تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805208833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل «وین 5» از دریچه روزنامه های ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ شنبه 31 خرداد 1393 تحلیل «وین 5» از دریچه روزنامه های ایران تهران-ایرنا-بسیاری از روزنامه های امروز ایران، تعیین چارچوب کلی سند توافق نهایی را به عنوان نتیجه ی مثبت دور پنجم گفت و گوهای هسته یی میان ایران و گروه 1+5 در وین ارزیابی کردند.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 31 خرداد 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***گام به گام تا توافق نهایی
پنجمین دور گفت و گوهای هسته یی در وین اتریش در حالی دیروز جمعه 30 خرداد به پایان رسید که دو طرف چارچوب کلی سند توافق نهایی را تعیین کردند؛ هرچند اختلاف ها میان دو طرف همچنان ادامه دارد و قرار است در دور بعدی گفت و گوها که از 11 تیر آغاز می شود، در مورد آنها رایزنی شود.
روزنامه ی «شرق» در گزارشی به قلم خبرنگار اعزامی خود به وین در این ارتباط نوشت: سرانجام «نگارش متن توافق برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد. تصمیم سختی که به خاطرش پنج بار هیات دیپلماتیک هفت کشور از پایتخت هایشان راهی وین شدند. روزهای سخت و فشرده پنجمین دور مذاکره در وین طی شد. مذاکره پشت درهای بسته و گمانه زنی هایی که طیف وسیعی را دربرمی گیرد. از یک سو از «بن بست» مذاکراتی می گویند و در دیگر سو، از پیشرفت قابل توجه مذاکره.
به نوشته ی شرق عصر جمعه، روز پر رفت و آمد خبرنگاران بین هتل کوبورگ (محل مذاکره) و سالن خبرنگاران اتریش است. اما حسن ختام پنج روز مذاکره، کنفرانس مطبوعاتی محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران داخلی است. او خبرنگاران را در جریان چند نکته خبری می گذارد. او اگرچه خبر ورود به نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع را ابتدای کنفرانس خبری گفت اما پشت بند آن هم یادآوری کرد: «هنوز نمی توان گفت که متن مشترک وجود دارد.»
روزنامه ی «اعتماد» نیز در گزارشی با عنوان «نبرد ظریف در وین» نوشت: 5 روز مذاکره سخت و فشرده بر سر واژه ها ومسائل فنی میان ایران و 1+5 دیروز در وین با توافق بر سر چارچوب راهکار جامع هسته یی پایان یافت؛ مذاکراتی که اگر چه به کندی و به سختی پیش رفت اما بدون بن بست بود. حالا قرار است وین 6 را از 11 تیر از سر بگیرند اما این بار فشرده تر از گذشته. مذاکره کنندگان ایران و 1+5 بر این اساس این بار یک مدت زمانی دو هفته یی را به یک روایت و به روایتی دیگر زمانی 20 روزه را برای رسیدن به توافق نهایی در نظر گرفته اند.ایران و 1+5 دیروز در حالی به مذاکرات خود پایان دادند که چند روز گذشته را صرف گفت وگو و رایزنی های مختلف بر سر چگونگی تدوین توافق نهایی کردند. مذاکره کنندگان هسته یی ایران و 1+5 در پنجمین دور مذاکرات در نهایت به طور عملیاتی وارد نگارش متن «برنامه اقدام مشترک جامع» شدند.
روزنامه ی «ایران» نیز در یادداشتی آغاز مرحله ی نگارش پیش نویس توافق نامه ی جامع برای حل و فصل پرونده هسته یی را موفقیتی غیرقابل انکار دانست و با اشاره به اختلافات در مورد کاهش استفاده از سانتریفیوژها و کاهش تحریم ها به عنوان موضوع اصلی چانه زنی دو طرف نوشت: اما لغو تدریجی این تحریم ها که با توافق طرفین رفع همه تحریم ها را در دورنمای خود قرار داده است به خوبی نشان می دهد که تصور مذاکره به عنوان یک فرایند موثر اما تدریجی آن هم در میان جو سنگین مخالفت ها و کاشکنی ها، تصوری اشتباه نبوده است.
«یوسف مولایی» استاد دانشگاه تهران هم در یادداشتی در روزنامه ی «آرمان» با اشاره به سرعت کند پیشرفت گفت و گوها نوشت: این دور از مذاکرات همانطور که پیش بینی می شد مذاکراتی سخت بود به عبارت دیگر تصور بر این است که در این مذاکرات اختلاف نظر میان طرفین بسیار زیاد بوده است ضمن آنکه دیوار بی اعتمادی میان ایران و آمریکا در این میان نقش بسزایی داشته است و به شدت فضا را برای عدم رسیدن سریع به یک نتیجه قابل قبول تحت تاثیر قرار داده است بنابراین با توجه به تمام پارادایم های مطرح شده تنها می توان به این مساله بسنده کرد که مذاکرات هرچند با سرعتی بسیار کند اما تنها برحسب در حرکت بودن، مثبت ارزیابی می شود.
در همین حال روزنامه ی «خراسان» در سرمقاله ی خود نوشت: برای جلوگیری از شکست رسمی مذاکرات و زمینه سازی تمدید آن طرفین بهترین راه را کنارگذاشتن موقتی موارد اختلاف و تمرکز بر نوشتن موارد تفاهم دانسته اند تا مذاکرات بی هیچ دستاوردی هم نباشد... آغاز نوشتن متن توافق جامع یعنی همان مثل قدیمی خودمان که می گوید از این ستون تا آن ستون فرج است فقط تجربه نشان داده است که آمریکایی ها برای «آن ستون» برنامه ریزی کرده اند اما آیا تیم هسته ای ایران نیز برای «آن ستون» برنامه ای دارد یا فقط به امید فرج است؟ باید منتظر ماند و سیاست ها و رفتارهای بعدی را رصد کرد.

***والیبال در اوج، فوتبال در تب و تاب
روزنامه های امروز پر است از گزارش های ورزشی؛ خرسندی از پیروزی تیم ملی والیبال ایران بر ایتالیا در مسابقات لیگ جهانی والیبال و بیم و امید نسبت به بازی پیش روی تیم ملی فوتبال کشورمان با آرژانتین در شهر «بلوهوریزونته» در چارچوب مسابقات جام جهانی 2014.
روزنامه ی «ابتکار» در گزارشی با عنوان «انتقام در آزادی» خبر پیروزی تیم ملی والیبال به همراه حاشیه های آن را بازتاب داد و نوشت: تیم ملی والیبال ایران در اولین دیداری که از ایتالیا پذیرایی می کرد توانست با نتیجه 3 بر صفر به پیروزی برسد. تیم ملی والیبال ایران در هفتمین دیدار خود در چارچوب رقابت های لیگ جهانی عصر دیروز با حضور حدود 12 هزار هوادار و باز هم در غیاب بانوان تماشاگر به مصاف ایتالیا رفت. علیرغم اینکه گفته می شد قرار است بانوان نیز به عنوان تماشاگر در سالن حضور داشته باشند این موضوع باز هم محقق نشد.
روزنامه ی خراسان هم در گزارشی در این ارتباط نوشت: نگه داشتن 8 طلا،3 نقره و 3 برنز در کلکسیون حیرت انگیزی که مملو از افتخارات جهانی و المپیکی ایتالیایی است که البته طی 25 سال حضور مداوم آتزوری در لیگ جهانی به دست آمده، اصلا چیز کمی نیست اما این مهم وقتی رنگ می بازد که شاگردان مائورو بروتو در خاک ایران حرفی برای گفتن مقابل بلندقامتان کشورمان نداشته باشند.
در مورد بازی تیم ملی فوتبال کشورمان با آرژانتین نیز یادداشت های تحلیلی زیادی در روزنامه ها منتشر شد.
روزنامه ی «فرهیختگان» در یادداشتی با عنوان «کی روش چاره ای جز دفاع ندارد» به قلم «امیر حاج رضایی» کارشناس فوتبال نوشت: کی روش از همان سه بازی آخر در مرحله مقدماتی جام جهانی نشان داد که اساس کارش در بازی های بزرگ بر مبنای کار دفاعی است و هدف اصلی او سازماندهی دفاع بود. از همان موقع کاملا مشخص بود که سیستم بازی تیم ملی ایران در جام جهانی براساس ضدحمله شکل گرفته و کی روش دلخوش به این بود که در ضدحملات از تک موقعیت ها استفاده کنیم.
فرهیختگان در ادامه نوشت: باید قبول کرد که با شرایط موجود کی روش چاره ای جز اتخاذ این سیستم در جام جهانی نداشته است اما شاید نباید انتظار داشته باشیم که در بازی برابر آرژانتین هم دفاع مطلق و ضدحمله جواب بدهد. قطعا همگان این نکته را باور دارند که با وجود ستاره هایی مانند مسی، دی ماریا و آگوئرو شاید انتظار بسته نگه داشتن دروازه ایران برابر آرژانتین انتظار بالایی باشد. باید قبول کنیم که سطح کیفی تیم ملی فوتبال ایران با آرژانتین قابل مقایسه نیست و شاید اگر براساس واقعیت از تیم ملی ایران انتظار داشته باشیم همان ارائه بازی قابل قبول از ملی پوشان در برابر آرژانتین ما را راضی کند.
روزنامه ی «دنیای اقتصاد» نیز در گزارشی در این ارتباط نوشت: این ویژگی جام جهانی است، شما می توانید قهرمان باشید و عنوان اولین حذف شده جام را بگیرید یا ایران باشید و بدون نام و نشانی در دنیای فوتبال با سیاست سرمربی اش و اتخاذ سیاست و تاکتیک دفاعی هنوز در گردونه مسابقات باقی بمانید. در چنین شرایطی است که روش کی روش توجیه می شود.
دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: حالا می فهمیم که چرا باید از این تک امتیازی که تیم ملی مقابل نیجریه گرفت سپاسگزار باشیم و بی توجه به انتقادها از نحوه بازی تیم ملی به بقا فکر کنیم. تیم های بزرگی در این جام به کیسه گل تبدیل شدند، پس باید همچنان با دنده سنگین و با احتیاط حرکت کرد.
«نکات فنی ایران- آرژانتین» نیز عنوان گزارش روزنامه ی آرمان در این ارتباط بود. «مجتبی تقوی» کارشناس فوتبال و نویسنده ی این یادداشت نوشت: آرژانتین از لحاظ آمادگی جسمانی، ذهنی ، تکنیکی و تاکتیکی بر تیم ما برتری دارد. مهاجمان نیجریه تک مهارتی بودند و همین مساله باعث می شد آنها فقط به فکر بازی مستقیم و حمله به قلب دفاع ما باشند اما بازیکنان آرژانتین اینگونه نیستند. شاگردان سابلا چندمهارته هستند و برای رسیدن به دروازه حریف خود می توانند از کارهای سرعتی، ترکیبی، تدریجی و ضدحمله بهره ببرند. تیم کی روش در بازی اول هرچند در دفاع خوب عمل کرد اما روی ضدحملات برنامه ای نداشتیم. در اصل باید بگویم ساختار دفاعی ایران برابر نیجریه خوب بود اما برابر آرژانتین داستان متفاوت است.
این گزارش پس از بررسی نکات فنی تیم های ایران و آرژانتین نوشت: اصولا تیم هایی که برای قهرمانی مسابقاتی مانند جام جهانی آماده می شوند بازیکنانی در یک سطح دارند ، ساختار دفاعی آنان مانند خط حمله شان مقتدر است و سخت گل می خورند اما آرژانتین اینگونه نیست! برای تیم ملی کشور آرزوی موفقیت می کنم.
روزنامه ی اعتماد نیز در گزارشی در این ارتباط نوشت: نگذاریم در دره ناامیدی غوطه ور شویم. خطاب ما- بخشی از جامعه- با شماست. اگرچه با دشواری های امروز و فردا رودررو هستیم، اما هنوز رویایی داریم. این رویا، رویایی است که ریشه های عمیقی در «رویای ایران» دارد. در این هشت سال هویت ما سیلی خورده است و وطن پرستی را بیشتر از آنکه «عقلانی» کنیم، احساسی نگه داشته ایم، همانند حرف های نمایندگانی که گویی جهان پیرامون را نمی شناسند. رویای ما این است که فوتبال ایران در دنیا جایگاهی پیدا کند و بزرگ شود آن وقت رییس فدراسیون فوتبال کشورم می فهمد که «هر» حرفی نزند که تبعاتش، توهین به فرهنگ کشورم شود. رویای ما اینست که کشور به پا خیزد از شادی. رویای ما این است که قانون حرف اول و آخر فوتبال مان شود که در آتش «بی قانونی» و لابی می سوزد. ما امروز رویایی داریم. اینکه بعد از سال ها، با یک نتیجه ارزشمند مقابل آرژانتین، ایران باز هم برای همه ایرانی ها شود و شادی و خوشحالی برای همه ما با هر عقیده و دین و نظر و نگاهی «یکی» شود. سال هاست چنین طعمی را نچشیده ایم. برای اینکه باز هم یک ملت باشیم. این رویای ما است که شاید از طریق فوتبال محقق شود.

***ایران و بحران عراق
بحران عراق ناشی از حمله ی گروه های تروریستی «داعش» (دولت اسلامی عراق و شام) هر روز شدیدتر می شود و جامعه ی جهانی بویژه همسایگان عراق هر روز نگران تر. در این میان گمانه زنی های مختلفی در مورد احتمال و بایدها و نبایدهای حضور و همکاری نظامی ایران و آمریکا در عراق مطرح می شود؛ مساله بب که یادداشت های مرتبط با آن در روزنامه های امروز فراوان بود.
روزنامه ی ابتکار در سرمقاله ی خود با عنوان «عراق نقطه تلاقی دو خط موازی» به قلم «محمد علی وکیلی» نوشت: برخی با این استدلال که چون گروههای تروریستی دست پرورده ی خود آمریکایی ها هستند، پس نباید این موضع مشترک را به عنوان ملاک دوستی به حساب آوریم. برخی نیز معتقدند که این گروهها یک پوشش به حساب می آیند و کار، کار خود آمریکایی هاست و بنا دارند با این گروه و با دست ایران بی کفایتی مالکی را در تأمین امنیت ثابت کنند و در یک کلام، آمریکایی ها تغییر دولت عراق را در دستور کار خود قرار داده اند. اما بسیاری هم مدعی اند که سیاست بین الملل میدان سیالی است که دوستی و دشمنی در آن شناور است. دوستی و دشمنی بهانه می خواهد و همین مقدار منافع مشترک برای اطلاق عنوان دوستی، کفایت می کند؛ جهان چشم انتظار اقدامی عاجل برای رام کردن این گروه تروریستی است و توقع دارد این ماشین آدمکشی متوقف شود. اگر این اتفاق با مساعی مشترک ایران و آمریکا حاصل آید، نباید درنگ کرد. درعرف بین الملل نام این اقدام مشترک هر چه باشد مهم نیست؛ ولی در عرف انسانی، توقف ماشین آدمکشی تروریستها یک اقدام انسانی، اخلاقی و تاریخی خواهد بود که خواست و مطلوب همه ی جهان است.
روزنامه ی «مردم سالاری» نیز در یادداشتی در این زمینه دخالت نظامی ایران در عراق را به دلیل پیامدهای نامطلوبی چون مشروعیت بخشی به جنگ شیعه و سنی در منطقه، تقابل یکجانبه ی هزینه ی احتمالی شکست، قرار گرفتن در معرض حملات انتقام جویانه ی داعش و شکل گیری ائتلاف ضد ایرانی در منطقه مطلوب ندانست و نوشت: ایران به عنوان متحد عراق و یکی از ستون های امنیت منطقه می باید، ابتکار عمل در بحران ایجاد شده توسط داعش را بدست بگیرد... یک پیشنهاد مفید و جایگزین می تواند تشکیل نیروهای واکنش سریع از جانب همسایگان عراق با محوریت ایران و ترکیه و به درخواست رسمی دولت عراق باشد. به این منظور، باید دولت عراق را تشویق کنیم که این درخواست را بصورت رسمی به ایران ارائه دهد. گام بعدی تشکیل اجلاس کشورهای همسایه عراق و بررسی این موضوع و در نهایت تعیین ترکیب نیروها، اهداف و جدول زمانی برای اقدام مشترک با هدف «کمک به دولت عراق برای مبارزه با تروریسم» است.
این گزارش در ادامه نوشت: در صورتی که این پیشنهاد مورد موافقت همسایگان قرار بگیرد، ایران توانسته است نقش رهبری خود را به عنوان ستون امنیت منطقه در راه مبارزه با تروریسم به اثبات برساند و همزمان ضربه مرگباری به سیاست های عربستان در سوریه خواهد بود. همچنین این اقدام مشترک نظام نوین منطقه ای در عصر کناره گیری تدریجی ایالات متحده از مسائل مناطق دور دست تشویق خواهد کرد و البته خواهد توانست این جهت گیری را درون جامعه آمریکایی نیز تقویت کند.
«حشمت الله فلاحت پیشه» نیز در یادداشتی در روزنامه ی آرمان نوشت: نقش ایران در تحولات منطقه غیرقابل انکار است. اما آنچه مسلم است اینکه آمریکایی ها خواهان این هستند که حضور ایران حضوری مجانی و بلاعوض باشد که اگر این مساله اتفاق بیفتد، آفتی خواهد بود برای سیاست خارجی ایران بنابراین درصورت همکاری ایران باید برای همکاری خود مصداق مشخص کند.
روزنامه ی «کیهان» نیز در ستون «یادداشت روز» خود از اهداف واشنگتن در متهم کردن «نوری المالکی» نخست وزیر عراق به همپیمانی با جبهه ی مقاومت و تمایل این کشور به ورود نظامی ایران به جبهه ی عراق گفت.
این گزارش مستهلک کردن توان نظامی ایران و مدلل کردن اتهام قدیمی دخالت ایران در امور همسایگان، فراهم شدن زمینه های لازم برای حمایت دولت های ترکیه، اردن، عربستان، امارات و قطر برای پیگیری و تداوم سیاست های غیررسمی حمایت از تروریزم در عراق و توجیه شدن انفعال نسبی آمریکا در امور عراق ناشی از شکست سابق و ناتوانی فعلی در تاثیرگذاری بر روند سیاسی این کشور را از اهداف پشت پرده ی آمریکا دانست.

*** بزرگداشت فعالان عرصه ی هنر
مراسم بزرگداشت «ناصر تقوایی» کارگردان شناخته شده ی سینما در روز پنجشنبه 29 خرداد در خانه ی هنرمندان ایران در روزنامه های امروز به صورت گسترده بازتاب یافت.
روزنامه ی شرق در گزارشی در این ارتباط از صحبت های همراه با بغض «مسعود کیمیایی»، «سعید پورصمیمی» و «نجف دریابندری» فعالان حوزه ی سینما و ادبیات و دوستان قدیمی ناصر تقوایی در مورد ویژگی های اخلاقی و کاری این کارگردان قدیمی در این مراسم نوشت.
شرق در ادامه از قول تقوایی نوشت: صحبت در مورد کارنکردن اجباری شد و باید بگویم هیچکس در این مملکت من را ممنوع الکار نکرده است و با جو موجود فرهنگی است که نمی توان کار کرد.
در بخش دیگری از این گزارش از زبان این کارگردان شناخته شده آمده است: تا وقتی که سانسور اینطور عمل می کند ، من نمی توانم کار کنم. همسرم می داند که چقدر کار نوشته شده دارم. اما نمی توانم آنها را چاپ کنم. اگر قرار است کاری کهنه شود؛ بگذارید بشود.
روزنامه ی «آفتاب یزد» هم در گزارشی در این ارتباط از زبان تقوایی نوشت: ادبیات هیچ وقت گریزگاه من نبود و حرفه اصلی من بوده است. اما در حوزه ادبیات اوضاع خراب تر از سینما است. به مقوله سانسور مضمونی نگاه نمی شود و این روزها کار به جایی رسیده است که واژگان را سانسور می کنند. واژه می را از دامنه واژگان حذف کردند. مگر می شود این واژه حذف شود؟ با اشعار حافظ چه می کنید؟ کجای دنیا واژه ها مجرم هستند؟
همچنین خبر تولد 90 سالگی «عزت الله انتظامی» بازیگر کهنه کار سینما و جشن تولد او با حضور برخی از هنرمندان چون «پرویز پرستویی» در صفحه ی نخست برخی روزنامه ها چون «شهروند»، مردم سالاری و ابتکار به همراه عکس این هنرمند منتشر شد.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**9275**2054

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




31/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن