تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818987777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دام مازاد بر ظرفیت مراتع زنجان، مشکلی که حل نشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دام مازاد بر ظرفیت مراتع زنجان، مشکلی که حل نشد زنجان- ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان گفت: دام مازاد بر ظرفیت مراتع، در این استان عمده مشکلی که تاکنون حل نشده است.


بهروز گنج خانلو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود دام مازاد بر ظرفیت مراتع، در استان زنجان مشکلی است که تاکنون حل نشده و این مهم ییلاقات شهرستان طارم بیشترین نمود را دارد.
وی یادآورشد: آوردن دام بیش از ظرفیت توسط دامداران به مراتع ییلاقی، باعث نابودی پوشش گیاهی و شروع فرسایش های مختلف در عرصه ها می شود.
گنج خانلو با اشاره به ورود پیش از موعد به مراتع را از دیگر مشکلات ذکر و تصریح کرد: گیاهان مرتع، قبل از رسیدن به حد اعتدال رشد و نمو، توسط دام ها از بین می رود.
وی ادامه داد: خروج دیرهنگام دام ها از مراتع توسط دامداران نیز باعث فشار بیشتر بر مراتع و پوشش گیاهی شده و به مرور زمان از میزان گیاهان خوش خوراکی که دام ها بیشترین استفاده را می کنند از بین رفته و گیاهان مهاجم جایگزین این گیاهان می شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان گفت: ورود و خروج احشام دامداران به ییلاقات این استان بر اساس پروانه چرا و طرح برای هریک از سامانه های عرفی تعیین و مشخص شده است.
گنج خانلو تصریح کرد: زمان ورود و خروج در این پروانه های صادر شده به دامداران قید شده و مراتع مخصوص دامدارانی است که از زمان های قدیم از این ییلاقات بهره برداری می کردند.
وی با بیان اینکه سطح مراتع هر یک از شهرستان ها بر اساس نقشه و سند مشخص و تعیین شده است خاطرنشان کرد: شهرستان طارم دارای 44 ییلاق، با سطح 47 هزار 758 هکتار، با 924 بهره بردار و 33 هزار و 374 واحد دامی است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان زنجان، تعداد ییلاقات شهرستان ماهنشان را 29ییلاق ذکر و ابرازکرد: تعداد بهره برداران 661 خانوار و تعداد دام مجاز این مراتع 20 هزار و 67 واحد دامی با مساحت 16 هزار هکتار است.
گنج خانلو بیشترین دام مجاز در مراتع ییلاقی را در شهرستان زنجان با 50 هزار و 889 واحد دامی بیان و افزود: سطح ییلاقات این شهرستان 45 هزار هکتار و 20 ییلاق است که 974 خانوار بهره برداران از این مراتع هستند.
ییلاقات استان زنجان در شهرستان های طارم، ماهنشان و زنجان بوده و عمده دامداران این ییلاقات ساکن روستاهای استان زنجان هستند و تعدادی نیز از استان های آذربایجان شرقی، گیلان و آذربایجان غربی وارد مراتع استان زنجان می شوند.
7325/522
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن