تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816434546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مثلث همگرايي فرهنگي، اقتصادي و امنيتي ايران و پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۹:۲۰ق.ظ)
خراسان: مثلث همگرايي فرهنگي، اقتصادي و امنيتي ايران و پاکستان
به گزارش خبرگزاري موج، خراسان نوشت: سفر نواز شريف به تهران در فضاي فعلي مهم ارزيابي مي شود .ايران و پاکستان دوحوزه تعريف شده اسلامي در جغرافياي خاورميانه هستند که زيست بوم مذهبي با گرايش هاي فرهنگي ناشي از سوگيري هاي ديني در هر دو کشور قوي است بنابراين اگرچه پاکستان در چارچوب حوزه هاي تمدني مطرح در جهان قرار نمي گيرد اما وابسته به همين جهت گيري هاي موجود در فرهنگ عمومي پاکستان و بافت جمعيتي اين کشور مي توان همگرايي بين ايران و پاکستان را بيش از هر نکته اي در همگرايي هاي فرهنگي و مذهبي بازيافت. اما آن چه که دربافت موقعيت کنوني در جهان تجربه هاي موفقي را به خود ديده الگوهاي همگرايي براساس جهت گيري هاي اقتصادي و سياسي است لذا با وجود برخي از نقاط اختلاف در جهت گيري هاي مذهبي و سياسي بين دولت ايران و پاکستان زمينه سازي در همگرايي هاي اقتصادي مي تواند تحکيم بخش همگرايي هاي فرهنگي و مذهبي نيز باشد.
در اين ميان به سفر نواز شريف به تهران مي توان از زواياي مختلفي نگريست .اين سوال پيش مي آيد که آيا تلطيف شدن روابط ايران و عربستان در رويکرد نوازشريف نسبت به ايران نيز موثر بوده است؟ پاکستان را با دولت نوازشريف مي توان بازوي عملياتي عربستان در منطقه دانست؟ نوازشريف در سال ۲۰۰۷ ميلادي پس از متهم شدن به فساد مالي و گريز از پاکستان به عنوان تبعيد شده به عربستان در يک بافت موقعيتي ويژه قرار گرفت و عربستان حمايت خود را از وي نشان داد و امروز نوازشريف که بخشي از زندگي خود را با حمايت هاي عربستان مديريت کرده را بايد يکي از عناصر پيوسته به دولت عربستان دانست و به همين جهت نزديکي هايي که پاکستان به عربستان دارد از منظر بازيگري به نام نوازشريف افزايش مي يابد. البته دولتمردان پاکستان تلاش دارند که با وجود پيوستگي هاي متفاوت عناصر بازيگر منطقه اي و فرامنطقه اي همواره منافع مردم پاکستان را در نظر داشته باشند و اين دريچه اي است که نوازشريف نيز بايد به آن توجه داشته و اميدواريم دولت نوازشريف در عين نزديکي به عربستان بتواند يک توازن معنادار قدرت در ارتباط خود با اين کشورها فراهم کرده و پلي براي ايجاد ارتباطي صلح آميزتر و مسالمت آميزتر با همکاري هاي بيشتر منطقه اي بين کشورهاي مختلف باشد نه مانعي بر تحرکات موجود در اين زمينه باشد. سفر نوازشريف به تهران علي رغم وجود فشارها و موانع مختلف در برابر آن انجام شده تا زمينه هاي همکاري هاي دوطرف را افزايش دهد. بي ترديد بافت فرهنگي ملت ايران و پاکستان بسيار نزديک بوده و ملت هاي دو کشور بسيار به هم علاقمند هستند و دولت ها به عنوان نماينده ملت ها بايد اين علاقه را به گونه‌اي کاربردي مديريت کنند و توقع مي رود نوازشريف در اين مسير حرکت کند. هرچند چه دولت نوازشريف و چه زرداري و چه هر دولت ديگر از منظر واقع گرايي سياسي تحت فشار کشورهاي درون منطقه اي و برون منطقه اي قرار دارند به همين دليل ديديم که قبل از سفر نوازشريف «برنز» با وي ديدار و گفت وگو داشت و به طور حتم يکي از مسائل مورد بحث اين سفر ايران بوده است. با توجه به جايگاه برنز در ساختار قدرت آمريکا اهميت اين ديدار را نبايد از نظر دور داشت. در اين منظر تا حدي چشم انداز روابط ايران و پاکستان را بيش از آن که وابسته به اراده دو کشور باشد بايد وابسته به گفتمان حاکم بر منطقه دانست .از اين نظر چشم انداز روابط ايران با کشورهاي منطقه اي و فرامنطقه اي تحت تاثير يک گفتمان يا پادگفتماني قرار دارد که با عنوان «تعامل ايران با نظام بين الملل که در مرکز آن حل و فصل پرونده هسته اي» مطرح است. بنابراين از اين جهت بايد يک چشم انداز نيمه روشن را در روابط دو کشور مورد بررسي قرار داد و دنبال کرد .
در اين ميان خط لوله صلح که طي سال هاي اخير در روابط تهران و پاکستان موضوعي مورد بحث بوده است تحت تاثير اين فضا قرار گرفته است . پاکستان تعهداتي در قبال اين قرارداد نسبت به ايران دارد که بايد به آنها توجه کند و اگر تحريم ها بر اين قرارداد تاثير گذاشته جمهوري اسلامي ايران در آن نقشي نداشته بلکه اين تحريم ها از سوي کشورهايي به ايران تحميل شده که پاکستان اتفاقاً با آنها رابطه خوبي دارد. ضمن اين که در زمان انعقاد اين قرارد اد نيز شرايط فعلي برقرار بوده و پاکستان با شرايط جديدي مواجه نشده که بخواهد به آن استناد کند .بنابراين بايد به اين موضوع از منظر اراده سياسي پاکستان نگاه کرد بي ترديد پاکستان به دنبال گريز از پرداخت خسارت ناشي از عدم اجراي تعهداتش نسبت به ايران است و ايران بايد روي حقوقش در اين ارتباط پافشاري کند.اين قرارداد اقتصادي در صورت اجرا شدن مي تواند جداي از تاثيرات اقتصادي تبعات سياسي و امنيتي زيادي در جهت منافع ايران و پاکستان و منطقه داشته باشد . البته همکاري ايران و پاکستان در مقوله امنيت به ويژه در مرزهاي شرقي و جنوب شرقي نيز مي تواند زمينه هاي همکاري را در مسائل امنيتي بين ايران و پاکستان افزايش دهد بنابراين بايد گفت مجموع اين مقولات فرهنگي، اقتصادي، سياسي و امنيتي مي تواند منجر به همگرايي سياسي دو کشور شود. اگر جمهوري اسلامي ايران و پاکستان بتوانند در چارچوب اين معنا در راستاي تشکيل مثلث همگرايي فرهنگي، اقتصادي و امنيتي حرکت کنند بالطبع مي توانند سوگيري هاي مبتني در حوزه هاي سياسي نيز داشته باشند.
دکتر مهدي مطهرنيا، استاد دانشگاه













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن