تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819738536




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزه‌هاي زيست‌محيطي را نبايد به كتب درسي محدود كرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آموزه‌هاي زيست‌محيطي را نبايد به كتب درسي محدود كرد
روز گذشته گزارشي با تيتر«فرهنگ‌سازي محيط زيستي در مدارس، اولويت سازمان حفاظت محيط زيست» از خانم مهناز مظاهري اسدي، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط‌زيست در پورتال اين سازمان قرار گرفته بود كه اين گزارش موجبات نگارش يادداشتي را كه در پي خواهد آمد، فراهم كرد.
خانم مظاهري اسدي در اين گزارش گفت‌وگو محور با تصريح بر اين نكته كه رئيس‌جمهور چندي پيش در جمع كاركنان سازمان حفاظت محيط زيست گفت براي رفع مشكلات زيست محيطي بايد فرهنگ‌سازي كرد و اين كار بايد از مدارس آغاز شود، مي‌گويد: از اركان اصلي آموزش محيط زيست توجه ويژه كودكان و نوجوانان مي‌باشد و تنها جايي كه دولت در اين گروه سني حضور و برنامه‌ريزي دارد، مدارس مي‌باشد. بنابر اين راه انجام درست اين وظيفه سنگين همكاري متقابل سازمان حفاظت محيط زيست با وزارت آموزش و پرورش است كه خوشبختانه اقدامات مفيد و مؤثري در حال برنامه‌ريزي و اجرا مي‌باشد.
در ابتدا بايد از پيگيري جدي اين مقوله قدرداني نمود؛ قدر‌داني از اين بابت كه بر اساس شواهد موجود سازمان حفاظت محيط زيست دولت يازدهم در نهادينه كردن آموزه‌هاي زيست محيطي به كودكان و دانش‌آموزان تمام اهتمام خود را به كار گرفته است؛ آموزه‌هايي كه بخش اعظم آن با فرامين و دستورات اكيد قرآن و پيامبر اكرم و ائمه اطهار سلام‌الله عليهم پيوند دارد. از جمله اين اقدامات راه اندازي مدارس زيست محيطي در سال تحصيلي 94- 93است كه توسط سازمان حفاظت محيط زيست تهران براي اولين بار و گويا به صورت‌پايلوت قرار است در تهران راه‌اندازي شود. با اين اوصاف ذكر پيشنهادي مكمل و تذكر چند نكته به جهت بسط و گسترش و غناي اين طرح ضروري به نظر مي‌رسد؛ پيشنهادي كه در واقع مي‌توان از آن به عنوان حلقه مفقوده آموزه‌هاي زيست محيطي به كودكان و دانش‌آموزان نام برد.
در اين رابطه نبايد طوري به كودكان و دانش‌آموزان القا شود كه دروسي كه حاوي آموزه‌هاي زيست محيطي است تنها براي پاس‌كردن و رد شدن از آن و راهيابي به كلاسي بالا‌تر است؛ مقوله‌اي كه متأسفانه خواسته و ناخواسته اين وهم و گمان را به ذهن كودكان ما متبادر مي‌كند و اين نقيصه مانع از آن مي‌شود كه كودك و نوجوان ما درك صحيح و عميقي از آموزه‌هاي زيست‌محيطي داشته باشد. پس شايسته و بايسته است با تحقيق و پژوهش راهي را در پيش گرفت تا اين طرح بر ذهن كودكان طوري اثر بگذارد كه آنها را با طبيعت عجين و موجبات انس و الفت آنان را با درختان و گياهان، حيوانات، پرندگان، دشت، كوه، رود، جنگل و دريا، همچنين با محيط زيست شهري فراهم نمود.
اما در مورد پيشنهاد بايد گفت كه آموزه‌هاي زيست محيطي به كودكان را نبايد محدود به كتب درسي نمود. به اين مفهوم كه سازمان حفاظت محيط زيست مي‌تواند با رايزني و تعامل با ناشران كتاب كودك و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان راهي را در پيش بگيرد كه آموزه‌هاي زيست محيطي را در قالب كتاب و لوازم كمك آموزشي به كودكان و نوجوانان ارائه كند. بي‌شك چنين كاري مي‌تواند بازده مفيدتر و گسترده‌تري براي حوزه فرهنگي كودك و نوجوان داشته باشد.

نویسنده : علي خدايي‌بيجاري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 30 خرداد 1393 - 22:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن