تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821189071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمالوندی:در صورت حسن نیت وعزم سیاسی 1+5 توافق قابل حصول است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اختصاصی/ کمالوندی:در صورت حسن نیت وعزم سیاسی 1+5 توافق قابل حصول است تهران-ایرنا- سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اگر طرف مقابل ایران درمذاکرات هسته ای حسن نیت و عزم سیاسی داشته باشد، توافق نهایی قابل حصول خواهد بود.


«بهروز کمالوندی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا مذاکرات دور پنجم ایران و گروه 1+5 در وین را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر مذاکرات هسته ای و دستیابی به توافق جامع به کندی پیش می رود با دلایل سیاسی مرتبط است، چرا که توضیحات فنی ارایه شده کارشناسان و تیم مذاکره هسته ای ایران کاملا روشن و شفاف است.
وی در پاسخ به سوالی درباره بحث های مطرح شده در دور پنجم گفت وگوهای ایران و 1+5 و اختلافات برسر تعداد سانتریفیوژهای ایران تصریح کرد: موضوع اصلی دراین گفت وگوها میزان و ظرفیت غنی سازی ایران است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: تعیین میزان سالیانه ظرفیت غنی سازی ایران براساس واحد جداسازی (swu) و براساس برنامه های نیازهای عملی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود که در برنامه اقدام مشترک نیز بر آن تصریح شده است.
کمالوندی ادامه داد: اگرچه توافق دو طرف برای تعیین این میزان در برنامه اقدام مشترک قید شده است ،اما باید درنظر داشت که مبنای تعیین، نیاز عملی جمهوری اسلامی ایران است که به طور طبیعی باید براساس منطق پذیرفته شده بین المللی به تشخیص جمهوری اسلامی ایران ارائه شود.
وی یادآور شد: کارشناسان ایرانی در مذاکرات هسته ای برنامه عملی و نیاز جمهوری اسلامی ایران را در قالب استانداردهای شناخته شده بین المللی با جزئیات به طرف مقابل ارایه کرده اند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برنامه هسته ای ایران براساس تولید انرژی و نسبت به منابع دیگر انرژی موجود (غیرهسته ای) مشخص شده است. ما نیازهای کشور را طبق اندازه ای که مورد توجه بوده است به لحاظ استدلال های فنی و تخصصی بیان کرده ایم و هیچ جای بحث و سوالی نگذاشته ایم.
کمالوندی افزود: به نظر می رسد طرف مقابل بیش از بررسی ملاحظات فنی بر موضوعات سیاسی متمرکز شده و چنانچه عزم جدی و حسن نیت داشته باشد، حصول توافق دور از دسترس نیست.
وی همچنین درمورد گزارش روز گذشته (30 خرداد) مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با عنوان «وضعیت برنامه اتمی ایران در رابطه با برنامه اقدام مشترک»، گفت: این گزارش اذغان دارد که ایران نسبت به تبدیل نیمی از ذخایر گاز 20 درصد به 5 درصد برای صفحه سوخت اقدام کرده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی، این گزارش را در راستای گزارش های ماهیانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و براساس توافق ایران و 1+5 دانست و گفت: گزارش های آژانس به روند اجرای توافقات دوطرف که بخشی از آن شامل اقدامات داوطلبانه ایران و برخی تعهدات ناشی از توافق ایران و 1+5 است، می پردازد.
کمالوندی درباره متن این گزارش نیز توضیح داد: در این گزارش آمده است که ایران پرسشنامه طراحی به روز شده (DIQ) رآکتور اراک را کامل و همچنین شروع به راه اندازی خط تولید اکسید اورانیوم غنی شده (uo2) کرده است.
وی خاطرنشان کرد: این گزارش تاکید می کند که ایران به کار تحقیق و توسعه خود بدون انباشت اورانیوم غنی شده ادامه می دهد و امکان دسترسی مدیریت شده به معادن اورانیوم گچین و کارخانه ساغند و اردکان فراهم کرده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این گزارش و موارد قبل نشان می دهد که ایران براساس توافقات عمل می کند و نشانه ای از پایبندی ایران به تعهداتش است.
کمالوندی تاکید کرد: ایران نیز در مقابل انتظار دارد که طرف غربی نسبت به تعهدات خود پایبند باشد.
به گزارش ایرنا، گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه (30 خرداد- 20 ژوئن) منتشر شد.
براساس این گزارش، ایران به بخشی از تعهدات خود براساس توافق ژنو عمل کرده و 97درصد ذخایر گاز اورانیوم غنی شده خود در سطح 20 درصد را به اکسید تبدیل کرده است.
این پنجمین گزارش آژانس از زمان حصول توافق موقت هسته ای بین تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان است که از 20 ژانویه به اجرا درآمد.
گزارش ماه گذشته آژانس نیز از پایبندی ایران به مفاد توافق هسته ای ژنو خبر داده بود.
ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا به علاوه آلمان در 24 نوامبر 2013 در شهر ژنو سوئیس به یک توافق موقت مهم دست یافتند.
بر اساس این توافق که «طرح اقدام مشترک ژنو» نامیده می شود 6 کشور نامبرده متعهد شدند برخی از تحریم ها علیه ایران را کاهش دهند و تا 6 ماه تحریم هسته ای جدیدی علیه تهران اعمال نکنند.
این توافق در 20 ژانویه (30 دی ماه) به اجرا گذاشته شد و مهلت آن در 20 ژوئیه (29 تیرماه) پایان می یابد.
سیام(4)9173**1336

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن