تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802510585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نيجريه نياز به تشكيلاتي قوي مانند حزب‌الله لبنان دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نيجريه نياز به تشكيلاتي قوي مانند حزب‌الله لبنان دارد
بسياري از ايراني‌ها، كشور نيجريه را تنها به‌خاطر يك مسئله مي‌شناسند و آن هم همگروه شدن اين كشور با ايران در مسابقات جام جهاني 2014 برزيل است


بسياري از ايراني‌ها، كشور نيجريه را تنها به‌خاطر يك مسئله مي‌شناسند و آن هم همگروه شدن اين كشور با ايران در مسابقات جام جهاني 2014 برزيل است؛ اما تقريباً از يك ماه پيش نام نيجريه به دليل عملكرد وحشيانه تروريستي گروهك بوكوحرام بر سر زبان‌ها افتاد؛ گروهكي كه جنايات آن بهانه اسلام‌ستيزي و اسلام‌هراسي را به غرب داد درحالي‌كه حتي تكفيري‌هاي وهابي حاضر در نيجريه هم اين گروهك مافيايي را مسلمان نمي‌دانند و از آنها اعلام برائت كرده‌اند اما سوءاستفاده اين گروهك از اسلام براي تجهيز اوليه خود به ابزاري در جهت پروژه اسلام‌هراسي تبديل شده است. در اين ميان آنچه مردم جهان و كشور ما ايران كمتر از اين كشور اسلامي مي‌دانند تأثيرپذيري عميق مردم نيجريه از انقلاب اسلامي و مكتب تشيع است تا آنجا كه در مدت 30 سال انقلاب اسلامي، ‌قريب به 10 ميليون نيجريايي مسلمان و شيعه شده‌اند. شايد سرمايه‌گذاري صهيونيسم جهاني روي گروهك تروريستي بوكوحرام در نيجريه هم متأثر از همين اتفاق بزرگ است. در همين رابطه با يكي از اعضاي فعال و آگاه نيجريه‌اي گفت‌وگويي كوتاه داشته‌ايم. دكتر محمد‌سعيد عبد‌الرزاق عضو مؤسسه حيدر است؛ مؤسسه‌اي كه از جمعيت‌هاي فعال شيعيان نيجريايي محسوب مي‌شود كه براي روشنگري مردم نيجريه نسبت به اوضاع حاكم تلاش زيادي كرده است. جالب اينجاست ايشان از رهيافتگان متأثر از انقلاب شكوهمند اسلامي و شخصيت حضرت امام‌ خميني است.



در ابتدا بفرماييد با توجه به شرايط ايجاد شده توسط گروهك تروريستي بوكوحرام، آيا موج شيعه‌هراسي در نيجريه هم قوت دارد؟
در نيجريه مسئله شيعه و سني زياد مطرح نيست. اصولاً در آفريقا همه مسلمانان را يكي مي‌دانند يعني افرادي كه دين‌شان اسلام است فرقي از نظر گرايش مذهبي ندارند. اسلام و مسيحيت ملاك هستند، اگر هم اختلافاتي بين مسلمانان شيعه و سني باشد از سوي عربستان است، كه با فرستادن و تقويت گروه وهابي، ‌به اين اختلافات دامن مي‌زنند تا زمينه تفرقه اسلامي در نيجريه را فراهم كنند ولي به صورت بين‌المللي مسئله شيعه و سني درنيجريه مطرح نيست بنابراين غرب به‌طوركلي موج اسلام‌هراسي و اسلام‌ستيزي را به‌ راه انداخته است و سعي دارند تا با ايجاد و حمايت گروهك تروريستي بوكوحرام باعث انزجار از اسلام و مسلمانان نزد افكار عمومي شوند.

هدف اين گروهك تروريستي كه اخيراً در نيجريه فعاليت پيدا كرده چيست؟
آنها تعدادي از افراد متحجر و تندرويي هستند كه ادعا دارند هدفشان تأسيس دولت قرآني است براي همين منظور هم به مناطق مسلمان‌نشين كه سواد و اطلاعات مردم پايين است مي‌رفتند و مي‌گفتند مي‌خواهيم دولت قرآني ايجاد كنيم، نياز به حمايت مالي داريم. مردم هم كه فكر مي‌كردند هدفشان همين است اما وقتي نمي‌توانستند پولي بدهند تهديدشان مي‌كردند بعد آنها و خانواده و اطرافيان را مي‌كشتند. در‌واقع اين گروهك مافيايي با نام اسلام و قرآن به دنبال منافع مالي خودشان بودند و به هيچكس هم رحم نمي‌كنند.
بوكوحرامي‌ها از كجا تأمين مالي و نظامي مي‌شوند تا با دولت نيجريه بجنگند و چنين فضاي وحشتي را در نيجريه ايجاد كنند؟
مسلماً پشت پرده اين گروهك تروريستي دست‌هاي پنهان استكبار جهاني است كه اين افراد نادان و خشونت‌طلب را تحريك مي‌كنند و با حمايت مالي و نظامي آنها را به جان مردم مي‌اندازند زيرا از حضورشان در نيجريه سود مي‌برند. از زماني‌كه محمد‌يوسف رهبر گروهك تكفيري دستگير شد افرادي از گروه مسيحي به نام «كان (CAN)» كه يك گروه ضد‌اسلامي است پيش پليس رفتند تا او را آزاد كنند. اين‌ها ارتباط مستقيم با رژيم اشغالگر اسرائيل دارند؛ بنابراين تمام فعاليت‌هايشان مشكوك است كه مستقيم و غيرمستقيم به حمايت از چنين تحركاتي مي‌پردازند و آنها را از دور اداره مي‌كنند، در واقع پشتوانه بوكوحرام به استكبار جهاني است تا با ايجاد چنين شرايطي ضمن اين‌كه تصوير بدي از اسلام در اذهان عمومي ترسيم مي‌كنند، ‌ثروت عظيم نيجريه را به غارت ببرند.

در اين ميان موقعيت شيعيان نيجريه چگونه است؟
در ايالات شمالي نيجريه عمدتاً مسلمانان تمركز دارند يعني ايالاتي كه بوكوحرام حضور دارد. متأسفانه شيعيان از نظر اقتصادي و علمي رشد زيادي نداشته‌اند، آنها داراي روزنامه و رسانه مستقلي نيستند اگر هم روزنامه دارند محلي و بومي است كه پوشش چنداني ندارد و تازه بيشتر فعاليت‌هاي فرهنگي گروه خودشان را انعكاس مي‌دهند تا هدف بيداري اسلامي، درنتيجه مخاطبانش هم‌گروه خودشان است بنابراين اينها به درد آگاهي‌رساني و اطلاع‌رساني نمي‌خورد. از سوي ديگر خود شيعيان برنامه‌هايي را دراختيار گرفته‌اند كه جو عمومي ندارد، دبيرستان ندارند. ما تلاش زيادي كرديم تا توانستيم براي بچه‌هاي كلاس ششم مدارس رسمي دولتي ايجاد كنيم.
آيا براي رشد اقتصادي شيعيان فضايي وجود دارد؟
از نظر اقتصادي شرايط خوبي براي شيعيان نيست در‌صورتي‌كه اگر گروهي مي‌خواهند موفق باشند و به اهداف بزرگ دست يابند حتي افكار عمومي را تحت‌تأثير قرار بدهند بايد پشتوانه اقتصادي و مالي خوبي داشته باشند براي همين هم بايد شيعيان اوضاع اقتصادي خود را تقويت كنند وگرنه توفيقي به دست نمي‌آورند.

شما به عنوان رهبران شيعه در نيجريه چقدر با مراجع عظام مرتبط هستيد و اصلاً اين ارتباط وجود دارد؟
متأسفانه اين ارتباط اصلاً نيست. ما خيلي تلاش كرديم تا مسلمانان نيجريه به‌خصوص شيعيان با مراجع ديني مرتبط شوند حتي بارها گفته‌ايم اگر خود شما به دليل مشغله كاري فرصت نمي‌كنيد نمايندگان اصلحي را بفرستيد تا اين حلقه ارتباطي بين شما و ولي امرمسلمين جهان حفظ شود. متأسفانه اين بزرگ‌ترين مشكل حركت اسلامي در كشور نيجريه است. البته مؤسسه حيدر و مؤسسه رسول اعظم با مراجع ارتباط دارند.

آيا تا به حال از محضر امام خامنه‌اي براي مشاوره و راهنمايي در رفع شرايط بحراني موجود در نيجريه استفاده كرده‌ايد؟
بارها خواسته‌ايم تا رهبران ديني به ايران بيايند و از مشاوره و راهنمايي امام خامنه‌اي استفاده كنند زيرا ايشان ولي امر مسلمين جهان است و نسبت به همه مسائل اشراف كامل دارد. ما هم بايد مثل حزب‌الله لبنان باشيم و يك حزب واحد و مقتدر اسلامي در نيجريه بنا كنيم؛ حزبي كه تابع اوامر و راهنمايي‌هاي ولايت فقيه است همانطور كه سيدحسن نصرالله همواره از مشاوره و راهنمايي امام خامنه‌اي استفاده مي‌كند و موفق هم هست، نيجريه هم نياز به يك حزب قوي مانند حزب‌الله لبنان دارد تا بتواند از اين چالش موجود كه دست‌هاي صهيونيست‌ها و استكبار جهاني پشت آن است نجات يابد. اما متأسفانه هنوز اين شرايط در نيجريه فراهم نشده است و حرف‌هاي ما مشتري ندارد تا با برنامه‌ريزي دراين عرصه وارد شوند و ازمحضر ايشان استفاده ببرند.

شيخ «زاك زاكي» به عنوان يكي از رهبران مقتدر و بانفوذ شيعه در نيجريه شناخته مي‌شود. آيا دراين زمينه مي‌تواند كاري كند؟
بله شيخ تقريباً بين 80 درصد شيعيان محبوبيت و مقبوليت زيادي دارد اما ايشان هم طرز تفكر خاص خودش را دارد و هنوز به اهميت اين ارتباط و مشاوره با رهبر جهان اسلام پي نبرده است تا كاري كند.

مردم چقدر همراهي كرده‌اند؟
با اينكه بيشتر آسيب‌ها را خود مردم متحمل مي‌شوند اما وقتي با آنها صحبت مي‌كنيم مي‌گويند تنها وضو گرفتن و نماز خواندن را به ما ياد بدهيد و در اين امور هرچه رهبران احزاب و گروه‌هايشان بگويند عمل مي‌كنند.
خب شايد براي تبليغ، معرفي لازم صورت نگرفته است تا به اهميت اين مسئله پي‌ببرند.
ببينيد در نيجريه مردم تابع رهبران خود هستند درست است كه از نظر فرهنگي و علمي سطح پاييني دارند اما اگر رهبران آنها هرگونه باشند تابعيت مي‌كنند. بايد رهبران احزاب و گروه‌ها به عمق مسئله و اتفاقاتي كه رخ مي‌دهد پي ببرند تا به دنبالش مردم همراهي كنند.

پس با اين حساب بايد روي رهبران احزاب و گروه‌ها بيشتر سرمايه‌گذاري كرد؟
بله ما هم هدف اصلي‌مان همين قضيه است و در اين رابطه بسيار زياد گفته‌ايم و جلسه داشته‌ايم ولي چه كنيم كه هنوز حرفمان مشتري ندارد.

طي چند ماه گذشته گروهك تروريستي بوكوحرام مانند ويروسي مهلك به جان مردم نيجريه افتاده است كه مسلمان و غيرمسلمان هم برايش فرق ندارد. آيا اين خود عاملي براي اتحاد مردم نيجريه به‌خصوص جمعيت‌هاي اسلامي نشده است؟
در كشور نيجريه احزاب و فرقه‌هاي متعددي وجود دارد كه متأسفانه به صورت جزيره‌اي عمل مي‌كنند و مجزا هم هستند. ما خيلي تلاش كرديم تا براي مسلمانان يك مجلس داشته باشيم تا همه گروه‌هاي اسلامي فارغ از حزب و فرقه در آن اجماع داشته باشند، موفق نشديم؛ درحالي‌كه مسيحيان داراي «كان (CAN)»  هستند و با هم ارتباط و تعامل قوي و خوبي دارند اما هنوز اين شرايط براي مسلمانان در نيجريه ايجاد نشده است؛ البته يك سري انجمن‌هاي خودجوش مردمي در ايالت برنو (شهر ميدوغري) براي مبارزه تشكيل شده است كه تا اندازه زيادي به مقابله با گروهك تروريستي بوكوحرام مي‌پردازند ولي كافي نيست. نياز به اتحاد و وفاق داريم.

در اين ميان وهابيون چه فعاليتي دارند؟ آيا با سوءاستفاده از اين شرايط ايجاد شده با بوكوحرام همراهي مي‌كنند؟
گروه تكفيري وهابي در ابتدا با بوكوحرام همراه بود زيرا مانند آنها نگاه متحجرانه به اسلام دارند. اما به تدريج كه پيش رفتند و ديدند بوكوحرام به مسلمان و غيرمسلمان رحم نمي‌كند و بسيار وحشي و خشن هستند ترسيدند و اعلام جدايي از بوكوحرام كردند.  

خود شما در اين رابطه تاكنون چه كارهايي انجام داده‌ايد؟
 ما به‌غير از سخنراني و جلسات گفت‌وگو كه در نقاط مختلف با مردم داريم؛ از طريق رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي هم فعاليت زيادي داريم تا بتوانيم روي افكار عمومي تأثير بگذاريم. ما مطالب با موضوعات مختلف را در فضاي مجازي منتشر مي‌كنيم.

باتوجه به اين‌كه از نظر فرهنگي و علمي سطح مردم چندان بالا نيست آيا چنين شيوه‌اي بازخوردي هم دارد؟
بله خوشبختانه در آفريقا استفاده از فضاي مجازي و اينترنت خيلي زياد است و دسترسي همه آسان است براي همين ارسال مطالب در اين فضاهاي اجتماعي مي‌تواند تأثيرگذار باشد.
آيا تا به حال از سوي گروه‌هاي مخالف اسلامي، هك هم شده‌ايد؟
نه اما چون قادر به مباحثه و رويارويي با ما نيستند خودشان صفحاتي باز كرده‌اند تا مطالبشان را نشر بدهند زيرا خوب مي‌دانند سرچشمه ما درگفته‌ها و نوشته‌هايمان خورشيد است بنابراين هيچ ادله‌اي نمي‌توانند براي رد آن بياورند.

در پايان با توجه به اين مسئله، آينده نيجريه به‌خصوص مسلمانان را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
اگر اين شرايط حزب‌گرايي حاكم باشد همچنان بوكوحرامي‌ها فعال هستند و به سختي مي‌توان مقابل آنها ايستاد. بايد بوكوحرام به عنوان يك معضل و چالش ملي تحليل شود و همه براي رفع آن اقدام كنند و احساس مسئوليت داشته باشند و البته دراين راه از مقام معظم رهبري راهنمايي بخواهيم. شما فكر مي‌كنيد چرا حزب‌الله لبنان با وجود اقليت در مقابل تجهيزات قوي اسرائيلي‌ها كه از سوي غرب حمايت مالي و معنوي مي‌شود توانست موفق شود براي اينكه حزب‌الله خود را مستقل ندانست و از رهبر معظم انقلاب اسلامي راهنمايي و مشاوره خواست. سيدحسن نصرالله رهبر اين حزب شيعي تابع ولي امر مسلمين جهان بود ما هم در نيجريه بايد اينگونه باشيم وگرنه وضع موجود همچنان ادامه خواهد داشت.



نویسنده : اسماء معتمدي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 31 خرداد 1393 - 17:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن