تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817697476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پلیس یا عامل درونی؛ کدام برای کنترل بشر خوب است


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



پلیس یا عامل درونی؛ کدام برای کنترل بشر خوب است
رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: توسعه در جامعه اسلامی بر تعالی حیات مدنی یعنی با نظام ارزشها بنا می‌شود و معنا می‌یابد، اما در پارادایم مدرن توسعه یعنی بهبود شرایط زندگی و افزایش رفاه.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، جمیله علم‌الهدی، رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی روز گذشته در دومین روز از نخستین همایش «فرهنگ و تکنولوژی» با موضوع «الگوی نظم اجتماعی در شهر مدرن و اسلامی» سخنرانی کرد.   رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از ورود به بحث اصلی‌اش گفت: در بحث من از شهر مدرن و اسلامی، مفهوم مدرن در برابر مفهوم اسلامی به کار رفته و نه در برابر پیشامدرن یا پسامدرن، همچنین در این بحث مناسبات ایدئولوژیک جامعه مدرن یا جامعه اسلامی را مد نظر ندارم. مفهوم الگو هم در موضوع این سخنرانی به معنای ساختاری ویژه با کارگروه معین نیست، بلکه صرفا ساحتی هدایتگر دارد.   علم‌الهدی در ادامه با تقسیم عقلانیت به دو نوع مدرن و اسلامی، خاطرنشان کرد: در عقلانیت مدرن، عالم امری بی‌شعور تلقی می‌شود، اما در عقلانیت اسلامی عالم و طبیعت هم با شعور است، هم چندلایه.   به گفته وی، در عقلانیت مدرن، عالم تمام واقعیت است، اما در عقلانیت اسلامی عالم بخشی از نمود واقعیت است. در عقلانیت مدرن هدف رفع نیازهای بشر است اما در عقلانیت اسلامی هدف کمال است و در این پارادایم استکمال موضوعیت دارد، نه صرفا رفع نیازهای مادی. در دیدگاه اسلامی طبیعت به عنوان یک شخص محترم انگاشته می‌شود نه یک شی و ابژه صرف، بنابراین موضوع شناخت قرار نمی‌گیرد بلکه موضوع فاهمه واقع می‌شود. در دیدگاه اسلامی تسخیرکننده طبیعت، تنها خدا است، اما در دیدگاه مدرن طبیعت توسط انسان تسخیر می‌شود.   علم‌الهدی با بیان اینکه در پارادایم اسلامی بهره‌برداری معنوی از طبیعت و عالم همپای بهره‌برداری از مادی پیش می‌رود، افزود: بر این مبنا در زندگی مدرن کاربرد و استفاده اهمیت دارد، ولی در زندگی اسلامی کسب فیض و استفاضه مهم است.   رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زندگی معطوف به استفاده، طبیعت موضوع شناخت قرار می‌گیرد ولی در زندگی معطوف به استفاضه طبیعت راه شناخت است زیرا نمودی از حقیقت کل است. در این زندگی حیات به عنوان آیه الهی در نظر گرفته می‌شود.   وی ادامه داد: این زندگی و عقلانیت مدرن وقتی در نظام اجتماعی در نظر گرفته می‌شود می‌بینیم که نظم اجتماعی مدرن بر اساسا قانون و قرارداد شکل می‌گیرد و این قانون و قرارداد با ضمانت اجرایی خارجی یعنی پلیس اجرایی می‌شود. در این پارادایم الگوی یک شهر مدرن «کارخانه» است. اما در جامعه‌ای که مبنای زندگی در آن استفاضه است به جای قانون و و قرارداد، عامل درونی تعلیم و تربیت را به معنای عام‌اش داریم و دیگر الگوی این نظام اجتماعی کارخانه نیست، یلکه «خانواده» است. در این نظم اجتماعی هر یک از شهروندان خودشان موضوع توسعه قرار می‌گیرند نه اینکه ابزاری برای توسعه باشند.   عضو هیئت علمی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در شهر اسلامی عقلانیت مبتنی بر حقیقت است و در این شهر درستی و صحت موضوعیت دارد و ما ملتزم به حقیقت‌ایم نه ملتزم به فایده.   علم‌الهدی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه در جامعه اسلامی بر تعالی حیات مدنی و نظام ارزشها بنا می‌شود و اگر اینطور بود توسعه معنادار خواهد بود. اما در پارادایم مدرن توسعه یعنی بهبود شرایط زندگی و افزایش رفاه.   تسنیم   115




۲۳/۰۲/۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن