تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815394707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ، عرض ارادتی به هویت ایرانی و اسلامی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاندار خراسان رضوی : بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ، عرض ارادتی به هویت ایرانی و اسلامی است مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی : گفت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر و حماسه سرای شهیر ایران زمین به نوعی عرض ارادتی به هویت ایرانی و اسلامی است.


به گزارش ایرنا، ˈعلیرضا رشیدیانˈ سه شنبه شب در مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در محل آرامگاه این حماسه سرای بزرگ در توس افزود : فردوسی از جایگاه و منزلت ویژه ای در تاریخ کهن ایران برخوردار است.
وی اظهارداشت : شاهنامه اثر گرانبهای فردوسی تنها داستانهای حماسی نیست بلکه بیانگر شجاعت ها ، جوانمردیها و ایثارها و روایت طولانی تاریخ ایران زمین و آموزه های اسلامی و عشق و دلدادگی به پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) است.
وی گفت: شاهنامه اثر گرانسگ حکیم توس مشحون از اخلاق و صفات نیکویی است که ایرانیان به آن مباهات می کنند و بی تردید صیانت و حفاظت از شاهنامه به منزله پاسداری و حفاظت از هویت ایران و ایرانی است .
وی در ادامه به جایگاه خراسان در تاریخ کشورمان اشاره کرد و گفت : پس از ظهور اسلام ،خطه خراسان خاستگاه حکیمان و بزرگمردانی شد که هریک صفحات زرینی را به کتاب تاریخ و تمدن ایران زمین افزودند.
وی اظهارداشت : این خطه دانشمندان بزرگی مانند خیام ، ابوریحان بیرونی ، امام محمد غزالی ، جلال الدین محمد بلخی ، عطار نیشابوری ، خواجه نصرالدین طوسی ، خواجه نظام الملک و حکیم ابوالقاسم فردوسی را در دامان خود پرورش داد که هریک از جایگاه و منزلت بالایی برخور دارند.
وی در پایان از حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان پدر زبان فارسی یاد کرد و به همگان و از جمله جوانان توصیه کرد تا به روایت شجاعت و جوانمردی ها در شاهنامه فردوسی توجه نموده و در مقابل فرهنگ های وارداتی ایستادگی کنند.
سر کنسول افغانستان در مشهد نیز در این مراسم گفت : کلام حکیم توس همچنان زمینه ساز پیوندهای زبانی و فرهنگی میان ملل همسایه و همزبان است.
محمد امین صدیقی افزود : اثر بزرگ حکیم توس یعنی شاهنامه در افغانستان از جایگاه رفیعی برخوردار است و ما افتخار می کنیم که بسیاری از شهرهای کشورمان همچون کابل ، بلخ ، فاریاب ، سمنگان ، بدخشان و پنجشیر با وقایع تاریخی و اسطوره ای شاهنامه پیوند دارند.
وی گفت : شاهنامه خوانی از سنت های دیرین در افغانستان بویژه در نقاط دور دستی است که رسانه های نوین نتوانسته اند آنها را تحت پوشش قرار دهند.
وی افزود : بسیاری از مردمان افغانستان نامهای قهرمانان شاهنامه را بر فرزندان خود می گذارند و اشعار و پندهای حکیم توس بر دین و زبان مردم جاری است و بسیاری از واژگان شاهنامه که اکنون در ایران از رواج افتاده است ، همچنان در بین مردمان ما رواج دارد.
صدیقی گفت : آنچه ارزش فردوسی را برای ما دوچندان می کند این است که اثر گرانبهای او در حفظ مشترکات دو ملت ایران و افغانستان نقش موثری داشته است.
وی در پایان افزود : خوشحالیم که در سالهای اخیر اهالی قلمرو زبان فارسی به این آگاهی رسیده اند که نباید مفاخر ادب را در کشاکش مسائل سیاسی و ملی گرایانه قرار داد بلکه باید از آنها برای وفاق ، همگرایی و همدلی استفاده کرد.
این گزارش حاکیست، همچنین پرفسور ˈروشن رحمان افˈ از اساتید تاجکیستان در باره جایگاه فردوسی و شاهنامه در کشورش مطالبی بیان کرد و گفت : فارسی زبانان از جمله تاجیک ها همواره در طول تاریخ ژیام اوران صلح و دوستی بوده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت : حکیم ابوالقاسم فردوسی، تاریخ نانوشته روزگاران کهن ایران را به نقل از بزرگان و دهقانان به نظم آورد و با آن کار شگرف ، کاخ بلندی بر آورد که خاستگاهش ایران زمین و مصالحش وطن دوستی، سلحشوری ، نیکخواهی و نیک پنداری بود.
رجبعلی لباف خانیکی افزود : شاهنامه فردوسی در واقع روایت تاریخ ایران زمین و روایت چگونه زیستن شیر مردان و شیر زنانی مانند رستم و گرد آفرین است که فرزندانشان در طول تاریخ در مقابل ددمنشان و بدخواهان ایستادند و آنجا که دشمنان آشیانه آنها را ویران و قصد جانشان کردند چون ققنوس برخاسته و با ابزار علم و تدبیر بر آنها چیره شدند.
25 اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامیده شده اما امسال به دلیل تقارن آن با شهادت حضرت زینب (س) ، مراسم آن دو روز زودتر برگزار شد.
659 ** 1552
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




24/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن