تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809971204




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر معماری مسجد گوهرشاد مشهد پس از قرنها ویژگیهای خود را حفظ کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هنر معماری مسجد گوهرشاد مشهد پس از قرنها ویژگیهای خود را حفظ کرده است مشهد - ایرنا - یک پژوهشگر در عرصه هنر و معماری گفت: مسجد جامع گوهر شاد که از جمله بناهای دوره تیموری است، با وجود تحولات بسیار در طول زمان، ویژگیهای معماری خود را حفظ کرده است.


به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، ˈسید محسن حسینیˈ این مطلب را در نخستین نشست تخصصی گروه خراسان شناسی و دایره المعارف تحت عنوان معرفی و بررسی کتابهای ˈکتیبه های تیموری در خراسان و خطوط بنایی مسجد گوهر شادˈ و ˈشاهکارهای هنری آستان قدس رضوی در عصر تیموریˈ با حضور مولفان این کتابها که در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، بیان کرد.
وی افزود : نویسنده کتاب ˈکتیبه های تیموری در خراسان و خطوط بنایی مسجد گوهر شادˈ گفت: دوره تیموری یکی از دوران های درخشان فرهنگ و هنر خراسان است و ˈمسجد گوهرشادˈ یکی از بناهای این دوره محسوب می شود که با وجود تحولات بسیار در طول زمان، ویژگیهای معماری آن حفظ شده است.
وی بیان کرد: در بررسی و مستندسازی کتیبه های تیموری خراسان، ابتدا کتیبه های خط بنایی این مسجد که دارای تنوع و ارزش های هنری است، مورد توجه قرار گرفته است.
حسینی افزود: در ابتدای کتاب، فصلی با عنوان ˈشیوه های خط نویسی بنایی در ایرانˈ آورده شده که در این بخش نمونه هایی از خط بنایی که در حوزه نفوذ فرهنگ ایرانی قرار دارد، به همراه طرح معرفی شده است.
وی گفت: در این کتاب سعی شده سیر تحول خط بنایی به صورت آموزشی بیان شود و کاربرد خطوط بنایی در بخش های تزیینی به کار رفته در سکه ها، مهرها، فرشها نیز بررسی شده است.
به گزارش ایرنا، در این نشست ˈمهدی صحراگردˈ، نویسنده کتاب ˈشاهکارهای هنری آستان قدس رضوی در عصر تیموریˈ نیز گفت: در این کتاب کتیبه های مسجد جامع گوهر شاد از نظر متن، ترکیب خط، قالب کلی طبقه بندی، نام گذاری، مبانی سنتی خوشنویسی و کتیبه نگاری که از متون کهن استخراج یافته بررسی و معیارهایی برای ارزیابی کیفیت خط کتیبه ها تعیین شده است.
وی اظهار کرد: در این اثر علاوه بر متن، صورت کتیبه ها نیز از وجوه مختلف مورد توجه قرار گرفته است و با توجه به وجود خط ثلث در همه کتیبه های مسجد گوهرشاد، طبقه بندی این کتاب بر مبنای این خط صورت گرفته است.
صحراگرد افزود: برای استفاده محققان و علاقمندان، این کتاب مزین به تصاویری با کیفیت از نماهای کلی، اجزای معماری و همه کتیبه های مسجد است.
عضو هیات علمی مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد و پژوهشگر در عرصه هنر نیز گفت: تحقیق و پژوهش و نقد در موضوعات مختلف بسیار حائز اهمیت است که با توجه به نبود کتاب های جامع و مرجع در حوزه هنر در کشور ما باید مطالعاتی دقیق در این زمینه انجام گیرد.
ˈعلیرضا کریمیˈ با اشاره به اینکه کتابهای ˈکتیبه های تیموری در خراسان و خطوط بنایی مسجد گوهر شادˈ و ˈشاهکارهای هنری آستان قدس رضوی در عصر تیموریˈ از جمله کتابهای مرجع در حوزه هنر به شمار می رود، گفت: این دو کتاب پیرامون دوره تیموری نگارش یافته و دارای اهمیت بسیار است.
وی گفت: کتاب ˈشاهکارهای هنری آستان قدس رضوی در عصر تیموریˈ از جمله کتاب هایی است که با استفاده از روش تحلیل و جستجو در روشهای هنری گذشته به نگارش درآمده که می تواند به عنوان الگو در عرصه خوشنویسی مورد استفاده افراد قرار گیرد.
وی بیان کرد: استفاده از تصاویر به صورت هنرمندانه، پرداخت نموداری کتیبه های مسجد جامع گوهر شاد و توجه به جزئیات در شرح کتیبه های آن از جمله امتیازات این کتاب محسوب می شود.
عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی فردوس مشهد با اشاره به کیفیت بالای این کتاب گفت: باید چاپ این کتاب به گونه ای انجام شود که با قیمت مناسب تر در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
وی افزود: کتاب ˈکتیبه های تیموری در خراسان و خطوط بنایی مسجد گوهر شادˈ نیز از جمله کتاب هایی است که می تواند به عنوان الگو در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
کریمی اظهار کرد: دقت نظر در استفاده از تصاویر، شرح و توضیح واژگان غریب و ناآشنا و ارائه مفاهیم بر مبنای خط بنایی از جمله امتیازات این کتاب محسوب می شود.
7489/659

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن