تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837157209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينماي فيلمفارسي و متظاهر به عرفان‌هاي كاذب جذابيت ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سينماي فيلمفارسي و متظاهر به عرفان‌هاي كاذب جذابيت ندارد
سينماي داريوش مهرجويي و مسعود كيميايي مدت‌هاست كه مورد نقد و انتقاد بسياري از سينماروها و سينمافهم‌ها قرار گرفته است.
سينماي داريوش مهرجويي و مسعود كيميايي مدت‌هاست كه مورد نقد و انتقاد بسياري از سينماروها و سينمافهم‌ها قرار گرفته است. واقعيت اين است كه اين دو كارگردان به رغم داشتن كارنامه مطول و متنوع كه ملغمه‌اي از انواع ژانرهاي سينمايي را در خود دارد، امروزه ديگر حتي تماشاگران قديمي و حرفه‌اي سينما هم دل و دماغي براي ديدن آثار اين دو كارگردان ندارند. اين واگرايي از جانب تماشاچي نسبت به توليدات سينمايي مهرجويي و كيميايي به محتوا و قصه‌ها و نيز نوع پرداخت فيلم‌هايشان به موضوعات برمي‌گردد. 
به صورت واضح و مشخص در مورد مهرجويي بايد گفت موفقيت آثاري مثل «گاو» كه مورد تحسين بسياري از كارشناسان حوزه سينما و خارج از آن قرار گرفت، در سير و روند فيلمسازي مهرجويي به غير از چند جرقه كوچك، هرگز ديده نشد. شايد يكي از دلايل اصلي اين واپسگرايي و عقبگرد مهرجويي منبعث از نگاه فلسفي باشد كه سعي مي‌كند در برخي آثارش - به صورت مبرهن و شفاف و در برخي ديگر به شكل نشانه و كد- وجود داشته باشد. ممكن است اين غلط‌انگاري به دليل تحصيلات آكادميك او در ينگه دنيا باشد چه اينكه وي فلسفه‌اي را خوانده و ارائه مي‌كند كه كمترين نسبتي با انگاره‌هاي ديني، مذهبي و ملي ايرانيان ندارد. برهان و دليل اين مدعا را مي‌توان در نمايش عرفان مورد نظر مهرجويي در فيلمي مثل «هامون» مشاهده كرد؛ آنجايي كه نگاه سطحي و كم‌عمق مهرجويي به عرفان و سير و سلوك او را به اشتباه انداخته و موضوع ژرف و عميقي مثل عرفان و تهذيب نفس را در سطح ظواهر و يكسري نمادهاي متظاهرانه، سمبليك و دم‌دستي به تصوير كشيده است. چه اينكه عرفان و مشخصاً عرفان اسلامي سطح و عمقي فراتر از آموزه‌هاي متظاهرانه غربي و شرقي دارد. اين روند عرفان‌گرايي و فلسفه‌بافي در آثار مهرجويي با فيلم «نارنجي پوش» كه به غايت مروج عرفان كاذبي مثل «فنگ‌شويي» است، اوج گرفته است. 
تمسك و تمناي اين فيلمساز از عرفان‌هاي كاذب و دروغيني مثل فنگ‌شويي و يوگا كه جز رنج و حرمان فيزيكال پيامد و حاصلي براي مريدانش نداشته، قطعاً نمي‌تواند آتش جان تشنه و حقيقت‌جوي جوانان و مردم را اطفا كرده و آنها را به سرمنزل آرامش برساند. مطمئناً مهرجويي هيچ توقعي از سينماروها ندارد كه بروند و فيلمي را به نظاره بنشينند كه دغدغه شخصي يا شايد خصوصي فيلمسازش بوده است. از آن طرف نيز مسعود كيميايي كه خاطرات برخي آثارش در اذهان مردم(به جهت سليقه فيلمفارسي‌پسندانه تماشاگرانش) باقي مانده است، همواره در دنيايي خارج از زمان و مكان امروزي زندگي مي‌كند، چراكه كيميايي همچنان گمان مي‌كند كه تماشاگران و مخاطبان سينما همچنان به دنياي قديمي و غبارگرفته فيلمفارسي علاقه‌مند هستند. اما واقعيت اين است كه مخاطب امروزي به لطف پيشرفت تكنولوژي و ابزارهاي متعدد استفاده از آن، بهترين و تازه‌ترين آثار سينمايي جهان را در كمترين فاصله زماني مي‌بيند و نيز با توجه به بلوغ سليقه‌اي تماشاگران كه از جمله دلايلش هوشمندي و مطالعه نسل امروز و نيز تعامل رسانه‌اي و انتشار اطلاعاتي است، ديگر حاضر به هزينه كردن براي آثاري كه جذابيت و تحسين‌برانگيز بودنشان در متروك‌كده‌هاي تاريخي جا مانده‌اند، نيست. 
نكته آخر اينكه در اين ميان عده‌اي هنوز هم نمي‌خواهند كه حقيقت تمام شدن سينماي فيلمفارسي و متظاهر به عرفان و فلسفه‌هاي كاذب و بدلي را باور كنند و همچنان در رسانه‌ها و گعده‌‌هايشان با آب و تاب از چنين آثاري تعريف و تمجيد مي‌كنند، در حالي كه فروش گيشه و كم‌اقبالي مخاطب به اين آثار سينمايي چيزي نيست كه قابل كتمان يا انكار باشد.


نویسنده : مصطفي شاه‌كرمي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 04 خرداد 1393 - 21:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن