تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817219985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفظ زمین در برابر تغییر اقلیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

به بهانه ی روز جهانی مبارزه با بیابان زایی حفظ زمین در برابر تغییر اقلیم تهران- ایرنا- هفدهم ژوئن روز جهانی مبارزه با بیابان زایی هنگامه ی ارزشمندی است، برای اندیشیدن درباره ی زیستگاه و محل زندگی مان تا برای حفظ آن در برابر اثرهای مخرب تغییر اقلیم بکوشیم و مانع گسترش پدیده ی بیابان زایی شویم.


خشکی ها و دریاها کره ی زمین را در برگرفته اند که آب ها 70 درصد و ناحیه های خشک و نیمه خشک 30 درصد سطح این کره را به خود اختصاص داده اند.
کوه ها، بیابان ها و یخچال های طبیعی، بخش بزرگی از خشکی ها را فراگرفته اند و زمینه های غیر قابل سکونت شدن این منطقه ها را به وجود آورده اند، به همین دلیل درصد کمی از سطح خشکی ها قابل سکونت است و این میزان باقی مانده از گذشته تا به حال، زیستگاه انسان، جانواران و گیاهان محسوب می شود.
اما این ناحیه ها در طول تاریخ به دلیل استفاده ی بشر از منابع طبیعی با تخریب روزافزون مواجه شده و حیات آنها به شدت مورد تهدید قرار گرفته است. این رفتار بشر سبب شده تا قسمت گسترده ای از محیط زیست دیگر برای سکونت مناسب نباشد که این امر نشان خوبی برای ادامه ی زندگی موجودات زنده بر روی کره ی زمین نیست.
بیابان زایی از نشانه های تخریب زیستگاه ها به شمار می رود که کشورهای بسیاری را مورد تاثیر خود قرار داده است. این پدیده برای نخستین بار در 1927 میلادی به وسیله ی لاوودن دانشمند فرانسوی، با مطرح کردن واژه ی بیابان زایی به مفهوم تخریب اکوسیستم و منابع گیاهی به جهانیان معرفی شد.
«آبرویل» گیاه شناس و اکولوژیست فرانسوی در 1949 میلادی با انتشار کتاب «اقلیم و جنگل ها در بیابان زایی آفریقای گرمسیری» پدیده ی بیابان زایی را فرایند تغییر خاک زاینده به بیابان، به دلیل تخریب زمین بر اثر فرسایش خاک ناشی از فعالیت انسان تعریف کرده است.
پس از وقوع قحطی ها و خشکسالی های بسیار در پایان دهه ی 60 میلادی و سال های نخست دهه ی 70 میلادی در کشورهای آفریقایی، مشکل بیابان زایی در جهان فراگیر شد و کشورها را بر آن داشت تا برای از میان بردن این پدیده به دنبال راه حل باشند.
بنابراین سازمان ملل در 1977 میلادی، نایروبی پایتخت کنیا را برای برگزاری کنفرانس جهانی بیابان زایی برگزید. در این کنفرانس تعریف کلی از واژه ی بیابان ارایه و پدیده ی بیابان زایی به عنوان عامل تخریب و نابودی اکوسیستم های طبیعی معرفی شد که سبب کاهش تولید بیولوژیک در حد ایجاد تخریب خاک به ویژه فرسایش بادی می شود.
نخستین کنفرانسی که به صورت جدی طرح مقابله با بیابان زایی را پیگیری کرد، در 1992 میلادی با عنوان «سازمان ملل برای محیط زیست و توسعه» در ریودوژانیرو برزیل شکل گرفت.
بر اساس تعریفی که در این کنفرانس ارایه شد، واژه ی بیابان زایی عبارت است از تخریب سرزمین در منطقه های خشک، نیمه خشک و خشکِ نیمه مرطوب که مورد تاثیر از تغییرهای اقلیمی و فعالیت های انسانی قرار دارد.
سازمان ملل متحد در اجلاس 47 مجمع عمومی و کمیته ی بین الدول مذاکرات در 1990 میلادی، تدوین کنوانسیون بین المللی بیابان زدایی و مقابله با اثرهای خشکسالی در کشورهایی چون آفریقا را تصویب کرد.
کمیته ی بین الدول مذاکرات پس از برگزاری پنج اجلاس دیگر در نیویورک، سرانجام در 17 ژوئن 1994 میلادی متن کنوانسیون را به پایان رساند و سازمان ملل متحد هفدهم ژوئن را «روز جهانی بیابان زدایی» نام گذاری کرد.
جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی در حاشیه های کویر و مناطق بیابانی به وسیله ی توسعه ی فرهنگ و حفظ پوشش گیاهی حفاظت از خاک، بذر کاری، بذر پاشی مراقبت و آبیاری، حفاظت، قرق(جلوگیری از ورود دام به مرتع با اهداف مشخص برای مدت معین)، تعادل سازی در محیط طبیعی از هدف های این کنوانسیون است.
هدف های دیگر آن را نیز می توان توسعه ی آبیاری مصنوعی، افزایش تولید کشاورزی و افزایش سطح زندگی روستاییان و ایجاد اشتغال در زیر بخش های کشاورزی و تثبیت شن های روان به وسیله ی درخت های بادشکن، بادشکن های توری بیان داشت.
کشور ایران به دلیل دارا بودن 85 درصد از اقلیم های خشک، نیمه خشک و فراخشک و با توجه به رشد یک درصدی میزان سالیانه ی بیابان زایی و گسترش روزافزون این پدیده، در 17 ژوئن 1994 میلادی برای مقابله با بیابان زایی، احیای منابع تجدید شونده و توسعه ی پوشش گیاهی ناحیه های بیابانی، در گروه نخستین کشورهایی بود که به عضویت این کنوانسیون درآمد.
کنواسیون بین المللی بیابان زدایی هر ساله با توجه به تنگناها و چالش های مرتبط با بیابان، شعاری به مناسبت این روز اعلام می کند که در سال جاری عنوان «زمین به آیندگان تعلق دارد، بیاییم آن را در مقابل اثرات تغییر اقلیم حفظ نماییم» انتخاب شده است تا این امر بهانه ای برای احیا و بهبود زمین های تخریب شده و مبارزه با پدیده ی گسترده ی بیابان زایی باشد.

برگرفته از: کتاب اصول مدیریت مناطق بیابانی
گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9128**2002**9131

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن