تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805525962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به مناسبت سوم خرداد/ ای شهیدانی که خرمشهر، خرم از شماست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

به مناسبت سوم خرداد/ ای شهیدانی که خرمشهر، خرم از شماست رشت - ایرنا - وقتی یاد و نام شهدای بیت المقدس و عملیات آزادسازی خرمشهر قهرمان به میان می آید؛ نه من، بلکه همه ملت ایران متواضعانه و با وضو پای در مزار این شهیدان می گذارند همچنان که هنوز هم هرکه به خرمشهر و یا بر مزار این شهیدان پای می گذارد با وضو وارد این شهر خرم می شود.


حالا در آستانه سالروز سوم خرداد با وضو بر مزارشان وارد می شوم... مزار شهدای مردان بی ادعای عملیات بیت المقدس در ˈگیلان زمینˈ، استانی در فاصله یک هزار و 300 کیلومتری از منطقه جنگی جنوب کشور.
لحظه ای در کنارشان گلزار شهدای رشت می نشینم، پس از ذکر فاتحه مکث می کنم و نمی دانم باید به آنها از چه بگویم. چقدر می توانم وضعیت کنونی را برایشان شرح دهم، از خاطراتم که ماه ها با بسیاری از آنها در صحنه های نبرد بودم یا اینکه از رسالت و مسوولیتی که در نبودشان می بایست انجام می دادم و یا می دادیم ، بگویم.
باز هم مکث و بغض. حرفهایم را و حرف آخرم را بازهم به احترامشان با بغض فرو می خورم . نکند دلگیر شوند.
سوکت می کنم و فقط نگاهم را به قبور مطهرشان می دوزم ... لحظه ای بعد تک برگی بر مزاری نظرم را جلب می کند. خواندنش آشوب در دلم بپا کرد؛ ˈای شهیدانی که خرمشهر، خرم از شماستˈ.
به یاد کلام گوهربار شهیدان می افتم که خاطره صدها نفر از آنها را قبل از شهادت در چفیه خاطراتم دارم ... یکی از آن خاطرات و جمله های ناب که همیشه دستمایه کاری ام تا کنون بوده را به یاد می آورم . از دوست چندین ساله ام سردار شهید علیرضا طغرایی یکی از سرداران شهید گرگانی عملیات بیت المقدس که به هنگام ورود به خونین شهر به شهادت رسید ....
این شهید بزرگوار همیشه می گفت... برادران ˈ ولایت، شهیدان ˈ عیار سنجش همه ما برای خدمتگزاری باشد و تاکید می کرد گام به گام و ایثارگرانه با ولایت باشید و برای حفظ و بقای نظام اسلامی همیشه آماده شهادت باشید .... آنان و صدها شهید عملیات بیت المقدس نیز با همین اعتقاد در راه قرآن و اسلام به شهادت رسیدند و امروز ما میراث دار همه ارزشهایی هستیم که این دلاور مردان بزرگ سرزمین ایران اسلامی با پیروی از ولایت و خط شهادت نصیبمان کرده اند.
اما وقتی بیشتر تاریخ دوران دفاع مقدس را مرور می کنم، نگین سبزفام آن ˈفتح خرمشهرˈ را به یاد می آورم که آن بعد از ظهر سوم خرداد 61 خبر آزادی خرمشهر عزیز چقدر شگفت آور بود و ملت قهرمان و شهیدپرور ایران اسلامی چگونه از این آزادی به وجد آمده بودند.
شهری که در آغاز شروع جنگ تحمیلی چهارم آبان1359پس از 35 روز پایداری و مقاومت به اشغال دشمن درآمده بود، ساعت 2بعداز ظهر سوم خرداد 61با جانفشانی دلاور مردان بی ادعا پس از 578 روز اسارت، به طور کامل آزاد شد و به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز ˈمسجد جامعˈ تنها پایگاه مقاومت و کانون هدایت رزمندگان و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.
آنروز شادی آفرین رزمندگان اسلام در خط مقدم جبهه پس از آزاد سازی خونین شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر این نماد مقاومت اقامه کردند و ملت ایران اسلامی نیز در پشت جبهه به خیابان ها ریختند و با پخش شیرینی به جشن و شادی پرداختند و در ادامه آن با حضور در مساجد، نماز شکر به جای آورده و شبانگاه نیز برای این پیروزی ماندگار بر پشت بام ها ندای الله اکبر سردادند.
به خوبی به یاد دارم که مردم شهید پرور ایران اسلامی از فردای آنروز پیکر مطهر شهیدانشان را که خونین شهر از جانفشانی آنها ˈخرم شهرˈ شده بود در جای جای این کشور پهناور چون نگینی سرخ فام به خاک سپردند.
استان گیلان هم در روزهای پس از پیروزی فتح خرمشهر به مانند دیگر شهرهای ایران اسلامی پیکر پاک حدود 260شهیدانشان را که در عملیات بیت المقدس به فیض عظیم شهادت نائل شده بودند ؛ در جای جای این سرزمین تشییع و به خاک سپردند.
بر اساس داده های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس؛ طی عملیات بیت المقدس پنج هزار و 38کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز - خرمشهر آزاد شدند. علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس دشمنان خارج شد.
موفقیت این عملیات بزرگ حاصل فداکاری همه نیروهای رزمنده بود و از جان گذشتگی حدود شش هزار شهید ( 4460شهید سپاه و 1086شهید ارتش) و 24 هزار مجروح است.
نتیجه این عملیات پاداشی بود که خدای تبارک و تعالی به پاس چندین سال مقاومت و تلاش دلاورمردان ایران اسلامی به آنها داد و قلب امام خمینی (ره) را شاد کرد.

* بخش هایی از پیام حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر(سوم خرداد 61)

- با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به این جانب رسیده است، سپاس بی حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود؛ و این جانب با یقین به آن که «مَا النصرُ اِلاّ مِن عندِ الله» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیة الله الاعظم ارواحنا لمقدمه الفدا را از چنگ گرگان آدمخوار که آلت هایی در دست ابرقدرتان خصوصاً امریکای جهانخوارند، بیرون آورد و ندای «الله اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم پرافتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهر خرم که با دست پلید جنایتکاران غرب به خون کشیده شده و خونین شهر نام گرفت، - به اهتزاز در آورد – تشکر می کنم و آنان فوق تشکر امثال من هستند.
- آنان به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپا کننده ی عدل الهی در سراسر گیتی روحی لتراب مقدمه الفدا می باشند. آنان به آرم «ما رمیتَ اِذ رمیتَ و لکنَّ الله رَمی» مفتخرند. مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نورچشمان اسلام این فتح و نصر عظیم که با توفیق الهی و ضایعات کم و غنایم بی پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و آسیب دیدگان بدبخت که با فریب و فشار صدام تکریتی این ابرجنایتکار دهر به تباهی کشیده شدند، سرافرازانه برای اسلام و میهن عزیز افتخار ابدی هدیه آوردید و مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که فرماندهان چنین فداکارانی هستند که ستاره درخشنده ی پیروزی های آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نورافشانی خواهد کرد و مبارک باد بر ملت عظیم الشأن ایران، این چنین فرزندان سلحشور جان بر کفی که نام آنان و کشورشان را جاویدان کردند.
- هان ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتشی، سپاهی، بسیجی، ژاندارمری، شهربانی و کمیته ها و عشایر و نیروهای مردمی داوطلب و ملت عزیز، هشیار باشید که پیروزی هر چند عظیم و حیرت انگیز است، شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور فتح، شما را به خود جلب نکند که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسه ی شیطان به سراغ آدم می آید و برای اولاد آدم تباهی می آورد و من با آن که به همه ی شما اطمینان تعهد به اسلام دارم، از تذکری که برای مؤمنان نفع دارد باید غفلت نکنم، چنانچه از نصیحت به حکومت های همجوار و منطقه دریغ ندارم.
والسلام علی عباد الله الصالحین
روح الله الموسوی الخمینی
سوم خرداد ماه 1361

گفتنی است؛ در تمامی سال های پس از فتح خرمشهر و نیز پایان یافتن هشت سال دفاع مقدس در مناسبت های مختلف و سالروز تمامی عملیات ها و برگزاری یادواره های شهیدان و برپایی شب های شعر، پیام ها و سخنرانی ها و هزاران سطر تحلیل و دست نوشته همه و همه بر یک نکته طلایی تاکید داشتند ˈ مقاومتˈ رمز استقلال و پیروزی چرا که گذشته نشان داده هر جا اطاعت ، صبوری و مقاومت کردیم، پیروز شدیم.

* راهبرد ولایت برای ایستادگی و مقاومت
بخش هایی از فرمایشات فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) به مناسبت سوم خرداد سالروز عملیات غرورآفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر/به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری (چهارشنبه31اردیبهشت93)
- معظم له فرمودند: امروز جبهه استکبار از پیشرفت های ملت ایران و نظام اسلامی که بدون اتکاء به آمریکا و قدرت های غربی و با تکیه بر ظرفیت ها و توانایی های داخلی بدست آمده، به شدت عصبانی است و ما در پاسخ به آن ها همان جمله معروف شهید بهشتی را تکرار می کنیم که از عصبانیت بمیرید.
- رهبر معظم انقلاب اسلامی ˈرویش های نو به نوˈ در جمهوری اسلامی را یکی از مسایل مهم و اساسی برشمردند و با اشاره به نگرانی برخی در سال های قبل، درخصوص ریزش ها افزودند: همانگونه که آن زمان گفته شد، اکنون رویش های انقلاب اسلامی بر ریزش ها غلبه کرده و نسل جوان و انقلابی در سراسر کشور، نوید بخش آینده ای روشن و همراه با پیشرفت هستند.
- حضرت آیت الله خامنه ای یک نکته را به نسلِ جوانِ متعهد به آرمان های انقلاب اسلامی متذکر شدند و گفتند: این نسل نو باید بر افق های دور و آینده، که همان تشکیل ˈتمدن نوین اسلامیˈ است، متمرکز شود و فقط آینده نزدیک و جلوی پای خود را نبیند.
- ایشان با تاکید براینکه، اسلام تنها راه نجات بشریتِ مجروح و زخم خورده از حوادث گوناگون قرن های متمادی، و تنها مسیر تحقق کرامت واقعی انسان ها است، خاطرنشان کردند: جوانان مؤمن و متعهد، سازندگان آینده این کشور و هسته های اصلی برای ایجاد ˈتمدن نوین اسلامیˈ هستند.
- حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ملت ایران توانایی های خود را در میدان های مختلف اثبات کرده و نشان داده است که بدون تکیه بر امریکا هم می توان به پیشرفت های علمی و اجتماعی و نفوذ بین المللی و عزت سیاسی دست پیدا کرد.
- ایشان تاکید کردند: ملت ایران راه درست را انتخاب کرده است و به مسیر خود ادامه خواهد داد و اکثریت دنیا نیز با این ملت است.
- رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش همیشگی امپراطوری خبری استکبار برای جلوگیری از رسیدن آوازه پیشرفت ها و موفقیت های ملت ایران به گوش جهانیان، گفتند: با وجود همه این تلاش ها، امروز جمع کثیری از مردم دنیا به ملت ایران اعتماد دارند و این ملت را ستایش می کنند.
- حضرت آیت الله خامنه ای در پایان خطاب به جوانان گفتند: کشور و آینده آن، متعلق به شما است، خود را برای فتح افق های دوردست و انجام کارهای بزرگ آماده کنید.

* کلام آخر؛
- فتح خرمشهر و به تبع آن پیروزی ایران در جنگ تحمیلی غرور ملت ایران اسلامی را که طی سالیان دراز به یغما رفته بود به آنها بازگرداند، چراکه طی سالیان پیش در هر جنگی تکه ای از خاک ایران جدا شده و تقدیم دشمن شده بود ، اما این بار رزمندگان اسلام با پیروی از امام راحل اجازه نداند حتی یک وجب از خاک ایران اسلامی به دست دشمنان بیفتد و درس بزرگی به استکبار جهانی و تمامی بدخواهان دادند.
- عملیات پیروزمندانه بیت المقدس و آزادی خرمشهر در سوم خرداد ماه سال 1361 موجب پیدایش وضعیت نوینی در صحنه سیاسی و نظامی جنگ تحمیلی هشت ساله و تحولات آینده خاورمیانه شد و جغرافیای سیاسی منطقه را بر هم زد.
- حماسه بزرگ آزادی خرمشهر به ملت و مسوولان آموخت می توان در تمامی عرصه ها با تدبیر، سازماندهی و برنامه ریزی و اطاعت از ولایت و همبستگی ملی باز هم بر عزت، استقلال و آزادی کشور و نظام افزود.
به گزارش ایرنا، استان گیلان با رتبه ششم ایثارگری کشور قریب هشت هزار شهید در دوران پرافتخار دفاع مقدس و 260شهید در عملیات بیت المقدس تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.ک/4
گزارش از: مجید گالشی
603
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




02/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن