واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام خسروپناه در همایش «فرهنگ و تکنولوژی»
نحوه ارتباط تکنولوژی و اسلام/ تکنولوژی متأثر از جهانبینی و انسانشناسی است
رئیس مؤسسه حکمت وفلسفه ایران گفت: اسلام با علوم پایه تکنولوژی پیوندی ندارد یا اینکه پیوندش حداقلی است، از این رو اسلام نیامده آن علومی را که برپایه علوم مهندسی است برای ما تبیین کند، بلکه تکنولوژی متأثر از جهانبینی و انسانشناسی است.
به گزارش خبرنگار آیینو اندیشه خبرگزاری فارس، بخش نخست همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی با حضور رضا روستاآزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و مهدی گلشنی چهره ماندگار فیزیک در تالار جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. حجتالاسلام خسروپناه دراین همایش با موضوع رابطه اسلام و تکنولوژی به سخنرانی پرداخت و گفت: تعداد 160 مقاله به همایش فرهنگ و تکنولوژی رسید که برخی از آنها خارج از موضوع و بعضی ضعیف بودند اما حدود 20 مقاله به صورت ارائه شفاهی قابل عرضه در همایش است 30 مقاله هم به صورت پوستر آماده شد. وی در خصوص مفهوم تکنولوژی اظهار داشت: تکنولوژی یا فناوری از ریشه یونانی به معنای دانستن مهارت و کاربردی است، در مفهوم تکنولوژی هم شناخت و هم هنر نهفته است، همچنین بعد معرفتی، بعد کاربردی و بعد صنعتی و عینی نیز در تکنولوژی نهفته است. دبیر علمی همایش فرهنگ و تکنولوژی با بیان اینکه در تکنولوژی، بعد نرمافزار و سختافزار بر ساخته بشر است، عنوان کرد: فرق شیمی و مهندسی شیمی در این است که در علوم طبیعی، دانشمند کاشف حقیقتی است که در عالم واقع وجود دارد، اما مهندس تلاش میکند دانشی بسازد که برساخته بشر باشد که بعدها به صنعت تبدیل شده و نیازی از نیازهای انسان را برطرف میکند. از این رو اگر شیمی نبود مهندسی شیمی هم معنا پیدا نمیکرد. وی ادامه داد: کار علوم مهندسی، جعل طبیعت و ساختن یک دانشی توسط بشر است که بعد به صنعت تبدیل میشود. خسروپناه تصریح کرد: تکنولوژی و صنعت با انقلاب صنعتی شروع شد و سپس صنایع پیشرفتهتری مانند اتومبیل و صنایع سایبری تولید شد و چه در دوره مدرن و چه دوره قبل از مدرن، همیشه فرهنگ با آن در ارتباط بود و اگر کار صنعتی هم انجام میشد دغدغه فرهنگ نیز وجود داشت و در واقع از نیمه دوم قرن بیستم بود که یک نوع پیوند میان تکنولوژی و فرهنگ صورت گرفت و به یک معنا میتوان گفت تسلط تکنولوژی بر فرهنگ شکل گرفت. وی با بیان اینکه تکنولوژی بر فرهنگ اثر میگذارد، گفت: یک زمان، وسیله نقلیه در خدمت ما بود، اما اکنون ما در خدمت وسیله نقلیه هستیم؛ امروز به سمتی میرویم که تحت تأثیر حرکتی هستیم که تکنولوژی آن را بر ما تحمیل میکند، بنابراین اگر یک تکنولوژی در جایی وارد شود، فرهنگ را هم با خود به همراه میآورد. رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر اینکه تکنولوژی و فرهنگ به هم تنیدهاند، عنوان کرد: اگر کسی تصور کند که اصولاً تکنولوژی خنثی است، مشخص است که تلقی درستی از آن ندارد، چرا که تکنولوژی نه در مقام تعریف و نه در مقام تحقیق از فرهنگ جداناپذیر است و باید علوم مهندسی آمیخته به صنعت و فرهنگ باشد. وی اظهار داشت: اسلام یک دین آسمانی الهی برای هدایت انسانهاست که توسط پیامبر نازل شده، حقیقت این اسلام به نظر بنده این است رابطه ملک و ملکوت و رابطه دنیا و آخرت را بیان میکند، بدین معنا کسانی که گمان میکنند اسلام آمده فقط از خدا و آخرت سخن بگوید، یا افرادی که معتقدند اسلام فقط از آبادانی سخن میگوید، این دو تفکر در واقع نوعی سکولاریزه کردن اسلام است. * تکنولوژی و اسلام از دو نظر با هم پیوند دارند خسروپناه خاطرنشان کرد: انتظار ما از اسلام این نیست که قانون نسبیت را به ما آموزش دهد، بلکه این کار عقل بشر است که باید تحقیق و پژوهش کند، اما دین رابطه ملک و ملکوت را بیان میکند. وی در خصوص نوع پیوند اسلام و تکنولوژی گفت: اسلام با علوم پایه تکنولوژی پیوندی ندارد و یا اینکه حداقلی است، از این رو اسلام نیامده آن علوم و نرمافزاری که کشف طبیعت میکند و برپایه علوم مهندسی است را برای ما تبیین کند بلکه پایه علوم، فیزیک، شیمی و ریاضیات است البته تکگزارههایی در اسلام وجود دارد که میتوان از آن بهره برد. دبیر علمی همایش فرهنگ و تکنولوژی اظهار داشت: اسلام نیامده تعیینکننده علوم مهندسی باشد و علوم برساخته بشر را به ما بگوید و دین تأکید دارد بشر همواره از عقل خود استفاده کند. وی تصریح کرد: اما تکنولوژی و اسلام از دو نظر با هم پیوند دارند؛ تکنولوژی متأثر از جهانبینی و انسانشناسی است، قطعاً اگر کسی تأملی بر تاریخ تکنولوژی کند متوجه میشود تمام بشر به سوی تکنولوژیای میرود که نیازی از نیازهای بشر باشد و هر تلقی از انسان و نیازهای انسان او را به سمت نوعی از تکنولوژی سوق میدهد. خسروپناه یادآور شد: نسبت انسان با طبیعت، پرسش مهمی است که اگر حقوقی برای طبیعت قائل باشیم، نوع تعامل ما با طبیعت تغییر خواهد کرد، بشری که جهانبینی او جهانبینی ماتریالیستی باشد و فقط برای انسان حقی قائل باشد و حقوق طبیعت را نادیده بگیرد به یک تکنولوژی و انسانی که به حقوق طبیعت معتقد باشد به وجه دیگری از تکنولوژی دست مییابد. وی گفت: محیطزیست و اجزای آن از نظر اسلام نعمت الهیاند و حقوقی دارند، به تصرف معقولانه و انسانی از طبیعت که حق طبیعت هم ادا شود، صحیح بوده و از این رو حق تعرض بر طبیعت را نداریم. انتهای پیام/ک
93/02/21 - 12:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]