تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819120357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محققان ایرانی موفق به ساخت نانوکاغذی از تفاله نیشکر شدند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

محققان ایرانی موفق به ساخت نانوکاغذی از تفاله نیشکر شدند تهران-ایرنا-محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با همکاری پژوهشگران کشور نروژ، موفق به ساخت نانوکاغذی با خواص مقاومتی و کششی بسیار مطلوب تر از نانوکاغذهای حاصل از چوب درختان شدند.


به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه فناوری نانو، در ساخت این نانوکاغذ از نانوالیاف سلولزی طبیعی حاصل از تفاله نیشکر (باگاس) استفاده شده است.
در این تحقیق همچنین قابلیت تقویت کنندگی نانوالیاف سلولزی حاصل از تفاله نیشکر در تولید کاغذهای چاپ و تحریر مورد بررسی قرار گرفته است؛ نتایج این طرح سبب کاهش هزینه های تولید، بهبود کیفیت و افزایش ارزش افزوده و بهره وری این صنعت خواهد شد.
امروزه کاهش هزینه تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی از مسایل بسیار مهم در صنایع مختلف است که توجه به آنها ضروری است. درحال حاضر چوب بزرگ ترین منبع در تولید انواع کاغذها و به خصوص نانوالیاف سلولزی و سلولز میکروکریستالیته مورد استفاده در تولید نانوکاغذ به شمار می رود.
فراوانی زیاد، هزینه کم، دسترسی آسان و قابلیت تجدید و تخریب پذیری از دلایل اصلی رویکرد محققان کشور ما به استفاده از الیاف حاصل از منابع لیگنوسلولزی موجود شامل پسماندهای کشاورزی همانند ضایعات نیشکر، کاه گندم و کلش برنج و گیاهان صنعتی نظیر کتان و کنف است.
محققان در این پژوهش موفق به تولید نانوالیاف سلولزی از تفاله نیشکر و استفاده از ویژگی های منحصر به فرد این نانوماده طبیعی به عنوان تقویت کننده بافت کاغذ شدند.
نانوالیاف های ساخته شده ضخامتی کمتر از 40 نانومتر دارند و از سطح ویژه و مقاومت مکانیکی بسیار زیادی برخوردارند. نانوکاغذ تولیدشده از این نانوالیاف مشابه و در برخی موارد بهتر از کاغذ تهیه شده از منابع سلولزی چوبی نظیر چوب پهن برگان است.
به عنوان نمونه تنها با اضافه کردن مقدار کمی از این نانوالیاف طبیعی (1درصد وزنی) و پلیمرهای کمک نگهدارنده مانند نشاسته و پلی آکریل آمید کاتیونی (C-PAM) می توان به مقاومتی بسیار بیشتر (افزایش 30 درصدی) از خمیر کاغذ تولیدشده از سودای باگاس و الیاف بلند دست یافت.
همچنین کاهش 80 درصدی مصرف نانوالیاف سلولزی به کمک پلیمرهای نگهدارنده از دیگر نتایج حاصل شده است.
استفاده از این طرح کمک شایانی به صنایع تولیدکننده انواع کاغذ چاپ و تحریر، روزنامه و کاغذهای بهداشتی خواهد کرد. روش اقتصادی ارایه شده برای نگهداشت نانوالیاف سلولزی در بافت کاغذ (استفاده از پلیمرهای کمک نگهدارنده) سبب جایگزینی این خمیر الیاف با بخشی از خمیر الیاف بلند وارداتی، کاهش هزینه های واردات و هزینه های تولید کاغذ چاپ و تحریر خواهد شد.
دکتر سید رحمان جعفری پطرودی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، درمورد این تحقیقات اظهار کرد: با توجه به نتایج امیدبخش این پروژه در مقیاس آزمایشگاهی و نظر به علاقمندی کارخانجات تولید کاغذ در سطح کشور، درحال حاضر نتایج این پروژه با هدف کاربردی شدن، در یکی از شرکت های تولیدکننده کاغذ درحال بررسی و ورود به مرحله نیمه صنعتی و پایلوت است.
به گفته وی، برای دستیابی به این نتایج ابتدا خمیر کاغذ از ضایعات نیشکر تهیه و سپس 2 نوع نانوالیاف سلولزی مکانیکی و با پیش تیمار آنزیمی با اندوگلوکاناز، در دانشگاه علم و فناوری و مرکز تحقیقات الیاف و کاغذ نروژ تولید شد.
جعفری افزود: در ادامه 2 نوع کاغذ خالص و نیز کاغذهای ترکیبی به کمک درصدهای مختلف نانوالیاف سلولزی به همراه مواد پلیمری کمک نگهدارنده برای نگهداری نانوالیاف در بافت کاغذ تهیه شد.
بررسی و مقایسه ویژگی های فیزیکی، مقاومتی و نوری انواع کاغذهای تولید شده، مرحله پایانی این تحقیقات بوده است.
علمی(1)1834**1440

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن