تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820991643




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوم خرداد فرصتی برای بازنگری حماسه‌هایی که در تاریخ ماندگار شد/ فتح خرمشهر دنیا را مبهوت کرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین در گفتگو با مهر مطرح شد:
سوم خرداد فرصتی برای بازنگری حماسه‌هایی که در تاریخ ماندگار شد/ فتح خرمشهر دنیا را مبهوت کرد
قزوین- خبرگزاری مهر: آزاد سازی خرمشهر روز مقاومت، پیروزی، تجلی فرهنگ ایثار، شهادت و از خودگذشتگی ملتی است که با اتکاء به قدرت لایزال الهی، حماسه ای جاوید آفریدند و الگویی ماندگار از فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس، برای نسل های بعدی ایران همیشه سرافراز برجای گذاشتند.



به گزارش خبرنگار مهر، عملیات بیت‌المقدس به عنوان برجسته ‌ترین عملیات پدآفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نظامی ۸ سال دفاع مقدس ثبت شده است. در خیال خرمشهر که کنار کارون آرام نشسته بود، هیچ صدای خمپاره ای نبود. نخلستان هایش صدای چرخ های تانک را تا آن روز نشنیده بود، تا شهریور ماه ۵۹ که خرمشهر، خونین شهر شد، پس از گذشت روزهای تاریک و پر دود اسارت، در سوم خرداد ۱۳۶۱ شهر از اشغال درآمد. فتح خرمشهر در تاریخ جنگ ایران و عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خبر آزادی خرمشهر آن چنان شگفت ‌آور بود که در سراسر میهن اسلامی ما مردم را به وجد آورد.

حماسه سوم خرداد، مهم‌ترین نتیجه عملیات بیت‌المقدس بود، در این نبرد که یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین عملیات‌ها در دوران جنگ تحمیلی حزب بعث عراق علیه ایران بود، فداکاری‌ها و ایثار فرزندان ایران زمین حماسه‌ای بزرگ را برای تاریخ این مرز و بوم را رقم زد. مقاومت مردم خرمشهر، فصل مهمی در هشت سال دفاع مقدس است، حماسه‌ای از یاد نرفتنی که مردم این شهر با سلاح عزم و ایمان در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند، سوم خرداد و فتح این شهر، نمونه بارزی از جهادی آگاهانه و شجاعت تمام عیار این امت است. حجت‌الاسلام علی نعمت الهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: سوم خرداد به‌عنوان برگ زرینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است که می توان از آن به‌عنوان یک حماسه بزرگی ملی یاد کرد. وی گفت: سوم خرداد سمبل مقاومت، رشادت، فداکاری، از خودگذشتگی و شهادت طلبی مردانی است که به شیران روز و زاهدان شب مشهور هستند. حجت‌الاسلام نعمت الهی افزود: سالروز آزادسازی خرمشهر به‌ عنوان روز ملی در کشور شناخته شده زیرا از این مقطع به بعد جنگ در جبهه نیروهای نظامی ایران
از حالت دفاعی خارج و به صورت تهاجمی درآمد و آغازی بر پیروزی های پیاپی بعدی رزمندگان اسلام شد. حجت‌الاسلام نعمت الهی یادآورشد: امروز نیز همان حماسه سازان و پیروان ولایت در کنار ملت و فرزندان این مرز و بوم با هوشیاری تمام توطئه های دشمنان نظام و انقلاب را رصد کرده و در سایه وحدت و یکدلی د‍‍‍‍‍‍‍‍ژی استوار در برابر زورگویان بنا کرده اند تا همچون گذشته حریم مقدس جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای گرانبهای آن از چشمان ناپاک نامحرمان مصون بماند. این مسئول انتقال خاطرات، وقایع و حماسه دفاع مقدس به نسل کنونی و آینده را ضروری دانست و تصریح کرد: همه باید در انتقال ارزش های انقلاب از جمله سوم خرداد به نسل جدید تلاش و دقت کنیم. به گفته وی گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر نباید فقط به برگزاری مراسم خلاصه شود، بلکه باید با درس گرفتن از این حماسه عظیم امروز نیز در مسیر پیروزی در زمینه های مختلف تلاش کنیم.

نادر نصیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گرامیداشت این روز اظهارداشت: سوم خرداد فرصت مناسبی برای بازنگری در حماسه های متعدی است که فرزندان این سرزمین با ایمان به خدا و دست خالی آفریدند و در تاریخ ماندگار شدند. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین بیان کرد: آزادی خرمشهر از مسائلی است که باید مورد تامل قرار گیرد و نسل امروز با مطالعه عملیات بزرگ بیت المقدس با رزمندگانی آشنا شود که در برابر دشمنی که از سوی کشورهای بیگانه حمایت همه جانبه می شد با اتکاء به خدواند پیروز شدند. نصیری بیان کرد: باید از همه شهدا که خالصانه جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و برای صیانت از ارزشها و آرمانهای انقلاب جانفشانی کردند به نیکی یاد کنیم و تلاش کنیم راه آنها با صلابت ادامه یابد. این مسئول گفت: هر چقدر در زمینه عملیات گوناگون رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس صحبت کنیم نمی توانیم حق مطلب را ادا کنیم و ناگفته های جنگ که در دل رزمندگان و ایثارگرانی که در میان ما هستند آنقدر زیاد است که هر رزمنده می تواند کتابی نگارش کند. وی اضافه کرد: اگر جوانان تاریخ گذشته این سرزمین را مطالعه کنند و قراردادهای ننگینی که براحتی خاک کشور را به دیگران دادند بررسی کنند به عظمت رزمندگانی که با دست خالی در برابر دشمنی که از سوی 35 کشور خارجی حمایت و تجهیز نظامی می شد ایستادند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشور بدست بیگانگان بیفتد را می دانستند و در برابر این عظمت سر تعظیم فرود می آوردند. نصیری اظهارداشت: جنگ ما با استکبار در محاسبات نظامی نمی گنجید زیرا ملتی با اداره و ایمان و اتکاء به خدواند در برابر دشمنانی ایستاد که بدنبال ترویج خوی تجاوزگری بودند و هرگز تصور نمی کردند در مقابل عظمت ایران سالامی مجبور به شکست شوند. نصیری یادآورشد:  در آزاد سازی خرمشهر قزوین 250 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد که یادهمه این شهدا وسه هزارشهید بزرگوار و والامقام را گرامی می داریم. در ادامه امیر محمود فردوسی از فرماندهان لشگر 16 زرهی قزوین در خصوص اهمیت آزادی خرمشهر گفت: رزمندگان با هدف صیانت از ارزش‌های اسلامی و دفاع از میهن در جبهه های نبرد حضور یافتند و نسل امروز ضروری است ضمن آشنایی با خاطرات دوران دفاع مقدس با آرمانهای انقلاب بخوبی آشنا شوند. وی افزود: جنگ متعلق به مردم و بسیج و ارتش و سپاه و نیروهای مردمی است و هیچکس نمی تواند آن را مختص خود کند و نقش خود را پررنگ جلوه دهد.

امیر فردوسی بیان کرد: امروز باید بپذیریم اگر حضور همه جانبه مردم و هدایت امام راحل و رهبری نبود و خداوند لطف نمی کرد قادر نبودیم در برابر بسیج همه کشورها که نابودی نظام اسلامی را در سر داشتند مقاومت کرده و پیروز شویم. این رزمنده ارتشی یادآورشد: در آن دوران مسئولیت سنگینی بر دوش فرماندهان ارتش بود و ما عاشقانه برای دفاع از میهن با ترک خانواده عازم نبرد شدیم و یکایک رزمندگان خدا دیدند و باور کردند که در برابر تجهیزات نظامی فراوان صدام هیچ نیرویی جز حضرت حق قادر به شکست دشمن نیست و در یک جمله عملیات رزمندگان توسط خدا هدایت می‌شد. سرتیپ فردوسی اظهارداشت: عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادی خرمشهر شد بزرگترین افتخار کشور در دوران دفاع مقدس است و سالروز این روز باید فرصتی برای بیان دستاوردهای این عملیات به نسل جوان برای پند از گذشته باشد. وی بیان کرد: فتح خرمشهر دنیا را مبهوت کرد و تا مدت‌ها هرگز باور نمی‌کردند ایران بتواند در برابر این همه تجهیزاتی که با کمک 35 کشور به صدام شده بود ایستادگی کرده و پیروز شود. امیر فردوسی در پایان خطاب به آقای ظریف وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف در مذاکرات محکم باشید و بدانید افراد زیادی مانند من هستند که حتی با سن 68 سالگی با شجاعت و جسارت حاضرند مانند جوان 22 ساله زمان جنگ در مقابل زیاده خواهی آمریکا بایستند و از عزت کشور دفاع کنند.   در ادامه رضا تندکی‌ها رزمنده بسیجی اظهارداشت: آزادی خرمشهر حماسه بزرگی بود که باید کتابهای متعددی از خاطرات رزمندگان و نحوه عملیات و امدادهای غیبی و لطف خداوند نوشته شود تا همه بدانند چه کار بزرگ و افتخارآمیزی در کشور توسط عده ای جوان پاک باخته خلق شد. تندکی‌ها افزود: در شرایطی که نیروی انسانی ما اندک و همه تجهیزات نظامی کشور تحلیل رفته بود خرمشهر به تصرف دشمن بعثی درآمد و تنها در آن سرزمین خدا ناظر جوانانی بود که با نیتی خالصانه به صحنه نبردی جهانی آمده بودند و هرگز فکر نمی‌کردند که زنده بمانند و همه آگاهانه به استقبال شهادت آمدند و خدا نیز به یاری آمد و کاری نشدنی محقق شد.

وی بیان کرد: جنگ ما با دشمن عاشورایی بود لذا پیروزی در آن محقق شد و همه کشورهایی که با قدرت و حمایت نظامی برای از بین بردن نظام نوپای ما به صحنه آمدند و خرمشهر را به دژی نفوذ ناپذیر تبدیل کرده بودند پس از آزادی شرمنده و متحیر شدند. تندکی ها گفت: گرفتن 20 هزار اسیر بیانگر عظمت این عملیات نظامی است و امروز همه این مجاهدت و رشادتها باید بخوبی به نسل جوان گفته شود تا آیندگان بدانند عزت و افتخار میهن اسلامی مرهون چه انسانهای بزرگی است. این رزمنده بسیجی گفت: بدون شک اگر تعداد نیرو و تجهیزات دشمن بعثی را مرورکنیم درخواهیم یافت که آزادی خرمشهر پیروزی خون بر شمشیر بود و گفته امام حق مطلب را ادا کرد که خرمشهر را خدا آزاد کرد. وی بیان کرد: ایمان قلبی، عشق جوانان به خدا و امام راحل موجب پیروزی در عملیات بیت المقدس شد و گرامیداشت یادشهدای این حماسه وظیفه یکایک مردم و مسئولان در شرایط کنونی است. تندکی ها با انتقاد از بی توجهی برخی به رزمندگان دوران دفاع مقدس تصریح کرد: تمام رزمندگانی که به افتخار شهادت نائل نشده اند با کوله باری از ناگفته های جنگ امروز در خدمت نسل جوان هستند اما در انزوا بسر می برند و گاهی برای بیان خاطرات خود فقط با کاروان راهیان نور عزیمت می کنند اما این نوع نگاه پسندیده نیست که سالی یکبار یادمان کنند بلکه باید این تجارب ارزشمند در جامعه زنده نگهداشته شود و با بازگویی آن ترویج فرهنگ شهادت نهادینه شود. وی گفت: لازم است حس فداکاری رزمندگان به نسل جوان و آیندگان منتقل شود و رسانه ها در این کار نقش تعیین کننده دارند لذا انتظار داریم کوتاهی نکنید و نگذارید رزمندگان فراموش شوند و به انزوا بروند. این رزمنده بیان کرد: اگر آیندگان بخواهند پاک بمانند باید گذشتگان را بشناسند و با مطالعه وصیت نامه شهدا در مسیر ارزشها و شهدا گام بردارند. سردار علی قلی‌پور سرهنگ سپاه پاسداران هم یکی دیگر از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس بود که ضمن بازگویی نقش مردم استان قزوین درآزاد سازی خرمشهر گفت: انقلاب اسلامی روح جدیدی در کالبد جوانان انقلابی دمید و شناخت آنها را بیشتر کرد و جنگ تحمیلی مانند دانشگاهی توانست تجربه ارزشمندی را به جوانان مخلص ما منتقل کند که امروز باید ثبت و ضبط شود. قلی‌پور افزود: در عملیات بیت المقدس بیش از 200 شهید و ده‌ها جانباز تقدیم نظام شد و در سالروز این عملیات باید یاد همه آنها گرامیداشته شود. وی بیان کرد: انگیزه رزمندگان اسلام در این عملیات بسیار بالا بود و با سازماندهی که انجام شد نیروهای قزوین در قالب چند تیپ وارد عرصه نبرد شدند و نقش مهمی در این نبرد داشتند. وی افزود: 350 نفر در تیپ 22 بدر، 350 نفر در گردان عمار، 350 نفر در گردان حضرت رسول، 350 نفر در گردان مقداد در تیپ 46 فجر  و یک گردان سپاه در عملیات شرکت کردیم و تجهیزات ما با دشمن اصلا قابل مقایسه نبود به طوری که بسیاری از سربازان ما حتی لباس و تجهیزات نظامی و سلاح نیز نداشتند و نوبتی به منطقه اعزام می شدند.

وی افزود: صیانت از ارزشهای وفاع مقدس و ایثار رزمندگان و انتقال دستاوردهای آن حماسه های بزرگ وظیفه همگانی است سالروز آزادسازی خرمشهر بهانه ای است تا به یاد بیاوریم عزت، شرف و امنیت امروز میهن اسلامی و صیانت از آب وخاک این کشور مرهون شهدا و رزمندگانی است که از جان خود گذشتن تا از میهن اسلامی دفاع کنند. اگر امروز در هر شهر و روستا به گلزار شهیدان گذر کنیم و تاریخ نقش بسته بر سنگرها را مرور کنیم، خواهیم دید که مجموعه شهیدان سوم خرداد ۱۳۶۰ الگویی کوچک از ملت مقاوم ایران است که چونان سپهری پر ستاره می درخشد. شادیهای به یاد ماندنی خودجوش و سراسری پس از آزادسازی خرمشهر نیز برگ دیگری از این حماسه ملی بود و نشان داد که مردم سراسر اقطار و بلاد ایران اعم از آن که هرگز خرمشهر را به چشم دیده باشند یا نه چگونه از شنیدن خبر این پیروزی ساعتها به دست افشانی و پایکوبی پرداختند وعزیمت دشمن اشغالگر را از خاک میهن جشن گرفتند. سوم خرداد یک حماسه ملی است؛ اگر حضور ملت در صحنه جبهه های دفاع نبود، نه حماسه آن پیروزی تحقق می یافت و نه حماسه حضور مردم در جشن پس از پیروزی. لذا به حق می توان گفت پاسداشت فتح خرمشهر در گرو پاسداشت حضور مردمی در همه صحنه هاست. سالروز آزادسازی خرمشهر گرامی باد.


۱۳۹۳/۳/۳ - ۱۰:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن