تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818875714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کنگره بزرگداشت شیخ فاضل گروسی در بیجار برگزار می شود+ زندگی نامه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کنگره بزرگداشت شیخ فاضل گروسی در بیجار برگزار می شود+ زندگی نامه بیجار- ایرنا - امام جمعه بیجار گفت: به منظور تکریم و تجلیل از مفاخر و ذخائر علمی و تاریخی دیار گروس، بزودی کنگره ملی نکوداشت مقام علمی و عرفانی آیت الله عالیقدر ˈشیخ فاضل گروسیˈ برگزار خواهد شد.


به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شخصیت چند بعدی، عالمانه، عارفانه و شاعران، عالم دین و شرع مقدس، آیت الله شیخ عبدالحسین فاضل گروسی گفت: جوانان و نوجوانان دیار گروس باید با ابعاد مختلف روحانی، معنوی و علمی وی آشنا شوند تا در سبک زندگی خود، ایشان را الگوی قرار دهند.
وی از معرفی کارهای مفاخر و بزرگان منطقه که ذخائر گرانقدری برای جامعه هستند به عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: دیار گروس از شخصیت های مهمی برخوردار است که باید برای نسل جوان معرفی شوند.
وی گفت: الگو در جامعه بویژه در میان قشر نوجوان و جوان که در حال تکمیل مراحل شخصیتی هستند مهم و حیاتی است.
امام جمعه بیجار به تشکیل کمیته های سه گانه در شورای فرهنگ عمومی نیز اشاره کرد و گفت: کارها بطور تخصصی تر در دستور شورا قرار خواهد گرفت و کمیته ها نیز بر حسب وظیفه محوله از سوی شورا، برنامه ریزی، پیگیری و نتایج کارها را برای تصمیم نهایی به شورا ارائه می دهند.
حجت الاسلام مرادی گفت: شورای فرهنگ عمومی در سال جاری بتواند به فعالیت های خود عینیت بیشتری ببخشد و حداقل در سطح شهرستان برای مردم ملموس باشد.
شیخ فاضل گروسی در سال 1259 شمسی در شهرستان بیجار گروس دیده به جهان گشود، در کودکی پدرش مرحوم آیت الله شیخ علی صابونی کرمانشاهی الاصل را که از فقهای عادل بود از دست داد، مادرش که از خانواده های سرشناس بیجار بود او را به تحصیل علوم دینی تشویق نمود.
او تحصیلات مقدماتی را به مدت هفت سال در بیجار گذراند، آنگاه برای تکمیل تحصیلات راهی حوزه علمیه قزوین شد و بعد از 12 سال ادامه تحصیل در آنجا برای طی تحصیلات عالیه رهسپار عراق و حوزه علمیه نجف اشرف شد و 32 سال تمام در آن مهد دانش و تقوا سرگرم تحصیل بود.
وی در این مدت توانست در رشته های فقه و اصول، کلام و فلسفه، هیات و نجوم، طب سنتی و ریاضیات قدیم، مجتهد و صاحب نظر شود و در تفسیر، تجوید، تاریخ و علم الرجال و ادبیات عرب، گوی سبقت را از همگنان خود برباید.
فاضل گروسی علاوه بر علوم متداول آن زمان، در علوم غریبه از قبیل جفر، رمل، قرطاس، تسخیرات و علم اعداد کم نظیر بود، او علاوه بر زبان کردی و فارسی به زبان های عربی، عبری، سریانی، فرانسه و انگلیسی مسلط بوده و خط میخی و پهلوی و اوستایی را به دقت می خوانده و ترجمه می کرده است. وی همچنین احاطه فراوانی به مطالب و محتوای تورات و انجیل داشته با علمای یهودی و مسیحی به مباحثه می پرداخته است.
مرحوم فاضل با خرافات مذهبی در ستیز بوده و نسبت به مسلک استعماری بابیه و بهائیه سخت حساسیت و عکس العمل نشان می داده است.
او توجه اش را بیشتر معطوف به قرآن و حدیث می نموده و در تفسیر قرآن به « فقه اللغه » اهمیت می داده و گاهی هم نظر لغت شناسان معروف را عالمانه بررسی می کرده است و شرحی که بر کتاب « المصباح المنیر » نوشته، گویای چنین حقیقتی است.
شیخ عبدالحسین فاضل در تحصیل علوم، به فقه اصول اکتفا نکرده بلکه برای غریبه و فراگیری زبانهای خارجی – با آنکه حوزه آن روز نجف نسبت به این امور روی خوشی را نشان نمی داده است – روی آورده و در این راه خود رنج و سختی می افکنده تا روح کنجکاو خود را در مقابل هزاران مجهول، دانا و آگاه گرداند.
او در تمام عمرش مشغول تحصیل و یا تدریس، تادیب و ارشاد بوده است، بعد از آنکه در نجف تحصیلات عالیه را به سر حد کمال می رساند، احساس وظیفه شرعی او را به سوی ولایتش می کشاند و به دور از هر گونه هیاهو و مرید پروری، به ارشاد و هدایت مردم می پردازد.
کسانی که مرحوم فاضل را درک کرده اند، به اتفاق او را به زهد و بی اعتنایی نسبت به مال و دنیا می ستایند و از او به عنوان عالمی فروتن و وارسته و پارسا یاد می کنند که با همه علوم و دانش و معلومات کم نظیرش، هرگز حالت تکبر و خود خواهی و خود محوری نداشته و به اندازه ای نسبت به دنیا بی اعتنا بوده که دست مایه زندگیش در سطح فقیرترین مردم بوده و بعد از مرگش، تمام موجودی ثروت او اندکی اثاث خانه و تعدادی کتاب بیش نبوده است.
بدین گونه آن عالم زاهد و فقیه فرزانه، عمری را به صداقت، پاکی، درستکاری و عمل به وظیفه شرعی سپری نمود و در تاریخ 19 بهمن ماه سال 1324 شمسی از این جهان فانی به سرای باقی شتافت و در روز 23 بهمن شمسی او را در زادگاهش بیجار گروس به خاک سپردند.ک/4
7350/533
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن