واضح آرشیو وب فارسی:فارس: درسهای قرآن «معلم دوستداشتنی» اهمیت پشتکار و صبر/ مسلمانانی که در ردیف کفار قرار میگیرند حجتالاسلام قرائتی در یکی از درسهای قرآن خود با اشاره به تفاوتهای مؤمن و فاسق و همچنین اهمیت پشتکار و صبر در گزینش مدیران، مطالبی را درباره مسلمانانی که در زمره کفار قرار میگیرند، بیان کردهاند.
به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس، حجتالاسلام قرائتی که بیش از 32 سال به تدریس مفاهیم قرآنی و اهلبیت(ع) میپردازد، در نظرسنجی سال گذشته در نمایشگاه بینالمللی قرآن به عنوان محبوبترین چهره قرآنی سال انتخاب شد. بر همین اساس خبرگزاری فارس نام «معلم دوستداشتنی» را برای این استاد قرآن برگزید و در طرحی با همین عنوان به بازخوانی بخشی از نکات مهم و کاربردی ایراد شده توسط وی در برنامه درسهایی از قرآن پرداخت تا از این طریق گامی در جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و همچنین توسعه فرهنگ قرآنی برداشته باشد. در ادامه بخشی از این مطالب با موضوع «گزینش و عزل و نصب» که در 21 اسفندماه سال 1361 در برنامه درسهایی از قرآن ایراد شده است تقدیم مخاطبان خبرگزاری فارس میشود. جایگاه تبعیض و تفاوت در اسلام نکته 1) در اسلام تبعیض حرام است ولی تفاوت درست و جایز است. خدا میفرماید: «أَ فَمَنْ کانَ مُؤْمِناً کَمَنْ کانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُونَ» (سجده/18) آیا میخواهید مؤمن و فاسق یک جور باشند؟ این امکان ندارد. نکته 2) قرآن میفرماید: «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصیرُ» (فاطر/19) و کسی که بصیرت دارد با آن که ندارد یک جور است؟ «أَمْ حَسِبَ الَّذینَ اجْتَرَحُوا السَّیِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ کَالَّذینَ آمَنُوا» (جاثیه/21) آیا کسی که به دنبال گناه رفته فکر میکند که ما او را مثل مؤمن قرار میدهیم؟ جایگاه مؤمن با فاسق فرق میکند. مقام بر اساس صبر و پشتکار باشد نه ریاستطلبی نکته 3) قرآن میفرماید: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّه یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا» (سجده/24) یعنی اینها چون پشتکار داشتند و صبر کردند خدا آنها را به آن مقام بالا رساند. نکته 4) در جایی دیگر از قرآن داریم آمده: «وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوی آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً» (قصص/14) وقتی به آن درجه رشد رسیدند خدا مقام حکمت به او داد. نکته 5) «لِیَمیزَ اللَّهُ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیِّب» (انفال/37) در گزینش باید خبیث و طیب از هم جدا شوند. مسلمانانی که در ردیف کفار قرار میگیرند نکته 6) کسی که عیب چیزی را بگوید یا به قصد دو به هم زدن کاری انجام دهد از کفار است حتی اگر آن فرد مسلمان باشد «وَ السَّاعِی فِی الْفِتْنَه» (من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 356) نکته 7) دو ملائکه کارهای ما را زیرنظر میگیرند «وَ رُسُلُنا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُونَ» (زخرف/80) ملائکه را قرار دادیم تا لبتان را تکان دادید آنها یادداشت کنند «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ» (ق/18) هر حرفی که میزنید ملائکه ما ضبط میکنند. «نَکتُبُ ما قَدَمُوا وَ آثارَهُم» (یس/12) نکته 8) حدیث داریم که اگر کسی گفت: ببخشید، عذر او را بپذیرید. امام زین العابدین(ع) فرمودند: خدایا ببخش مرا اگر کسی عذری پهلوی من آورد و قبول نکردم (چون این گناه است). متن کامل این برنامه را از اینجا ببینید. انتهای پیام/ م.ا لینک را کپی کنید اینجا
درسهای قرآن معلم دوستداشتنیشیوه فریب مسلمانان گناه افرادی که مضاعف محاسبه میشودحجتالاسلام قرائتی در یکی از درسهای قرآن خود با اشاره به برخی صفات فرعونی درباره نحوه فریب مسلمانان و گناه افرادی که مضاعف محاسبه میشود مطالبی را بیان کردند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خب
درسهای قرآن معلم دوستداشتنی راهکار قرآن برای از بین بردن باطل اسبی که خدا به آن قسم میخورد وَ الْعادِیاتِ ضَبْحاً خداوند به نفسهای اسبهای جبهه قسم میخورد ارزش بسیار رزمندگان در این آیه مطرح میشود تا جایی که خدا به اسبی که یک رزمنده سوار شده است و در حال دویدن است سو
زاهدی در همایش به سوی راهبردهای قرآنی در تربیت اسلامی همه از فرهنگ انتقاد میکنند اما کسی سرنخ نمیدهدمدیر مؤسسه صابره در همایش به سوی راهبردهای قرآنی در تربیت اسلامی گفت همه از فرهنگ انتقاد میکنند اما کسی سرنخ نمیدهد و نمیگوید باید چه کنیم و از کجا شروع کنیم به گزارش خبرنگا
در ادامه دیدارهای جامعه قرآنی با خانواده شهداهیئت قرآنی به دیدار خانواده شهید فرید صدیقی میرونددر ادامه دیدارهای جامعه قرآنی با خانواده شهدا هیئت قرآنی به دیدار خانواده شهید فرید صدیقی میروند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس در ادامه دیدارهای جامعه قرآنی با خا
یادداشت معصومه سپهری بر کتاب من زندهام من زندهام روایت رنج و صبر و امیدواریمعصومه آباد با خاطراتش ما را به سلولهای سرد و تنگ و تاریک اسارت برد و یادمان آورد چقدر زندگی امید آزادی و استقامت دوست داشتنی و ارجمندند و انسان چه خلاق است که میتواند به اسارت معانی متفاوت بدهد ب