تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820002972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم استان کردستان در توسعه مناسبات ایران و عراق


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سهم استان کردستان در توسعه مناسبات ایران و عراق سنندج- ایرنا- استان کردستان با داشتن مرزهای تجاری و بازارچه های مشترک، از دیرباز نقش مهمی در توسعه مناسبات ایران و عراق داشته است، نقشی که اکنون با برنامه های دولت تدبیر و امید می تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات استان از جمله بیکاری باشد.


به گزارش ایرنا؛ استان کردستان با کشور عراق 230 کیلومتر مرز مشترک دارد، وجود مشابهت های فرهنگی میان شهروندان دو کشور و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی جنوب و شمال غرب کشور، ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه ای را برای استان کردستان فراهم کرده است.
وجود سه بازرچه فعال مرزی در شهرهای بانه، مریوان و سقز، وجود 13 تعاونی مرزنشین، وجود بانک های تجاری، موسسات بیمه ای و شبکه بازارهای محلی و فرا منطقه ای پتانسیل بالایی جهت صادرات و واردات کالا در استان کردستان است.
استان کردستان با این شرایط استثنایی مرزی، سهم درخورشانی در مناسبات در حال توسعه و روبه رشد ایران و عراق دارد.
مسوولان و نمایندگان استان درصدد توسعه منطقه آزاد تجاری در مناطق مرزی استان هستند و در این میان نیز با سیاست دولت تدبیر و امید در راستای افزایش مناطق آزاد تجاری، زمینه لازم برای تحقق این مهم مهیاست.
فعال کردن بازارچه مشترک مرزی، ایجاد نمایشگاه دایمی بازرگانی، تشکیل شرکت های اقتصادی مشترک، فعال کردن شرکت های تعاونی مرزنشینان، ارایه تسهیلات به بازرگانان محلی برای گسترش صادرات، تبادل فرهنگی و هنری میان استان کردستان با شمال عراق برای معرفی ادبیات و هنر اسلامی و ملی، از اقدام هایی است که مسوولان کشوری و استانی می توانند در جهت توسعه مناسبات استان مرزی کردستان انجام دهند.
استان کردستان دارای گمرک و بازارچه های رسمی باشماق مریوان، سیرانبند بانه، سیف سقز و گمرک سنندج است.
بازارچه مرزی باشماق مریوان در فاصله 15 کیلومتری مریوان قرار دارد که امور مبادلات رسمی کالا، تردد اتباع دو طرف مرز و ترانزیت کالا از مسیر این بازارچه و جاده منتهی به سلیمانیه انجام می پذیرد.
فزونی صادرات در هر دوره از فعالیت بر واردات آن از شاخصه های مهم بازارچه باشماق است.
بازارچه مرزی سیرانبند بانه یکی از بازارچه های مشترک مرزی استان است که از لحاظ میزان حجم معاملات و تعداد فعالان و شاغلین آن و زمان شروع فعالیت، رتبه دوم بازارچه های استان را دارد.
بازارچه مرزی سیف سقز سومین نقطه مبادلات مرزی در استان است، این مکان در نزدیکی روستای مرزی و تخلیه شده ˈسیفˈ در محور جاده سقز – مریوان قرار دارد.
علیرغم نامساعد بودن مسیر ارتباطی مذکور، فعالیت این بازارچه سبب ایجاد ارتباط بین روستاهای دور افتاده منطقه و همچنین شمال عراق شده است.
فعالیت بازارچه های مرزی استان غیر از نقش بازرگانی خارجی به شمال عراق، در زمینه ایجاد درآمد و اشتغال منطقه در بخش های مختلف مانند حمل و نقل، خدمات خصوصی و دولتی موثر بوده به نحوی که نه تنها در سطوح داخلی بلکه برای کشور نقش مثبت داشته است.
اثر مالی این بازارچه ها در حدی بوده که هر ساله درآمدهای قابل توجهی از طریق گمرکات و فرمانداری های مرزی به خزانه دولت واریز شده است.
تجارت خارجی و صادرات نشان دهنده صنعت و پویایی تولید هر منطقه است، هر کشوری هر اندازه در این زمینه فعال تر باشد توسعه پایدار بیشتری حاصل می شود، در همین راستا برای صیانت از تولید ملی و اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری، باید با ساماندهی مبادی ورود کالا به کشور از ورود قاچاق کالا به داخل کشور جلوگیری کرد.
سال گذشته بیش از یک میلیون و 800 هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد دلار از مرزهای استان کردستان به خارج از کشور ترانزیت شد.
این میزان ترانزیت کالا از مرزهای استان کردستان نسبت به سال 91 از لحاظ ارزشی 20 درصد کاهش داشته اما از نظر وزنی پنج درصد افزایش نشان می دهد.
کالاهای ترانزیتی استان کردستان شامل محصولات کشاورزی، لوازم خانگی، محصولات غذایی، مصالح ساختمانی، لوازم صنعتی، پوشاک و منسوجات است.
بانه، بیجار، سقز، سنندج، دیواندره، کامیاران، قروه، مریوان، سروآباد و دهگلان از مهمترین شهرهای استان است.
استان کردستان 28 هزار و 195 کیلومتر مربع مساحت دارد و در قسمت غربی آن، با کشور عراق 180 کیلومتر مرز مشترک دارد.ک/4
7352/533
شیوا اردلان منش
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن