تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816440511
اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه اسلام با توجه به مبانى انسان شناختى اسلامى از قبيل فطرت الهى، مى توان اهداف تعليم وتربيت را به سه طبقه ي هدف غايى و نهايى، اهداف متوسط يا زمينه ساز و اهداف جزئى و رفتارى تقسيم كرد.(1)البته وجود اين طبقات بدين معناست كه هدف نهايى، نقطه ي مطلوب است و براى دستيابى به آن بايد از اهداف متوسط گذر كرد.ابتدا به شرح هدف غايى و سپس اهداف متوسط مى پردازيم:هدف غايى تعليم و تربيت هدف غايى تعليم و تربيت از نظر اسلام، اين است كه آدمى به كمال نهايى خود كه قرب خداى متعال است نائل شود. به عبارت ديگر هدف غايى، قرب به ذات مقدسى است كه مستجمع جميع صفات جماليه و كماليه است، حقيقتى بى نهايت و كامل و مطلق كه شايسته است در متن زندگى آدميان حضور يابد و همه ي فعاليت هاي آنان به سوي اومعطوف گردد و محور همه ي افعالشان باشد.در تعليم و تربيت اسلامى حركت و هدايت آدمى به سوى خير اعلى و مقصد نهايى ودر صراط مستقيم عبوديت حضرت حق، تسهيل مى شود (2) تا آدمى در پرتو ايمان و عمل صالح و تواصى به حق و تواصى به صبر، گردنه ها را در نوردد و موانع كمال را يكى بعد ازديگرى پشت سر گذارد.از آيات قرآن كريم به روشنى بر مى آيد كه مرجع و منتهى و غايت حركت آدمى، به سوى خداى سبحان است. اينک برخى از آياتى را كه بر اين حقيقت دلالت دارند مى آوريم:1-و الي الله ترجع الامور (بقره / 210)همه ي امور به خدا باز مي گردد.2-ان الي ربک الرجعي (علق / 8)محققا بازگشت به سوى خداست3-و ان الي ربک المنتهي (نجم / 42)و كار خلق به سوى خدا منتهى مى شود (که او منتهاى آمال عارفان و نياز نيازمندان است).4-و اليه يرجع الأمر کله (هود / 123)و امور عالم همه به خدا باز مى گردد.5-يا أيتها النفس المطمئنة ارجعي الي ربک راضية مرضية فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي (فجر / 27-30)(به اهل ايمان، خطاب لطف رسد كه:)اى نفس قدسى مطمئن و دلارام (به ياد خدا) امروز به حضور پروردگارت باز آي كه تو خشنود، و او راضى از (اعمال) تو است باز آى و در صف بندگان خاص من درآى، و با خشنودى در بهشت من داخل شو.ويژگى هاى هدف غايىويژگى هاي هدف غايى تعليم و تربيت از نظر اسلام كه به آن ماهيت مخصوص داده است، عبارتند از:1-سازگارى با فطرت و ساختار وجودى انسان: يكى از اصول بايسته در باب اهداف تعليم و تربيت، همسازى آن ها با فطرت الهى انسان است. هدف غايى در تعليم و تربيت اسلامى، با فطرت و ساختار وجودي آدمى هماهنگ است.2-جامعيت و شمول نسبت به همه ي ارزش هاي انسانى: هدف غايى در تعليم و تربيت اسلامى، جامع جميع ارزش هاي الهى و انسانى است كه تعيين كننده مسير زندگى اند.3-امكان پذير بودن دستيابى به آن: آدمى در صورتى براي عمل برانگيخته مى شودكه دستيابى به نتيجه امكان داشته باشد. انجام عمل بدون دستيابى به نتيجه، موجب كاهش شوق و رغبت و انگيزه آدمى براي ادامه ي آن مى گردد. لذا دستيابى به هر يك ازمراحل و اهداف تربيت، ضامن تداوم و استمرار برنامه ي تعليم و تربيت است. تعيين قرب به خداي سبحان به عنوان هدف نهايى تعليم و تربيت اسلامى، به معناى دور از دسترس بودن آن نيست؛ چنان كه ترتب اهداف بر يكديگر نيز به معناى تقدم و تأخر زمانى آن ها نيست، بلكه به معناى ترتب منطقى است، يعنى جهت گيرى بى نهايت از مراحل ساده تربه سوى مراحل مشكل تر، آدمى با انجام هر عمل دينى، به تقربى همسان به آن عمل نائل مى شود. شايد بتوان گفت كه حديث قرب نوافل هم بر همين واقعيت دلالت دارد؛ زيرادر آن به نقل از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين آمده است:خداي تعالى فرموده است: هيچ بنده اي به من تقرب نجسته است به چيزي محبوب تر ازآنچه بر او فرض كرده ام. و او پيوسته با نافله به من تقرب مى جويد تا آن كه وى را دوست مى دارم و چون او را مورد محبت قرار دهم، گوش او مى شوم كه با آن مى شنود، و ديده اومى گردم كه با آن مى بيند، و دست او مى گردم كه با آن تلاش و كوشش مى كند. اگر مرابخواند، دعاى وي را اجابت كنم و اگر از من چيزى بخواهد به او عنايت كنم. (3)اهداف واسطه اى يا متوسطمنظور از اهداف متوسط يا واسطه اي يا زمينه ساز، اهدافى است كه نسبت به هدف غايى ازوسعت و محدوده کمتري برخوردارند و حد واسط ميان هدف غايى و اهداف جزئى و رفتاري اند 0بعضى از محققان معاصر اهداف تربيتى زمينه ساز يا متوسط را به چهار دسته ي كلى تقسيم كرده اند:الف-اهداف تربيتى كه در آن ها خداى متعال محور توجه و فعاليت هاي تربيتى است.ب-اهداف تربيتى كه در آن ها خود انسان محور توجه و فعاليت هاي تربيتى است.ج-اهداف تربيتى كه در آن ها ديگران مورد توجه و محور فعاليت هاى تربيتى اند.د-اهداف تربيتى كه در آن ها طبيعت، محور فعاليت هاى تربيتى است.البته هر يك از اهداف واسطه اي به نوبه ي خود به اهداف واسطه اي ديگرى تبديل مى شوند كه آن ها هم به نحوى از كليت و شمول برخوردارند. (4)1-ارتباط با خداى سبحاندر تعليم و تربيت فرد در ارتباط با خداى متعال، اهداف تربيتى بيانگر نوع ارتباط نظرى و عملى آدمى با مبدأ آفرينش است. در اين صورت بايد تعليم و تربيت بر معرفت و ايمان به خداى تعالى و پذيرش اسلام به عنوان دينى جامع و جاويدان و قبول قرآن به عنوان كامل ترين کتاب هدايت انسان و عمل بر اساس آن معرفت و ايمان، استوار باشد.دين باورى با شناخت خداوند آغاز مى شود: (اول الدين معرفته) (5) و شناخت خداوند عالى ترين شناخت هاست: (معرفة الله سبحانه اعلى المعارف). (6) امام صادق (عليه السلام) ضمن حديثى فرمود: اگر مردم به ارزش شناخت خدا پى مى بردند، ديگر چشم به جلوه هاى دنيا در دست دشمنان خدا نمى دوختند و به شكوفه هاى حيات دنيا (كه زود مى پژمرند واز ميان مى روند) دل نمى بستند و از دنيا به اندك قانع مى شدند و آن چنان از معرفت خدالذت مى بردند که بهشتيان در باغ هاى بهشت (7)اگر درخت تعليم و تربيت، ميوه معرفت دهد وكام متربيان با حلاوت آن آشنا شود،ثمرات اخلاقى ارجمندى به دست مى آيد. انسان با معرفت مى تو اند زبان خود را كنترل كند و به باتلاق شكم و شهوت فرو نغلتد و با روزه و عبادت، به عفت و صيانت نفس بپردازد. در روايات زير از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) مى خوانيم:من عرف الله و عظمه منع فاه من الکلام و بطنه من الطعام ، و عفي نفسه بالصيام و القيام (8)هركس خدا را بشناسد و بزرگش شمارد، دهان از سخن باز خواهد داشت و شكم از طعام، و باروزه و نماز، نفس خود را صيانت خواهد كرد.لو عرفتم الله حق معرفته لزالت بدعائکم الجبال (9)اگر خدا را چنان كه شايسته است مى شناختيد، با دعاى شما كوه ها از جا كنده مى شد.لو عرفتم الله حق معرفته لمشيتم علي البحور ، و لزالت بدعائکم الجبال (10)اگر خداى را آنچنان كه شايسته ي معرفت اوست مى شناختيد، بر درياها راه مى رفتيد و به دعايتان كوه ها از جا كنده مى شد.بنابراين، يكى از اهداف زمينه ساز در تعليم و تربيت اسلامى، معرفت خداى سبحان است. اگر نظام تعليم و تربيت ما تحولى مثبت در معرفت و خداشناسى افراد مورد تعليم و تربيت ايجاد نكند، از كليدى ترين اهداف واسطه اي بى نصيب خواهد بود. زيرا توكل وتقوا و تخلق به اخلاق الهى، در گرو شناخت خدا است.در ميان اهداف زمينه ساز، هيچ هدفى به پايه ي ارجمندى و اهميت ارتباط آدمى باآفريدگار جهان نمى رسد. انسان بر فطرت خداجويى و خداگرايى زاده شده و حس خداجويى و پرستش از مهم ترين حس هاي موجود در آدمى شناخته شده است، يعنى هر انسانى فطرتا به سوى خدا گرايش دارد و جوياى اوست و همواره به سوي او درتكاپو است، چنان كه در قرآن كريم مى خوانيم:يا أيها الانسان انک کادح الي ربک کدحا فملاقيه (انشقاق/ 6)اى انسان، حقا كه تو به سوى پروردگار خود به سختى در تلاشى، و او را ملاقات خواهى كرد.و خدا گمشده آدمى است و آدمى ناخودآگاه در جستجوى آن گمشده است، اما گاه در راه نيل به كمال مطلوب، بر اثر عوارض و عواملى دچار اشتباه مى شود و راه خطامى پويد: امام ص(عليه السلام) فرمود:ما من مولود يولد الا علي الفطرة فأبواه اللذان يُهَوّدانه و ينصرانه و يمجّسانه (11)انس با خداى تعالى يگانه عامل آرامش آدمى است و هيچ چيز نمى تواند جايگزين آن شود.چنان كه در قرآن كريم مى خوانيم:الا بذکر الله تطمئن القلوب (رعد / 28)2-ارتباط با خويشتندر اين مقام بايد كتاب نفس آدمى مورد مطالعه قرار گيرد و در اين آيات انفسى تدبرشود و ابعاد گوناگون آن شناخته شود. اين شناخت كليد معرفت خداوند است. آدمى بايد باوركند كه مى تواند در پرتو عبوديت و اخلاص و قرب به حضرت حق- جل و علا- از فرشتگان فراتر رود و به مقامى دست يابد كه به جز خدا نبيند. انسان، خليفه ي خدا برروي زمين، مسجود ملائك و محسود ابليس است. اگر آدمى به درستى تربيت شود،زندگى معنا و مفهوم ديگرى پيدا مى كند.تربيت بيخ درخت زندگى است ميوه اش آسايش و آزادگى است پايه اش بر مهر چون شد استواردور از افراط و تفريط و فشارنيكبختى، سرورى بار آوردشادمانى، كاميابى پرورد تربيت خورشيد روحانى بودمنبع آن علم سبحانى بودعقل و دل گردد ز نورش بهره يابمرد و زن يكسان ز فيضش كاميابپاك سازد دل ز زنگ دشمنيبركند او ريشه ي ما و منىچون برادر جمله افراد بشر وين زمين فردوس گردد سر بسر(12)تعليم و تربيت بايد احساسات خام و غرايز حيوانى را تعديل و افكار و انديشه هاي حاكم بر ذهن انسان را تصحيح كند و واقعيت ها، آرمان ها و ارزش هاى عالى انسانى را به انسان مورد تربيت، تلقين و قابل پذيرش نمايد. اگر احساسات خام و خواسته هاى حيوانى تعديل نشود و خطاهاي ذهنى انسان اصلاح نگردد آرمان ها و ارزش هاى عالى، مورد قبول انسان قرار نخواهد گر فت.تعليم و تربيت بايد چگونگى بهره گيرى از قدرت را مشخص نمايد و اين امر، هنگامى محقق مى شود كه آدمى آنچه را براي خود نمى پسندد، براي ديگران هم نپسندد.رسالت ديگرى كه تعليم و تربيت در اين محور بر عهده دارد، آشتى دادن انسان است با خويشتن الهى خويش و گوش دادن به نداهاي وجدانى خويش. همان نداهاى ازنده اى كه بسياري آن ها را در خود خاموش كرده و عقل و انديشه را به انحراف كشانده و احساسات عالى انسانى خود را مختل ساخته اند. (13)3-ارتباط با جامعه ي بشرىدر اين مقام، تعليم و تربيت، بايد عواطف انسانى را در آدمى پرورش دهد. منظور ازعواطف انسانى، خروج انسان از حوزه «خود» و گرايش به ديگران است. غرايز، آدمى رابه سوى خودخواهى و حب نفس، سوق مى دهد، ولى عواطف انسانى، آدمى را از محور«خود» به جانب ديگران و ديگر خواهى مى برد و به آدمى لطافت روحى مى بخشد.(14)بعضى از مكاتب اخلاقى، به افراط گراييده و معيار فعل اخلاقى را «ديگرخواهى»قرار داده اند. اسلام كه آيين اعتدال است براي ساختن انسان، هم به فرد و تهذيب نفس او توجه دارد و هم به جامعه. بسياري از اعمال سازنده، جنبه ي اجتماعى دارند. براى دستيابى به كمال، انجام عبادات و اعمال فردي، كفايت نمى كند، امور اجتماعى نيزبخشى از برنامه ي انسان سازى اسلام است.در اين محور لازم است متربى به ارزش ها و آيين زندگى اجتماعى و مزايا ومحدوديت ها و مقررات اجتماعى واقف شود و دريابد كه اسلام آيين رهبانيت و انزوانيست و بسيارى از فضايل و كمالات آدمى در پرتو تعامل اجتماعى تحقق مى پذيرد.4-ارتباط با طبيعتطبيعت، يكى از منابع معرفت و از آيات روشنگر و هدايتگر الهى است. شناخت عالم طبيعت و قوانين حاكم بر آن و ايمان به هدفمندى جهان و انجام اعمال شايسته بر طبق اين علم و ايمان و بهره گيرى صحيح از مواهب آن، دستور موكد قرآن است.قرآن كريم كسانى راكه به طور سطحى به عالم طبيعت نگاه مى كنند، نكوهش مي کندو آنان را كه به دقت و با تفكر در آن مى نگرند، مورد ستايش قرار مى دهد. چنان كه در آياتى از قرآن كريم مى خوانيم:-أفلا ينظرون الي الابل کيف خلقت و الي السماء کيف رفعت و الي الجبال کيف نصبت و الي الأرض کيف سطحت (غاشيه/ 17-20)آيا به شتر نمى نگرند كه چگونه آفريده شده؟ و به آسمان كه چگونه برافراشته شده؟ و به كوه ها كه چگونه برپا داشته شده؟ و به زمين كه چگونه گسترده شده است؟-ان في خلق السموات و الأرض و اختلاف الليل و النهار لآيات لاولي الألباب - الذين يذکرون الله قياما و قعودا و علي جنوبهم و يتفکرون في خلق السموات و الأرض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار (آل عمران / 190- 191)مسلما در آفرينش آسمان ها و زمين، و در پي يكديگر آمدن شب و روز، براي خردمندان نشانه هايى [قانع كننده] است. همانان كه خدا را [در همه ي احوال] ايستاد و نشسته، به پهلوآرميده ياد مي کنند، و به آفرينش آسمان ها و زمين مى انديشند كه: پروردگارا، اين ها را بيهوده نيافريده اى، منزهى تو! پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار.پي نوشت : 1-ر.ك:اهداف تربيت از ديدگاه اسلام، ص 27- 29.2-ر.ک:همان، ص 33؛ تعليم و تربيت و مراحل آن، ص 39.3-ميزان الحكمة، ج 3، ص2540، ح 1627.4-ر.ك: اهداف تربيتى از ديدگاه اسلام، ص 40.5-نهج البلاغه ، خ 16-ميزان الحكمة. ج 3، ص 1886، ح 122357-همان منبع، ح 12237.8-همان ، ص 1888، ح 12256.9-همان ، ح 12258.10-همان ، ح 12259.11-وسائل الشيعه، محمدبن حسن حر عاملى، ج 15، ص 125.12-اصول اساسى فن تربيت. كاظم ايرانشهر، ص 13- 16.13-ر.ك:تكاپوگر انديشه ها. محمدتقى جعفرى، گردآوري و تنظيم عبدالله نصرى، ص 269.14-ر.ك:اخلاق اسلامى، محمدعلى سادات، ص 105.منبع:تعليم و تربيت اسلامي/خ
#اجتماعی#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 626]
صفحات پیشنهادی
اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه اسلام
اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه اسلام با توجه به مبانى انسان شناختى اسلامى از قبيل فطرت الهى، مى توان اهداف تعليم وتربيت را به سه طبقه ي هدف غايى و نهايى، اهداف ...
اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه اسلام با توجه به مبانى انسان شناختى اسلامى از قبيل فطرت الهى، مى توان اهداف تعليم وتربيت را به سه طبقه ي هدف غايى و نهايى، اهداف ...
اهداف و روش های تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه حضرت آیت الله ...
اهداف و روش های تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ایدر هر برهه ای، شناخت دقیق دیدگاه های اسلام و اجرای آن نجات بخش جوامع بشری به ویژه مسلمانان بوده و ...
اهداف و روش های تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ایدر هر برهه ای، شناخت دقیق دیدگاه های اسلام و اجرای آن نجات بخش جوامع بشری به ویژه مسلمانان بوده و ...
ويژگيهاي تعليم و تربيت اسلامي
آنچه هدف تعليم و تربيت اسلامي است حقيقت جويي و حصول رستگاري است و اين مساله .... در بررسي ديدگاه اسلام پيرامون علم و علم آموزي، دو نكته وجود دارد كه بيش از ساير ...
آنچه هدف تعليم و تربيت اسلامي است حقيقت جويي و حصول رستگاري است و اين مساله .... در بررسي ديدگاه اسلام پيرامون علم و علم آموزي، دو نكته وجود دارد كه بيش از ساير ...
نقش تعيين هدف در تعليم و تربيت
ك:اهداف تربيت از ديدگاه اسلام، ص 5 و مبانى و اصول آموزش و پرورش. غلامحسين شكوهى. ص 115.3-ر.ك:مبانى و اصول آموزش و پرورش، ص 115-117.4-ر.ك: جامعه و تعليم و ...
ك:اهداف تربيت از ديدگاه اسلام، ص 5 و مبانى و اصول آموزش و پرورش. غلامحسين شكوهى. ص 115.3-ر.ك:مبانى و اصول آموزش و پرورش، ص 115-117.4-ر.ك: جامعه و تعليم و ...
تربیت از دیدگاه اسلام
تربیت از دیدگاه اسلام نويسنده: علی شریعتمداری همان طور كه می دانید انقلاب شكوهمند ... همه یك هدف اساسی را دنبال می كردند و آن پیاده كردن تعلیم و تربیت اسلامی می باشد.
تربیت از دیدگاه اسلام نويسنده: علی شریعتمداری همان طور كه می دانید انقلاب شكوهمند ... همه یك هدف اساسی را دنبال می كردند و آن پیاده كردن تعلیم و تربیت اسلامی می باشد.
اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه بعضى از مكاتب
اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه بعضى از مكاتب 1-مكتب اگزيستانسياليسمپيش از آنكه به هدف تعليم و تربيت از ديدگاه اگزيستانسياليسم بپردازيم، لازم ست ...
اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه بعضى از مكاتب 1-مكتب اگزيستانسياليسمپيش از آنكه به هدف تعليم و تربيت از ديدگاه اگزيستانسياليسم بپردازيم، لازم ست ...
تعليم و تربيت در انديشه امام خميني (ره)
تعليم و تربيت در انديشه امام خميني (ره)-انديشه هاي امام خميني (ره) آنقدر گسترده و ... و جايگاه تعليم و تربيت اشاره مي كنيم: 1) از ديدگاه حضرت امام خميني (ره)، اسلام، ... اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه امام خميني همة عالم مدرسه بشر براي تعليم و تهذيب است.
تعليم و تربيت در انديشه امام خميني (ره)-انديشه هاي امام خميني (ره) آنقدر گسترده و ... و جايگاه تعليم و تربيت اشاره مي كنيم: 1) از ديدگاه حضرت امام خميني (ره)، اسلام، ... اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه امام خميني همة عالم مدرسه بشر براي تعليم و تهذيب است.
نوار موبیوس
رشته دانشگاهی علوم کامپیوتر امنیت در کلمه عبور خانه و خانواده مراحل تعليم و تربيت اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه اسلام اصول تربيت اسلامي قسمت دوم اصول تربيت ...
رشته دانشگاهی علوم کامپیوتر امنیت در کلمه عبور خانه و خانواده مراحل تعليم و تربيت اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه اسلام اصول تربيت اسلامي قسمت دوم اصول تربيت ...
کليات و مفهوم تعليم و تربيت
کليات و مفهوم تعليم و تربيت تعليم و تربيت، عبارت است از فراهم آوردن زمينه ها و عوامل به ... در جهت رشد و تكامل اختياري او به سوي هدف هاي مطلوب وبر اساس برنامه اي سنجيده شده . ... (6)6-در ديدگاه استاد شهيد مرتضى مطهرى، تعليم، پرورش و استقلال نيروى .... قرآن كريم تأكيد مى كند كه تربيت و تزكيه ي پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و ...
کليات و مفهوم تعليم و تربيت تعليم و تربيت، عبارت است از فراهم آوردن زمينه ها و عوامل به ... در جهت رشد و تكامل اختياري او به سوي هدف هاي مطلوب وبر اساس برنامه اي سنجيده شده . ... (6)6-در ديدگاه استاد شهيد مرتضى مطهرى، تعليم، پرورش و استقلال نيروى .... قرآن كريم تأكيد مى كند كه تربيت و تزكيه ي پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و ...
تربیت و تعلیم فرزندان از دیدگاه حضرت رسول اکرم (ص)
تربیت و تعلیم فرزندان از دیدگاه حضرت رسول اکرم (ص)-تربيت و تعليم فرزندان از ... تربيت قبل از آموزشمهمترين هدف دين مقدس اسلام، تربيت و تهذيب افراد جامعه ...
تربیت و تعلیم فرزندان از دیدگاه حضرت رسول اکرم (ص)-تربيت و تعليم فرزندان از ... تربيت قبل از آموزشمهمترين هدف دين مقدس اسلام، تربيت و تهذيب افراد جامعه ...
-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها