تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819192053




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمان استاندارد مجوز بررسي كيفيت بنزين را ندارد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سازمان استاندارد مجوز بررسي كيفيت بنزين را ندارد!
مسئولان دولت يازدهم در ماه‌هاي اخير مدام از كيفيت بنزين توليدي كشور انتقاد كردند، در حالي كه در اين مدت رئيس سازمان استاندارد سكوت كرده و اظهار نظري نمي‌كرد، تا اينكه روز گذشته پيروزبخت از پشت پرده تعلل در بررسي كيفيت بنزين مصرفي كشور سخن گفت و اعلام كرد كه موضوع كنترل كيفي بنزين توسط اين سازمان در شوراي عالي استاندارد بررسي مي‌شود.


مسئولان دولت يازدهم در ماه‌هاي اخير مدام از كيفيت بنزين توليدي كشور انتقاد كردند، در حالي كه در اين مدت رئيس سازمان استاندارد سكوت كرده و اظهار نظري نمي‌كرد، تا اينكه روز گذشته پيروزبخت از پشت پرده تعلل در بررسي كيفيت بنزين مصرفي كشور سخن گفت و اعلام كرد كه موضوع كنترل كيفي بنزين توسط اين سازمان در شوراي عالي استاندارد بررسي مي‌شود.
اواسط ارديبهشت ماه امسال نيره پيروزبخت ـ رئيس سازمان ملي استاندارد ايران ـ با اشاره به اينكه گزارش مشكل‌داري درباره استاندارد و كيفيت بنزين وارداتي از سوي وزارت نفت به اين سازمان ارائه نشده است، اظهار كرد كه به زودي جلسه‌اي با وزير نفت درباره كيفيت بنزين مصرفي كشور برگزار خواهد كرد.  بعد از اين اظهارنظر بود كه مناظره‌اي در تلويزيون با موضوع بنزين وارداتي و كيفيت آن برگزار شد كه اعضاي حاضر در اين نشست كه برخي از آنها در دولت‌هاي دهم و يازدهم هم مسئوليت داشته و دارند يكديگر را در زمينه استاندارد بنزين مصرفي كشور مورد اتهام قرار دادند. از يك سو مسئولان دولت يازدهم اعلام كردند كه بنزين توليد شده در پتروشيمي‌ها در دولت قبل غيراستاندارد و سرطان‌زا بوده است و در عين حال مسئولان دولت دهم نيز تأكيد كردند كه اين موضوع صحت ندارد.
اين اظهارنظرها در حالي مطرح شد كه سازمان ملي استاندارد ايران تاكنون ترجيح داده بود درباره موضوع استاندارد و كيفيت بنزين سكوت كرده و واقعيت ماجرا را به مردم نگويد. آخرين اظهارنظر رسمي سازمان ملي استاندارد ايران مربوط به اظهارات رئيس اين سازمان مي‌شود كه در اواسط ارديبهشت ماه امسال عنوان كرد كه «در سال 1384 تفاهمي بين سازمان استاندارد و وزارت نفت درباره اجراي استاندارد بنزين صورت گرفت و طبق اين تفاهم اجراي استاندارد بنزين به وزارت نفت محول شده است.»
پيروزبخت اين ‌را هم گفت كه «اگر قرار است وزارت نفت در اجراي استاندارد بنزين نظارت داشته باشد، سازمان استاندارد نيز بر عملكرد آزمايشگاه‌ها و همچنين نمونه‌برداري از بنزين داخلي و وارداتي به صورت تصادفي نظارت خواهد كرد تا بر كيفيت بنزين صحه بگذارد.‌»
در همين حال گفته مي‌شود قرار بود شركت پخش و پالايش فرآورده‌هاي نفتي به عنوان مسئول اصلي نظارت بر كيفيت و استاندارد بنزين هرچند ماه يكبار گزارش مربوط به كيفيت و استاندارد بنزين مصرفي كشور را به سازمان استاندارد ارائه دهد كه تاكنون گزارش آن به اطلاع مردم نرسيده است.  اما رئيس سازمان ملي استاندارد روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره كيفيت و استاندارد بنزين مصرفي در كشور توضيح داد و گفت: «بنزين از سال 1383 مشمول استاندارد اجباري شد. در سال 1384 تفاهم‌نامه‌اي بين سازمان استاندارد و وزارت نفت منعقد و قرار شد كنترل استاندارد بنزين توسط وزارت نفت انجام شود و سازمان استاندارد هم روي اين مسئله نظارت داشته باشد. سازمان استاندارد تا سال 1390 روي استاندارد بنزين نظارت داشت اما در قانون بودجه سال 1391 اين كار به وزارت نفت محول شد. براين اساس قرار شد نظارت بر كيفيت و استانداردهاي عرضه فرآورده‌هاي نفتي توليد داخل و وارداتي با مسئوليت وزارت نفت انجام شود.»
نيره پيروزبخت افزود: «به همين دليل سازمان استاندارد نتوانست آنطور كه لازم است بنزين را كنترل كند. از سوي ديگر طبق مصوبه‌اي در سال 1389 وزارت نفت بايد آزمايشگاه بنزين هرمزگان را تكميل مي‌كرد تا سازمان استاندارد كيفيت بنزين را مورد ارزيابي قرار دهد. وزارت نفت نيز تجهيزات مورد نياز براي اين آزمايشگاه را خريداري كرد اما به دليل وجود برخي مغايرت‌ها بين فعاليت‌هاي وزارت نفت و سازمان استاندارد اين تجهيزات داخل كارتن باقي مانده و مورد استفاده قرار نگرفتند. در ابتداي سال گذشته سازمان استاندارد به وزارت نفت به دليل بي‌استفاده ماندن تجهيزات خريداري شده به شدت اعتراض و اعلام كرد كه اين تجهيزات در فضاي نامناسب در بندرعباس در حال نگهداري بوده و احتمال آسيب‌ديدگي و خرابي آنها بالا رفته است. از سوي ديگر دستگاه‌هاي وارداتي ناقص بودند و شركت سازنده تجهيزات نيز تعهدي براي راه‌اندازي آنها نداشت كه در نهايت با استفاده توان داخلي اين تجهيزات راه‌اندازي شدند.»
به گفته رئيس سازمان ملي استاندارد «نواقص موجود تا پايان ماه جاري برطرف مي‌شوند و ‌از پايان تير ماه آمادگي تست بنزين را در بندرعباس داريم كه انجام اين كار نيازمند مصوبه شوراي عالي استاندارد يا هيئت دولت است. همچنين آزمايش انواع بنزين شامل يورو2 و يورو4 در اين آزمايشگاه امكان‌پذير است.»
ابهام درباره استاندارد و كيفيت بنزين مصرفي كشور در حالي همچنان ادامه دارد كه دولت در اوايل سال جاري به وزارت نفت مجوز داد در صورت نياز اقدام به واردات بنزين كند. در همين حال مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش نيز 21 ارديبهشت ماه امسال اعلام كرد كه در سال گذشته متوسط ميزان واردات بنزين ايران 5/3 ميليون ليتر در روز بود كه اين رقم از ابتداي امسال به طور متوسط به 5/5  ميليون ليتر در روز رسيده است.  وي با بيان اينكه موضوع كنترل بنزين توسط سازمان استاندارد در آزمايشگاه بندرعباس به زودي در شوراي عالي استاندارد مطرح خواهد شد، گفت: بحث‌هاي مالي با وزارت نفت نيز در اين مورد مطرح است، به طوري كه كارمزد خدمات براي واردات بر مبناي استاندارد اجباري بايد از وزارت نفت اخذ شود كه اين مسئله را نيز در شوراي عالي استاندارد مطرح خواهيم كرد.  وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در حال حاضر بنزين با استاندارد يورو4 در كشور وجود دارد، نيز گفت: طبق آزمايش‌هاي وزارت نفت و سازمان محيط‌زيست بنزين يورو4 در كشور وجود دارد و ما نيز به محض گرفتن مجوز آزمايش‌هاي لازم را انجام خواهيم داد.
 
  چرا براي كيفيت خودرو بايد به حكم حكومتي نياز باشد
رئيس سازمان استاندارد در ادامه در مورد وضعيت كيفيت خودروها و انتقادات مطرح شده از سوي رئيس سابق سازمان استاندارد در مورد عدم توجه به نظر سازمان استاندارد در كنترل كيفي خودروها، اظهار داشت: بسياري از انتقادات رئيس سابق استاندارد بحق بوده ولي بايد به جايي برسيم كه براي كيفيت خودرو نيازي به حكم حكومتي نباشد. چرا ايربگ كه براي ايمني مردم لازم است، براي نصب در خودرو بايد مصوبه از دولت بگيرد و خودروساز چرا نبايد اين قطعه را خودش قرار دهد.
وي تأكيد كرد: توليد خودرو بايد طوري باشد كه از برخورد انفعالي خارج شود و توليدكننده و مصرف‌كننده وضعيت انفعالي نداشته باشند. پيروزبخت ادامه داد: چرا شركت‌هاي خودروساز به اين نتيجه مي‌رسند كه ايمني مصرف‌كننده نه از طريق قطعات خودرو بلكه با آپشن‌هاي جدا از قطعات اصلي مانند آتش خاموش‌كن، تضمين شود؟
وي با بيان اينكه در حال حاضر تعامل مناسبي بين سازمان استاندارد و وزارت صنعت وجود دارد، گفت: در كميته سياستگذاري خودرو تمام مشكلات اين صنعت مطرح مي‌شود و در حال حاضر رويكرد وزارت صنعت به سمت افزايش كيفيت خودرو است و مثل سابق به ما فشار نمي‌آورند.  رئيس سازمان استاندارد ادامه داد: در مورد خودرو، اصلاح و بازنگري استانداردهاي مرتبط با خودرو و اصلاح فرآيندهاي تأييد نوع خودرو در حال انجام است.
رئيس سازمان استاندارد در ادامه با انتقاد از شوراي رقابت به دليل عدم دريافت نظر سازمان استاندارد در مورد كيفيت خودروها، گفت: در فرمول جديد قيمت‌گذاري خودرو متوجه شديم كه استعلام كيفيت از شركت بازرسي كيفيت انجام شده درحالي كه اين شركت يكي از شركت‌هاي مورد تأييد سازمان استاندارد است و ما انتظار داشتيم از سازمان استاندارد، استعلام لازم دريافت شود.  وي تصريح كرد: اعتراض در مورد لزوم دريافت استعلام از سازمان استاندارد در مورد كيفيت خودروها را به شوراي رقابت اعلام خواهيم كرد.  پيروزبخت در ادامه در مورد كيفيت نمك عرضه شده از سوي شركت‌هاي توليدكننده نيز گفت: آناليز نمك تصفيه شده توسط سازمان استاندارد انجام مي‌شود ولي شرايط محيطي نمك و نحوه توليد آن تحت كنترل وزارت بهداشت است و ما ويژگي‌ها و شرايط توليد را كنترل مي‌كنيم.
وي با بيان اينكه در ماه رمضان كنترل ويژه‌اي بر روي نمك‌هاي توليدي خواهيم داشت، مشكل كيفي نمك‌هاي تصفيه استاندارد را رد كرد و گفت: اگر وزارت بهداشت مايل باشد، آمادگي داريم تا كنترل كيفي نمك را در تيم‌هاي مشترك انجام دهيم.  وي با بيان اينكه در ماه رمضان كالاهاي اساسي مانند پنير، شير، شكر، جعبه‌هاي مقوايي قنادي و خرما مورد كنترل بيشتر سازمان استاندارد قرار مي‌گيرد، گفت: كنترل كيفيت زولبيا و باميه جزو وظايف سازمان نيست ولي تصميم گرفتيم به طور تصادفي پروكسيد موجود در روغن اين شيريني را بررسي كنيم و به وزارت بهداشت ارائه دهيم.



نویسنده : بهناز قاسمي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 01 تير 1393 - 17:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن