جمع منابع کشور براي آنها در نظر گرفته نمي شود. در حقيقت در نظام هاي غير دولتي آن مقدار که وظيفه مشخص مي کنيم حق به آنها داده نمي شود. حقوق روزنامه نگاران و نظام هاي صنفي به ميزان وظايفي که براي آنها تعريف مي شود رعايت نشده است و بايد براي آنها بودجه اي را در نظر گرفت.
محمد علي وکيلي نيز در خصوص نظام صنفي روزنامه نگاران عنوان کرد: به رغم شعار دولت هاي مختلف اما خروجي عملکرد دولت ها در مورد صنوف شبيه به هم بوده است. در شکل گيري صنوف دولت ها نقش حداکثري دارند و براي صنف شدن دولت ها بايد کوچک و سازمان هاي مردمي فربه شوند. مشکل ما در اين راه عدم حضور بخش خصوصي در حوزه هاي فرهنگ و اقتصاد است و علت اين امر انعطاف نداشتن دولت در واگذاري است.
مدير مسئول روزنامه ابتکار ادامه داد: به اين دليل که صداي واحدي در صنف روزنامه نگاري وجود ندارد در فضاهاي مختلف از ما اظهار نظري نمي شود. چرا قوه قضائيه به صنف روزنامه نگاري نظارت دارد. در تشکيل صنوف، رسانه هاي دولتي بر رسانه هاي غير دولتي پيشي مي گيرند، در اين امر بايد براي شکل گيري صنف واحد از دغدغه هاي شخصي چشم پوشي کنيم.
مهدي فضائلي مديرانتشارات سروش ضمن اشاره به پيامدهاي مثبت شگل گيري نظام صنفي گفت: يکي از نکات مثبت شکل گيري صنوف اين است که آن صنف به رسميت شناخته مي شود، ايجاد اعتماد و کاهش درگيري بين حاکميت و صنف است. صنف مي تواند ديدگاه اعضاي صنف را با زباني مناسب به دستگاه هاي حاکميت انتقال دهد. گاهي صنوف مي توانند کمک حال دولت باشند به شرطي که اعضاي صنوف در نزاع با دستگاه هاي حاکميتي نداشته باشند.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: بحث نظام جامع رسانه از مباحثي بوده که در برنامه 4 توسعه قرار بود تا با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد توجه قرار گيرد که تاکنون اين اتفاق رخ نداده است. در اين برنامه قرار بود تا بخشي از وظايفي را که نظام انجام مي داده وبراي آن هزينه ساز بوده را به صنوف بدهيم. گرفتن مجوز «ان جي ا» ها دليلي بر دولتي بودن آنها نيست، گاهي رسانه هايي که ادعاي استقلال مالي مي کنند وابسته تر از ديگر رسانه ها هستند. بسياري از رسانه ها در کشورهاي غربي صداي مردم نيستند صداي بنگاه هاي اقتصادي هستند.
دکتر حسن نمکدوست تهراني اعضاي هيئت علمي دانشگاه در اين نشست گفت: ما در اين نشست در مورد جامعه رسانه اي کشور صحبت مي کنيم اما نمي توانيم از صدا و سيما صحبت کنيم. ما نمي توانيم قوانين و تعاريف کشورهاي مختلف را براي روزنامه نگاري حرفه اي خود بيان کنيم چرا که آن تعاريف با داشته هاي ما متفاوت است. متولي نظام صنفي ما در ايران دولت است. ساختار رسانه اي ما دچار يک آنومي است که علت آن حضور حداکثري دولت از لحظه شکل گيري رسانه ها است. در همه جا صحبت از خصوصي سازي است جز رسانه ها.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن