تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816997211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پندهای بزرگ از بازی های بزرگ - داود میاندهی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پندهای بزرگ از بازی های بزرگ - داود میاندهی* تهران - ایرنا - مسابقه فوتبال شنبه شب پسرهای فوتبال ایران مقابل تیم پرآوازه آرژانتین به عنوان یکی از شگفتی های جام جهانی 2014 ثبت شد و بازتاب های آن نیز تا مدت زیادی ادامه خواهد یافت.


بازی تیم فوتبال ایران، حاصل آمیخته شدن غیرت و جوانمردی با تاکتیک های فنی حاصل از همگامی ملی پوشان و کادر مربیگری بویژه کی روس بود که غرور را در قلب همه ایرانیان نشاند و فارغ از نتیجه، دلیل برپایی جشن های خیابانی شد.
همین افتخار برای تیم ملی والیبال نیز در حال تکرار شدن است که توانسته در دوسال گذشته جایگاه جهانی بیابد و خود را به عنوان یکی از قدرت های برتر این رشته مطرح کند و مقابل تیم های پرقدرت برزیل و ایتالیا توانست نتایجی غرورآفرین کسب کند.
زمانی که قرعه کشی مسابقات فوتبال جام جهانی 2014 انجام و ایران با تیم هایی آرژانتین، نیجریه و بوسنی همگروه شد، بسیاری حتی در داخل کشور پیش بینی های مایوس کننده ای ارائه کردند.
نکته قابل تامل، عملکرد رسانه ها و مسئولان متولی در این زمینه بود که باید در کنار اعضای تیم ملی ضمن رصد اوضاع و اطلاع رسانی رویدادها، به عنوان یار اضافی روحیه و انگیزه لازم را در تیم تزریق کنند.
اما تجربه نشان داد که کمتر به این ضرورت ها توجه شد. سیاستگذاری در این زمینه و تولید محتوا به عنوان تشویق روانی در تمامی عرصه ها کاربرد گسترده ای دارد و در این میان ورزش
به عنوان عرصه جهانی و مورد توجه بین المللی اهمیت زیادی دارد.
اعضای تیم های ملی فوتبال و والیبال که در ماههای اخیر نشان داده اند، با حفظ روحیه گروهی در بازی ها توانسته اند بزرگترین قدرت ها را نیز تسلیم کرده اند، اکنون بیش از پیش نیازمند این همراهی های ملی و کارشناسی هستند.
بررسی سیاستگذاری تبلیغی پیش از بازی و نیز تاثیرات جامعه شناختی این مسابقه می تواند چشم انداز مناسبی برای آینده ارائه کند:

1- سیاستگذاری تبلیغی
بررسی کلی فعالیتهای رسانه ای از زمان قرعه کشی جام جهانی نشان می دهد رسانه های داخلی بیش از آنکه بخواهند به تزریق روحیه و امیدواری بین مردم و اعضای تیم میلی بپردازند، بزرگنمایی تیمهای آرژانتین و نیجریه را در دستور کار قرار دادند و کار تاجایی پیش رفت که درنتیجه این رویکرد حتی در شبکه های اجتماعی یا پیامکها انواع و اقسام لطیفه ها علیه تیم ملی ایران ساخته و تبلیغ شد.
در بسیاری از این لطیفه ها از عبارتهایی مانند آبکش شدن ایران، فرار بازیکنان در زمین و .... استفاده شد و برخی ندانسته پارافراتر گذاشتند و تیم ملیمان را حتی به طنز نیز گرفتند.
نباید فراموش کرد بسیاری از همین افرادی که تیم ملی را ضعیف مقابل آرژانتین جلوه می دادند، دیشب بعد از بازی پرچم به دست، غیرت و اعتبار ایرانیان را در خیابانها فریاد زدند و بر ایرانی بودن خود بالیدند.
توجیه این رویکرد رسانه ای نیز این بود که «نباید امید واهی داد و القا کرد که ایران در این بازی امکان برد یا حتی مساوی را دارد، نباید خلاف واقع عمل کرد و واقعگرا بود»؛ عمق تاثیرگذاری این سیاستگذاری رسانه ای تا جایی بود که حتی مدیران و مسئولان ورزشی و غیرورزشی نیز تحت تاثیر این فضا در اظهارنظرهایشان چنین رویه ای همراه با یاس و ناامیدی را درپیش گرفتند.
همه این وقایع در حالی بود که در این مدت رسانه های خارجی برخلاف این رویکرد، سعی کردند به توانمندی های تیم ملی ایران، ویژگیهای سرمربی و وبازیکنان و نیز جایگاه تکنیکی و بازیهای گذشته اعضای تیم ملی بپردازند و تصویری واقعی را ارائه دهند.
در این میان عملکرد مربی صاحب سبک کشورمان (کارلوس کی روش) نشان داد اگر حتی سیاستگذاری رسانه ای و تبلیغی برای حمایت از آرمان های ملی در داخل کشور شکل نگیرد، می توان این انگیزه را در تمرین های تیم ملی و رختکن ها به بازیکنان منتقل کرد تا آنان کارستان کنند.
اظهارنظرهای سرمربی ایران پیش از بازی ایران می تواند یک درس و الگوی آموزشی کامل هم برای مربیان فوتبال و هم برای فعالان رسانه ای باشد.
سرمربی پرتغالی تیم ایران ضمن اینکه سعی نکرد بازتابی از یاس و ناامیدی را منعکس کند، بلکه همراه با تاکید بر انگیزه ملی و تکنیکهای بازی متناسب با ترسیم شرایط تیم های پیش رو، از یکسو با فضای رسانه های داخلی همراه نشد و ازسویی به آن فضاسازی ها واکنش نشان نداد تا به ایجاد فضاهای جدید دامن نزند.
کی روش در عمل ثابت کرد سرمربیگری فقط مربوط به تکنیک های فوتبالی نیست، بلکه مجموعه و فرآیندی کامل از همه عوامل دخیل در بازی ازجمله تکنیکهای رسانه ای و روانشناختی را دربرمی گیرد.
نکته: رسانه ها در همه کشورهای جهان آزادند درباره هر موضوعی براحتی و هرطور که می خواهند انتقاد کنند، اما وقتی موضوع به نوعی به منافع ملی گره می خورد، دیگر هرکس خود را مجاز به هرنوع فعالیت نمی داند؛ بلکه از سیاستگذاری مشخصی تبعیت می کنند.
مشکل نبود سیاستگذاری که در همه حوزه ها گریبانگیر رسانه ها و سازمانهای متولی درکشور است، این بار در فوتبال نیز مشاهده شد، ولی این بازیکنان غیور تیم ملی بودند که با عملکرد خود این نقص را بی اثر و ثابت کردند که با همت امکان هرکاری حتی خارق العاده ممکن است.

2- تاثیرات جامعه شناختی
اما نکته قابل تامل دیگری که دراین بخش قابلیت بررسی دارد، روحیه نشاط و هیجانی است که به دنبال باخت شیرین ایران مقابل آرژانتین خود را نشان داد.
شاید در هیچ جای دنیا مردم پس از نتیجه شکست، این چنین نیمه شب به خیابان ها نریزند و شادی نکنند؛ اما مردم ما نشان دادند از بازی غرورآفرین اعضای تیم ملی فوتبال راضی هستند.
جوانان پرشور، مستعد و مشتاقی که به وطنشان می بالند و اینچنین مواقعی می توان حس و غیرت ملی ایرانی بودن و افتخار به این نظام اسلامی را در عملکردشان دید.
جامعه شناسان همواره تاکید دارند باید در جامعه بهانه ها، مناسبت ها و گروههای مردمی مختلفی وجود داشته باشد تا شهروندان بویژه جوانان بتوانند هیجانهای خودرا درقالب آنها تخلیه کنند؛ که اگر این هیجانها تخلیه نشود، به طور قطع زیانهای روانی و فرهنگی و اجتماعی زیادی ازجمله تشدید انواع آسیب ها را به دنبال خواهد داشت.
اکنون که باید تیم های ملی فوتبال و والیبال برای بازی های بعدی
آماده شوند، بیش از گذشته نیازمند همراهی غرور ملی و حمایت های مسئولان هستند تا بیش از گذشته افتخار آفرینی کنند.
*خبرنگار ایرنا

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




01/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن