تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819425840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر افزایش شناخت جوانان نسبت به فردوسی تاکید کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر افزایش شناخت جوانان نسبت به فردوسی تاکید کرد مشهد - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر افزایش شناخت عمومی از جمله جوانان نسبت به فردوسی و شاهنامه تاکید کرد و گفت: مسوولان و بخشهای فرهنگی جامعه نقش مهمی در این ارتباط برعهده دارند.


به گزارش ایرنا، دکتر ˈعلی جنتیˈ روز جمعه در مراسم پایانی همایش بزرگداشت روز ملی فردوسی در مشهد افزود: برای جامعه فرهنگ مدار ما پذیرفته نیست که نسل جوان آن به طور شایسته با ابعاد مختلف فکری فردوسی و شاهنامه به عنوان اثر بسیار فاخر و بی نظیر آشنایی نداشته باشد.
وی گفت: بزرگترین قدردانی از فردوسی این است که شاهنامه را درست بخوانیم و بفهمیم و جوانان باید بدانند که شاهنامه را نباید تنها از منظر شعری و ادبی و تاریخی نگریست بلکه باید به آن به عنوان کتاب و اثری سرشار از حکمت و عرفان توجه کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از شاهنامه فردوسی به عنوان تجلی همه هنرهای فاخر زمانه یاد کرد و خواستار دایر شدن رشته مستقل شاهنامه پژوهی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور شد.
جنتی افزود: در صورت تحقق این امر در طول زمان شاهد خلق آثار ارزشمندی با الهام از شاهنامه فردوسی خواهیم بود.
وی اظهار کرد: تفکر فردوسی و اندیشه حاکم بر شاهنامه نوعی دفاع از خوبی ها در مقابل ظلم و تباهی می باشد و این کتاب نوعی اثر جهانی و دوستی است که دروغ را حتی بر قهرمانان خود بر نمی تابد و فردوسی با نگارش شاهنامه فرهنگ ایران را بلند آوازه کرد و نشان داد که این فرهنگ حرفهای بسیار برای گفتن دارد.
وی گفت: فردوسی هویت اصیل ایرانی را به ایرانیان شناساند و هر ایرانی پویایی زبان خود را وامدار این حکیم طوس است و ما ایرانیان باید با پاسداری از زبان فارسی سهم خود را در این زمینه ادا کنیم.
جنتی افزود: فردوسی و شاهنامه حافظ راستین سنت های اصیل ملی و شناسنامه قوم ایرانی است و اثر بسیار خوب و شگرفی بر فرهنگ ایرانی در طول تاریخ گذارده و ماندگاری آن را در طول تاریخ به دنبال داشته است.
وی گفت: فردوسی مسلمانی ژرف نگر و پیرو مولای متقیان حضرت علی (ع) است و با تامل در شاهنامه او عشق و ارادت این شاعر پارسی گوی به اهل بیت (ع) و به ویژه امام علی (ع) به خوبی مشهود است به گونه ای که او خود را همواره ارادتمند و ستاینده ائمه اطهار (ع) و حضرت علی (ع) معرفی می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اثر شاهنامه فردوسی علاوه بر ایرانیان برای همه جهانیان نیز حکمت و پند آموز است.
رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز در این مراسم گفت: انسانیت، شرافت و مناعت طبع و راستی و درستی در شاهنامه فردوسی موج می زند و این اثر سرشار از درسهای حکمت آموز برای جامعه است.
دکتر ˈمهدی محققˈ ادامه داد: فردوسی به رغم تاثیر گذاری بسیار در دفاع از فرهنگ و ادب پارسی ولی هم در زمان حیات خود و هم بعد از آن مظلوم بوده و به وی جفا شده است و کوته نظرانی که نمی توانستند ابعاد شخصیتی و منش این شاعر را درک کنند همواره در طول تاریخ اتهامات ناروایی را به او نسبت دادند.
در پایان این آیین از آخرین آلبوم آثار ˈشهرام ناظریˈ بر گرفته از مهمترین و پند آموز ترین داستانهای فردوسی، مجموعه مقالات همایش ملی بزرگداشت فردوسی و همچنین مجموعه سه جلدی تصویرگری هفت خان رستم از مضامین شاهنامه فردوسی رونمایی شد.
تجلیل از تعدادی از اساتید دانشگاهها و پیشکسوتان و فردوسی پژوهان مطرح کشور از دیگر بخش های این آیین بود.
همایش روز ملی بزرگداشت فردوسی که از 23 اردیبهشت ماه جاری با برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در آرامگاه این شاعر آغاز شده بود، روز جمعه به کار خود پایان داد./2
7490/664
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن