تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820770859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران؛ مسیر گشایش گره های امنیتی و اقتصادی پاکستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تهران؛ مسیر گشایش گره های امنیتی و اقتصادی پاکستان سفر آتی نخست وزیر پاکستان به تهران بعد از اتفاقات تلخ ربایش مرزبانان ایرانی و بروز کدورت بین دو کشور از ابعاد مختلف سیاسی امنیتی اقتصادی قابل ارزیابی است و چنانچه رهبران پاکستان با واقع بینی به توسعه همکاری با تهران نگاه کنند، این سفر میتواند شروع مجدد برای تعمیق روابط محسوب شود.


پاکستان همواره در روابط با ایران طی سال های گذشته دچار قصورهایی شده که تاثیرات نامطلوبی را بر روابط دو کشور برجای گذاشته است. با این وجود تهران به دلیل توجه به اولویت های امنیتی- اقتصادی و فرهنگی خود تلاش کرده تا روابط با همسایگانش را فراتر از مجاورت جغرافیایی تعریف کند.

1. جمهوری اسلامی ایران در رابطه با همسایگان خود همواره سیاست روشنی داشته و دارای عناصر تعریف شده ای است. ایران در امور داخلی کشورها مداخله نمی کند و از استقلال کشورها و تعیین سرنوشت کشورهای همسایه توسط مردم و نهادهای مشروع این کشورها حمایت می کند. برای جمهوری اسلامی ایران، امنیت و توسعه پاکستان دارای اولویت است و همکاری های اقتصادی و امنیتی دو کشور نیز در همین چارچوب تعریف می شود.

2. حزب مسلم لیگ نواز، حزبی پنجابی است که بطور سنتی روابط نزدیکی با عربستان سعودی دارد و تا حدودی از شاخص های رفتاری ریاض تبعیت می کند، هرچند تلاش این حزب برای نزدیکی بیشتر به عربستان با محذورات داخلی (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان ˈآی.اس.آیˈ و ...) روبه رو است.

به گفته برخی کارشناسان مسایل منطقه، در حالی که دولت ˈحسن روحانیˈ مسیر سیاست خارجی خود را در خاورمیانه برای کاهش تنش با عربستان هدف گذاری کرده است، سفر نخست وزیر پاکستان به تهران نیز با هدف ایجاد توازن در روابط با ایران انجام می شود.

به نظر می رسد برجسته شدن تاثیر ایران در امور منطقه، قابلیت ها و امکاناتی که در نتیجه کاهش فشار غرب بر تهران شکل گرفته است، همگی ریاض را نگران و پاکستان را نیز با انتخاب های دشواری مواجه کرده است؛ یعنی یا باید ارتباط سنتی و مطمئن خود را با عربستان حفظ و یا توسعه روابط با همسایه مهم خود را پیگیری کند.

3. روابط اسلام آباد و واشنگتن بعد از انتخابات خرداد 92 و انتخاب نواز شریف، سمت و سوی مثبت داشته است بطوریکه وی در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفت:

ˈروابط ما با آمریکا هنگامی که من در قدرت بودم نسبتا خوب بود. من خواهان آن هستم که این روابط را گسترده تر و قدرتمندتر کنمˈ. البته وی در عین حال - با استفاده از احساسات ضد آمریکایی مردم پاکستان - از حملات متعدد هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مواضع گروه های شبه نظامی در خاک کشورش انتقاد کرد و تلویحاً به مقامات کاخ سفید هشدار داد که نقض حاکمیت دولت پاکستان بر خاک خود را نمی پذیرد و مسئله هواپیماهای بدون سرنشین می تواند حتی موضع وی را نسبت به آمریکا تغییر دهد.

نواز شریف نیز مانند سایر مسوولان پاکستانی، همواره از این نوع حملات برای استفاده سیاسی بهره مند شده و به نظر می رسد رویکرد وی به این مسئله حساس نیز کم و بیش از نیاز دولت وی به مساعدت کاخ سفید در زمینه های مختلف، تأثیر بپذیرد.

پاکستان سالانه ده ها میلیون دلار کمک اقتصادی از آمریکا دریافت می کند و به نوعی خود را به این کمک ها وابسته می بیند. از طرفی پاکستان چندین میلیارد دلار به صندوق بین المللی پول بدهکار است و از آنجا که به دلیل شکننده بودن اقتصادش توان بازپرداخت این بدهی در مهلت مقرر را ندارد، برای تمدید مهلت پرداخت اقساط بدهی خود، روی حمایت آمریکایی ها – که نفوذ زیادی بر مقامات صندوق بین المللی پول دارند- حساب ویژه ای باز کرده است.

بسیاری از حامیان نواز شریف، وی را به دلیل افکار و تجربیات انکارناپذیرش در حوزه توسعه اقتصادی و حمایت از تولید ستایش می کنند و وی را نخست وزیری مناسب برای عبور دادن پاکستان از گرداب مشکلات اقتصادی می دانند؛ مشکلاتی از قبیل کمبود برق، تورم کمرشکن و بیکاری فراگیر که امان مردم پاکستان را بریده اند.

انتظارات سنگین مردم پاکستان از نواز شریف در حوزه اقتصاد، شاید در نهایت وی را مجبور کند که برخی اختلافاتی را که با آمریکایی ها – به ویژه در زمینه حملات هواپیماهای بدون سرنشین و نقض مکرر حاکمیت دولت پاکستان بر خاک خود- دارد، به نوعی نادیده بگیرد تا در این شرایط سخت اقتصادی، حداقل بتواند تداوم کمک های اقتصادی آمریکا را برای مردم کشورش تضمین نماید.

اسلام آباد البته ملاحظات آمریکا درباره ایران را می داند و در حالی که مذاکرات هسته ای تهران با اعضای گروه 1 +5 در جریان است و به نقطه های نهایی نزدیک می شود، تلاش می کند روابط خود با تهران را ترمیم کند.

پاکستان - و البته سایر کشورهای منطقه - می دانند در صورت لغو تحریم های ایران، آنها باید تلاش بیشتری را برای توسعه روابط با تهران را در پیش بگیرند در غیر این صورت خود را از مزایای ارتباط با جمهوری اسلامی ایران محروم می کنند و این برای کشور هایی چون پاکستان که گرفتار مشکلات اقتصادی به ویژه کمبود شدید انرژی هستند، بسیار ناامید کننده خواهد بود.

4. با انتخاب نواز شریف از حزب مسلم لیگ (شاخه نواز) در مجلس ملی پاکستان به عنوان بیست و هفتمین نخست وزیر این کشور، مسوولان جمهوری اسلامی ایران نیز با رصد تحولات آن کشور، تلاش کردند تا موضوعات مورد توافق دو کشور از جمله تکمیل خط لوله گاز و همچنین همکاری های امنیتی مرزی، در سطوح عالی مورد توجه و مداقه مسوولان پاکستانی قرار بگیرد اما اظهارات مسوولان اسلام آباد درباره تعویق مجدد موضوع خرید گاز ایران - به دلیل آنچه موانع تحریمی خوانده شد- به ابهام ها دامن زد و در داخل ایران نیز این برداشت مورد تاکید قرار گرفت که اسلام آباد، رویکرد و یا سیاست متمرکز و واحد برای خرید گاز طبیعی از ایران ندارد.

با توجه به سیاست و رویه گذشته پاکستان درباره خرید گاز از ایران، این برداشت به واقعیت نزدیک است و به رغم اینکه پاکستان با مشکلات جدی کمبود شدید انرژی مواجه است، اما ملاحظات فرا ملی اسلام آباد باعث شده است تا پرونده صادرات گاز به این کشور نهایی نشود.

رسانه های پاکستانی - از جمله روزنامه های اردو زبان نوای وقت، جناح و جنگ - طی ماه های گذشته به کرات تاکید کرده اند که دولت اسلام آباد با هدف کسب رضایت عربستان سعودی از طرح انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران به پاکستان کناره گیری کرده و آن را اجرا نمی کند.

بر اساس اخبار این مطبوعات و به نقل از مسوولان وزارت نفت پاکستان، مشکل اصلی پیشبرد خط لوله صلح تحریم هاست؛ سرمایه گذاری لازم در این خصوص میسر نبوده و هیچ شرکتی حاضر به پیمانکاری به منظور تکمیل طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان نیست.

5. موضوع ناامنی مرزی یکی از مهمترین شاخص هایی است که در مناسبات دو کشور تعیین کننده است. خشونت های فرقه ای و مسئله افغانستان، دو عامل تنش زای مهم در روابط دو جانبه ایران و پاکستان است و دولت نواز شریف باید به جمهوری اسلامی ایران تضمین دهد که در دوره جدید روابط دو کشور، مشکلاتی نظیر نفوذ گروهک هایی مانند جیش العدل به داخل خاک ایران رخ ندهد.

*ارزیابی

به نظر می رسد، پاکستان با درک بیشتر محیطی بتواند از مزایای مجاورت جغرافیایی، فرهنگی و ... با ایران بهره بیشتری ببرد و ضمن تامین نیازهای اقتصادی و سیاسی خود، سیاست های منطقه ای همسوتری را با ایران در پیش بگیرد تا منافع و امنیت ملی خود را بیش از گذشته تامین کند. در واقع اسلام آباد باید با درک ضرورت تعمیق روابطش با تهران، متوجه این واقعیت شود که مذاکرات تهران می تواند مبنایی جهت گشایش گره های امنیتی و اقتصادی پاکستان باشد.

پاکستان می تواند نقش فعال تری را در کنار ایران برای امنیت و ثبات منطقه بر عهده بگیرد، به شرطی که به الزامات و تعهدات سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود در برابر ایران پایبند باشد؛ در صورت تحقق چنین شروطی، اسلام آباد و تهران می توانند به عنوان دو بازیگر مهم و اسلامی در منطقه، مسوولیت های مهمتری را در قبال سایر مسایل منطقه بر عهده بگیرند.

از: احمد فراهانی
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن