تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829755124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آقای هنرمند لطفا فحش ندهید


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
آقای هنرمند لطفا فحش ندهید
آزادی بیان یعنی چه ؟ آیا تحدی‌گری و تهور و گستاخی؟ آیا زدن حرف‌های رکیک و به کار بردن الفاظ برهنه‌ی چارواداری؟ آزادی بیان یعنی چه ؟


به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران ؛آزادی بیان که من ،نویسنده‌ی این سطور،خودم شخصا به شدت مدافع آن هستم، یعنی چه ؟

آیا تحدی‌گری و تهور و گستاخی؟ آیا زدن حرفهای رکیک و به کار بردن الفاظ برهنه‌ی چارواداری؟ و آیا تبعیت از روش فکری (هیچ کس‌و قبول ندارم!) و ابراز این طرز فکر آشفته با طلب کارانه و بی‌ادبانه ترین لحن، جزو مصادیق آزادی بیان هستند؟

همه آزادند تا وقتی آزاد بودن آنها به آزادی‌های دیگران لطمه نزند، نقد آزاد است اما توهین نه.
هنجارها را میتوان در بوته‌ی نقد گذاشت اما لجبازی بی‌منطق علیه آنها مقبول نیست. ما در ساحات مختلف فکری و اجتماعی، قاعده افزایی که بسیاری اوقات نیاز به تجدید نظر در آراء پیشین می‌طلبد را مجاز و حتی گاهی پسندیده و لازم می‌دانیم اما قاعده شکنی را خیر .

قاعده شکنی ما را به یک خلاء ارزشی می‌برد و وارد یک فضای هبط و پوچ می‌کند.  روی صحبت من در این نگارش با اهالی هنر تئاتر ایران است.

تئاتر هنری است که جزو متعلقات زندگی متوسط روشنفکرانه محسوب می‌شود و مخاطبین آن اگرچه ممکن است همگی جزو خانواده هنر نمایش نباشند اما می‌توان 99 درصدشان را مخاطب خاص هنری دانست.

تئاتر ما چند سالی بود که علاقه‌ی بی‌مزه و بی‌دلیل و بی‌ربطی به سبک ابزورد نشان می‌داد .
ابزورد یا همان پوچ گرایی که به آن در بعضی ترجمه‌ها جفنگ هم گفته می‌شود، آلترناتیوی از مکتب دادائیسم بود که هر دو بر اثر یک یأس فلسفی فراگیر درجامعه‌ی اروپائی بعد از جنگ‌های جهانی به وجود آمدند.

جنگ جهانی اول دادائیسم را به وجود آورد و جنگ جهانی دوم ابزورد را .

اینجا و در این مقال اصلا قصد پرداختن به ریشه‌های پیدایی و افول این مکاتب در غرب و وارد شدن به ساحت نقد ژنتیک را ندارم فقط باید همین قدر اشاره شود که ابزورد ایرانی یک کپی دست دوم از نمونه‌های فرهنگی آن در دهه‌ی شصت میلادی بود و روی آوردن به این سبک در ایران که هیچ دلیل اجتماعی و روانی معقولی نداشت صرفا تقلید از غربی ها به حساب می‌آمد و بس .

حالا اما انگار ما وارد فاز جدیدی شده ایم و بازهم در یک تقلید دست دوم، سراغ نمونه‌ی نخ نمای دیگری از جریان های غربی رفته‌ایم .

اینبار در بین تئاتری‌های ما هزل نگاری و هجویه کاری مُد شده و این تم، کپی برداری از کیچ ترین و عقب مانده ترین کارهایی است که در آمریکا با چسباندن عبارت پرطمطراق پست مدرنیسم به خودشان، فحش دادن و رکیک گویی را تئوریزه کرده و اجرا می‌کنند .

این نوع نمایش ها بعد واماندن از خلق هرگونه جذابیتی سعی می‌کنند با تابو‌شکنی توجه همه را به خود جلب کنند درحالیکه تابوشکنی درهیچ کدام از مکاتب فلسفی دنیا ارزشی زیبایی شناختی ندارد و لذتی که از شنیدن دنگ و دنگ شکستن آنها به وجود می‌آید یک لذت موقت و به اصطلاح نوعی بالانس منفی در روان آدمی است که بعد از یک بار ارضا شدن، دیگر برای فرد بی‌نمک و بی‌معنی خواهد شد.

معلوم نیست مخاطبان تئاتر به عنوان طیف فرهیخته‌ی اجتماع چرا باید پای این فحاشی‌های بی‌ادبانه بنشینند که آوردن آنها در نمایش هیچ لزوم روایی و یا حتی سبکی هم نداشته است؟!

باید از دوستان تئاتری درخواست کرد به جای پیدا کردن فاکتورهای آنتریک مخاطب، به غنای آثارشان اضافه کنند تا روزی برسد که هر منتقدی بعد از دیدن آثار آنها نگوید؛ حیف از قلم‌سایی برای چنین کاری.


میلاد جلیل زاده 


انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن