تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814787753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارزش ناخالص تولیدات کشاورزی خراسان رضوی بالغ بر 54 هزار میلیارد ریال است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ارزش ناخالص تولیدات کشاورزی خراسان رضوی بالغ بر 54 هزار میلیارد ریال است مشهد - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ارزش ناخالص تولیدات کشاورزی استان سالانه به رقمی بیش از 54 هزار میلیارد ریال می رسد.


غلامحسین ساربان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : 61 درصد ارزش ناخالص تولیدات کشاورزی استان مربوط به هفت محصول پسته ، زعفران ، انگور ، سیب ، گندم، خربزه و جو می باشد.
وی گفت : این استان هم اینک در تولید محصولات زراعی با وسعت 935 هکتار اراضی که حدود هفت درصد اراضی زراعی کشور است ،رتبه سوم کشور را دارا می باشد.
وی افزود : 309 هزار هکتار از وسعت استان را نیز باغات تشکیل می دهد که 7،5 درصد وسعت باغات کشور می باشد.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی به شدت دچار بحران کمبود آب و منابع آبی می باشد ، گفت: با این حال سالانه پنج میلیون و 800 هزار تن محصول زراعی و یک میلیون تن باغی در استان تولید می شود.
معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهارکرد : در سال های اخیر به دلیل همین محدودیت منابع آبی الگوی کشت استان به شدت به سمت محصولات باغی رفت که امری ناخواسته است.
وی گفت : هم اینک 32 هزار میلیارد ریال از درآمد کشاورزی استان مربوط به محصولات باغی است که امروز محصول پسته سرآمد تولیدات ما در این بخش می باشد.
ساربان با بیان اینکه ایجاد و توسعه باغات پسته در استان به شدت در حال گسترش است ، گفت : این توسعه غیر قابل کنترل است به گونه ای که هم اینک سطح زیر کشت این محصول به 67 هزار هکتار رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه امروز بهترین باغات پسته کشور در خراسان رضوی است ،ادامه داد : درآمد استان از این محصول در سال 9 هزار و 670 میلیارد ریال است.
این مسوول در ادامه از دیگر محصولات شاخص باغی را زعفران با سطح زیرکشت 65 هزار هکتار عنوان کرد و افزود : این محصول با پنج هزار و 330 میلیارد ریال ارزش بر اساس برآورد سال 88 که هم اینک به بیش از 10 هزار میلیارد ریال رسیده ، نقش تاثیر گذاری در اقتصاد استان دارد.
وی ادامه داد : قیمت کنونی این محصول علیرغم مباحثی که برخی در زمینه بالا بودن نرخ آن عنوان می کنند ، معقول و منطقی است .
وی در ادامه با اشاره به اینکه 400 هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص دارد ،افزود : در حوزه زراعی گندم رتبه نخست تولیدات استان و بعد از آن جو جایگاه دوم را دارد.
وی گفت : هم اینک برخی از محصولات ما به لحاظ تولید نیز رتبه نخست را دارد که در حوزه زراعی پنبه و خربزه رتبه اول و چغندر قند و جو رتبه دوم و گوجه فرنگی رتبه سوم تولید کشور را دارا هستند.
وی بیان کرد : در حوزه دامی نیز استان جایگاه خوبی در کشور دارد که به عنوان نمونه در تولید شیر کشور با 135 هزار تن دارای رتبه دوم ، گوشت قرمز رتبه اول و تخم مرغ جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است .
به گفته وی ، طی پارسال در مجموع 567 هزار تن محصولات کشاورزی استان به ارزش 10 میلیارد دلار صادر شده است که در صورت تلاش بیشتر در جهت ارتقا بهره وری ، فرآوری و کاهش ضایعات این ارزش رشد قابل توجهی می یابد.
استان شش میلیون نفری خراسان رضوی که به عنوان قطب تولید محصولات زراعی، باغی و دامی کشور محسوب می شود دارای 118هزار و 854 کیلومتر مربع گستره است.
این استان که به عنوان چهارمین استان بزرگ کشور محسوب می شود دارای25 شهرستان و ۶۵ بخش است.
2713/659/330
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن