تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814690929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آذربایجان غربی دارای کمترین میانگین کشوری مبتلایان به تالاسمی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آذربایجان غربی دارای کمترین میانگین کشوری مبتلایان به تالاسمی است ارومیه - ایرنا - رییس انجمن تالاسمی آذربایجان غربی گفت: مبتلایان به تالاسمی در این استان کمتر از میانگین کشوری است ولی هنوز در این زمینه به استاندارد جهانی نرسیده است.


ˈ فرهاد مظاهری ˈ، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ارائه آمارهای استانی، کشوری و جهانی در خصوص این بیماری خونی افزود: متوسط کشوری ابتلا به این بیماری ایران بسیار زیاد است و با توجه به اینکه در بسیاری از مناطق کشور آزمایش های پیش از ازدواج و مشاوره ها زیاد جدی گرفته نمی شود در برخی موارد ازدواج ها به بیماری خطرناک تالاسمی منجر می شوند.
وی اضافه کرد: هم اکنون در کشورهای پیشرفته مشکلات خاصی در این زمینه وجود ندارد و متوسط جهانی ابتلا به این بیماری خونی بسیار خطرناک تنها 6/2 مورد در هر 100 هزار نفر است.
وی اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که در حال حاضر نزدیک به 30 هزار نفر در کشور مبتلا به بیماری تالاسمی هستند که با توجه به آن، میانگین این بیماری، 40 بیمار تالاسمی در هر 100 هزار نفر در کشور برآورد می شود.
وی با اشاره به وضعیت خوب استان در این خصوص نسبت به کشور ادامه داد: رقم مبتلایان در آذربایجان غربی، نزدیک به استاندارد جهانی است ولی باز هم باید بیشتر در این خصوص کار شود.
رییس انجمن تالاسمی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر 120 بیمار مبتلا به تالاسمی در آذربایجان غربی وجود دارد که نشان می دهد برای 100 هزار نفر نزدیک به چهار نفر به این بیماری مبتلا هستند و این خبر خوبی برای استان است.
مظاهری افزود: پیشگیری، بهترین راه مقابله با بیماری تالاسمی است چرا که در صورت بروز و میل به درمان، هزینه های آن نیز بسیار سنگین و در مواردی بسیار دردناک است.
وی اضافه کرد: با پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی، می توان از عواقب مادام العمر این بیماری جلوگیری کرد و زندگی بسیار خوبی را برای خانواده ها به ارمغان آورد.
وی اظهار کرد: در زمان حاضر متاسفانه در بسیاری از مناطق استان و کشور به دلیل فرهنگ ناصحیح ازدواج، پیش از انجام آزمایش های لازم اقدام به ازدواج می کنند که این امر آمار تالاسمی در کشور را بالا برده است.
رییس انجمن بیماران تالاسمی آذربایجان غربی در خصوص بدرمان این بیماران گفت: دو نوع درمان موقت و دائم در این خصوص داریم که درمان موقت بسیار دردناک و درمان دائم بسیار پر هزینه است.
مظاهری افزود: در درمان موقت بیماران با استفاده از داروهای تزریقی و خوراکی، به صورت موقت مورد درمان قرار می گیرند که درمان تزریقی آن به دلیل تزریق چندین ساعته دارو بسیار دردناک است و بسیاری از بیماران نمی توانند تاب و تحمل آن را داشته باشند.
وی اضافه کرد: در درمان خوراکی نیز، هر دوز دارو افزون بر 45 هزار ریال هزینه دارد و در برخی موارد یک بیمار باید روزانه هفت دوز دارو مصرف کند که این امر نیز هزینه بسیار گزافی را تحمیل می کند.
وی اظهار کرد: درمان دائم این بیماری نیز استفاده از عمل پیوند مغز استخوان است که افزون بر 700 میلیون ریال هزینه دارد و با وجود پوشش بیمه ای بیمار باید حدود 150 میلیون ریال بپردازد و این برای بسیاری از بیماران بسیار سخت است.
رییس انجمن بیماران تالاسمی آذربایجان غربی با قدردانی از کمک های خیرین در استان گفت: امیدوار هستیم کمک های افراد نیکوکار بسیار بیشتر از حال حاضر باشد.
وی افزود: پارسال تنها یک نفر در استان به بیماری تالاسمی مبتلا شد و این در حالی بود که چند سال پیش از آن، مورد ابتلایی به این بیماری نداشتیم و امیدواریم هر سال شاهد صفر بودن بیماران مبتلا به تالاسمی در استان باشیم و این امر به کشور نیز تسری پیدا کند.
مسوول بیماری های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در این استان در خصوص پیشگیری از بیماری تالاسمی، کارهای بسیار خوبی صورت گرفته و توانسته ایم کارهای پیشگیرانه بسیار خوبی انجام دهیم.
سیامک صفاری اضافه کرد: در حال حاضر، مثل سالهای پیش نیست که اجازه ازدواج به دو ناقل تالاسمی داده نشود بلکه با وجود اجازه ازدواج در صورت تمایل، مشاوره های ژنتیکی بسیار ویژه ای به این افراد داده می شود تا از بروز تالاسمی ماژور جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته احتمال مبتلا شدن به تالاسمی ماژور در فرزند والدین دارای تالاسمی مینور، تنها 25 درصد است و احتمال ناقل بودن نیز 50 درصد و احتمال سالم بودن این فرزند نیز 25 درصد است پس با توجه به این امر، می توان با مراقبت های لازم از افزایش تعداد بیماران تالاسمی جلوگیری کرد.
مسوول بیماری های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای سقط درمانی در این خصوص خبر داد و گفت: در سال گذشته 9 جنین از این طریق سقط شدند و اجازه تولد آنها به دلیل مبتلا بودن به تالاسمی ماژور داده نشد.
صفاری افزود: البته این امر، پیش از دمیده شدن روح به بدن این جنین ها، صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در سال 92، تنها یک مورد تولد با بیماری تالاسمی ماژور در استان داشتیم و آن هم به دلیل خطا در تکنیک های آزمایشگاهی بود.
با گفته های این کارشناسان و صاحب نظران معلوم می شود که می توان این بیماری را در ابتدای راه پیشگیری کرد که این امر نیازمند فرهنگ سازی و توجه بیشتر والدین به ازدواج فرزندان است که البته روز به روز امیدها در این خصوص بیشتر می شود.
تالاسمی، نوعی بیماری ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست داده و پدیده تولید هموگلوبین غیرموثر در بدن ایجاد می شود و با وجود عدم وجود کمبود کلی در تعداد هموگلوبین خون، بخش عمده ای از آنها، هموگلوبین غیرطبیعی است.
هموگلوبین جزء انتقال دهنده اکسیژن در سلول های قرمز خونی می باشد و شامل دو پروتئین مختلف به نام آلفا و بتا است.
در صورتی که بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد، سلول های خونی به طور کامل شکل نگرفته توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارند و نتیجه آن، یک نوع کم خونی است که در طفولیت آغاز شده و تا پایان عمر به طول می انجامد.
گزارش از : سیده فاطمه سجادی
8137/581/ 1495
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن